IT SYSTEMS 6/2025 , CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk

Jak proměnit změnové řízení v konkurenční výhodu

-technodat-


Konstrukční návrh schválený, výkresy připravené, výroba rozjetá. Najednou se ale objeví drobná chyba v detailu uchycení. Na první pohled nic zásadního. Jenže když se změna dostane k technologům, výrobě, nákupu nebo kvalitě, začíná kolotoč dotazů, e-mailů a nejasností. Kdo změnu schválil? Kdy vstoupí v platnost? Koho se týká? A proč vůbec vnikla?



Změny často nejsou dobře dokumentované ani řízené. Stávají se příčinou chyb, zdržení a zbytečných nákladů. Změnové řízení není jen nutná formalita. Je to klíč k tomu, aby firma dokázala reagovat na změny rychle, koordinovaně a bez zbytečných chyb. Jak z něj udělat konkurenční výhodu?

Proč jsme to změnili?

Každá změna má svou příčinu. Nejčastěji reaguje na problém – ať už ve výrobě, kvalitě, nebo na základě zpětné vazby od zákazníka. Takových problémů bývají tisíce. Jak je evidovat? Někdo si je pamatuje, jiný je má v e-mailech. Tím ale riskujeme, že se na problémy zapomene – a budou se opakovat.
Disciplinovanější používají sdílenou excelovou tabulku. Definice a řízení problému však zůstávají manuálními procesy – je nutné vytvářet popisy, pořizovat screenshoty a ručně kopírovat data mezi systémy. Navíc chybí datová návaznost – digitální kontinuita. Problémy by se měly evidovat a řešit tam, kde jsou data – v PLM systému.

Issue Management v platformě 3DEXPERIENCE

Issue Management je nástroj pro evidenci problémů a neshod. Je k dispozici pro každého uživatele platformy. Problémy můžeme evidovat tím nejlepším možným způsobem – ve 3D. Vyhneme se tak složitým popiskům a tvorbě obrázků. Hlavní je, že tak řešitel daný problém lépe pochopí. A co je nejdůležitější – issue je navázán na související data: 3D model, výkres, technologický postup, dokument, uživatele, projekt nebo změnu. Zkrátka na vše, co s problémem souvisí.
Poučme se ze svých chyb
Digitální kontinuita znamená zpětnou dohledatelnost. Začínáte nový projekt? Vyvíjíte nový výrobek? Není nic jednoduššího než si najít uplynulý projekt nebo existující výrobek a podívat se, s jakými problémy jste se potýkali. A neopakovat je.

Změna není jenom o konstrukci

Nejvíce typické změny jsou ty konstrukční. Je to jednoduché. Odhalí se problém, konstruktér vytvoří novou revizi, upraví modely, výkresy a změnu vydá. Problémy ale často vznikají v navazujících procesech. První na řadě je technolog, který musí vyhodnotit dopady změn na výrobu – upravit výrobní kusovník, technologický postup a návodky. Do procesu mohou zasahovat také NC programátoři nebo nákupčí. Každý z nich však pracuje v jiném systému. Konstruktér v CADu, technolog a nákupčí v ERP, programátor v CAMu. Tyto systémy mezi sebou nekomunikují – a opět narážíme na absenci digitální kontinuity. V praxi tak každou změnu provází elektronický nebo papírový formulář, který jednotliví pracovníci vyplňují. Řízení zejména komplexních a souvisejících změn se tak stává noční můrou. Všechno se protahuje a vznikají zbytečné chyby. S tím souvisí i dokumentace změn.
A co tam vlastně změnil?
Každý (dobrý) konstruktér ví, že změny je nutné dokumentovat. Jenže dokumentace změn bývá často vnímána jako nutné zlo – bere čas a nepřináší přímou přidanou hodnotu. Tak proč ji neautomatizovat?

Change Management v 3DEXPERIENCE

Změnové řízení v platformě 3DEXPERIENCE je globální – spojuje všechny role zapojené do změny v rámci jednoho procesu. Každý tak dostává správné informace ve správný čas. Je potřeba něco schválit nebo zkontrolovat? Platforma na to upozorní. Byly dokončeny konstrukční změny a je načase řešit výrobu? Platforma na to upozorní. Navržená změna je nevhodná z hlediska výroby a byla zamítnuta? Platforma na to upozorní.

Práce pod změnou

Když například konstruktér pracuje pod změnou, veškeré provedené úpravy se samy dokumentují. Odpadá tak otravná a zdlouhavá dokumentace prováděných změn. Technolog nebo programátor si následně můžou provedené úpravy snadno dohledat a navázat na ně.

Digitální kontinuita

Datová návaznost nám ve změnovém řízení umožňuje:
  • Cokoliv dohledat
    • Co se změnilo? Kdo to změnil? Kdy se to změnilo? Kdo to schválil? Proč se to měnilo? 
  • Automatizovat
    • Dokumentace prováděných změn
    • Řízení životního cyklu 
    • Udržení vazeb 
  • Řídit
    • Řízení komplexních změn a jejich schvalování

Hlídání pořadí změn

Závěr

Digitální kontinuita ve změnovém řízení umožňuje proměnit změny v konkurenční výhodu. Jste spokojení se změnovým řízením u vás ve firmě?
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.