- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 5/2004
Identifikační systémy a zdroje dat pro ERP
Workforce management
Ing. Karel Kallab
Nejcennějším zdrojem pro firmu jsou lidé. Ti provádějí činnosti v rámci firemních procesů. Je velmi důležité je efektivně řídit. To však nelze bez kvalitních a rychle dostupných dat, která vznikají v rámci pracovních činností a jsou spojena s konkrétními lidmi.
O jaká data se jedná? Základní identifikační údaje, bez kterých se rozhodně neobejdeme, jsou příchody a odchody lidí, celkový odpracovaný čas a promítnutí tohoto času do konkrétních zakázek. Jedině tak můžeme přesně monitorovat aktivity lidských zdrojů, zajistit jejich dynamické přidělováni k jednotlivým zakázkám a zpřesnit plánování. Jsou data opravdu kvalitní a rychle dostupná? Dříve se problematika příchodů a odchodů řešila "papírovými štípačkami" a vykazování práce na zakázkách bylo řešeno přepisováním údajů od mistrů, a to mnohdy i ve více úrovních. Tento postup byl náročný na čas a byl zatížen vysokou chybovostí. Navíc mezi aktivitou a získáním dat byla prodleva, což snižovalo možnost efektivního řízení. Tuto práci lze automatizovat a v některých případech i odstranit. Použitím výpočetní techniky se přece pracovník vybavený příslušným médiem může identifikovat okamžitě v jakékoli fázi pracovního procesu. Systémy, které zajišťují sběr a vyhodnocování těchto dat, se nazývají identifikační systémy.
Identifikace a ERP
Identifikační systémy tvoří svého druhu jedinečnou množinu komplexních aplikací zaměřených na podporu efektivního řízení a využití pracovních zdrojů - někdy souhrnně označovaných termínem workforce management. Záběr těchto identifikačních aplikací jde napříč podnikovými funkcemi (typicky obsluhovanými jednotlivými moduly ERP systémů), ať již jde o plánování nasazení pracovníků, evidenci a vyhodnocení jejich konkrétní přítomnosti, podílu práce na zakázkách, jejich ocenění ve mzdě nebo o zvýšení bezpečnosti a efektivnosti správy ostatních podnikových agend "personálně-identifikačního" typu, jako jsou systémy pro řízení přístupu, stravovací systémy, bezhotovostní využití automatů, zařízení, služeb apod. Integrální řešení identifikačních aplikací a jejich uživatelsky přizpůsobené propojení s příslušnými moduly ERP systému (např. ve smyslu úspor nákladů na drahé klientské licence ERP systému v místech, která lze řešit přímo klientem identifikační aplikace) může výrazně přispět ke zvyšování produktivity práce a celkové efektivnosti podniku.
Úspěšná implementace
Úspěšné nasazení identifikačních aplikací workforce managementu je podmíněno splněním několika předpokladů:
1. Globální dostupnost informací
Chceme-li mít informace dostupné rychle, kdykoli a kdekoli, je nezbytné, aby moderní identifikační systém umožnil uživateli nejen klasickou lokální konektivitu "klientem" (aplikace klient/server), ale i globální konektivitu přes internetové technologie (např. datový server / aplikační server / lehký klient). U globální konektivity je nutno na uživatele přistupujícího k systému mimo firmu aplikovat standardní definice uživatelských práv. Management pak má okamžitě dostupná data z výrobní linky i při poradě v jiné zemi, je možno monitorovat bezpečnostní zóny i mimo pracoviště pomocí kapesního počítače, nebo si prostě jen přeobjednat obědy na příští týden, pokud došlo ke změně vašeho programu třeba až na letišti.
2. Centrální správa dat
Primárním důvodem pro centrální datová úložiště a centrální správu dat je dosažení vyšší kvality dat, další snižování nákladů a současně zvýšení efektivity a spolehlivosti řízených procesů. S rozsahem instalace pak nerostou náklady na správu a zabezpečení.
3. Rozšiřitelnost a modularita
Prvním krokem modularity systému je od počátku promyšlená datová základna, která integruje vše potřebné k dalšímu růstu již od prvotní instalace. Modularitu musí zohledňovat též aplikační software. Při rozšiřování systému jsou pak pouze doplňovány programové moduly nebo připojovány další hardwarové komponenty a žádné zásahy do struktury nejsou nutné. Rozšiřování instalací je bezpečné a rychlé. Modularita systému tedy přináší také úsporu nákladů.
4. Soulad s legislativou
Identifikační systémy musí být vždy v souladu s legislativou dané země a kolektivní smlouvou dané společnosti. Například docházkové systémy musí odpovídat požadavkům zákoníku práce a nad jeho rámec umožňovat přizpůsobení svého chování i specifickým požadavkům zákazníka, které jsou stanoveny kolektivní smlouvou. Přístupové systémy musí být certifikovány bezpečnostními úřady (v ČR Národním bezpečnostním úřadem), stravovací systémy musí umožňovat například různé typy přidělování dotací, které jsou obvykle rovněž stanoveny kolektivní smlouvou.
Autor článku, Ing. Karel Kallab, je ředitelem realizací a služeb společnosti Anet.



O jaká data se jedná? Základní identifikační údaje, bez kterých se rozhodně neobejdeme, jsou příchody a odchody lidí, celkový odpracovaný čas a promítnutí tohoto času do konkrétních zakázek. Jedině tak můžeme přesně monitorovat aktivity lidských zdrojů, zajistit jejich dynamické přidělováni k jednotlivým zakázkám a zpřesnit plánování. Jsou data opravdu kvalitní a rychle dostupná? Dříve se problematika příchodů a odchodů řešila "papírovými štípačkami" a vykazování práce na zakázkách bylo řešeno přepisováním údajů od mistrů, a to mnohdy i ve více úrovních. Tento postup byl náročný na čas a byl zatížen vysokou chybovostí. Navíc mezi aktivitou a získáním dat byla prodleva, což snižovalo možnost efektivního řízení. Tuto práci lze automatizovat a v některých případech i odstranit. Použitím výpočetní techniky se přece pracovník vybavený příslušným médiem může identifikovat okamžitě v jakékoli fázi pracovního procesu. Systémy, které zajišťují sběr a vyhodnocování těchto dat, se nazývají identifikační systémy.
Identifikace a ERP
Identifikační systémy tvoří svého druhu jedinečnou množinu komplexních aplikací zaměřených na podporu efektivního řízení a využití pracovních zdrojů - někdy souhrnně označovaných termínem workforce management. Záběr těchto identifikačních aplikací jde napříč podnikovými funkcemi (typicky obsluhovanými jednotlivými moduly ERP systémů), ať již jde o plánování nasazení pracovníků, evidenci a vyhodnocení jejich konkrétní přítomnosti, podílu práce na zakázkách, jejich ocenění ve mzdě nebo o zvýšení bezpečnosti a efektivnosti správy ostatních podnikových agend "personálně-identifikačního" typu, jako jsou systémy pro řízení přístupu, stravovací systémy, bezhotovostní využití automatů, zařízení, služeb apod. Integrální řešení identifikačních aplikací a jejich uživatelsky přizpůsobené propojení s příslušnými moduly ERP systému (např. ve smyslu úspor nákladů na drahé klientské licence ERP systému v místech, která lze řešit přímo klientem identifikační aplikace) může výrazně přispět ke zvyšování produktivity práce a celkové efektivnosti podniku.
Úspěšná implementace
Úspěšné nasazení identifikačních aplikací workforce managementu je podmíněno splněním několika předpokladů:
1. Globální dostupnost informací
Chceme-li mít informace dostupné rychle, kdykoli a kdekoli, je nezbytné, aby moderní identifikační systém umožnil uživateli nejen klasickou lokální konektivitu "klientem" (aplikace klient/server), ale i globální konektivitu přes internetové technologie (např. datový server / aplikační server / lehký klient). U globální konektivity je nutno na uživatele přistupujícího k systému mimo firmu aplikovat standardní definice uživatelských práv. Management pak má okamžitě dostupná data z výrobní linky i při poradě v jiné zemi, je možno monitorovat bezpečnostní zóny i mimo pracoviště pomocí kapesního počítače, nebo si prostě jen přeobjednat obědy na příští týden, pokud došlo ke změně vašeho programu třeba až na letišti.
2. Centrální správa dat
Primárním důvodem pro centrální datová úložiště a centrální správu dat je dosažení vyšší kvality dat, další snižování nákladů a současně zvýšení efektivity a spolehlivosti řízených procesů. S rozsahem instalace pak nerostou náklady na správu a zabezpečení.
3. Rozšiřitelnost a modularita
Prvním krokem modularity systému je od počátku promyšlená datová základna, která integruje vše potřebné k dalšímu růstu již od prvotní instalace. Modularitu musí zohledňovat též aplikační software. Při rozšiřování systému jsou pak pouze doplňovány programové moduly nebo připojovány další hardwarové komponenty a žádné zásahy do struktury nejsou nutné. Rozšiřování instalací je bezpečné a rychlé. Modularita systému tedy přináší také úsporu nákladů.
4. Soulad s legislativou
Identifikační systémy musí být vždy v souladu s legislativou dané země a kolektivní smlouvou dané společnosti. Například docházkové systémy musí odpovídat požadavkům zákoníku práce a nad jeho rámec umožňovat přizpůsobení svého chování i specifickým požadavkům zákazníka, které jsou stanoveny kolektivní smlouvou. Přístupové systémy musí být certifikovány bezpečnostními úřady (v ČR Národním bezpečnostním úřadem), stravovací systémy musí umožňovat například různé typy přidělování dotací, které jsou obvykle rovněž stanoveny kolektivní smlouvou.
Autor článku, Ing. Karel Kallab, je ředitelem realizací a služeb společnosti Anet.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |