- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (32)
- CRM (51)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (76)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (36)
- WMS (29)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (38)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (69)
- Informační bezpečnost (50)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
ERP systémy
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
| ||
Implementace Balanced Scorecard
Řízení globální podnikové strategie

Bylo by chybou používat BSC jako svazující metodu pro řízení. O čem to vlastně mluvím? Pokusím se to vysvětlit. V dubnu tohoto roku proběhla v Praze mezinárodní konference o využití BSC, kdy se v teoretických i praktických blocích střídali jednotliví odborníci na tuto oblast. Konference byla velmi zdařilá, jen mě zarazil příspěvek manažera jedné zahraniční společnosti, který posluchače informoval o tom, jak je důležité začít ve vztahu k zavedení BSC přemýšlet také o tom, jestli má stávající ERP systém všechny potřebné atributy, aby se v něm dal vystavět patřičný modul. Přestal jsem se divit, když jsem zjistil, v jakém útvaru společnosti uvedený manažer pracuje. Jeho oddělení bylo navíc pověřeno realizací projektu BSC. Při vší úctě, nemyslím si, že by strategie společnosti a metody pro její řízení měly vznikat v oblasti, která je tak silně svázána technologickými možnostmi a kde každá změna vyžaduje značné úsilí a čas. Právě naopak se domnívám, že se strategií je potřeba neustále pracovat, mít možnost velmi flexibilně a v krátkém časovém horizontu inicializovat a realizovat potřebná opatření, a to vše samozřejmě za vysoké vypovídací hodnoty všech disponibilních informací.
Koncept BSC lze přitom "postavit" i na jednom archu papíru! Tímto způsobem ale rozhodně nemůže být naplněn požadavek na sdílení informací napříč celou organizací a nemůže přimět každého jednotlivého zaměstnance firmy, aby strategii nejen akceptoval, ale aby pochopil, jak důležitým článkem ve struktuře je právě on, tzn. aby se s ní ztotožnil. Jistě, 100% sdílení informací je nejspíš nemožné, ale určitě lze dosáhnout lepší informovanosti, než tomu dnes ještě leckde je. (Pro zajímavost, kolik z vás zná strategii vašeho podniku pro příštích pět let? A které z vašich aktivit, procesů nebo ukazatelů se na naplňování této strategie nejvýznamněji podílí?)
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že BSC lze sice "vytvořit" na archu papíru, nicméně úspěšný proces zavedení metody BSC pro strategické řízení souvisí zpravidla s mnoha aspekty, týkajícími se jak organizačních, tak i technických oblastí. Z těch organizačních je to především vůle změnit zavedené postupy a nebránit se novým procesům v řízení i komunikaci, z těch technických pak především využití vhodných SW nástrojů pro řízení, tj. využití nástrojů business intelligence (BI).
| |
Tyto nástroje umožňují s konceptem BSC pracovat nejen v rovině strategických informací, ale umožňují takto definovaný koncept dále rozvíjet, a to směrem vertikálním i horizontálním.
| |
Vhodné využití nástrojů BI garantuje například vysokou konzistenci informačních dat - a to jak těch, které se týkají skutečnosti, tak samozřejmě těch, které vznikají v rovině strategického řízení přímo z klávesnice (strategické cíle, iniciativy, modelace apod.) - rychlé porovnání strategie s aktuální situací, okamžité promítnutí iniciativy či opatření a simulaci atd. Navíc tyto nástroje umožňují prolínání strategického řízení do nižších struktur bez ztráty vypovídací hodnoty.
| |
Tím může být například pro obchodního manažera detailní pohled na vývoj a stav objednávek za minulý měsíc u konkrétního zákazníka, přičemž je takto strukturovaná informace v rovině strategického řízení pouze dílčím atributem pro výpočet výkonového ukazatele v odběratelsko-dodavatelské perspektivě.
Je potřeba si uvědomit, že strategie se netýká pouze úzké skupiny vrcholových manažerů, ale že musí procházet celým podnikem.
| |
Je potřeba proto volit takové komunikační nástroje, které umožní informace sdílet a rozšiřovat je efektivně napříč organizací. Nejužitnější jsou přitom standardní uživatelská rozhraní, jako např. MS Office, MS Explorer, případně různá portálová řešení, z nichž je možné pro nižší hladiny řízení potřebné dokumenty i tisknout.
Na závěr - progresivní metody vyžadují nejen progresivní myšlení, ale rovněž progresivní nástroje pro jejich realizaci.
Pozn. red.: Autor, dr. Milan Vodička, zastává pozici General Managera společnosti MIS AG ČR
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 7.11. | CONTROLLING A BI PRAKTICKY - Webové GIST Aplikace pro... |
| 11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
| 13.11. | Update Conference Prague 2025 |




















