Příloha CAD , CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk

Oblast 3D tisku ovládal strach

Kam nás dovedl a jak se vrátit k inovacím s jasnými přínosy pro výrobu

Tomáš Vít


V oblasti aditivní výroby (včetně 3D tisku) můžete sledovat jeden významný fenomén: obavy řídí rozhodování lidí více než naděje na zisk něčeho zajímavého. Na pohled paradox, ale posledních deset let hýbal investory do 3D tisku i částí průmyslu. Jako moudří a vyzrálí lidé, za které se považujeme, bychom se měli soustředit hlavně na to, co chceme a můžeme získat. 


Psychologové mají pro překvapivě silné emoce z obav dvě zkratky:
  • FOL (Fear of Loss) – strach ze skutečné ztráty,
  • FOMO (Fear of Missing Out) – strach, že mi uteče zajímavá příležitost.
A obě emoce dokážou s byznysem (ano, i s tím naším) pořádně zamávat.

Investoři a jejich FOMO

Při každé výrazné technologické změně se opakuje podobný scénář: investor se bojí, že zaspí – že ostatní zainvestují a on zůstane pozadu. Viděli jsme to u známé „dotcom“ bubliny, dnes to vidíme u AI. A zhruba před dekádou to samé proběhlo i u 3D tisku.
Po uvolnění letitých patentů vznikaly startupy jako houby po dešti. Každý chtěl vyvinout „revoluční“ 3D tiskárnu. Investice tekly proudem. A nikomu moc nevadilo, že řada týmů pracovala na stejné technologii – nebo na něčem, co už průmysl (v trochu jiné formě) dokonce používal. „My to přece uděláme nejlíp!“ Vyvíjelo se z nadšení, ne podle skutečných potřeb.
Ano, vznikly i skvělé značky a stroje s výborným poměrem cena/výkon. Zároveň však obrovská konkurence na nevelkém trhu znamenala, že návratnost původních investic byla stále v nedohlednu. Investoři se unavili, peníze vyvedli jinam, nebo se jim utopily v zuřících výprodejích a akvizicích. Výsledkem je dnešní trh, který připomíná nepřehledné moře plné vysokých vln a zákeřných ledovců.
Obrovská konkurence na malém trhu znamenala pro výrobce 3D technologií slabou návratnost investic.

Výrobní firmy v tom jely také, jen po svém

I výrobní firmy často podléhaly strachu z promeškání trendu. „Kdo chvíli stál, už stojí opodál“ – to byla (a pořád je) silná motivace. Takový tlak ale vede spíš k unáhleným investicím než k chytrým rozhodnutím. Místo aby firmy jasně definovaly, co chtějí s 3D tiskem získat – rychlejší vývoj produktů, flexibilitu ve výrobě, menší závislost na dodavatelích – často si jen chtěly odškrtnout kolonku „inovujeme“ během porady vedení. A na všechny ty rozvrzané hobby stavebnice 3D tiskáren se v koutech kumbálů českých podniků práší dodnes.
Strach ze skutečné ztráty (FOL) zapůsobil často až druhotně. Přitom by logicky měl být tím stěžejním:
  • Co když ztratím zakázky, protože nejsem dost flexibilní?
  • Co když konkurence dokáže dodat zákazníkovi levnější řešení rychleji?
Strach z promeškání trendu vede spíš k unáhleným investicím než k chytrým rozhodnutím.
Tohle je lepší motivace k inovaci. Ne „mít nějakou 3D tiskárnu jen proto, že ji mají ostatní“.
Právě proto dnes mnoho firem hledá cestu přes konkrétní aplikace: výrobu náhradních dílů, přípravků nebo nástrojů do výroby. Je to dnes nejčastější a nejrozumnější vstupní bod do aditivní výroby, protože přináší jasné, měřitelné výsledky – a zároveň snižuje riziko unáhlených investic.
Dívejte se především na to, co chcete získat, než zda jste nezaspali nějaký zdánlivý trend.

Kam nás strach dovedl?

Vznikly stovky zajímavých startupů – a většina zase zanikla. Mnohé se přitom už stihly dopracovat k životaschopnému řešení, jen mezi tím spálily příliš mnoho prostředků, a byl konec. Čína dnes v nejnižších segmentech (díky dotacím a nízkým nákladům výrobců 3D tiskáren, stejně jako skvěle propracovaným funkcím) vytlačuje z trhu jednoho západního výrobce za druhým. 
Firmy nezřídka spálilo prvotní nadšení nad technologiemi, které vůbec nebyly určeny do průmyslu… Také ale vyrostly světové značky s výborným poměrem cena/výkon, vznikly technologie, které skutečně pomáhají měnit výzkum, vývoj i výrobu, a 3D tisk se stal přirozenou součástí provozů ve firmách, které si dokázaly definovat jasný cíl. Není jich málo, jen se o nich tolik nepovídá a nepíše, protože se z 3D tisku stal jen další šikovný výrobní nástroj.
 

Jak to změnit?

Možná patříte k organizacím, které s aditivní výrobou (3D tiskem) nechtě trochu zaspaly, stále stojíte na začátku cesty, ale přitom váš tým má hlavy otevřené pro zajímavé inovace s jasnými přínosy pro výrobu. Dívejte se především na to, co chcete získat; ne, zda jste náhodou nezaspali nějaký zdánlivý trend. Mediální bubliny splaskávají, dobré výrobky zůstávají a slouží. Dává smysl začít vstupní analýzou reálných potřeb. Ta ukáže konkrétní příležitosti a umožní vám získat první ověřené díly do výroby – rychleji a levněji, než byste čekali. 
 
Ing. Tomáš Vít
Autor je zakladatelem Aditivni.cz – s 3D tiskem pomáhá začít podnikům, které to myslí vážně.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

3Dfindit – chytré vyhledávání 3D modelů

a sestav pro moderní firmy

Máte v databázi tisíce 3D dílů a stále dokola řešíte problém, že potřebný díl nemůžete najít? Vznikají vám duplicitní soubory, které komplikují práci i správu dat? Právě na tyto výzvy reaguje 3Dfindit – pokročilý systém pro vyhledávání 3D dat na základě geometrické podobnosti a dalších inteligentních filtrů. Tato platforma, vyvíjená společností CADENAS, pomáhá konstruktérům, inženýrům i nákupčím rychle najít správné 3D CAD modely, čímž výrazně šetří čas, snižuje náklady a zvyšuje efektivitu firemních procesů.