facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 3/2003

EKIS - Ekonomický informační systém Ministerstva vnitra






Ještě dnes, možná účelově, se vede diskuse nad tím, zda byl ekonomický informační systém (EKIS) pro Ministerstvo vnitra ČR realizován optimálně. Otázkou je, zda použití informačního systému SAP R/3 a rozhodnutí celý systém od dodavatele pronajmout bylo adekvátní a zda to všechno nemělo být úplně jinak. Faktem však zůstává, že ekonomický informační systém, tedy jeho první etapa EKIS I, funguje, a funguje úspěšně již pátým rokem. Faktem je ovšem i to, že se resort Ministerstva vnitra 4 roky na tuto zásadní změnu připravoval tak, aby vlastní implementace mohla být zvládnuta za 8 měsíců.

Z hlediska organizačního představuje resort Ministerstva vnitra skupinu právně i procesně nesourodých organizačních složek státu a státních příspěvkových organizací. Patří k nim orgány státní správy, policie, hasičský záchranný sbor, archivy, policejní školy, uprchlická zařízení a další organizační složky státu a příspěvkové organizace. Resort Ministerstva vnitra v roce 2003 hospodaří s rozpočtem ve výši 43,5 mld. Kč.

Změna legislativy v první polovině 90. let přinesla zrušení výjimek v oblasti účetnictví a evidence majetku pro tzv. silové resorty. Od roku 1995 muselo být v rámci resortu Ministerstva vnitra zavedeno úplné podvojné účetnictví, včetně potřebných vazeb mezi majetkovou a finanční evidencí. V té době se však k vedení účetnictví, rozpočetnictví a evidence majetku využívala řada vzájemně nekompatibilních lokálních aplikací. Často byl jediným prostředkem pro integraci těchto aplikací list papíru. Přenos dat, zejména mezi účetními a evidenčními systémy, tak probíhal pouze prostřednictvím "papírového přenosu", což bylo často zdrojem chyb. Zároveň tyto lokální systémy neposkytovaly dostatečně úplné a aktuální informace pro řízení. Managementu resortu hrozilo, že bez odpovídajícího informačního systému, který by zajistil zejména řízení financí a rozpočtu, nebude schopen vykonávat svoje úkoly na tomto úseku.

První přípravné práce na zavedení EKIS začaly již v roce 1994. Cílem bylo získat informace nezbytné k úspěšnému zavedení informačního systému a připravit resort na takový IS, s jehož pomocí by bylo možné jak jednotné metodické usměrňování výkonu ekonomických a personálních činností, tak i operativní získávání potřebných informací pro řízení resortu, a to v reálném čase. Konečným cílem řešení bylo zavést v resortu MV moderní informační systém pro oblast finančního účetnictví a rozpočetnictví, evidenci majetku, sledování vybraných druhů nákladů a pro controlling a také pro oblast personálního řízení a zpracování mezd.

V roce 1996 byla zpracována analýza a popis stávajícího stavu provádění ekonomických činností. V rámci této analýzy byly stanoveny základní cíle, kterých má být implementací nového informačního systému dosaženo. Důležité bylo, že touto analýzou získalo vedení resortu Ministerstva vnitra základní přehled o rozsahu a složitosti realizovaných procesů v oblasti ekonomiky a personalistiky. Zároveň z této analýzy vyplynula nutnost implementovat do resortu dostatečně velký, modulární a flexibilní informační systém, který by ve svém výsledku zahrnoval jak kompletní ekonomické agendy, tak i agendy pro řízení personalistiky a zpracování mzdové agendy. Zároveň bylo konstatováno, že jako optimální varianta pro rychlé a komplexní nasazení poměrně složitě strukturovaného informačního systému v tak velkém rozsahu, se jeví jeho pronájem.

V roce 1997 bylo vypsáno výběrové řízení na pronájem centrálního a integrovaného ekonomického informačního systému, který v plném rozsahu nahradil tehdejší lokální aplikace pro vedení ekonomických agend. Předmětem pronájmu však byl nejen software a jeho implementace v podmínkách resortu, ale i servery a koncové stanice. Ve výběrovém řízení byla vybrána nabídka firmy IBM na implementaci informačního systému SAP R/3, a to včetně potřebného hardwaru.

Vlastní realizace projektu byla zahájena v dubnu 1998 podpisem smlouvy s vybraným dodavatelem. EKIS I byl spuštěn do ostrého provozu 1.1.1999, tedy přesně po devíti měsících od podpisu smlouvy. Vlastní implementace trvala cca osm měsíců.

Celkem bylo v první etapě EKIS implementováno 10 modulů SAP R/3, v rámci nichž se dnes zpracovávají informace z 51 účetních okruhů. Ročně je v systému založeno více než 1 500 000 účetních dokladů. Využívá jej 900 koncových uživatelů SAP R/3 a dalších 100 uživatelů přistupuje k systému SAP R/3 prostřednictvím modulu peněžní deník Lotus Notes.

Podle základní koncepce budování ekonomického a personálního informačního systému je v současné době realizována implementace tzv. druhé etapy EKIS, tj. implementace systému pro řízení personalistiky a zpracování mzdové agendy.

Po úspěšném dokončení implementace a po plošném nasazení informačního systému v druhé etapě EKIS bude resort Ministerstva vnitra disponovat komplexním, vzájemně provázaným informačním systém jak v oblasti ekonomických agend, tak i v oblasti personální a mzdové agendy.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.