- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
"Automobilový průmysl kopíruje trendy v oblasti informačních technologií…"
říká Dr. Udo Richter, ředitel AuTec Group, a.s., výhradního dovozce vozů BMW a Mini do ČR


Společnost AuTec byla založena již v roce 1993. Jistě si vzpomenete, že v tehdejší době v ČR nebyly téměř žádné zkušenosti s provozováním funkčního autosalonu. Zvláště softwarové řešení stálo na úplném začátku. Naše firma ihned převzala od BMW AG funkční systém používaný na přístrojích IBM AS400. Vývoj počítačů, softwaru i automobilů je příliš rychlý, a proto jsme se dohodli, že vytvoříme pro naši firmu i dealerskou síť softwarový systém, který je orientován na trh a především na naše zákazníky.
Od samého začátku jsme si ale byli vědomi toho, že samostatná cesta, která nezohledňuje vývoj v rámci BMW AG, nikam nevede. Proto jsme hodně dlouho váhali nad správným načasováním naší investice. Na začátku stál pilotní projekt, který pokračoval v komunikaci s BMW AG, ale zároveň dokázal využívat výsledky aktuálního rozvoje softwarových systémů ve světě. Přitom ještě zohledňoval fakt, že musí vyhovovat obchodním zastoupením v regionech.
V čem je automobilový průmysl z hlediska vhodných IT řešení odlišný od jiných odborů? Existují nějaká významná specifika?
Jsem si jistý, že automobilový svět je velice specifický. Díky existenci internetu dnes umíme opravovat automobily (s výjimkou mechanických oprav) přes toto nové médium. Tento fakt si žádá, aby využití každého nového softwarového řešení v autosalonu počítalo s netušenými možnostmi v budoucnu. Proto jsme se rozhodli vytvořit společně s firmou Sprinx modulový systém na bázi produktů firmy Microsoft, který je připraven na využití nových výsledků vývoje ve světě.
|
Integrace software automobilu s internetem jistě přináší nové možnosti. Integrovaným přístupem k internetu ale disponují zatím jen vozy BMW řady 7. Kdy je reálné očekávat přístup na internet z každého BMW a co konkrétně tato služba vlastně nabízí?
BMW si uvědomuje množství nároků kladených na současné řidiče a snaží se jim jejich cestování co nevíce usnadnit a zpříjemnit. Za tím vším stojí systém Telematic, což je spojení pojmů telekomunikace a informace. V praxi to znamená přenášení hlasu a dat od i k automobilu, a k tomu co nejsnadnější ovládání ve vozidle jediným prvkem nazvaným I-DRIVE, jenž slučuje vlastnosti joystiku a myši. BMW řady 7 nabízí internetový portál, který poskytuje tyto funkce: e-mail, adresář, BMW finanční servis, zprávy, hospodářství a burza, informace, průvodce městem, 3-D zobrazení.Tato služba funguje následujícím způsobem: zákazník se po koupi vozidla bezplatně zaregistruje na www stránkách BMW a získá tak e-mailovou adresu ve fomátu jméno.příjmení@bmw-online.de a možnost přijímat e-maily přímo ve vozidle. Na ty pak může okamžitě reagovat, v čemž mu pomáhají i standardizované odpovědi které může za jízdy odeslat. Samozřejmostí je správa složek, filtry zpráv a také možnost přístupu do e-mailu z klasického PC připojeného k internetu.
Tím se dostáváme k další položce a tou je adresář, jenž umožňuje import adres z PC nebo PDA na BMW ON-LINE portál. Synchronizací s vozidlem je následně možné tento adresář aktivně využívat, a to jak k telefonickým hovorům, tak je možné použít položku z adresáře k přímému vložení cíle do navigačního systému.
BMW finanční servis v blízké budoucnosti nabídne u BMW banky vedení konta, online provádění transakcí, sledování historie transakcí a další funkce, a to buď přímo z auta nebo prostřednictvím PC připojeného k internetu. K dispozici jsou i zprávy z oblasti politiky, sportu, kultury, vědy, bulváru a místní zprávy. Stačí k tomu jeden stisk tlačítka stejně jako u informací o akciových kurzech, obchodních zprávách a o burzovním vývoji. Je možné i zobrazení grafů tak jako na klasických internetových stránkách.
Položka informace obsahuje obsáhlé databáze telefonních čísel a adres, jež představuje jakýsi protipól zlatým stránkám a hlasovým informačním systémům. Samozřejmostí je přímé zadání nalezené adresy jako cíle do navigačního systému.
Na dlouhých cestách se výborně hodí průvodce městem. Umí nabídnout ve zvoleném městě kvalitní hotely a restaurace, aktuální programy kin, divadel a k nim i příslušné recenze. Nechybí ani lékárny nebo zdravotnická zařízení. Další velmi užitečnou pomůckou jsou parkovací informace jež zahrnují informace o 1 800 parkovištích ve velkých německých městech a 20 letištích s téměř 60 000 stáními. Samozřejmostí je opět spolupráce s navigačním systémem.
3-D zobrazení je nadstavbou navigačního systému, jenž umožňuje virtuální pohled z ptačí perspektivy na aktuální pozici vozidla nebo na zvolené místo.
A protože všechny tyto funkce za mohou jízdy působit nepřehledně, je k dispozici služba personalizace, která umožní umístnit záložky a přednostně nabídnout preferované položky.
Na stránkách www.bmwgroup.com je možno virtuálně vyzkoušet I-DRIVE se všemi popisovanými funkcemi.
Podmínkou pro využití těchto funkcí je sériově namontovaný radiotelefon a navigační systém. Plná funkce systému Telematic je zatím dostupná jen v Německu. U nás je v současné době k dispozici pouze automatické volání v případě nehody na linku 112 nebo tísňové volání pomocí tlačítka na tutéž linku. Taktéž si mohou zákazníci zakoupit CD s digitální mapou pro navigační systém, na které je i ČR A SR .
Podobná zařízení na bázi systému Telematic, jako má nyní BMW řady 7, se připravují při náběhu každého nového modelu BMW počínaje BMW řady, 5 která se i u nás zanedlouho představí.
|
Očekáváte, že bude v automobilovém průmyslu použito technologií WiFi, například pro komunikaci se servisem, automatické objednání do servisu atd.
V současné době se ke komunikaci se servisem předpokládá využití technologie GSM. Vzhledem k integrované technologii Bluetooth ve vozidlech BMW a k současným obecným problémům na kmitočtovém pásmu mezi Bluetooth a WIFI se dá předpokládat využití WIFI až po přijetí standardu pro spolupráci mezi Bluetooth a WIFI (přidělování kanálů apod.) Technologie WIFI je velmi perspektivní, a tak po přijetí příslušných standardů jistě najde uplatnění i v automobilech.
Jakou budoucnost má podle Vás v České republice zjišťování dopravní situace dynamicky prostřednictvím Internetu?
Dopravní situace je jedna z klíčových informací, která řidiče zajímá. Obzvláště v hustě obydlených částech a velkoměstech. BMW v současnosti používá systém RDS-TMC (traffic message), který ve spojení s navigačním systémem dokáže podle aktuální dopravní situace nabídnout řidiči optimální trasu. Bohužel u nás je funkční pouze klasické RDS, kde některé stanice vysílají dopravní zpravodajství a to je pak čitelné místo názvu stanice. Dopravní informace v ČR na internetu je sice krásná myšlenka, ovšem má několik překážek. Tou první a asi nejdůležitější je, kdo a jak by zajišťoval dostatek kvalitních a aktuálních informací a tou druhou je jejich reálné využití. Zatím jen malé množství aut z celkového objemu vozového parku má vybavení jako BMW řady 7. Proto v blízkém horizontu několika let nevidím reálné využití. Situace se však jistě změní a pokud půjde vývoj tak rychle jako doposud a stále více vozidel bude vybaveno zařízeními pro přístup k internetu, dojde jistě i k využití internetu právě pro dopravní zpravodajství.
Zaznamenali jste ve spojitosti s rozšiřováním internetu nějaké významné změny v prodeji vozidel? Do jaké míry je podle Vás reálná představa internetových prodejních portálů a zákazníků, kteří si auto vyberou a rovnou koupí na internetu?
Internet je skvělá věc. Dnes můžete bez problémů najít na webových stránkách spoustu informací o všem, co vás obklopuje a zajímá. Tento nový informační kanál a zároveň médium má dnes význam, jaký mělo v dřívější době rozhlasové nebo televizní vysílání. Zároveň je díky internetu hodně věcí mnohem transparentnějších - např. nabídka produktu a cenová relace. Osobně vítám možnosti internetu, vždyť to pro nás představuje určitou výzvu. Naši zaměstnanci jsou nuceni pečlivě sledovat, co se děje kolem, protože zákazníci přicházejí již velmi dobře informováni.
Internet je zákazníkovi nápomocen při hledání informací, ale individuální péče o klienty, kteří kupují luxusní zboží, jako například BMW, má stále svůj význam. V tomto segmentu stojí odborná a kvalitní práce s klientem na prvním místě.
Proč mají podle Vás někteří zákazníci stále nedůvěru k prodeji vozidel přes Internet? Existuje něco, co komplikuje či vyloženě brání prodeji vozidel přes internet?
Pokud si chcete koupit vůz, a v luxusním segmentu se jedná vždy o oblek šitý na míru, očekáváte jako zákazník testovací jízdu, individuální přístup a osobní péči. To vám internet nemůže nabídnout. Internet je pouze podpůrný prostředek k získání informací, o naše zákazníky se však stále ještě ráději staráme osobně.
Jaké jsou současné vize a plány BMW v oblasti dalšího využití integrovaných informačních a komunikačních technologií v automobilech?
Jak je zřejmé z výše řečeného, stále těsněji se prolíná oblast příjmu dopravních informací, jejich vyhodnocení přímo ve vozidle a zobrazení výstupu tak, aby byl řidič co nejméně zatěžován a mohl se co nejvíce věnovat řízení.Tyto výstupy jsou v současnosti nejčastěji v grafické podobě doplněné 3-D pohledy, případně doplněné o hlasové informace a nově též o projekce na čelní okno v zorném úhlu řidiče, viz. nové BMW řady 5.I zdroje získávání těchto informací mohou být různé. Příjem signálu z družic není již jen výsadou GPS, ale i rádio, a tedy i dopravní informace lze přijímat satelitním rádiem (verze pro USA) opět u nové BMW řady 5.
Další zajímavou oblastí využití komunikačních technologií je komunikace servisu s vozidlem a s jeho řidičem.V současné době je již realitou, že si vozidlo samo určuje, kdy je potřeba ta konkrétní údržba a je jen na řidiči, jak s takovou informací naloží. Doslova za dveřmi je doba, kdy pojedete autem a náhle Vám zavolá přijímací technik ze servisu, aby s Vámi domluvil termín na údržbu, a to jen proto, že Vaše vozidlo právě do servisu nahlásilo, že je například potřeba vyměnit olej v motoru.
A pokud se stane neočekávaná porucha? Ani to není problém, na dálku se zjistí, co s vozidlem je, a v určitých případech se provede oprava na dálku - softwarově.
Při celkovém pohledu by se dalo říci, že automobilový průmysl kopíruje trendy, které jsou v oblasti informačních technologií, i když s mírným zpožděním uvedení na trh daným především cykly obměn modelů a modelových řad.
Automobil je stále více řízen elektronikou a to i tam, kde by to před několika roky čekal jen málo kdo a informace jsou jednou ze základních složek tak složitého celku, jakým současný automobil je.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |