- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Implementace Balanced Scorecard
Řízení globální podnikové strategie


Bylo by chybou používat BSC jako svazující metodu pro řízení. O čem to vlastně mluvím? Pokusím se to vysvětlit. V dubnu tohoto roku proběhla v Praze mezinárodní konference o využití BSC, kdy se v teoretických i praktických blocích střídali jednotliví odborníci na tuto oblast. Konference byla velmi zdařilá, jen mě zarazil příspěvek manažera jedné zahraniční společnosti, který posluchače informoval o tom, jak je důležité začít ve vztahu k zavedení BSC přemýšlet také o tom, jestli má stávající ERP systém všechny potřebné atributy, aby se v něm dal vystavět patřičný modul. Přestal jsem se divit, když jsem zjistil, v jakém útvaru společnosti uvedený manažer pracuje. Jeho oddělení bylo navíc pověřeno realizací projektu BSC. Při vší úctě, nemyslím si, že by strategie společnosti a metody pro její řízení měly vznikat v oblasti, která je tak silně svázána technologickými možnostmi a kde každá změna vyžaduje značné úsilí a čas. Právě naopak se domnívám, že se strategií je potřeba neustále pracovat, mít možnost velmi flexibilně a v krátkém časovém horizontu inicializovat a realizovat potřebná opatření, a to vše samozřejmě za vysoké vypovídací hodnoty všech disponibilních informací.
Koncept BSC lze přitom "postavit" i na jednom archu papíru! Tímto způsobem ale rozhodně nemůže být naplněn požadavek na sdílení informací napříč celou organizací a nemůže přimět každého jednotlivého zaměstnance firmy, aby strategii nejen akceptoval, ale aby pochopil, jak důležitým článkem ve struktuře je právě on, tzn. aby se s ní ztotožnil. Jistě, 100% sdílení informací je nejspíš nemožné, ale určitě lze dosáhnout lepší informovanosti, než tomu dnes ještě leckde je. (Pro zajímavost, kolik z vás zná strategii vašeho podniku pro příštích pět let? A které z vašich aktivit, procesů nebo ukazatelů se na naplňování této strategie nejvýznamněji podílí?)
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že BSC lze sice "vytvořit" na archu papíru, nicméně úspěšný proces zavedení metody BSC pro strategické řízení souvisí zpravidla s mnoha aspekty, týkajícími se jak organizačních, tak i technických oblastí. Z těch organizačních je to především vůle změnit zavedené postupy a nebránit se novým procesům v řízení i komunikaci, z těch technických pak především využití vhodných SW nástrojů pro řízení, tj. využití nástrojů business intelligence (BI).
|
Tyto nástroje umožňují s konceptem BSC pracovat nejen v rovině strategických informací, ale umožňují takto definovaný koncept dále rozvíjet, a to směrem vertikálním i horizontálním.
|
Vhodné využití nástrojů BI garantuje například vysokou konzistenci informačních dat - a to jak těch, které se týkají skutečnosti, tak samozřejmě těch, které vznikají v rovině strategického řízení přímo z klávesnice (strategické cíle, iniciativy, modelace apod.) - rychlé porovnání strategie s aktuální situací, okamžité promítnutí iniciativy či opatření a simulaci atd. Navíc tyto nástroje umožňují prolínání strategického řízení do nižších struktur bez ztráty vypovídací hodnoty.
|
Tím může být například pro obchodního manažera detailní pohled na vývoj a stav objednávek za minulý měsíc u konkrétního zákazníka, přičemž je takto strukturovaná informace v rovině strategického řízení pouze dílčím atributem pro výpočet výkonového ukazatele v odběratelsko-dodavatelské perspektivě.
Je potřeba si uvědomit, že strategie se netýká pouze úzké skupiny vrcholových manažerů, ale že musí procházet celým podnikem.
|
Je potřeba proto volit takové komunikační nástroje, které umožní informace sdílet a rozšiřovat je efektivně napříč organizací. Nejužitnější jsou přitom standardní uživatelská rozhraní, jako např. MS Office, MS Explorer, případně různá portálová řešení, z nichž je možné pro nižší hladiny řízení potřebné dokumenty i tisknout.
Na závěr - progresivní metody vyžadují nejen progresivní myšlení, ale rovněž progresivní nástroje pro jejich realizaci.
Pozn. red.: Autor, dr. Milan Vodička, zastává pozici General Managera společnosti MIS AG ČR
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |