IT SYSTEM 10/2002

Elektronická výměna informací jako integrální součást IS výrobních podniků

Ing. Miloš Rajtr


S blížícím se vstupem ČR do EU je všeobecně očekáván zvýšený tlak na konkurenceschopnost našich podniků v soutěží se subjekty, které se již po delší čas v prostředí otevřeného trhu pohybují. Již několikrát zaznělo i na stránkách časopisů, že k úspěchu nestačí mít dobrý produkt, ale neméně důležitá, ne-li důležitější, je přístupnost informace o produktu a službách jeho dodavatele (kompletnější, rychlejší a pružnější výměna informací ze zákazníky). Pro samotnou činnost podniku je nezbytná pružná reakce na požadavky zákazníků podpořená i na straně vstupu materiálu a subdodávek (rychlá a přitom přesná komunikace s dodavatelem).


Externí výměna informací (se zákazníkem, s dodavatelem)
Přístupnost informací o produktu, neznamená jen oznámení o existenci produktu např. formou reklamy, jde o to, aby si potencionální zákazník mohl "ohmatat" výrobek podrobněji nejen z pohledu jeho vlastností a parametrů, ale i z hlediska možnosti dodávky, termínu, ceny, variant, servisu apod. a měl případně možnost si ho objednat nebo dokonce zaplánovat do výroby. I v další fázi po zadání zakázky má zákazník zájem sledovat, jak je jeho zakázka vyřizována, v jakém stadiu zpracování, či vyřizování se nachází. A to všechno zákazník nebude chtít řešit zdlouhavým telefonováním a výměnou papírových dokumentů poštou nebo faxem s každým potencionálním dodavatelem, ale upřednostní možnost získat tyto informace a reagovat na ně jednoduše a pokud možno v reálném čase. Rovněž dodavatel/výrobce nebude mít zájem, aby personál byl zatěžován neustálými dotazy na ty či oné parametry produktu nebo dodávky (často i od subjektů, které nikdy nebudou jeho zákazníky) zatímco by mohl pracovat na rozvoji produktů, podniku a vztahů se zákazníky. Vedle těchto můžeme říci aktivit z oblasti získávání zákazníka, je tu ještě potřeba udržení si zákazníka a to znamená být informován o tom jak naše produkty a služby s nimi spojené plní očekávání zákazníků. To je jedna strana potřeb přístupu k IS výrobce, nazval bych ji "vztah výrobce-zákazník" (spadá do oblasti E-business a CRM).

Druhá se týká samotného výrobního procesu a jeho zabezpečení materiálem. Elektronická výměna dat společně s vnitřní funkčností IS zde může značně urychlit proces potřeba-objednávka-dodávka. V případě především stálých dodavatelů vede až k realizaci systémů SCM.

Interní výměna informací v podniku
"Interní" výměna informací, spočívá v přístupu pracovníků podniku (managementu, obchodníků, zásobovačů, technického personálu zajišťující servis nebo přípravu výroby, …) k vlastnímu IS (podnikovým datům a aplikacím) ať jsou kdekoli. Důležité je, aby přístup k IS a vizualizace dat byly pro koncového lokálního i vzdáleného uživatele IS pokud možno jednotné, stejně vypadající obrazovka klienta sedícího v podniku jako obrazovka a způsob přístupu vzdáleného uživatele. Neklade to pak zvýšené nároky na uživatele, který mnohem ochotněji a bez komplikací použije známý postup ve známém prostředí, než, aby se musel "naučit" postup odlišný a tedy navíc.

V současné době podporuje řešení výše uvedených potřeb v rámci IS použití Internetu a jeho nástrojů, ale to nejen jako nějaké relativně samostatné nadstavby fungující nad IS podniku, ale přímé jeho součásti, umožňující vlastním zaměstnancům, zákazníkům i dodavatelům přístup (odpovídajícím způsobem řízený a zabezpečený) k podnikovým datům a aplikacím, aniž by seděli u stolního počítače fyzicky připojeného na počítačovou síť podniku.

Důsledky pro moderní IS
Ve smyslu výše uvedených požadavků jsou utvářeny i moderní IS, které v tomto ohledu využívají v současnosti především vlastností Internetu. Otvírají tak přístup k podnikovým datům nejen svým zaměstnancům, ale i širokému okolí svých stávajících a potencionálních zákazníků. Z pohledu výše uvedených požadavků by proto měl moderní podnikový IS umožňovat přístup na ERP systém přes internetový prohlížeč a podporu XML. Výhodou je jednotné uživatelské rozhraní v lokální síti, intranetu i přes internet, které nabídne jak školenému tak i příležitostnému uživateli mimořádně intuitivní obsluhu s jasným a jednoduchým ovládáním. Informační systém tak ještě více propojuje zákazníky, dodavatele i zaměstnance navzájem.

K integrovaným komponentám moderních informačních systémů, vedle klasické funkcionality ERP systémů, patří:

. CRM a konfigurace
Jedná se o interaktivní systém pro externí i interní vyřizování obchodních případů (nabídky, zakázky, odpovědné osoby, termíny) včetně vytváření, správy a evidence příslušné struktury produktu (specifické pro danou zakázku, skladbu a rozsah). Využívá dat IS a může být spuštěn off-line nebo on-line interně (server) i externě (notebook nebo vzdálený počítač).

Konfigurátor produktů je rozhodujícím nástrojem pro podniky, které potřebují zvládnout velký počet variant svých výrobků. Konfigurátor produktů optimálně podporuje prodej, konstrukci i technickou přípravu výroby při vyjasňování zakázky.

. e-business
Umožňuje zákazníkům na celém světě objednávat výrobky 24 hodin denně a 7 dní v týdnu. Vyřizování objednávek probíhá mnohem rychleji a levněji než doposud. Registrovaní zákazníci si mohou objednávat náhradní díly a doplňky k produktům nebo nové výrobky běžným internetovým prohlížečem. Možný je i rozpad kusovníků a jejich následné zobrazení zákazníkům na internetu. Veškeré potřebné informace o cenách a výrobcích jsou uloženy v databázi a prezentovány on-line. Zákazníci mohou sledovat stav své objednávky na internetu. Každý zákazník může mít individuální ceny, slevy, platební podmínky, specifický výběr produktů a lze mu prezentovat cílenou reklamu a poskytovat další informace.

Integrace do IS umožňuje založení objednávek přímo a automatizovaně v IS. Také nákupní procesy lze zautomatizovat přes internet s pomocí příslušné komponenty IS (eProcurement) a tak ušetřit náklady.

. SCM řešení
Vyšlo z požadavků automobilového průmyslu, aby zjednodušilo, zrychlilo a ve svém důsledku zefektivnilo procesy nákupu a subdodávek jednotlivých dílů pro automobilky. Technologickým základem je elektronická výměna dat založená na standardech EDI. Dnes ale díky dobrým zkušenostem a dosaženým efektům a samozřejmě i novým možnostem přenosu dat (Internet) postupně vrůstá i do jiných výrobních odvětví. Podnik tak získává podporu na straně logistických procesů pro efektivnější metody řízení výroby (jako JIT, KANBAN, TOC apod.).

Uvedené funkční bloky jistě nejsou žádnou novinkou v oboru IT, jde však o to, aby nebyli pouze samostatným řešením, ale nedílnou součástí IS pro výrobní a dodavatelské podniky. Nasazení internetových technologií a s nimi související zrychlená výměna informací k sobě přibližují výrobce, dodavatele a zákazníky, a urychlují jejich podnikové procesy. Důsledkem jsou pak úspory nákladů, času, vyšší kvalita procesů a celkové zvýšení konkurenceschopnosti podniku.

Pozn. red.: Autor článku, Miloš Rajtr, působí ve společnosti IS Berghof s.r.o., která je dodavatelem ERP systému PSIPENTA.COM a autorem jeho lokalizace pro české prostředí.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.