- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
PříLOHA 12/2002
E-business zdrojem významných úspor
E-business může být zdrojem významných úspor, je-li správně implementován. Firmy musí zvážit dvě varianty - vlastní e-shop na vlastní doméně, s čímž jsou spojeny nemalé investiční prostředky, nebo druhou možnost - zaběhlé multiobchodní centrum. Existující internetové obchodní domy mají tu výhodu, že současní zákazníci si osvojují postupy a mají přehled, kteří obchodníci v obchodním domě prodávají, kde jsou umístěni (na které tlačítko je třeba kliknout), jaké jsou jejich ceny, zda jsou spolehliví a garantují kvalitu, a přitom mohou pohodlně využívat výhod internetu (snadné porovnání cen, rychlost, pohodlí). Na první pohled by se zdálo, že e-business je prostě nutností. Na toto téma jsme hledali odpovědi společně se zástupcem významného dodavatele e-business řešení, Ing. Zdeňkou Doležalovou (Chief Portal Manager, www.anubis.cz).
Kde vidíte hlavní přínosy a potenciál e-business pro české podniky?
Elektronické obchodování je pro firmy přínosem zejména z hlediska časových a finančních úspor, jednoznačnosti a rychlosti služeb, získání nových trhů, a především zákazníků. Z hlediska zákazníka internetové obchody představují možnost získat informace o výrobcích a službách od několika dodavatelů najednou a mít nástroj pro jejich snadné porovnání, tak aby si zakoupili vyhovující a nejlevnější výrobek. Převedení, nebo spíše rozšíření "kamenného" obchodu o e-business řešení je pro firmy tím efektivnější, čím má firma:
. větší snahu získat nové trhy a nové způsoby prodeje,
. složitější dealerskou síť,
. složitější síť maloobchodních prodejen, regionálních prodejen,
. vyšší celkový počet nákupních požadavků (koncových zákazníků),
. větší a různorodější sortiment zboží.
Jakou formu e-business řešení doporučujete firmám implementovat?
Nejefektivnějším řešením pro firmy jsou internetové obchodní portály, kde mohou firmy nakupovat a prodávat prostřednictvím katalogů zboží nebo bezprostředně přejít na e-tržiště a zapojit se do obchodování přes nové rozhraní. E-tržiště je místo, na kterém lze realizovat výběrová řízení, projekty, nakupovat a prodávat produkty a služby a přitom dosahovat významných úspor (nejen finančních). Vlastní řešení je na první pohled nejpřijatelnější pro každou firmu, ale ekonomicky zdůvodnitelné je až při velmi vysokém objemu realizovaných obchodů.
Příprava katalogu zboží v internetových obchodech se liší, jaké formy jsou na internetu dostupné a kterou doporučíte?
Firmy, které chtějí provozovat internetový obchod si mohou vybrat z několika řešení - on-line nebo off-line plnění obchodu zbožím, další možností je předání dat provozovateli obchodního centra, který veškerá data zpracuje do prodejního katalogu.
Softwarové aplikace pro off-line správu virtuálního obchodu se liší svými funkcemi. Které funkce považujete za standardní a nadstandardní?
Off-line plnění internetového obchodu zbožím znamená instalaci softwarové aplikace na straně klienta, práci nad katalogem zboží bez připojení na internet a finální vystavení katalogu na serveru virtuálního obchodního domu. Co obchodník, to jiný názor na poskytovaný software. Off-line aplikace musí být univerzální aplikace a musí uspokojit minimálně 99% obchodníků.
Jaké technologie jsou využívány pro vývoj internetových obchodních center?
Internet se osvědčil nejen jako moderní nástroj pro šíření informací, ale také coby nový kanál pro distribuci zboží a služeb. Z velké části za to vděčí technologiím, které umožnily propojit databáze informací se světem webových stránek. Nejčastěji je využívána asi technologie ASP (Active Server Pages), která programátorům webových aplikací usnadňuje tvorbu dynamicky generovaných stránek. Vývoj pokračuje dál a Microsoft oficiálně uvedl svou novou platformu ASP.NET.


Kde vidíte hlavní přínosy a potenciál e-business pro české podniky?
Elektronické obchodování je pro firmy přínosem zejména z hlediska časových a finančních úspor, jednoznačnosti a rychlosti služeb, získání nových trhů, a především zákazníků. Z hlediska zákazníka internetové obchody představují možnost získat informace o výrobcích a službách od několika dodavatelů najednou a mít nástroj pro jejich snadné porovnání, tak aby si zakoupili vyhovující a nejlevnější výrobek. Převedení, nebo spíše rozšíření "kamenného" obchodu o e-business řešení je pro firmy tím efektivnější, čím má firma:
. větší snahu získat nové trhy a nové způsoby prodeje,
. složitější dealerskou síť,
. složitější síť maloobchodních prodejen, regionálních prodejen,
. vyšší celkový počet nákupních požadavků (koncových zákazníků),
. větší a různorodější sortiment zboží.
Jakou formu e-business řešení doporučujete firmám implementovat?
Nejefektivnějším řešením pro firmy jsou internetové obchodní portály, kde mohou firmy nakupovat a prodávat prostřednictvím katalogů zboží nebo bezprostředně přejít na e-tržiště a zapojit se do obchodování přes nové rozhraní. E-tržiště je místo, na kterém lze realizovat výběrová řízení, projekty, nakupovat a prodávat produkty a služby a přitom dosahovat významných úspor (nejen finančních). Vlastní řešení je na první pohled nejpřijatelnější pro každou firmu, ale ekonomicky zdůvodnitelné je až při velmi vysokém objemu realizovaných obchodů.
Příprava katalogu zboží v internetových obchodech se liší, jaké formy jsou na internetu dostupné a kterou doporučíte?
Firmy, které chtějí provozovat internetový obchod si mohou vybrat z několika řešení - on-line nebo off-line plnění obchodu zbožím, další možností je předání dat provozovateli obchodního centra, který veškerá data zpracuje do prodejního katalogu.
Softwarové aplikace pro off-line správu virtuálního obchodu se liší svými funkcemi. Které funkce považujete za standardní a nadstandardní?
Off-line plnění internetového obchodu zbožím znamená instalaci softwarové aplikace na straně klienta, práci nad katalogem zboží bez připojení na internet a finální vystavení katalogu na serveru virtuálního obchodního domu. Co obchodník, to jiný názor na poskytovaný software. Off-line aplikace musí být univerzální aplikace a musí uspokojit minimálně 99% obchodníků.
Jaké technologie jsou využívány pro vývoj internetových obchodních center?
Internet se osvědčil nejen jako moderní nástroj pro šíření informací, ale také coby nový kanál pro distribuci zboží a služeb. Z velké části za to vděčí technologiím, které umožnily propojit databáze informací se světem webových stránek. Nejčastěji je využívána asi technologie ASP (Active Server Pages), která programátorům webových aplikací usnadňuje tvorbu dynamicky generovaných stránek. Vývoj pokračuje dál a Microsoft oficiálně uvedl svou novou platformu ASP.NET.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |