facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 3/2009

Editorial

Čelíte krizi? Optimalizujte a buďte připraveni na růst

Ing. Lukáš Grásgruber


Nejsem fanatickým zastáncem přísloví jako teta Kateřina ve známém humoristickém románu Zdeňka Jirotky. Na jejím příkladu bylo jasně vidět, že nadužívání přísloví nebo jejich používání v nesprávném kontextu je v lepším případě komické. Nechtěl bych se zde proto dopustit stejného prohřešku a kázat o ekonomické recesi podle vzoru všechno zlé je k něčemu dobré.


Přesto bych se rád připojil k hrstce novinářů, která se neživí rozdmýcháváním hysterie kolem krize a destruktivním líčením katastrofických scénářů. Pojďme se podívat na probíhající ekonomickou recesi trochu jinak. Tím jinak nemám na mysli vyloženě optimisticky. To snad ani nejde. Spíše jen realisticky. Krizi, nebo chcete-li recesi, můžeme totiž vzít jako jednoznačný podnět k řešení nedostatků, které v době konjunktury bylo možno přecházet. Období recese přináší nutnost, nebo přinejmenším zvyšuje motivaci tyto nedostatky řešit.
Nejde o to, slabá místa v řídicích a obchodních procesech odhalit. Stejně o nich dávno víme, nebo je alespoň tušíme. Dokud ale máme uspokojivé výsledky, nechce se nikomu sahat do fungujícího stroje, i když některá soukolí by možná bylo dobré vyměnit. Recese nás přiměje skutečně se slabými místy zabývat.
I když se jako nejjednodušší jeví v recesi strategie minimalizace, troufám si tvrdit, že jako vítězové vyjdou z recese právě ti, kteří její období využijí nejen k omezování a škrtání, ale především k optimalizaci svých procesů. Těm, kteří při prvních problémech a oslabení poptávky sáhli k maximálním opatřením a totální redukci provozů, se bude jistě těžko zvedat ve chvíli, kdy poptávka opět vzroste. Je samozřejmě velmi obtížné přizpůsobit fungování podniku změnám poptávky v řádu desítek procent. Tady už zdaleka nejde jen o připravenost procesů. Ta je podmínkou nutnou, nikoli postačující.

Všechny odborné konference a semináře, které v poslední době probíhaly, se současné ekonomické situace logicky nějak dotkly. Mě mezi nimi zaujala akce pro dodavatele automobilového průmyslu, který byl vedle realitního byznysu postižen recesí snad nejvíce. Název, nebo spíše slogan této konference zněl „Využijte období recese ke zdokonalení procesů a buďte připraveni na růst“. Tato výzva v podstatě přesně vyjadřuje strategii, kterou považuji za úspěšnou pro podniky, jež se rozhodly období recese aktivně čelit.
To samozřejmě neplatí pro podniky, které i v období konjunktury přežívaly s odřenýma ušima nebo jen díky trpělivosti věřitelů a investorů s nadějí, že bude ještě lépe. Pro takové podniky není recese podnětem k optimalizaci, ale osudovou ránou do vazu. Že to je nezbytné a správné? Možná. Že jde o nutné pročištění trhu? Chladným ekonomickým kalkulem říkám ano, ale příliš se nad tím nerozplývám s vědomím složité životní situace lidí, kteří s takovými podniky spojili svůj osud.

Pokud jde o IT byznys, bývá nepsaným pravidlem, že v období krácení rozpočtů hlava nehlava budou investice do rozvoje IT (hned vedle marketingu) jednou z prvních hlav, která padne. Pravděpodobně zazní, že v období krize není místo pro nějaký rozvoj IT. Opravdu? Pokud platí, že součástí úspěšné strategie pro období recese je optimalizace procesů, neumím si představit, že by se to nedotklo informačních technologií.
Proto si troufám tvrdit, že na trendu vývoje investic do IT se zásadně nic nezmění. Ano, jistě poklesnou objemy. V některých komoditách velmi výrazně. Už dávno před krizí byl ale v investicích do IT zřejmý tlak na řešení pro zvyšování výkonnosti procesů a snižování vlastních nákladů na IT. Proto nyní jen ještě častěji uslyšíme o projektech konsolidace IT infrastruktury ruku v ruce s řešeními pro automatizaci procesů, řízení workflow a mnoha dalšími, která dosahují bezprostředních a často velmi rychlých přínosů v růstu efektivity.

Mnohokrát jsem už slyšel tvrzení, že se z IT stala běžná komodita, něco nutného, ale obyčejného, co není rozhodujícím kritériem úspěchu. Já stále tvrdím, že takové označení není zcela správné. Vidím totiž stále příliš mnoho unikátních IT řešení s vysokou přidanou hodnotou pro svého uživatele na to, abych mohl shodit IT na úroveň suroviny nebo polotovaru. Ano, je jasné, že z IT se stala samozřejmá součást každého byznysu. Z tohoto úhlu pohledu jde o nezbytnou komoditu. Jenže IT je součást byznysu, kterou se snažíme nejen co nejlevněji nakoupit a ušetřit na ní, ale která se bezesporu stala i prostředkem, pomocí něhož se snažíme ušetřit (nebo více vydělat). Jde to. Šlo to před krizí, jde to i nyní.

Těším se na shledanou nad dalším vydáním IT Systems

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

AI pomáhá získat lepší přehled nad vývojem ve firmě

IT Systems 5/2024V aktuálním vydání IT Systems se opět intenzivně věnujeme využití AI ve firmách. Nejvíce prostoru jsme přitom dali oblasti e-commerce a retailu, tedy světu nakupování, ve kterém hrají pokročilé technologie stále větší roli. Včetně AI, která se zde uplatňuje v zákaznickém servisu, ale také dokáže například předvídat prodeje a udržet optimální množství skladových zásob.