- Přehledy IS
- APS (21)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (9)
- Cloud computing (SaaS) (29)
- CRM (49)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (16)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (27)
- ITSM (5)
- MES (32)
- Řízení výroby (47)
- WMS (27)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (36)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (80)
- Informační bezpečnost (39)
- IT řešení pro logistiku (46)
- IT řešení pro stavebnictví (25)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (26)
Tematické sekce
ERP systémy
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
IT právo
Projektové řízení
GIS - geografické informační systémy
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
IT právo
Projektové řízení
GIS - geografické informační systémy
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Branžové sekce
Partneři webu
IT SYSTEM 10/2000
V minulém čísle časopisu System jsme si vysvětlili rozdíl mezi pojmy Data Warehousing a Business Intelligence. Dnes se tímto tématem budeme zabývat znovu. Tentokrát se ale zaměříme na téma E-Business Intelligence.
Než se pustíme do definice klíčových komponent systému e-business intelligence, zastavme se nejprve u samotného pojmu.
Termín e-business intelligence můžeme definovat jako proces, při kterém jsou všechna získaná a shromážděná data, jenž jsme získali při svých obchodních aktivitách - data o obchodních transakcích, zákaznících, obchodech, produktech, servisních zásazích, informacích o trhu, atd., uložena na základě znalostní strategie a zpřístupněna prostřednictvím sítě Internet. Nástroje e-business intelligence jsou navrženy pro platformu Internetu a koncovému uživateli umožňují v prostředí webového prohlížeče vytvářet dotazy, provádět analýzy a vytvářet předpovědi dalšího vývoje trhu. E-Business Intelligence bychom mohli velice hrubě definovat i jako "inteligentní prodej". Prodej, který má jasný a konkrétní cíl.
Zde bych upozornil, že cílem prodeje v případě e-business intelligence není jen tvorba zisku, ale prodej produktu na základě skutečných potřeb zákazníků, které známe, neustále je sledujeme a jsme schopni je na základě našich znalostí předpovídat. Znamená to, že zákazníkovi prodáváme jen to, co skutečně potřebuje a nebo to, co bude v blízké budoucnosti potřebovat.
Klíčové komponenty
· Warehouse Builder - jedná se o nástroje integrující data z různých zdrojů (externí, operační nebo e-business data) do datového skladu pro vícenásobné použití.
· Nástroje, které umožňují migraci historických dat do datového skladu. Jedná se převážně o data, která vznikla v minulosti např. na velkých mainfraimových systémech. Tyto data jsou z hlediska propojitelnosti na dnešní systémy velice těžko využitelná, ale z hlediska informací o zákaznících nám mohou poskytnou cenné údaje o vývoji jejich potřeb. Data je potřeba vyčistit (odstranit duplicitní údaje, sjednotit jmennou konvenci, atd.) a pak je možné je zaintegrovat do současného datového skladu. (Vyčištění dat).
· Nástroje, které umožňují rychlým způsobem vytvářet a rozšiřovat datové tržiště pro zpracovávané oblasti (Data Mart). Jsou to nástroje, které jsou schopny podle specifických potřeb uživatelů slučovat data do datových tržišť.
· Základní platformou pro e-business data warehouse a business-inteligence je platforma Internetu, založená především na Internet/Intranet/Extranet standardech. Jsou zde využívány standardy jako jsou JAVA VM, XML, EDI nebo COBRA.
· Datový sklad je založen na standardu CWM (Common Warehouse Model - budeme o něm podrobněji hovořit v dalším čísle našeho časopisu). Obsahuje metadata přicházející z různých externích systémů, která jsou uložena do centrálního datového skladu.
· Nástroje pro tvorbu reportů, vytváření dotazů na základě požadavků uživatelů (Query) a pro analytický proces s daty, která jsou uložená v centrálním datovém skladu (OLAP).
· Nesmí chybět nástroje pro tvorbu uživatelských aplikací dle požadavků uživatelů, popřípadě otevřené vývojové prostředí (API) pro tvorbu speciálních aplikací v prostředí Internet/Intranet/Extranet.
Doufám, že se mi podařilo alespoň trochu nastínit základní architekturu systému E-Business Intelligence. Je to oblast, která již dnes začíná hrát klíčový význam a v budoucnosti se tento význam ještě zvětší. Vždyť marketing, strategické plánování, průzkum trhu či snaha o co nejefektivnější oslovení potencionálních zákazníků patří mezi klíčové oblasti, na které se soustředí vývoj dnešních informačních technologií. Na konci této vývojové cesty pak jistě bude komplexní systém E-Business Intelligence, který umožní efektivní oslovování potencionálních zákazníků.
www.document.cz
Architektura E-Business Intelligence
V minulém čísle časopisu System jsme si vysvětlili rozdíl mezi pojmy Data Warehousing a Business Intelligence. Dnes se tímto tématem budeme zabývat znovu. Tentokrát se ale zaměříme na téma E-Business Intelligence.
Než se pustíme do definice klíčových komponent systému e-business intelligence, zastavme se nejprve u samotného pojmu.
Termín e-business intelligence můžeme definovat jako proces, při kterém jsou všechna získaná a shromážděná data, jenž jsme získali při svých obchodních aktivitách - data o obchodních transakcích, zákaznících, obchodech, produktech, servisních zásazích, informacích o trhu, atd., uložena na základě znalostní strategie a zpřístupněna prostřednictvím sítě Internet. Nástroje e-business intelligence jsou navrženy pro platformu Internetu a koncovému uživateli umožňují v prostředí webového prohlížeče vytvářet dotazy, provádět analýzy a vytvářet předpovědi dalšího vývoje trhu. E-Business Intelligence bychom mohli velice hrubě definovat i jako "inteligentní prodej". Prodej, který má jasný a konkrétní cíl.
Zde bych upozornil, že cílem prodeje v případě e-business intelligence není jen tvorba zisku, ale prodej produktu na základě skutečných potřeb zákazníků, které známe, neustále je sledujeme a jsme schopni je na základě našich znalostí předpovídat. Znamená to, že zákazníkovi prodáváme jen to, co skutečně potřebuje a nebo to, co bude v blízké budoucnosti potřebovat.
Klíčové komponenty
· Warehouse Builder - jedná se o nástroje integrující data z různých zdrojů (externí, operační nebo e-business data) do datového skladu pro vícenásobné použití.
· Nástroje, které umožňují migraci historických dat do datového skladu. Jedná se převážně o data, která vznikla v minulosti např. na velkých mainfraimových systémech. Tyto data jsou z hlediska propojitelnosti na dnešní systémy velice těžko využitelná, ale z hlediska informací o zákaznících nám mohou poskytnou cenné údaje o vývoji jejich potřeb. Data je potřeba vyčistit (odstranit duplicitní údaje, sjednotit jmennou konvenci, atd.) a pak je možné je zaintegrovat do současného datového skladu. (Vyčištění dat).
· Nástroje, které umožňují rychlým způsobem vytvářet a rozšiřovat datové tržiště pro zpracovávané oblasti (Data Mart). Jsou to nástroje, které jsou schopny podle specifických potřeb uživatelů slučovat data do datových tržišť.
· Základní platformou pro e-business data warehouse a business-inteligence je platforma Internetu, založená především na Internet/Intranet/Extranet standardech. Jsou zde využívány standardy jako jsou JAVA VM, XML, EDI nebo COBRA.
· Datový sklad je založen na standardu CWM (Common Warehouse Model - budeme o něm podrobněji hovořit v dalším čísle našeho časopisu). Obsahuje metadata přicházející z různých externích systémů, která jsou uložena do centrálního datového skladu.
· Nástroje pro tvorbu reportů, vytváření dotazů na základě požadavků uživatelů (Query) a pro analytický proces s daty, která jsou uložená v centrálním datovém skladu (OLAP).
· Nesmí chybět nástroje pro tvorbu uživatelských aplikací dle požadavků uživatelů, popřípadě otevřené vývojové prostředí (API) pro tvorbu speciálních aplikací v prostředí Internet/Intranet/Extranet.
Doufám, že se mi podařilo alespoň trochu nastínit základní architekturu systému E-Business Intelligence. Je to oblast, která již dnes začíná hrát klíčový význam a v budoucnosti se tento význam ještě zvětší. Vždyť marketing, strategické plánování, průzkum trhu či snaha o co nejefektivnější oslovení potencionálních zákazníků patří mezi klíčové oblasti, na které se soustředí vývoj dnešních informačních technologií. Na konci této vývojové cesty pak jistě bude komplexní systém E-Business Intelligence, který umožní efektivní oslovování potencionálních zákazníků.
www.document.cz
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
březen - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce