- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 11/2004
Cesta k výkonnému CRM systému
Moduly Trouble Tickets a Smart Script
Ing. Ladislav Ptáček
Dnes tolik populární CRM aplikace jsou většinou dodávány jako modularizované řešení, které si zákazník rozšiřuje podle potřeby. Všichni velcí výrobci, jako Siebel, SAP, Oracle, Avaya ad., nabízejí velké množství doplňků, které umožní shromažďovat další data o zákazníkovi z mnoha různých pohledů. Nabízených modulů a rozšíření je celá řada a náš článek vám představí dva z nich: Trouble Tickets a Smart Script (dále jen TT a SS). Při psaní vycházíme z konkrétních zkušeností s řešením problematiky aplikací CRM Siebel, a proto se budeme při konkrétních popisech odkazovat na tento produkt.


Trouble Tickets
Každý zákazník se dříve nebo později (v závislosti na kvalitě vašich služeb a výrobků) může setkat s tím, že potřebuje pomoc při vyřešení poruchy. Takovým zákazníkem jsme samozřejmě my všichni. Každý z nás si někdy koupí telefon, auto nebo zájezd. A každý z nás si v případě problému přeje to samé:
· minimální omezení vzniklou situací,
· rychlou pomoc při vyřešení problému,
· vstřícnost a ochotu při řešení.
Větší organizace se neobejde bez systému poruch, který události eviduje a napomáhá jejich řešení. Takové systémy budou zaměřeny na technickou část procesu. Z obchodního pohledu je problematické získat z těchto systémů užitečná data podporující vztah se zákazníkem, a proto je logické rozšíření CRM o evidenci poruch - Trouble Tickets. Hlavním posláním TT je poruchy zadávat, efektivně spravovat a vyhodnocovat. Každý, kdo přichází do kontaktu se zákazníkem, může zadat nový TT, má přehled o starých i aktivních poruchách, o úrovni SLA (úroveň podpory služeb). Může se aktivně rozhodnout, jaké produkty není vhodné zákazníkovi nabízet s ohledem na stávající situaci, a naopak jaké produkty mohou být pro zákazníka atraktivní. Práce s TT nemusí být příliš detailní, protože CRM by nemělo nahradit sofistikovaný systém. Je nutné umožnit přehledný přístup k informacím a jejich zpracování, a to vše na vyšší úrovni s důrazem na zákaznická data. Ke každému TT, který se nepodaří vyřešit při jeho přijetí (například na call centru), je nutné přidělit řešitele. Přidělení lze provést ručně, nebo automaticky. Finálním výstupem Trouble Tickets by mělo být reportování. Takové výstupy, založené na skutečných informacích, umožní získávat statistiky, vyhodnocovat vaši úspěšnost při řešení poruch a rychlost odezvy jednotlivých řešitelů či řešitelských skupin. Z výstupů Trouble Tickets také zjistíte spokojenost zákazníka a úroveň vašich služeb. Je to tedy jakési "nastavené zrcadlo", které nezkresluje, ale promítá skutečnost.
Smart Script
Nástroj Smart Script umožňuje, zjednodušeně řečeno, sestavit strukturovaný sled otázek a zaznamenávat odpovědi. Dotazy jsou postupně zobrazovány na obrazovce spolu s polem pro zapsání odpovědí.Otázky je možné větvit, a to buď podle rozhodnutí agenta nebo podle hodnoty zapsané odpovědi. Pokud zákazník odpoví záporně, bude se následná otázka týkat odlišné oblasti. Pokud je odpověď kladná, bude dalším krokem dotaz "O kolik kusů máte zájem?". Ideální využití SS je všude tam, kde vyžadujeme vytvořit přesný sled otázek a jejich větvení. Mezi nejvhodnější oblasti využití patří: · kampaně, · hlášení poruch, · zadávání požadavku zákazníka.
Získávání informací od zákazníka, například při kampani, se tak může řídit jednotnými pravidly. Kladení dotazů a zaznamenávání odpovědí probíhá jednotně, nezáleží na tom, zda kampaň vede nováček, nebo zkušený agent. Tato skutečnost je jedním z největších přínosů SS: čas potřebný na proškolení agentů může být dobře připraveným Smart Scriptem výrazně zkrácen, aniž by tím utrpěla kvalita vlastní kampaně. Dalším přínosem SS je zaznamenávání odpovědí. Pokud marketing sleduje dlouhodobou strategii, pak výsledek kampaně "Koupil/Nekoupil" nemůže při definici cílů dostačovat. Z konkrétních odpovědí z velkého vzorku dat je možné například určit, jaký sled otázek se ukázal jako nejvhodnější, po jaké otázce nejčastěji následovalo zákazníkovo odmítnutí či jaká větev dotazníku byla nejméně aktivována. Takovou analýzou může marketing zlepšovat stavbu kampaní a lépe analyzovat případné neúspěchy. Obsluha Smart Scriptu bývá jednoduchá a postačuje standardní znalost práce s aplikací CRM. Zapsání nového SS a jeho distribuce není složitá, pokud není vyžadována větší míra automatizace. Je to tedy skutečně tak snadné? Není, a také zde platí, že nic není zadarmo. Příprava kvalitního Smart Scriptu je velmi náročná a vyžaduje hodně zkušeností. Je nutné zvážit cíl dotazníku, připravit přesný algoritmus a jeho větvení, je nutné uvážit, k jakým situacím při práci se zákazníkem může dojít. Je nutné odhadnout čas, jaký nám bude zákazník ochoten věnovat a je nutné zvážit mnoho dalších faktorů. Mimořádně důležité bude i to, zda se na připravovanou kampaň bude Smart Script opravdu hodit. Protože ne všechno lze přesně popsat algoritmem a jednoduché věci, které zkušený agent zvládne citem, bývají ty nejsložitější. Pokud začnete SS využívat, pak snadno propadnete jejich kouzlu. Kvalitně připravený SS je možné opakovat, nejste závislí na současné formě vašich agentů. A spolu s výsledkem kampaně "Koupil" získáte i informaci "Proč koupil". A to by mělo být z dlouhodobějšího pohledu to podstatné.
Závěr
Článek se pokusil stručně představit dvě oblasti, které mohou CRM systém rozšířit a udělat jej efektivnějším. Další rozvíjení aplikace je velmi otevřené a všechno souvisí se vším. Například popisované Trouble Tickets je možno propojit s modulem Solutions, předpřipravenými postupy pro řešení problémů, založenými na zkušenosti s již dříve řešenými problémy. Je empiricky zjištěno, že až 85 % všech poruch souvisí s již dříve zaznamenanými Trouble Tickets. Je možné také připravit Smart Script, který bude předcházet každému zápisu do Trouble Tickets aplikace. Agent pomocí vhodného Smart Scriptu zjistí potřebné údaje pro záznam a tyto jsou zaznamenány do CRM. Během zápisu je možné chybu analyzovat a podle výstupů automaticky přidělit.
Autor článku, Ing. Ladislav Ptáček, působí jako project manager ve společnosti TietoEnator.
Každý zákazník se dříve nebo později (v závislosti na kvalitě vašich služeb a výrobků) může setkat s tím, že potřebuje pomoc při vyřešení poruchy. Takovým zákazníkem jsme samozřejmě my všichni. Každý z nás si někdy koupí telefon, auto nebo zájezd. A každý z nás si v případě problému přeje to samé:
· minimální omezení vzniklou situací,
· rychlou pomoc při vyřešení problému,
· vstřícnost a ochotu při řešení.
Cílem každého, kdo to myslí s CRM vážně, by mělo být uzavřít kruh zákaznických informací. Jinými slovy, shromažďovat data z různých oblastí tak, abychom věděli úplně vše, co nám může při obchodu pomoci.
Větší organizace se neobejde bez systému poruch, který události eviduje a napomáhá jejich řešení. Takové systémy budou zaměřeny na technickou část procesu. Z obchodního pohledu je problematické získat z těchto systémů užitečná data podporující vztah se zákazníkem, a proto je logické rozšíření CRM o evidenci poruch - Trouble Tickets. Hlavním posláním TT je poruchy zadávat, efektivně spravovat a vyhodnocovat. Každý, kdo přichází do kontaktu se zákazníkem, může zadat nový TT, má přehled o starých i aktivních poruchách, o úrovni SLA (úroveň podpory služeb). Může se aktivně rozhodnout, jaké produkty není vhodné zákazníkovi nabízet s ohledem na stávající situaci, a naopak jaké produkty mohou být pro zákazníka atraktivní. Práce s TT nemusí být příliš detailní, protože CRM by nemělo nahradit sofistikovaný systém. Je nutné umožnit přehledný přístup k informacím a jejich zpracování, a to vše na vyšší úrovni s důrazem na zákaznická data. Ke každému TT, který se nepodaří vyřešit při jeho přijetí (například na call centru), je nutné přidělit řešitele. Přidělení lze provést ručně, nebo automaticky. Finálním výstupem Trouble Tickets by mělo být reportování. Takové výstupy, založené na skutečných informacích, umožní získávat statistiky, vyhodnocovat vaši úspěšnost při řešení poruch a rychlost odezvy jednotlivých řešitelů či řešitelských skupin. Z výstupů Trouble Tickets také zjistíte spokojenost zákazníka a úroveň vašich služeb. Je to tedy jakési "nastavené zrcadlo", které nezkresluje, ale promítá skutečnost.
Smart Script a Trouble Tickets v praxi
Obě popisovaná řešení, Smart Script i Trouble Tickets, v současné době implementuje TietoEnator ve společnosti Český Telecom. Tato implementace je prováděna pro divizi TCS (Telefonická centra služeb), call centra a back-office nad aplikací CRM Siebel 6.3 eCommunication. Oba projekty jsou poměrně rozsáhlé a nesou jistá specifika: Trouble Tickets jsou náročné na rozsah interface, Smart Script na velkou míru automatizace. Spuštění obou projektů je plánováno před skončením roku 2004.
Obě popisovaná řešení, Smart Script i Trouble Tickets, v současné době implementuje TietoEnator ve společnosti Český Telecom. Tato implementace je prováděna pro divizi TCS (Telefonická centra služeb), call centra a back-office nad aplikací CRM Siebel 6.3 eCommunication. Oba projekty jsou poměrně rozsáhlé a nesou jistá specifika: Trouble Tickets jsou náročné na rozsah interface, Smart Script na velkou míru automatizace. Spuštění obou projektů je plánováno před skončením roku 2004.
Smart Script
Nástroj Smart Script umožňuje, zjednodušeně řečeno, sestavit strukturovaný sled otázek a zaznamenávat odpovědi. Dotazy jsou postupně zobrazovány na obrazovce spolu s polem pro zapsání odpovědí.Otázky je možné větvit, a to buď podle rozhodnutí agenta nebo podle hodnoty zapsané odpovědi. Pokud zákazník odpoví záporně, bude se následná otázka týkat odlišné oblasti. Pokud je odpověď kladná, bude dalším krokem dotaz "O kolik kusů máte zájem?". Ideální využití SS je všude tam, kde vyžadujeme vytvořit přesný sled otázek a jejich větvení. Mezi nejvhodnější oblasti využití patří: · kampaně, · hlášení poruch, · zadávání požadavku zákazníka.
Tipy pro Smart Script a Trouble Tickets
Tip při práci s TT
Než budete oslovovat zákazníky v rámci kampaně typu "Změňte váš starý telefon za nový", pověřte administrátora kampaně, ať zkontroluje seznam kontaktů. Oslovit s takovouto nabídkou zákazníka, který má právě nefunkční stanici z důvodu poruchy sítě, nebude pro obchodní vztah přínosem. Takové konání je navíc špatnou vizitkou organizace společnosti.
Tip při práci se SS
Dovolte si luxus vést stejnou kampaň dvěma odlišnými metodami. Vyberte kampaň, pro kterou byste rádi využili nástroje SS. Připravte dva různé algoritmy vedení kampaně a definujte hlavní rozdíly mezi vedením kampaní. Zaměřte se na vaše strategické cíle. Připravte dva různé SS, které budou agentům k dispozici. Rozdistribuujte oba SS pokud možno rovnoměrně mezi stejně silné skupiny. Po skončení kampaně umožní detailní rozbor výsledků obou SS definovat, jaký typ vedení kampaní je vašimi zákazníky lépe přijímán. Snadněji určíte strategii, máte k dispozici přímé porovnání.
Tip při práci s TT
Než budete oslovovat zákazníky v rámci kampaně typu "Změňte váš starý telefon za nový", pověřte administrátora kampaně, ať zkontroluje seznam kontaktů. Oslovit s takovouto nabídkou zákazníka, který má právě nefunkční stanici z důvodu poruchy sítě, nebude pro obchodní vztah přínosem. Takové konání je navíc špatnou vizitkou organizace společnosti.
Tip při práci se SS
Dovolte si luxus vést stejnou kampaň dvěma odlišnými metodami. Vyberte kampaň, pro kterou byste rádi využili nástroje SS. Připravte dva různé algoritmy vedení kampaně a definujte hlavní rozdíly mezi vedením kampaní. Zaměřte se na vaše strategické cíle. Připravte dva různé SS, které budou agentům k dispozici. Rozdistribuujte oba SS pokud možno rovnoměrně mezi stejně silné skupiny. Po skončení kampaně umožní detailní rozbor výsledků obou SS definovat, jaký typ vedení kampaní je vašimi zákazníky lépe přijímán. Snadněji určíte strategii, máte k dispozici přímé porovnání.
Získávání informací od zákazníka, například při kampani, se tak může řídit jednotnými pravidly. Kladení dotazů a zaznamenávání odpovědí probíhá jednotně, nezáleží na tom, zda kampaň vede nováček, nebo zkušený agent. Tato skutečnost je jedním z největších přínosů SS: čas potřebný na proškolení agentů může být dobře připraveným Smart Scriptem výrazně zkrácen, aniž by tím utrpěla kvalita vlastní kampaně. Dalším přínosem SS je zaznamenávání odpovědí. Pokud marketing sleduje dlouhodobou strategii, pak výsledek kampaně "Koupil/Nekoupil" nemůže při definici cílů dostačovat. Z konkrétních odpovědí z velkého vzorku dat je možné například určit, jaký sled otázek se ukázal jako nejvhodnější, po jaké otázce nejčastěji následovalo zákazníkovo odmítnutí či jaká větev dotazníku byla nejméně aktivována. Takovou analýzou může marketing zlepšovat stavbu kampaní a lépe analyzovat případné neúspěchy. Obsluha Smart Scriptu bývá jednoduchá a postačuje standardní znalost práce s aplikací CRM. Zapsání nového SS a jeho distribuce není složitá, pokud není vyžadována větší míra automatizace. Je to tedy skutečně tak snadné? Není, a také zde platí, že nic není zadarmo. Příprava kvalitního Smart Scriptu je velmi náročná a vyžaduje hodně zkušeností. Je nutné zvážit cíl dotazníku, připravit přesný algoritmus a jeho větvení, je nutné uvážit, k jakým situacím při práci se zákazníkem může dojít. Je nutné odhadnout čas, jaký nám bude zákazník ochoten věnovat a je nutné zvážit mnoho dalších faktorů. Mimořádně důležité bude i to, zda se na připravovanou kampaň bude Smart Script opravdu hodit. Protože ne všechno lze přesně popsat algoritmem a jednoduché věci, které zkušený agent zvládne citem, bývají ty nejsložitější. Pokud začnete SS využívat, pak snadno propadnete jejich kouzlu. Kvalitně připravený SS je možné opakovat, nejste závislí na současné formě vašich agentů. A spolu s výsledkem kampaně "Koupil" získáte i informaci "Proč koupil". A to by mělo být z dlouhodobějšího pohledu to podstatné.
Závěr
Článek se pokusil stručně představit dvě oblasti, které mohou CRM systém rozšířit a udělat jej efektivnějším. Další rozvíjení aplikace je velmi otevřené a všechno souvisí se vším. Například popisované Trouble Tickets je možno propojit s modulem Solutions, předpřipravenými postupy pro řešení problémů, založenými na zkušenosti s již dříve řešenými problémy. Je empiricky zjištěno, že až 85 % všech poruch souvisí s již dříve zaznamenanými Trouble Tickets. Je možné také připravit Smart Script, který bude předcházet každému zápisu do Trouble Tickets aplikace. Agent pomocí vhodného Smart Scriptu zjistí potřebné údaje pro záznam a tyto jsou zaznamenány do CRM. Během zápisu je možné chybu analyzovat a podle výstupů automaticky přidělit.
Jak to funguje? Trouble Ticket
Založení Trouble Ticketu: Zákazník volá na vaše call centrum a požádá o vyřešení problémů s nefunkční stanicí. Agent založí nový TT, který bude obsahovat:
· kontaktní osobu (jméno, adresa, telefon),
· zařízení, kterého se TT týká (v našem případě tel. číslo),
· stručný popis problému,
· kategorie problému,
· prioritu,
· status TT.
Během hovoru by mělo být ověřeno, na jakou úroveň podpory má zákazník nárok (SLA). Nastavení priority vychází ze SLA a povahy problému. Agent call centra nebyl schopen během hovoru rozpoznat závadu (chyba přístroje, vypojený kabel apod.). Proto je nutné přidělit TT zodpovědné osobě. Problém je možné přidělit dvěma způsoby:
· Ručně - agent vybere konkrétního zaměstnance z nabízeného seznamu, případně problém přidělí řešitelské skupině v závislosti na povaze problému
· Automaticky - přidělení je zajištěno nástrojem Assignment Manager (AM). V systému je databáze řešitelů, přehled jejich specializací a aktuální míra pracovního vytížení. AM v pravidelných intervalech kontroluje otevřené TT a přidělí je nejvhodnějšímu zaměstnanci.
Následuje řešení problému na úrovni specialistů. V průběhu řešení je možné kontrolovat a měnit aktuální stav TT, jeho přidělení, přikládat přílohy apod. TT je též možné seskupovat pod jeden mateřský záznam. Tato funkcionalita je zvlášť výhodná pro případ, kdy je například z důvodu výpadku ústředny najednou mimo provoz více stanic. Pokud je hlášená porucha identifikována jako související s hromadným výpadkem sítě, je přidělena pod mateřský záznam. Aktuální informace o řešení jsou k dispozici na úrovni nadřazeného TT. Agent může v ideálním případě informovat zákazníky o konkrétním čase, na kdy je odhadováno ukončení řešení problému.
Jakmile je na straně vaší organizace problém odstraněn, agent by měl kontaktovat zákazníka. Hlášená porucha by neměla být uzavírána dříve, než je její vyřešení zákazníkem potvrzeno. Z tohoto důvodu je též doporučeno, aby po uzavření mateřského TT nedocházelo automaticky k hromadnému uzavření všech příslušných TT. Jakmile je problém uzavřen, můžete připravit pracovní postup popisující způsob vyřešení problému. Budete tak systematicky budovat databázi problémů a jejich řešení. Tyto informace zefektivní váš proces od přijetí problému až k jeho vyřešení. Posledním článkem procesu práce s TT jsou reporty. Z nich je možné graficky či numericky získat přehledné statistiky o provozu za časové období, údaje o zákazníkovi, průměrnou dobu trvání řešení TT na zaměstnance či řešitelský tým a další údaje.
Založení Trouble Ticketu: Zákazník volá na vaše call centrum a požádá o vyřešení problémů s nefunkční stanicí. Agent založí nový TT, který bude obsahovat:
· kontaktní osobu (jméno, adresa, telefon),
· zařízení, kterého se TT týká (v našem případě tel. číslo),
· stručný popis problému,
· kategorie problému,
· prioritu,
· status TT.
Během hovoru by mělo být ověřeno, na jakou úroveň podpory má zákazník nárok (SLA). Nastavení priority vychází ze SLA a povahy problému. Agent call centra nebyl schopen během hovoru rozpoznat závadu (chyba přístroje, vypojený kabel apod.). Proto je nutné přidělit TT zodpovědné osobě. Problém je možné přidělit dvěma způsoby:
· Ručně - agent vybere konkrétního zaměstnance z nabízeného seznamu, případně problém přidělí řešitelské skupině v závislosti na povaze problému
· Automaticky - přidělení je zajištěno nástrojem Assignment Manager (AM). V systému je databáze řešitelů, přehled jejich specializací a aktuální míra pracovního vytížení. AM v pravidelných intervalech kontroluje otevřené TT a přidělí je nejvhodnějšímu zaměstnanci.
Následuje řešení problému na úrovni specialistů. V průběhu řešení je možné kontrolovat a měnit aktuální stav TT, jeho přidělení, přikládat přílohy apod. TT je též možné seskupovat pod jeden mateřský záznam. Tato funkcionalita je zvlášť výhodná pro případ, kdy je například z důvodu výpadku ústředny najednou mimo provoz více stanic. Pokud je hlášená porucha identifikována jako související s hromadným výpadkem sítě, je přidělena pod mateřský záznam. Aktuální informace o řešení jsou k dispozici na úrovni nadřazeného TT. Agent může v ideálním případě informovat zákazníky o konkrétním čase, na kdy je odhadováno ukončení řešení problému.
Jakmile je na straně vaší organizace problém odstraněn, agent by měl kontaktovat zákazníka. Hlášená porucha by neměla být uzavírána dříve, než je její vyřešení zákazníkem potvrzeno. Z tohoto důvodu je též doporučeno, aby po uzavření mateřského TT nedocházelo automaticky k hromadnému uzavření všech příslušných TT. Jakmile je problém uzavřen, můžete připravit pracovní postup popisující způsob vyřešení problému. Budete tak systematicky budovat databázi problémů a jejich řešení. Tyto informace zefektivní váš proces od přijetí problému až k jeho vyřešení. Posledním článkem procesu práce s TT jsou reporty. Z nich je možné graficky či numericky získat přehledné statistiky o provozu za časové období, údaje o zákazníkovi, průměrnou dobu trvání řešení TT na zaměstnance či řešitelský tým a další údaje.
Jak to funguje? Smart Script
Předpokládejme, že využijeme SS pro vedení jednoduché kampaně. V první fázi sestavíme seznam otázek a jejich větvení. Definujeme cíl, jaké informace bychom rádi od našich zákazníků získali. Jak vypadá vlastní vytvoření Smart Scriptu? Nejprve v editoru otázek zadáme konkrétní dotazy. Následně definujeme možný typ odpovědí. Ty mohou být například typu:
· ANO/NE/NEVÍM,
· MUŽ/ŽENA,
· číselná hodnota v rozsahu 0-100,
· volný text.
V závislosti na hodnotě odpovědi můžeme definovat, jaká otázka následuje. Pokud je zadaná hodnota na otázku "Kolikrát měsíčně telefonujete do zahraničí?" větší než pět, následuje otázka "Znáte náš program InterCall, v rámci kterého nabízíme levnější volání do zahraničí?". Pokud je hodnota menší než pět, bude hovor směřován do jiné oblasti. Ke každé otázce vyplníme číslo následujícího dotazu. Tak je definován sled otázek a jejich návaznost. Hodnoty odpovědí jsou ukládány do speciálního úložiště rezervovaného pro SS. Po ukončení SS je možné spustit automatický proces zápisu těchto hodnot přímo do databáze (doplnění informace o kontaktní osobě apod.), nebo tento zápis probíhá automaticky během průběhu SS. Výstupem SS tak nemusí být pouze reporty a statistiky o průběhu kampaně, ale též zápis konkrétních hodnot do databáze CRM.
Vlastní SS distribuujeme na klientské stanice (tlustý klient), nebo jej uvolníme na serveru (tenký klient). Smart Scripty je možné exportovat a importovat, velikost souboru se SS je malá, v řádu kilobytů. Spuštění Smart Scriptu: Agent se přepne do pohledu SS a ze seznamu vybere požadovaný skript. Na obrazovce se zobrazí první otázka, která je položena zákazníkovi. Pokud je požadováno, agent vyplní odpověď a přechází na další dotaz. Během práce se SS je možné se přepínat do dalších obrazovek, například pro zjištění segmentu zákazníka apod. Po přechodu zpátky na SS je mu nabídnuta aktuální otázka. Jiná možnost spuštění SS je například při příchozím hovoru, kdy může být automaticky spuštěn jeden ze tří SS v závislosti na segmentu zákazníka (CS, BS nebo RES). Agenti tak při obsluze zákazníka postupují jednotně a kladou otázky ve stejném pořadí a struktuře.
Předpokládejme, že využijeme SS pro vedení jednoduché kampaně. V první fázi sestavíme seznam otázek a jejich větvení. Definujeme cíl, jaké informace bychom rádi od našich zákazníků získali. Jak vypadá vlastní vytvoření Smart Scriptu? Nejprve v editoru otázek zadáme konkrétní dotazy. Následně definujeme možný typ odpovědí. Ty mohou být například typu:
· ANO/NE/NEVÍM,
· MUŽ/ŽENA,
· číselná hodnota v rozsahu 0-100,
· volný text.
V závislosti na hodnotě odpovědi můžeme definovat, jaká otázka následuje. Pokud je zadaná hodnota na otázku "Kolikrát měsíčně telefonujete do zahraničí?" větší než pět, následuje otázka "Znáte náš program InterCall, v rámci kterého nabízíme levnější volání do zahraničí?". Pokud je hodnota menší než pět, bude hovor směřován do jiné oblasti. Ke každé otázce vyplníme číslo následujícího dotazu. Tak je definován sled otázek a jejich návaznost. Hodnoty odpovědí jsou ukládány do speciálního úložiště rezervovaného pro SS. Po ukončení SS je možné spustit automatický proces zápisu těchto hodnot přímo do databáze (doplnění informace o kontaktní osobě apod.), nebo tento zápis probíhá automaticky během průběhu SS. Výstupem SS tak nemusí být pouze reporty a statistiky o průběhu kampaně, ale též zápis konkrétních hodnot do databáze CRM.
Vlastní SS distribuujeme na klientské stanice (tlustý klient), nebo jej uvolníme na serveru (tenký klient). Smart Scripty je možné exportovat a importovat, velikost souboru se SS je malá, v řádu kilobytů. Spuštění Smart Scriptu: Agent se přepne do pohledu SS a ze seznamu vybere požadovaný skript. Na obrazovce se zobrazí první otázka, která je položena zákazníkovi. Pokud je požadováno, agent vyplní odpověď a přechází na další dotaz. Během práce se SS je možné se přepínat do dalších obrazovek, například pro zjištění segmentu zákazníka apod. Po přechodu zpátky na SS je mu nabídnuta aktuální otázka. Jiná možnost spuštění SS je například při příchozím hovoru, kdy může být automaticky spuštěn jeden ze tří SS v závislosti na segmentu zákazníka (CS, BS nebo RES). Agenti tak při obsluze zákazníka postupují jednotně a kladou otázky ve stejném pořadí a struktuře.
Autor článku, Ing. Ladislav Ptáček, působí jako project manager ve společnosti TietoEnator.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |