- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Vyšší produktivita díky kopilotům
Mohou kopiloti reálně zvýšit produktivitu zaměstnanců a zrychlit interní procesy? Je to spíše marketing v rámci všeobecné AI bubliny, nebo už jsme ve fázi reálných přínosů? A pokud ano, kudy vede správná cesta?


Kdo, nebo spíše co je vlastně kopilot?
Kopilot je digitální asistent. Podobně jako „cobot“ ve výrobě je kopilot parťák, který spolupracuje s člověkem jako jeho pomocník. V tomto případě i jako rádce, oponent, korektor. Kopilot kombinuje prvky umělé inteligence, jako strojové učení a velké jazykové modely, pracuje v kontextu stejných dat, jako má k dispozici uživatel, učí se z interakce s člověkem a přizpůsobuje se jeho potřebám, preferencím nebo stylu práce. Kopilot nenahrazuje člověka, ale spíše ho podporuje, rozvíjí a působí jako zdroj zlepšení produktivity, kvality, kreativity a spokojenosti. Není tedy správné říkat, že nás nahradí AI, ale spíše nás může nahradit člověk, který správně využívá AI, v tomto případě umí efektivně používat kopilota.
Osobní asistent
První oblastí, kde kopilot pomáhá, je osobní produktivita. Ať už jste vývojář, kterému napíše kus kódu; manažer, kterému z dokumentu vytvoří prezentaci; obchodník, kterému připraví odpověď na e-mail od klienta, nebo markeťák, pro kterého připraví text příspěvku na sociální sítě. Neudělá za vás vše, ale pomáhá. To, jak moc pomáhá, záleží na tom, jak dobře mu zadáte úkoly. A také na tom, jestli se jedná o obecný nástroj, jako ChatGPT, nebo nástroj, který rozumí a pracuje ve vašem kontextu. Tedy zda zná vaši komunikační historii, má přístup k vašim dokumentům, zná váš styl – třeba jako do prostředí Office integrovaný Microsoft Copilot.
S čím typicky kopilot pomáhá v oblasti osobní produktivity (vše vyzkoušeno v praxi s prokazatelným přínosem):
- Napíše koncept textu na zadané téma, případně navrhne klíčové body.
- Navrhne jinou, alternativní formulaci textu. Inspiruje.
- Udělá souhrn dlouhého textu s vypíchnutím klíčových bodů.
- Odpoví na e-mail.
- Vygeneruje prezentaci na základě textu.
- Napíše kód či ho okomentuje.
- Vizualizuje hrubá data. Vytáhne klíčové trendy.
- Vygeneruje nápady na vybrané téma.
- Přeloží text, opraví gramatiku či styl.
- Navrhne grafiku, nakreslí obrázek dle textového zadání.
Osobní kopilot je super věc. Když se s ním naučíte efektivně pracovat, tak má potenciál opravdu výrazně zvednout produktivitu. Ale na začátku je potřeba jej pochopit a naučit se jej správně využívat. Adopční kampaně mi tak v této oblasti dávají ještě větší smysl než dříve.
Digitální recepční či agent?
Osobního asistenta možná nevyužijí všichni. Každý ale někdy potřebuje poradit s firemním procesem, postupem v konkrétní situaci, získáním kontaktu na kolegu znalého určité problematiky, nebo třeba najít a zarezervovat parkovací místo pro návštěvu. V tu chvíli přichází na scénu sdílený firemní kopilot. Třeba u nás mu říkáme digitální recepční, protože prostě nejlépe ví, jak to u nás ve firmě chodí. Je naučený na firemních směrnicích, pravidlech, interních dokumentech. Kromě toho ale může vykonat i akce – třeba zmíněné rezervace, ale i předání vzkazu, naplánování schůzky, objednání kancelářského vybavení či občerstvení. Výhodou je, že takového kopilota může mít přístupný bez zaškolení v podstatě kdokoliv z organizace. A třeba jeho využití v rámci podpory nováčků má potenciál velké úspory času ze strany HR pracovníků.
Procesy řízené kopilotem
Od tohoto „centrálního“ firemního kopilota je už pak jen krůček ke kopilotům, kteří pomáhají s jednotlivými procesy. Jak to dělají? Vykonávají rutinní činnosti, hlídají termíny či průběh procesu. Například jeden takový kopilot nám třídí doručenou poštu – čte e-maily a dle slovního zadání (např. „poptávky posílej na obchod“) je pak vyřizuje. Další typ může dohlížet na průběh digitalizovaných procesů a upozorňovat na zpoždění jednotlivých kroků či nereagování konkrétního uživatele na akce napříč různými procesy. Podobně může analyzovat průběhy různých procesů a identifikovat potenciální oblasti k optimalizaci, nebo detekovat nestandardní chování a s tím spojená rizika. A v neposlední řadě může uživatelům pomáhat s pochopením procesů, vysvětlením jejich průběhu a také jejich zahájením.
Kde jsou (zatím) hranice a také rizika
Zmínil jsem tři typy kopilotů. Už z jejich stručného popisů se dá vyvodit, že ne každý pracovník v organizaci musí mít přístup ke všem kopilotům. Je asi zbytečné, aby všichni používali osobního kopilota integrovaného v kancelářském balíku. Bylo by to neúměrně nákladné (alespoň prozatím). Nicméně centrální firemní kopilot se hodí každému.
Nasazení a používání kopilotů ale přináší i rizika. A to nejen z pohledu přílišného spoléhání uživatelů na výstupy jejich práce a neověřování správnosti, relevance a kvality. Ale velkým tématem je i bezpečnost dat. Kde jsou rizika:
- Při používání kopilotů ve firemním prostředí je důležité dodržovat zásady ochrany osobních a citlivých dat, jako jsou GDPR, a neposkytovat kopilotům přístup k datům, která by mohla ohrozit soukromí nebo bezpečnost klientů, zaměstnanců nebo společnosti.
- Současně je potřeba nastavit a používat kopiloty tak, aby se ke konkrétnímu uživateli dostala pouze taková informace, ke které má standardně přístup (i když má kopilot přístup k výrazně větší sadě informací napříč organizací).
- Je také nutné zajistit, aby kopiloti byli řádně testováni a ověřeni před nasazením do reálných pracovních situací, aby se minimalizovaly možné chyby, škody nebo nesrovnalosti, které by mohly vést k právním nebo etickým problémům, ztrátě důvěryhodnosti nebo reputace nebo snížení kvality výsledků nebo poskytovaných služeb.
- Dalším aspektem, na který je třeba si dát pozor, je transparentnost a odpovědnost používání kopilotů ve firemním prostředí. Je proto potřeba nastavit vnitřní pravidla pro jejich používání a definovat způsob informování ostatních stran (kolegové, klienti, partneři...) o situacích, kdy s nimi interaguje kopilot.
Naučit se nový přístup je klíčem k vyšší produktivitě
Jak to tedy je s odpovědí na otázku, zda kopiloti pomáhají k vyšší produktivitě? Má odpověď je: ano, mohou výrazně pomoci. Ale jako s každou technologií či službou se musíme s kopiloty naučit správně zacházet. Vědět, kdy a k čemu je použít, především pak jak. Na tom záleží, zda budeme spokojeni a tato nová, fantastická technologie nám opravdu pomůže být efektivnější v naší práci.
![]() |
Dalibor Lukeš Autor článku je odborník na digitalizaci. Aktuálně z pozice člena představenstva řídí technologické, produktové a marketingové aktivity společnosti MULTIMA. |


4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
9.4. | Digital Trust |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
Formulář pro přidání akce
13.2. | Webinář: Objevte Odoo: Nejmodernější cloudový systém... |
19.2. | Jak na vytěžování dat a zpracování došlých dokladů |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |