- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Datový sklad pro Bonatrans
Vybudování datového skladu pomáhá manažerům Bonatransu


Rostoucí tlak konkurence a tedy vyšší požadavky na přesnější a efektivnější řízení vedly k rozhodnutí implementovat nový komplexní informační systém pro řízení a plánování výroby (ERP), vedení účetnictví, mezd a řízení personalistiky. Součástí modernizace informační infrastruktury podniku se stal také datový sklad, který zajišťuje konsolidaci dat a tvoří základnu pro manažerský systém. Ten nabízí manažerům Bonatransu přehled a analýzu souvisejících informací z různých agend a pomáhá tak přesněji řídit jednotlivé obchodní procesy a nacházet nové podnikatelské možnosti.
|
Výchozí stav
Složitou historii ve společnosti zaznamenával i vývoj software. První aplikace vyvinuté tehdejším výpočetním střediskem jistě postačovaly dřívějším požadavkům. S přibývající konkurencí ale vznikaly i nové nároky na informační systém. Tyto potřeby byly řešeny svépomocí, hlavně vývojem samostatných a vysoce customizovaných modulů, které přesně splňovaly očekávání uživatelů. Vedlejším negativním efektem ovšem byla oddělenost jednotlivých souvisejících agend (účetnictví, výroba, nákup a prodej).
Implementace nových řešení
V součastné době Bonatrans proto implementuje komplexní informační systém pro řízení a plánování výroby (ERP), účetnictví a dokončil implementaci softwaru pro personalistiku a mzdy.
S touto rozsáhlou implementací nových aplikací přichází na mysl i otázka: "Co s historickými daty po implementaci nového systému?"
Odpovědí na tuto otázku je plán, jehož podstatou je převést všechna data do společného a jednotného datového skladu. Zde budou data konsolidována a budou přístupna všem aplikacím a zejména pak uživatelům. Aplikace si zde budou "vyměňovat" data, která mají společné a tím bude zajištěna konzistence dat ve všech používaných systémech společnosti. Hlavní podstatou je možnost pohledu uživatelů na minulý vývoj firmy a srovnání se současností, neboť při implementaci nového SW mnoho historických dat nelze úspěšně migrovat.
Požadavkem definovaným v zadání projektu bylo také snížení rizik při rozhodování. Tohoto cíle je dosaženo vytvořením zdroje přehledných informací o obchodních a ekonomických ukazatelích hospodaření podniku.
|
Řešení projektu datového skladu a MIS
Jako řešitel projektu datového skladu byla vybrána společnost Dataware, která se po celou dobu své existence specializuje na oblast Business Intelligence a disponuje vlastní projektovou metodikou tvorby manažerských informačních systémů.
Datový sklad byl vybudován a je provozován na platformě produktů společnosti Microsoft. Databázový server s operačním systémem Microsoft Windows 2000 Server a databáze Microsoft SQL server 2000 tvoří datovou základnu systému. Pumpování dat zajišťuje DTS (Data Transformation Services - komponenta MS SQL Serveru) a OLAP vrstva je vytvořená v Microsoft Analysis Services. Toto řešení na straně serveru se vyznačuje mimořádně příznivým poměrem ceny a výkonu. Umožňuje navíc vytvořit kvalitní koncové manažerské aplikace v prostředí Microsoft Office 2000 - prostředí, které uživatelé v Bonatransu velmi dobře znají a dokáží využít.
Přínosy nového řešení
Jaké jsou přínosy nového řešení v Bonatransu? Již v pilotní etapě vznikla sada pohledů, kterou v součastné době používá 30 pracovníků společnosti. Mezi pravidelnými uživateli je i zastupující generální ředitel ing. Jaroslav Sedlák, který říká: "Aplikace pro sledování našich obchodních procesů mi pomáhá optimalizovat tyto postupy a nacházet nové možnosti v našem podnikání".
IT manager společnosti, ing. Radek Szmek, který byl otcem myšlenky vybudovat datový sklad ve společnosti, dnes, kdy všechny procesy v datovém skaldu jsou v rutinním chodu, říká: "Vybudovaný MIS dokázal udržet integrovaná data ze systémů, které jsou nahrazovány novými. Nové systémy, tak po přebudování datových pump, budou nadále dodávat data k již existujícím historickým informacím a poskytnou tak možnost srovnávání s historickými trendy firmy se zachování původních pohledů. Dalším přínosem byla integrace souvisejících informací z oddělených agend starých systémů (účetnictví, výroba, obchod).
MIS navíc představuje jednoduchý a přehledný analytický nástroj, jak pro vrcholový tak i střední management. Každý uživatel je schopen z přednastavené sestavy vygenerovat množství dalších souvisejících pohledů a na jejich základě pak spolehlivě rozhodovat."
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |