facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 12/2006

GPS navigace nejen v PDA

Václav Buk, Karel Heinige


Navigace pomocí GPS systému je oblast, která zejména v posledních měsících doznává obrovského rozmachu. Aby taky ne, pokles cen GPS přijímačů vytváří doslova živnou půdu pro vznik nejrůznějších cenově dostupných navigačních řešení, která představují pro uživatele nejméně tak lákavý a „vysněný“ typ produktu, jakým byly před časem mobilní telefony.
V následujícím článku najdete nejen informace o zajímavých novinkách na trhu, ale stručně je v něm také přiblížen samotný princip GPS navigace, současné možnosti a zařízení pro její využití. O tom, jak se vybraná řešení chovají v praxi, pojednává několik recenzí.
Protože jednou z kategorií produktů, které s GPS navigací velice úzce souvisí, jsou kapesní počítače či PDA, ptali jsme se jejich výrobců, jak se snaží jít nabídkou vstříc uživatelům nadšeným tímto dnešním fenoménem. Právě dostupnost a možnosti GPS navigace ve spojení s relativně velkým a kvalitním displejem totiž mohou představovat příležitost k určitému znovuoživení obliby PDA, která v poslední době s rozmachem „chytrých telefonů“ a komunikátorů poněkud klesá.



GPS – co to je a odkud přichází?

Systém GPS neboli globální polohový systém (global positioning system) je družicový dálkoměrný pasivní systém, který tvoří síť družic kroužících na přesně specifikovaných oběžných drahách a vysílajících různorodé kódované informace. Tyto informace přijímá uživatel pomocí speciálního přístroje – přijímače GPS, který informace zpracovává a na jejich základě vypočítává okamžitou pozici. Přijímač sám nevysílá, uživatel GPS informace pouze přijímá, odtud plyne termín „pasivní“. Pod pojmem dálkoměrný se skrývá princip určování polohy, který spočívá v určování vzdálenosti uživatel–družice na základě rozdílu času vyslání a příjmu signálu.
GPS byl původně vojenským navigačním systémem (a také stále ještě je). Jeho počátky se datují do sedmdesátých let, v plné konstelaci satelitů nutné pro globální pokrytí pracuje od poloviny let devadesátých. Provozovatelem a garantem tohoto systému, který umožňuje přesnou navigaci neomezeného počtu uživatelů kdykoliv a kdekoliv na světě, jsou státní organizace ve Spojených státech (konkrétně ministerstva obrany a dopravy). Uvolnění systému pro civilní užívání se ukázalo jako více než rozumné. Další vývoj systému, přístrojů a aplikací je dnes z velké části v rukou civilního segmentu – veřejného i soukromého sektoru – který celý proces vývoje a výzkumu velmi urychlil.
Tvůrci systému vycházeli z požadavku na jeho vojenské využití, díky čemuž je systém unifikovaný a tak robustní. Požadavkem vojenských složek USA bylo, aby přístroj přesně a spolehlivě navigoval každého vojáka americké armády bez ohledu na místo, čas a místní podmínky. Nyní má každý z nás tu úžasnou možnost využívat této technologie pro své účely. Často se lidé ptají, jestli je systém opravdu zadarmo – odpověď zní ano! Nepočítaje baterie na provoz, popřípadě další příslušenství, zaplatíte z GPS v podstatě pouze drobnou daň v ceně přístroje.

K čemu se dá GPS použít?

Asi každého napadne navigace při pohybu v neznámém terénu, použití jako navigační pomůcky v dopravních prostředcích, ale to jsou jen obecné popisy. S GPS je možné například zaměřit místo, kde jste v neznámém městě zaparkovali auto, takže se nemusíte starat, kudy jdete, abyste trefili zpátky, je možné si vytvořit svou vlastní schematickou mapku území pro použití například pro tisk, web apod.; s GPS můžete vypočíst výměru parcely tak, že ji obejdete nebo objedete autem. Přístroj vás samozřejmě provede složitou dopravní situací, a to nejen kdekoliv na kontinentě. Své cesty můžete dokumentovat tak, aby byl kdokoliv další při návštěvě stejné lokality schopen se v prostředí orientovat.
I když existuje celá řada možných využití systému GPS v nejrůznějších oborech (geologie, geofyzika, geodézie, logistika, zemědělství, botanika, námořnictví, bezpečnostní služby atd.), asi nejviditelněji se tato technologie dnes prosazuje právě v oblasti osobní/automobilové navigace. Spojení mapových podkladů s informací o aktuální poloze (potažmo s dalšími z ní vypočtenými či dodanými informacemi) je samozřejmě atraktivní a dobře použitelné pro většinu uživatelů.

Přístroje a software pro GPS navigaci

Hardware, na němž se dnes provozuje navigace, lze v zásadě rozdělit do tří hlavních kategorií:

Specializovaná jednoúčelová zařízení Jsou určena většinou pro automobilovou navigaci. Mají větší displej, jsou dobře uzpůsobena pro instalaci do vozu tak, aby řidiči poskytovala komfortní sledování mapy a umožňovala snadnou obsluhu. Velmi užitečnou funkcí zde bývá hlasová navigace.

Navigace v PDA
Kapesní počítač, je-li vybaven GPS modulem a příslušným softwarem s mapovými podklady, má velmi dobrý potenciál sloužit jako navigační přístroj. Malé celkové rozměry dovolují používat PDA při chůzi i při jízdě, dostatečně velký displej s vysokým rozlišením umožňuje kvalitně zobrazovat mapové podklady s dalšími informacemi. V současné době je pro kapesní počítače k dispozici rozsáhlé kvalitní programové vybavení pro navigaci nejen po celé západní Evropě, neustále přibývají další vektorově zmapované země.

Navigace v mobilu/komunikátoru
Také současné kvalitní mobilní telefony s barevnými displeji o slušném rozlišení a možností používání paměťových karet si přímo říkají o GPS navigaci. Velikost displeje většiny telefonů ve srovnání s výše uvedenými typy zařízení uživatele při navigaci samozřejmě částečně omezuje. Nicméně jako osobní navigační řešení (např. při hledání konkrétního místa ve městě) poslouží mobilní telefon, který nosí většina z nás stále při sobě, velmi dobře. Také zde možnosti navigace samozřejmě závisí na konkrétním softwarovém produktu.

Kapesní počítače ve službách navigace

Jak již bylo zmíněno, samotné tradiční kapesní počítače (PDA) bez dalších pokročilých komunikačních prvků v poslední době obecně poněkud ztrácejí na popularitě ve prospěch flexibilnějších komunikátorů a smartphones. Pro GPS navigace jsou však PDA s velkým dotykovým displejem více než vhodná a pro výrobce znamená zájem o tyto technologie příležitost úspěšně nabízet zařízení a doplňky nejrůzněji uzpůsobené k navigaci. Na konkrétní možnosti, které mají či budou mít k dispozici příznivci PDA, jsme se ptali několika renomovaných výrobců kapesních počítačů.

Jdete uživatelům PDA v rámci současného trendu GPS navigace nějak vstříc (např. nabídkou uzpůsobených modelů PDA s vestavěným GPS modulem, vhodným softwarovým příslušenstvím, držáky do auta atd.)?




#


Acer
Lubomír Perůtka, obchodní ředitel
Acer nabízí kompletní sadu navigačních produktů – jednak specializovaná PND zařízení D150 s robustním držákem do auta a integrovaným navigačním řešením iGo s jednoduchým ovládáním, ale i otevřenou platformu PDA, u které lze využít širokou nabídku dostupných navigačních produktů pro operační systém Windows Mobile. PDA N300 disponuje velkým VGA displejem s vysokým rozlišením umožňujícím navigaci až do nejmenších detailů, externím Bluetooth GPS modulem, držákem do auta a nabíječkou v jednom balení. PDA C500 představuje kompaktní PDA zařízení – 2,8" displej, nízká váha, interní GPS Sirf III bez vyčnívající antény, vyměnitelná baterie, Bluetooh, WiFi a opět autonabíječka a držák do automobilu.

Výhodou PDA je otevřenost, širší možnosti využití díky širokému výběru rozličného softwaru, PND pak symbolizují jednoduchost, snadné použití i nižší cenu navigačního řešení.


#


Asus
Roman Konečný, product manager, BGS Levi

Odpověď zní jednoznačně ano. Asus je jedním z prvních výrobců nabízející komplexní řešení.

Kapesní počítače Asus A636N a A632 jsou typickým příkladem modelů s integrovaným GPS modulem s vysokou citlivostí a dlouhou výdrží na baterie. Balení obsahuje kompletní sadu příslušenství, včetně auto adaptéru, synchronizačního kabelu a držáku do auta. Pohodlnou obsluhu zabezpečuje Microsoft Windows Mobile 5.0 CZ s kancelářským balíkem aplikací.


#


Fujitsu Siemens Computers
Marek Němec, PR manager

Fujitsu Siemens Computers jde cestou integrace. Nosíme s sebou mobilní telefon, notebook nebo možná PDA, někdy i navigační přístroj nebo digitální fotoaparát a pro zkrácení času ještě třeba MP3 přehrávač. O nutnosti zabalit si na každou delší cestu potřebné nabíječky raději ani nemluvě. Novou řadu Pocket Loox T bychom mohli nazvat komunikátorem typu „vše v jednom“. Funguje nejen v síti GSM, ale i v sítích UMTS. E-maily se k vám dostanou automaticky pomocí funkce e-mail push a odešlete je stejně jednoduše prostřednictvím MS Exchange a operačního systému komunikátoru Windows Mobile 5.0 Phone Edition. K připojení na internet se kromě GPRS nebo UMTS může hodit integrovaný WiFi modul 802.11b/g, který navíc podporuje protokol VoIP. Ke komunikaci s okolními zařízeními slouží rozhraní Bluetooth v2.0.
Pocket Loox T je vybaven zabudovaným GPS modulem. Vybavenější model Pocket Loox T830 podporuje videotelefonii skrze malou VGA kameru na čelní straně. Na zadní stěně naopak najdete 2Mpix fotoaparát s automatickým zaostřováním a schopností snímat čárový kód. Oba modely, tedy Pocket Loox T810 i T830, mají QWERTY klávesnici a kontrastní TFT displej. Paměťový prostor lze rozšířit pomocí slotu pro paměťové karty SD/MMC.
Pocket Loox T není jedné zařízení vybavené GPS funkcionalitou, je ale nejuniverzálnější. Dále v naší nabídce najdete klasická PDA jako Pocket Loox N560 s VGA displejem, GPS a značnou konektivitou včetně Bluetooth, WiFi nebo USB Host funkcionalitou.
Stejně tak nabízíme i jednoúčelová multimediální zařízení primárně navržená pro navigaci, konkrétně Pocket Loox N100/N110.


#


Hewlett-Packard
Petr Trešl, marketing manager divize osobních systémů

Ano, tento trend je patrný již několik měsíců, a proto jsme vyšli vstříc i uživatelům našich PDA iPAQ. V krátké době uvedeme na trh nové produkty HP iPAQ rx5700 a rx5900 Travel Companions, které jsou určeny speciálně pro cestovatele. Kromě standardního operačního systému Windows Mobile 5 budou vybaveny předinstalovaným navigačním softwarem TomTom Navigator 6 a držákem do automobilu s integrovaným přijímačem GPS SiRFstarIII. Dále bude také předinstalována aplikace Worldmate Standard Edition, která cestovatelům poskytne řadu potřebných informací – světové časy, předpovědi počasí nebo převodníky měn a jednotek.
Zároveň již delší dobu dodáváme na trh iPAQy, kde je modul GPS jako jeden z mnoha benefitů našich zařízení. Zde bych rád zmínil model HP iPAQ hw6915, který kromě již zmíněného GPS mobilu obsahuje funkce mobilního telefonu, internetového spojení (GPRS/EDGE), mobilního fotoaparátu a webkamery. To vše v malém rozměru.

GPS navigace AyToBe od AT Computers

GPS navigaci AyToBe, kterou na český trh uvedla společnost AT Computers, se vyznačuje dobrým poměrem ceny a kvality. Kromě navigace zařízení umí přehrávat i MP3 soubory. Navigace nabízí detailní mapy České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a dalších zemí východní Evropy. Ve většině velkých měst je ČR pokryta i číslem popisným, takže uživatel snadno najde konkrétní vchod do domu. Citlivý GPS 20kanálový přijímač přijímá signál i v husté zástavbě nebo v lese. Mezi užitečnými vlastnostmi a funkcemi najdeme české hlasové navádění, výběr z 2D nebo 3D pohledu, noční mód a dálkové ovládání. Doporučená koncová cena AyToBe je 7 490 Kč (s DPH). Lze dokoupit kompletní mapu západní Evropy v plném detailu na čísla popisná domů za cenu 3 440 Kč s DPH.


#

#


S GPS navigacemi MyGuide do více zemí

Společnost Dreim CZ, která distribuuje kromě jiného produkty značky MyGuide, rozšířila ve svých GPS navigacích mapové soubory. S navigačním přístrojem SilverGuide 5000 NAV tak mohou uživatelé cestovat po dalších deseti východoevropských státech. K již existujícím souborům byly přidány mapy Albánie, Běloruska, Bulharska, Estonska, Lotyšska, Litvy, Moldávie, Makedonie, Srbska a Černé Hory a Ukrajiny. MyGuide tak pokrývá 38 evropských států. Systém je možno využít nejen pro cesty automobilem, ale také pro pěší a cykloturistiku.
Na trh byla uvedena také nová navigace z řady 3000. MyGuide 3060 obsahuje předinstalované mapy 38 států Evropy na paměťové kartě, 23jazyčné menu a výběr z několika jazykových mutací pro navigování hlasem. Toto navigační řešení nabízí velmi dobrý poměr cena/výkon zejména kvůli spolehlivému navigačnímu software MG 6.0.
Zařízení jsou vybavena přehrávačem MP3/MP4, prohlížečem fotografií a několika hrami.

#

#


Nová verze Navicore Personal

Navicore Personal 2007 je nejnovější verze GPS navigačního produktu pro kompatibilní mobilní přístroje. Software byl vytvořen speciálně pro kompatibilní mobilní přístroje a představuje nejen kompletní navigační systém využitelný při řízení, jízdě na kole či chůzi, ale je také pohodlným kapesním průvodcem, který mapuje většinu veřejných cest a tisíce vyhledávaných cílů, jako jsou restaurace, hotely, čerpací stanice a místní turistické zajímavosti.
Nové vlastnosti:
  • Nejnovější kvalitní digitální mapy od Tele Atlas a Navteq zahrnující detailní mapy ulic včetně popisných čísel. Vedle podrobných map Evropy a Skandinávie nabídne i volitelný balík map Severní Ameriky a vybraných afrických a asijsko-pacifických zemí.
  • Produkt nadále podporuje všechny platformy Symbian, ale představuje rovněž nově podporovanou platformu pro Linux Internet Tablet OS, edice 2006.
  • Produkt se bude prodávat také jako kompletní navigační sada pro Nokia 770 Internet Tablet.
  • Navicore Update umožňuje z počítače updatovat mapy a stahovat další obsahy.
  • Uživatelé, kteří si aktivovali nebo aktivují verzi Navicore Personal 2006 mezi 1. září 2006 a 31. lednem 2007, si tento software mohou ve stejném období zdarma updatovat.
  • Navicore Personal 2007 nabízí jasné vizuální a hlasové navádění a rychlé vyhledávání tras s možností výběru nejrychlejší či nejkratší trasy a automatické změny trasy v případě, že uživatel z trasy sjede. Dynamické navádění pomáhá vyhnout se například dopravním zácpám. Lokační zprávy umožňují lokalizovat místo pobytu i jiných osob. Produkt nabízí také dopravní zpravodajství a volný přístup k informacím z bezpečnostní kamery.
#

#

#


Navicore Personal na Nokii 770 Internet Tablet

Navicore Personal společně s přístrojem Nokia 770 Internet Tablet posouvá nejlepší vlastnosti navigačního softwaru do nové dimenze, a to díky rozšířené internetové navigaci, která využívá velkého displeje s vysokým rozlišením a WiFi konektivity přístroje. Rozšířená navigace usnadňuje lidem na cestách přístup k různým internetovým službám přímo z mapy a jednoduše je naviguje k zajímavým cílům, které na internetu nalezli.
Nokia 770 Internet Tablet je inovativní mobilní přístroj určený především pro brouzdání na internetu a k využívání dalších internetových funkcí, jako jsou média, e-mail, volání přes internet a instant messaging.
Navicore Personal 2007 pro přístroje Nokia 770 je dostupný jako samostatná navigační sada obsahující software společně s modulem přijímajícím GPS signál a držákem do auta, nebo také jako kompletní navigační balíček „vše v jednom“, který kromě softwaru Navicore a GPS modulu obsahuje rovněž přístroj Nokia 770.

#

#


TomTom Navigator 6

TomTom nedávno představil nové integrované řešení pro PDA a mobilní telefony. TomTom Navigator 6 je vhodným řešením pro uživatele, kteří vyžadují, aby jejich PDA či mobilní telefon a navigační systém byly integrovány do jediného osobního zařízení. Uživatelé nového produktu mohou využít pokrokovou softwarovou aplikaci pro stolní počítače TomTom Home, která zjednodušuje ovládání, stahování, ukládání a přenos dat a služeb z PC do přístroje. TomTom Home je kompatibilní s PC i MAC.
Verze Regional, dostupná v České republice, poskytuje detailní mapy vybrané země či regionu a hlavní cesty vedoucí západní Evropou. Verze Europe poskytuje přesnou navigaci napříč celou západní Evropou.
Mezi nové klíčové vlastnosti TomTom Navigator 6 patří:
  • kontaktní navigace na adresu v adresáři,
  • plánování doby příjezdu,
  • rozšířené vyhledávání bodů zájmu (points of interest),
  • výstraha při zrychlené jízdě,
  • předinstalovaná databáze radarů,
  • bezpečnostní zámek,
  • reálné vizuální instrukce,
  • navigace pro chodce jako 2D mapa s pevnou jednou pozicí.

#

#

#

TomTom bude komunikovat s automobilem

Společnosti TomTom a Johnson Controls že začaly spolupracovat na plném zabudování produktů satelitní navigace TomTom do elektronických systémů automobilů. Společnost Johnson Controls vytvořila „Bluetooth Mobile Device Gateway“ cílenou na výrobu vozidel v roce 2008. Tato technologie poskytuje elektronické zařízení komunikující s veškerou elektronikou automobilu.
Jde o rychlé a účinné řešení, jak začlenit nejnovější satelitní zařízení do nových aut. Nepřetržitá a jednoduchá hlasová ovladatelnost produktů TomTom je zajištěna díky funkci rozpoznávání hlasových pokynů. Mezi další uživatelské výhody patří například automatické oznámení, že dochází benzín v automobilu a následná změna trasy přes nejbližší čerpací stanici. Mezi další inovované vlastnosti patří možnost výběru POI (místa zájmu) na dotykové obrazovce. Pokud si bude uživatel chtít udělat v dané restauraci rezervaci, přístroj TomTom s funkcí handsfree je schopen ihned telefonní číslo restaurace vytočit.

#

Oceněné MIO

Osobní navigace MIO C710 získala na letošním veletrhu Invex 2006 ocenění Křišťálový disk, a to především díky své koncepci, programové výbavě a obsáhlosti mapových podkladů. Mio C710 EEU je GPS navigační systém vybavený nejnovější verzí MioMap v3 pro pohodlnou navigaci s možností hledání různých objektů (hotely, restaurace, čerpací stanice) a vestavěným TMC.
Mapové podklady od Tele Atlasu zahrnují 30 zemí Evropy v 19 jazycích, včetně češtiny. Uživatelsky příjemné a srozumitelné rozhraní pomůže snadno a rychle nalézt cíl cesty. Obsáhlá databáze bodů zájmu (points of interest) umožňuje vyhledávat místa podle názvu (během psaní jsou nabízeny vyhovující možnosti) nebo procházením přes kategorie. Distributorem navigace je firma BGS.

#

#


GPS navigace v praxi

TomTom GO 700

Tento typ navigace byl první a nejdražší vlaštovkou z dílny TomTom, která se objevila na našem trhu. Při zpětném pohledu však trochu doplatila na to, že na rozdíl západní Evropy se k nám dostala až na konci inovačního cyklu. Nedlouho po uvedení na český trh se totiž ohlásila nová kolekce navigací, a GO 700 proto nemohl získat dostatek zákazníků. Z hlediska uživatelského je u tohoto modelu vidět, že mu směrem k českému trhu bylo věnováno méně času. Dokumentoval bych to na tom, že hlasová navigace nabízí na výběr pouze mužský hlas, zatímco v jiných jazycích je možné vybírat mezi mužským nebo ženským hlasem.
TomTom GO 700 byl špičkou navigační kolekce roku 2005. Data a ovládací software má umístěné na pevném disku, natahování nových dat a případné upgrady ovládacího softwaru se provádějí pomocí USB rozhraní z připojeného počítače. Velký dotykový displej je velmi přehledný a uživatel se na něm dozví všechny pro něj důležité informace. Logické uspořádání menu je přijatelné i pro méně technicky nadané jedince. Zadávání cílů, průjezdních míst, případně výběr zobrazovaných bodů zájmu (points of interest – POI) je jednoduché a uživatelsky příjemné.
Ještě důležitější než ovládací software jsou však pro navigaci mapové podklady. V době, kdy se GO 700 dostal na náš trh, měl asi vůbec nejlepší mapy. V důsledku horečné výstavby kruhových objezdů, na kterých stejně naši řidiči neumí jezdit, v důsledku výstavby nových komunikací a případného zjednosměrnění či otočení jednosměrnosti některých ulic ve městech, jsou původní mapy už lehce neaktuální. Také jízda tzv. od dveří ke dveřím – tedy s možností zadávání orientačních čísel domů – je možná na původních mapách pouze v Praze. Všude jinde v České republice musíte vystačit s orientací podle křížení ulic nebo si cílový bod vyznačit sami přímo na mapě, třeba podle dodaného plánku cílového místa nebo porovnáním s mapami na internetu. Mapy v GO 700 jsou pro celou západní Evropu, z takzvané východní Evropy je tu vlastně jen Polsko a Česká republika. Pro cesty po naší republice i do Německa jsme tuto navigaci využili mnohokrát a vždy k naší naprosté spokojenosti. Nezkoušeli jsme ovšem vyhledávací „špeky“ některých testerů, jako například volbu cíle na pražské ulici pod Nuselským mostem, kdy některé navigace začínají hlásit dojetí do cíle už v zácpě na mostě.
Vestavěné rozhraní Bluetooth umožňuje spárování s mobilním telefonem a fungování jako handsfree pro mobil, mobil zase slouží pro příjem dopravních informací o zácpách a aktuálních překážkách v provozu. To je ovšem placená funkce.
V příslušenství GO 700 je kromě samotného zařízení k dispozici bytelný okenní držák (je potřeba, protože GO 700 je poměrně dost velký a těžký), automobilový a domácí síťový napáječ, USB kabel pro připojení k PC a dálkový ovladač. Navigace se dá přenášet v pěkném pouzdru s poutkem na ruku.
Za největší nedostatek navigátoru TomTom GO 700 považuji to, že výrobce nedodává (zatím nedodal) žádné upgrady ovládacího softwaru (a vylepšovat je vždy co) a relativně velmi drahé upgrady map. I ty se ovšem poprvé objevily až začátkem prosince 2006. TomTom GO 700 ještě stále najdete na mnohých internetových obchodech, přiměřená prodejní cena je kolem dvanácti tisíc korun.

Funkce: ****
Mapové podklady: ****
Výběr trasy: *****
Online informace: ***
Cena: **

#


TomTom GO 910

Z kolekce navigačních zařízení TomTom pro rok 2006 je nejdražším modelem navigace GO 910 a nahrazuje tak předchozí model GO 700. Poprvé byla představena na veletrhu CeBIT v Hannoveru v březnu 2006 a byl o ni obrovský zájem. Jak by také ne, na německém trhu je TomTom velmi dobře zabydlen.
V porovnání s předchozím modelem je nový model subtilnější, má nižší hmotnost i velikost. Dotykový displej je více širokoúhlý a s 4" úhlopříčkou. Vylepšený je ovládací software, přibyly nové položky v menu. Velmi dobrý je GPS modul umožňující rychlé přihlášení. Novější jsou také mapové podklady, ve více městech je možno jet "od dveří ke dveřím". Ve standardní dodávce jsou opět mapy západní Evropy, Velké Británie kromě Irska, USA a Kanady, Polska, Česka a tentokrát také Slovenska. Slovensko je ovšem poněkud ošizené. Poměrně podrobná je Bratislava, ostatní i dost velká města (například Nitra, Poprad nebo Žilina) mají pouze mapy průjezdní, bez označení vedlejších ulic.
Při průjezdu úseků s omezenou rychlostí informuje 910 o překročení povolené rychlosti, to 700 neuměla. Údaje o těchto úsecích, zvláště pokud jsou mimo město, jsou velmi nepřesné a na mnoha místech nesouhlasí. Je škoda, že nejdou trvale označit dlouhodobě uzavřené úseky komunikací, v mnoha případech by to hodně urychlilo zadávaní průjezdních tras.
Vylepšeny jsou i přídavné funkce. Díky většímu disku, který má 20 GB, je možno kromě map ukládat i hudbu a navigátor může sloužit jako mp3 přehrávač. Handsfree je posíleno o možnost připojení externího mikrofonu a do TomToma je možné importovat telefonní seznam a s jeho pomocí vytáčet nebo vidět jméno volajícího přímo na displeji navigátoru a dokonce psát SMS. Problémy ovšem jsou s českými znaky.
Výbornou vlastností je predikce pohybu v tunelu podle předchozího stylu jízdy, to už ostatně uměla i sedmistovka. Co ale nepochopím je to, že při jízdě pražským strahovským tunelem od Smíchova na Strahov navigace jakoby ztratila signál až téměř u výjezdu ven z tunelu. Přitom v jiných tunelech je signalizována ztráta GPS signálu už krátce po vjezdu do tunelu.
V příslušenství GO 910 najdeme opět přísavný okenní držák, napáječe domů i do auta, USB kabel s dokovacím stojánkem, dálkový ovladač, přenosné pouzdro, audio kabel pro připojení k autorádiu a již zmíněný externí mikrofon.
Ceny internetových prodejců se v předvánočním čase liší až o dva tisíce, v rozmezí patnáct až sedmnáct tisíc korun.

Funkce: ****
Mapové podklady:****
Výběr trasy: *****
Online informace: ***
Cena: **

#


Vzniknout navigace TomTom u nás, jmenovaly by se asi TamTam. Vždyť kdo by neznal Rychlé šípy a jejich časopis. A původ jeho názvu má stejné kořeny – bubny tamtam, dorozumívací a orientační zařízení domorodých kmenů v Africe. Při porovnávání mnohých navigací, které se už nějaký čas objevují v naší redakci, působily na mne navigace TomTom jako zjevení. Sice za vysokou cenu, ale s vynikajícím vybavením, výborným obslužným softwarem a velmi dobrými mapovými podklady.


Sunnysoft NaviPack Office

Balíček PDA plus navigace, to už je tradiční zboží v nabídce Sunnysoftu. Hlavní součástí je tentokrát PDA iPaq hw6915. I když PDA není to asi úplně vhodné označení. iPaq hw6915 totiž není obyčejné PDA, ale spíš komunikátor se vším všudy a něčím navíc. Ve funkcích běžných pro PDA nechybí kalendář, kontakty, úkoly a aplikace odpovídající Microsoft Wordu a Excelu. Pro komunikaci slouží kromě dnes už poněkud archaického infračerveného rozhraní také Blue tooth a WiFi rozhraní. Takže připojit k internetu se můžete kdekoliv, kde je k dispozici WiFi signál, ať už zcela zdarma nebo placený. A kromě toho je do tohoto zařízení integrován také telefon, takže po vložení SIM karty se dá připojovat k internetu i tam, kde WiFi signál není, a to dokonce nejen technologií GPRS, ale i EDGE. Ve dřívějších Sunnysoft navigačních balíčcích byly GPS přijímače, to zde odpadá, protože přijímač a velmi dobrý (20kanálový Sirf Star III) je zabudován přímo do iPaqu. Pro ještě větší rychlost startu přijímače je možno si z internetu stáhnout polohu družic na zhruba 30 hodin dopředu, přímo v navigačním softwaru.
Přímou součástí programového vybavení iPaqu je TomTom Navigator 5, ale bez mapových podkladů. Ty je potřeba si dokoupit, jako "bonus" si můžete stáhnout jednu mapu vybraného západoevropského města. Ale Sunnysoft dodává k iPaqu jinou navigaci – iGo 2006 s mapami východní Evropy a vadou na kráse je, že ostatní mapy tu jsou jen průjezdní, nicméně na rozdíl od TomToma aspoň nějaké. Tato navigace je dodávána na miniSD paměti s redukcí na SD.
Ovládací software má grafické rozhraní, které se s mírnými obměnami objevuje na mnoha dalších v současnosti nabízených navigacích (například Navigation Silverguide, o které píšeme dále). Ze začátku mi nejvíce starostí dělalo spárování navigace s GPS přijímačem. Až po několika pokusech vnutit softwaru GPS přijímač vestavěný do iPaqu se dílo podařilo a od toho okamžiku už nebyl s připojováním přijímače problém. Mapové podklady testované tentokrát pouze na jižní Moravě neměly chybu a byly poměrně čerstvé. Narazil jsem ovšem na zajímavou skutečnost, která nedává iGo výbornou ve výběru trasy. Hledal jsem konkrétně nejrychlejší trasu ze středu Brna do středu Olomouce s vynecháním placených úseků trasy. Trasa, která se ukázala na displeji, vedla přes Ochoz, Jedovnice, Plumlov a Prostějov a byla v délce 83 kilometrů. Kdo zná silnice v této části republiky, mi asi potvrdí, že jet rychle, navíc v začínajícím zimním období, se tu moc nedá, protože silnice je klikatá, a to jak horizontálně, tak vertikálně. Při plánování zpáteční trasy navigátor samozřejmě zvolil stejnou trasu a tak jsem mu vnutil průjezd Vyškovem. A ejhle, délka trasy se najednou zkrátila na 80 kilometrů, nehledě na to, že díky rovným silnicím se také podstatně zkrátila celková jízdní doba. Špatný výběr nejrychlejší trasy je tak pro mne největší slabinou navigace iGo. Doufám, že tvůrci navigace iGo (maďarská společnost Nav N Go) vylepší trasovací algoritmy.
V hlasové navigaci mi poněkud chyběly doporučení „nyní odbočte“ nebo něco podobného. To proto, že mnohdy jsou odbočky komplikovanější, je jich více za sebou, a řidič se v této chvíli nemůže dost dobře dívat na navigaci, jestli na mapě je právě nyní přibližovací "teploměr" na nule.
Součástí testované sady je kromě iPaqu a paměťové karty s navigací iGo také držák na sklo nebo do interiéru vozu, hadsfree sada firmy Brodit, napájecí autokabel a běžné příslušenství iPaqu.
Za aktuální cenu 22 560 Kč včetně DPH tak od Sunnysoftu získáte výborný PDA komunikátor i s vestavěným – a to bych málem zapomněl – 1,3 Mpix fotoaparátem a velmi dobrou navigaci iGo s mapami často Čechy navštěvovaných států bývalé Jugoslávie – Chorvatskem, Bosnou a Hercegovinou a také s mapami Polska, Slovenska, Maďarska, Rumunska. Slovinsko a dalších 18 západoevropských států je zastoupeno pouze hlavními průjezdními trasami.

Funkce: ****
Mapové podklady:****
Výběr trasy: ***
Online informace:
Cena: ***

#

SilverGuide 5000 NAV

Malé přenosné zařízení, sdružující v sobě navigátor na bázi iGo 2006, MP3 přehrávač, prohlížeč fotografií a relaxaci v podobě čtyř her u nás prodává firma Dreim CZ. Vše běží na operačním systému Windows CE. Přesto, že je za nejnižší cenu ze zde uvedených navigací (dvanáct až třináct tisíc korun), má asi nejbohatší příslušenství, výborné mapové pokrytí a lehké ovládání. Mezi příslušenstvím najdeme přísavný držák na sklo, na přišroubování do interiéru, na kolo (!) a pouzdro s klipsem za opasek. Také tu jsou obligátní síťový a auto napáječ, sluchátka pro poslouchání MP3, USB kabel a TMC anténa.
TMC (Traffic Message Channel) poskytuje informace o aktuálním stavu dopravy a je vysílaný stanicemi s RDS systémem. U nás tyto informace poskytuje stanice ČR1-Radiožurnál. Zajímalo by mne, jestli Český rozhlas bude nyní vybírat koncesionářské poplatky i za navigátory s možností příjmu TMC, protože na rozdíl od dopravních informací používaných u navigací TomTom, jsou tyto informace vlastně zadarmo. Přijímané informace se zanáší do mapy a tak například při jízdě po dálnici D1 z Brna do Prahy víte dopředu, kde je odstavené nějaké vozidlo nebo kde vznikly kolony a můžete se takovým místům vyhnout. SilverGuide ovšem nejde tak daleko, aby přepočítal trasu a navedl vás na vhodnou objížďku. Informace musíte sami vyhodnotit a objížďku zvolit sami. Tedy pokud je ještě čas a po ruce vhodný sjezd z dálnice.
Mapové podklady jsou opět výborné a v současnosti pokrývají již 38 států, včetně Albánie, Běloruska, Bulharska, Estonska, LItvy, Lotyšska, Makedonie, Moldavie, Srbska s Černou Horou a Ukrajiny. O ovládacím softwaru platí to, co jsem napsal o iGo 2006.
SilverGuide také nabízí nejvíc režimů navigace: Auto, TIR, autobus, kolo a pěšky. Jak přesné ovšem tyto režimy jsou, jsme neměli čas otestovat.

Funkce: ****
Mapové podklady:****
Výběr trasy: ***
Online informace: ****
Cena: ****

Na závěr recenzí bych si rád posteskl, že zatím nikdo nepřidal do režimů režim Vlak nebo Městská hromadná doprava. Přitom by to nemusel být žádný problém. Ani netušíte, jak je příjemné cestovat vlakem neznámou krajinou a podle navigace si míjeným místům přiřazovat jména obcí a měst. Vyzkoušel jsem si to v Anglii s TomTom GO 700, ovšem s tím, že kurzor aktuální pozice se vždy snažil přichytit k nejblíže vedoucí silniční komunikaci. A městská hromadná doprava? Jste v cizině, neznáte jazyk a hlášení stanic, pokud nějaké je, vůbec nerozumíte. Přitom ale víte, že máte vystoupit tam a tam. No nebylo by to dokonalé?
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Transformace bankovnictví a pojišťovnictví v éře umělé inteligence

Umělá inteligence se stala hy­ba­te­lem digitální revoluce ve finančním sektoru. Přináší bezprecedentní možnosti automatizace, personalizace služeb a optimalizace rizik. Přestože potenciál AI je enormní, jen malá část bank má připravenou komplexní strategii pro její implementaci.