facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 7-8/2001

Informační technologie jsou motorem automobilového průmyslu

Pavel Roub





Být konkurenceschopným podnikem v oblasti automobilového průmyslu vyžaduje vedle technologických předpokladů i zvládnutí mnoha současných konceptů, které výrazným způsobem ovlivňují řízení výroby a logistiky mezi výrobci automobilů a jejich dodavateli. Při zavádění těchto metod se podniky již tradičně obracejí o pomoc na producenty tzv. ERP systémů, tedy základních transakčních aplikací tvořících jádro informačních podnikových systémů.

Minimum, které takový podnikový informační systém musí svému uživateli nabídnout, je podpora při řízení financí, zásob, objednávek a výroby. Ovšem tuhý konkurenční boj přinutil v posledních deseti letech výrobce automobilů a jejich dodavatele, aby zeštíhlily svou výrobní i logistickou operativu a srazily náklady na minimální úroveň. V závislosti na tomto trendu se tak objevily na trhu zcela nové postupy a technologie, které snahu výrobců po snižování nákladů usnadňují. Mezi ně patří just-in-time (JIT) výroba a dodávky, elektronická výměna dat (EDI), zpracovávání odvolávek či vyhodnocování kvality (VDA, QS-9000).

Pro většinu firem v oblasti dodávek pro automobilový průmysl je vyrovnání se s těmito požadavky nezbytným krokem pro dosažení úspěchu na tomto trhu. Dodavatelé už totiž nejsou posuzováni jen podle kvality svých finálních produktů, ale i podle toho, jak jsou připraveni vyjít vstříc požadavkům svých zákazníků a pružně na ně reagovat. Účinnými pomocníky jim v tom jsou podnikové informační systémy ERP, jejichž funkčnost je již přizpůsobena požadavkům automobilového průmyslu. Tuto funkčnost však neposkytují všechny ERP systémy, nýbrž jen několik vybraných řešení, jimž tvůrci vtiskli tyto odlišnosti od standardních ERP systémů již do jejich jádrové architektury.

Kořeny ERP systémů spočívají především v řízení zásob a zpracovávání dílenských příkazů v prostředí diskrétní výroby. Navzdory tomu pracuje dnešní automobilový průmysl spíše v režimu opakované (repetitive) výroby. V praxi to znamená, že podniky mají minimální stavy zásob a nepoužívají konvenční proces přijímání objednávek, generování nákupních objednávek atd.

Automobilovému trhu přizpůsobené ERP systémy již obecně nepracují s výrobními zakázkami, ale poskytují funkcionalitu pro podporu štíhlé výroby (Lean Manufacturing), včetně rozvrhů pro dílenské plánování a logistiku, manuálního či elektronického kanbanu, kumulativních odvolávek a zpracování avíz o dodávce (ASN).

Takto konstruované systémy jsou však na ERP scéně spíše výjimkou, nicméně existují.

Spojení s dodavateli
EDI je jednou z těch technologií, díky nimž celý dodavatelský řetězec automobilového průmyslu drží pohromadě. Právě díky EDI se podařilo v tomto odvětví dosáhnout tak těsné provázanosti mezi dodavateli a odběrateli. Nejenže EDI eliminuje papírovou korespondenci, jako je zasílání nákupních objednávek, faktur, transportních dokumentů, ale především umožnilo, aby veškeré transakce byly prováděny v reálném čase. EDI tak stojí v pozadí současného rozmachu just-in-time logistiky v automobilovém průmyslu. Koncoví výrobci automobilů integrují pomocí EDI komunikace svoji komunitu dodavatelů, s kterou pomocí elektronického přenosu dat komunikují o tom, co, kdy, kam a kolik se má dodat. EDI je nejen v České republice, ale i jinde ve světě doménou především mezi samotnými výrobci a jejich přímými dodavateli (označují se jako Tier1 dodavatelé), kteří dodávají funkční celky pro kompletaci vozů přímo na výrobních linkách automobilek. Z hlediska celého dodavatelského řetězce začínajícího dodavateli materiálu a polotovarů a končícího samotnými výrobci vozů se ale jeví provázanost tohoto logistického celku jako nedostatečná. Proto lze v poslední době sledovat sílící tlak na zavádění EDI i do "nižších pater" tohoto řetězce.

Aby ovšem automaticky zasílané informace, které rozpohybují logistiku automobilového průmyslu, nestály mimo výrobní operativu jednotlivých podniků, je nezbytností, aby EDI systémy byly plně integrovány právě s finančními, výrobními a distribučními moduly ERP systémů výrobců a dodavatelů. V mnoha případech je však integrace ERP systémů s EDI velmi komplikovaným a finančně náročným projektem, kde je třeba často doprogramovat systémová rozhraní, která by umožnila, komunikaci těchto dvou odlišných systémů. Nové, plně integrované EDI/ERP systémy však již umožňují, aby ERP data plynule proudila oběma směry - z a do systému, bez toho, že by to mělo zvýšené nároky na údržbu systému jako celku. Uživatelé takového řešení si pak existenci EDI vlastně ani neuvědomují a operace s exportem nebo importem dat jsou pro ně stejné jako práce s tiskárnou či e-mailem. Abychom si udělali obrázek o tom, jaké vazby při tom vznikají v systému, podívejme se na jeden konkrétní příklad. Když kupříkladu spotřebováním kanbanové jednotky ERP systém automaticky vygeneruje JIT odvolávku a EDI systém ji odešle dodavateli, tato zpráva zajistí, že dodavateli, kterému byla tato informace určena, se projeví v jeho informačním systému prakticky ve stejném okamžiku, kdy byla odeslána a to ještě ve velmi detailním rozpisu. To, co udržuje EDI komunikaci tak kompaktním celkem, jsou standardy, které ačkoliv jsou definovány nadřazenými autoritami, jakým je například severoamerická organizace ANSI či evropský EDIFACT, nejsou využívány jednotně všemi automobilkami. Dochází zde k občasným, ale přesto k zásadním změnám. Například General Motors nedávno změnil právě americký standard ANSI ASC X12 za evropský Edifact, či VW přechází od standardu ODETTE také k EDIFACTu, takže pro uživatele ERP, potažmo EDI systému je nutné, aby jejich aplikace byly připraveny pracovat s vícero standardy najednou.

Objednávky? Nikoliv, odvolávky!
Rozšíření konceptu Just-In-Time, příznačného právě pro automobilový průmysl, je příčinou toho, že od výrobců automobilů počínaje, až po dodavatele nižších úrovní je dodavatelský vztah mezi partnery založen na rámcové objednávce a platbě za dodané zboží, která se zúčtuje podle ASN avíza o dodávce.

Rámcová objednávka ovšem pouze charakterizuje dlouhodobý kontrakt uzavřený mezi partnery. Z ní ještě nikdo nepozná, co má právě v ten který okamžik vyrábět a expedovat. Tuto informaci nese až takzvaná odvolávka, která vymezuje požadavky odběratele v kratším časovém horizontu, od minut až po dny. Důvodem, proč se v automobilovém průmyslu nakonec ujal tento způsob, je jediný - zkrátit dodací lhůty, snížit množství peněz vázaných v zásobách a rozpracované výrobě a mít možnost v kterémkoliv okamžiku objednat díl podle přání koncového zákazníka. Právě provázanost rámcového kontraktu, kumulovaných odvolávek, EDI a avíz o dodávce je to, co odlišuje automobilový průmysl od způsobu dodávek v jiných hospodářských odvětvích. Přidáme-li k těmto nárokům ještě další nutnou funkcionalitu, jakou je například retro fakturace, tedy nutnost zpětného ocenění již dodaného zboží, zjistíme opět, že tyto požadavky běžné ERP systémy neumějí zohlednit.

Jsou tu ještě další specifika
Využívání čárových kódů a elektronického sběru dat představuje technologickou nit, která se táhne napříč celým automobilovým průmyslem. Organizace AIAG a jednotliví výrobci automobilů vytvořili standardy, které definují podobu etiket a jejich obsahu pro kanban, zásoby (materiál, identifikace jednotlivých dílů, polotovarů a hotových výrobků), transportní dokumentaci či dokonce pracovní operace či docházkové systémy. Většina automobilek vyžaduje, aby dodávky byly vybaveny těmito etiketami s čárovým kódem pro jejich kontrolu a automatické zpracování. Toho se dosahuje porovnáním informace na etiketě s informací, kterou obsahuje avízo o dodávce(ASN). ERP systémy tak musejí být schopné poskytovat data pro tisk těchto etiket přímo ze svých databází.

Dalším z nezbytných požadavků charakteristických pro automobilový průmysl, který ovlivňuje ERP systémy, je hodnocení dodavatelů podle norem QS-9000 či VDA. Automobilové ERP systémy již mají v sobě nástroje pro mapování procesů, analýzu dodavatelů, hodnotící tabulky a řadu dalších prostředků pro vytváření takových hodnocení. Tyto nástroje založené na informacích o dodavatelích a datech o zásobách pomáhají v rámci ERP systému udržovat aktuální informace o kvalitě dodávek a na tomto základě vydávat certifikáty hodnotící postavení svých dodavatelů.

IT je konkurenční výhodou
Jak je zřejmé z uvedených faktů, podniky a výrobní organizace, které si plánují obchodní expanzi do lukrativního segmentu automobilového průmyslu, nečeká jen obtížný proces získávání zakázek u věhlasných automobilek, ale musí počítat i s tím, že se to dotkne jejich IT infrastruktury. Naopak, získání kontraktu u některé z automobilek výrazně usnadní, pokud je dodavatel schopen zaručit, že je připraven přizpůsobit se typům dodávek běžným v automobilovém průmyslu. Pro ty, kteří se rozhodnou vybavit se technologiemi, které jim umožní zvládnout všechny požadavky tohoto trhu, však ani zdaleka není situace bezvýchodná. V České republice tvoří komunita automobilových dodavatelů odhadem šest až osm stovek firem a tak není divu, že vedle této početné skupiny zákazníků se vytvořila i skupina zkušených poskytovatelů IT služeb postavených na poptávce autoprůmyslu. Jsou jimi především expertní dodavatelé -například Atos Origin, Brain International či Gedas, kteří mají v nabídce na míru stavěná řešení, ale i někteří globální poskytovatelé celopodnikových informačních systémů, jako jsou SSA Global Technologies, QAD, JDEdwards či SAP, kteří v rámci svých standardních ERP balíků nabízejí tomuto segmentu přizpůsobené řešení.

Pozn.: Autor článku pracuje jako ředitel marketingu ve společnosti Aimtec a.s.


Aimtec

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Jak zajistit vzornou docházku u zaměstnanců v terénu?

Díky digitalizované evidenci do­cház­ky, která snižuje admi­ni­stra­tiv­ní zátěž personalistů a eliminuje nepoctivé praktiky zaměstnanců, můžete ušetřit až statisíce korun ročně. Pozdní příchody, dřívější odchody, půjčování kartiček nebo čipů, falešné přesčasy nebo evidence příchodu či odchodu na nesprávném místě — to vše se negativně projeví na výši vašich mzdových nákladů.