facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 4/2005

Analýza nabídky i využití outsourcingu IT v ČR



Na přelomu roku 2004/2005 proběhl za podpory IT Systems na portále Centra pro outsourcing IT druhý ročník průzkumu poskytovatelů outsourcingu IT v ČR. Průzkumu se zúčastnilo celkem 68 firem (stejně velkého panelového vzorku bývá dosahováno i v jiných, rozlohou a ekonomickou silou však daleko větších zemích) s různým zaměřením poskytovaných služeb. My vám v tomto článku přinášíme základní fakta z tohoto výzkumu, pomocí nichž by si měl být čtenář schopen udělat základní obrázek o současném stavu nabídky na trhu outsourcingových služeb v oblasti IT v České republice.


Geografická působnost poskytovatelů
Pokud jde o geografickou působnost jednotlivých poskytovatelů v ČR, nedozvídáme se ve výsledcích průzkumu téměř nic překvapivého. Většina poskytovatelů outsourcingu působí především v Praze (plných 65 %) - je to jistě dáno jejím lukrativním postavením oproti dalším regionům na území České republiky. Druhý největší, i když oproti Praze zanedbatelný, podíl v rozložení strany nabídky má region moravskoslezský, další oblasti pak tvoří jen nepatrné procento z celkového počtu firem.


Obr. 1: Velikost poskytovatelů


Velikost poskytovatelů
Zajímavým údajem o straně nabídky na trhu outsourcingu v ČR je velikost poskytovatelů a otázka, zdali je činnost poskytování outsourcingu dalším subjektům primárním "core businessem" těchto společností. Podíváme-li se na graf na obrázku 1 charakterizující velikost jednotlivých poskytovatelů, zjistíme, že v oblasti poskytovatelů outsourcingu jsou nejvíce zastoupeny společnosti z oblasti menších a středních firem, firmy s 250 a více zaměstnanci jsou v celkovém počtu zastoupeny jen něco málo přes 10%. Poskytovatelé outsourcingu jsou většinou menší a střední firmy specializující se na konkrétní oblasti řešení ICT. Rozložení pracovníků v jednotlivých firmách rozdělených dle velikosti vyšlo na základě výsledků výzkumu zcela dle předpokladů. Ve firmách do 25 zaměstnanců se problematice outsourcingu věnuje zhruba polovina všech zaměstnanců. Takovéto firmy se specializují jen na několik málo oblastí poskytovaných služeb a mezi jejich hlavní cíle patří zabezpečovat poptávku pro vybranou skupinu zákazníků. Z obrázku 2 lze též jasně vypozorovat nepřímou úměru mezi velikostí podniku a počtem pracovníků zaměřených na outsourcing v ní pracující, přičemž čím větší podnik, tím větší portfolio nabízených služeb. Větší firmy se pokoušejí zabezpečovat celou paletu nabízených služeb, aby se staly co nejvýznamnějšími hráči na outsourcingovém IT trhu, což ovšem vede k vyšším nárokům na administrativní pracovníky a na pomocný personál.


Obr. 2: Počet zaměstnanců věnujících se outsourcingu


Rozdělení služeb outsourcingu
Co se portfolia nabízených služeb týče, z výsledků průzkumu vyplynulo, že nejvíce je v oblibě u firem působících v oblasti outsourcingu na území ČR nabídka personálního outsourcingu - ať už ve formě příležitostných výpomocí, helpdesku či odborných konzultačních služeb (obr. 3). Proč právě tato oblast, přestože v cenovém porovnání s ostatními vycházejí právě lidské zdroje jako nejdražší z celého portfolia? Jako pozitivní lze hodnotit fakt, že mnoho manažerů již opustilo dříve zažitý předpoklad, že je daleko levnější vše si zabezpečit pomocí vlastních sil. Dočasným, ale i trvalým nájmem špičkového odborníka totiž do firmy přicházejí kvalitní informace v pravý čas, což následně snižuje celkové náklady při získávání potřebného know-how a možné dřívější nasazení nově implementovaného systému. A to je v dnešním velmi dynamickém prostředí základním předpokladem úspěchu firmy. S tím souvisí i další dvě oblasti, které v posledních několika málo letech zažívají obrovský rozvoj, a to systémová integrace a bezpečnost datových center. Současný dynamický trh, charakterizovaný neustálým přechodem od lokální na globální orientaci, vyžaduje, aby vše bylo k dispozici v co nejkratším možném čase při neustálém zvyšování kvality poskytovaných služeb. Chce-li organizace v boji o své zákazníky za těchto podmínek obstát, je potřeba, aby v první řadě vše fungovalo perfektně v samotné mateřské organizaci. Toho lze docílit pouze přechodem od systematického organizačního pohledu na pohled systémový, tzn. v maximální možné míře zefektivnit fungování jednotlivých oddělení a to, co podnik efektivně řídit neumí, zabezpečit pomocí strategických aliancí s outsourcingovým partnerem. Jen tak lze totiž docílit synergického efektu a udržet krok s konkurencí, která výhod takovýchto aliancí využívá. Druhým zmíněným bodem byla oblast provozu a bezpečnosti datových center. Není asi třeba zdůrazňovat, že právě informace jsou v dnešní době to, co určuje úspěch v téměř jakékoliv podnikatelské sféře, a že je tedy potřeba tato citlivá podniková data chránit. Investice do bezpečnosti datových center je tak jedním z nezbytných bodů, kterými se musí každá organizace zabývat. Jak jsem již v předešlém odstavci zmínil, je pro firmu daleko výhodnější svěřit správu bezpečnosti svých dat do rukou jiného strategického partnera a využívat jeho znalostí v této oblasti. Je tím dosaženo nejen celkového snížení TCO (total cost of ownership), ale i zajištění větší bezpečnosti správy dat díky úzkoprofilové specializaci outsourcingového partnera na tuto citlivou oblast. Portfolio nabízených služeb uvedených v grafu na obrázku 3 je jen hrstkou celkového počtu oblastí, kterými se specializované outsourcingové firmy zabývají.


Obr. 3: Portfolio nabízených služeb


Závěr
Průzkum trhu outsourcingu ČR nám ukázal, že jde o oblast, která se v dnešní době dostává stále více do popředí v problematice řízení firem a kde stále více těchto společností zjišťuje, že právě díky možnosti přesného vyčíslení TCO je provoz vlastního IT oddělení či jeho některých částí daleko nákladnější než při volbě vytěsnění těchto procesů do rukou specializovaného partnera. Vstupem do EU se Česká republika také stala daleko atraktivnější pro zahraniční partnery v oblasti offshore outsourcingu, kdy je díky možnosti komunikace a předávání výsledků v "reálném čase" a nižším cenám lidských zdrojů v této oblasti jedním z předním hráčů na světovém offshore outsourcingovém trhu (jedná se především o outsourcing vývoje). Prezentované údaje v tomto článku byly jen nepatrným zlomkem komplexní analýzy průzkumu mapující trh nabídky a poptávky outsourcingových služeb v ČR. Zmíněná analýza obsahuje další údaje například o formách vlastnictví těchto poskytovatelů, kompletním portfoliu nabízených služeb v oblasti provozu ICT oddělení, analýzy z oblasti outsourcingu vývoje a provozu software, hardware, BPO, kategorizace klientů v rozdělení na IT a ne IT sektor a mnoho dalších.

Autor článku, Jiří Khun, působí v Centru pro outsourcing IT. Podrobné výsledky průzkumu poskytovatelů outsourcingu IT v České republice včetně kompletní analýzy je možno získat na portálu www.outsourcingIT.info.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Unicorn Systems podpořil Pluxee v přechodu do cloudu

Softwarová firma Unicorn Systems pomohla společnosti Pluxee (dříve Sodexo Benefity), která se specializuje na oblast zaměstnaneckých benefitů, s přechodem do cloudu. Důvodem této náročné digitální trans­for­mace byla snaha modernizovat IT infrastrukturu společnosti a zvýšit efektivitu jejího podnikání.