facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 4/2021 , AI a Business Intelligence

Tři nejčastější chyby při zavádění RPA

Anna Krejčí


Až 85 % firem, které zavedly RPA procesy, uvádí spokojenost. RPA podle nich nejen splnily, ale často i předčily očekávání na zlepšení přesnosti, flexibility a dodržování termínů. Jejich potenciál je obrovský a jejich síla tkví v jednoduchosti. Automatizace založená na RPA dokáže ve firmě výrazně snížit objem lidské práce s nízkou přidanou hodnotou, jen CEO díky nim podle výzkumu McKinsey ušetří až 20 % své pracovní doby.


Kdy ale RPA nefungují, jak mají? Z praxe vidíme tři základní chyby, kterých se firmy při implementaci RPA dopouštějí.

Chyba číslo 1: Výběr špatného procesu

O tom, zda dostanete zelenou pro zavádění automatizace, rozhoduje, zda pro proof of concept vyberete správný proces. Zde se firmy často dopouští následujících chyb:

  • Vyberou proces, který se dá sice snadno automatizovat, ale na byznys má velmi malý reálný dopad. Přínosy automatizace zkrátka nejdou pořádně definovat.
  • Některé firmy se pokouší o opak. Snaha automatizovat end-to-end rozsáhlé procesy však často nedopadne dobře. Nepodaří se totiž v relativně krátkém čase zvládnout implementaci, a tak není co ukázat jako výsledek.

Doporučuji vybrat proces, který není moc komplexní, ale výrazně se promítá do efektivity fungování firemního byznysu. Ve firmách jde často o jednoduché procesy, které však v konečném důsledku výrazně ovlivňují kvalitu výstupu. To jsou ideální kandidáti na proof of concept.

Chyba číslo 2: Nezapojení IT hned od začátku

RPA do firmy často prosadí lidé z byznysu. I pro pracovníky s menšími technickými znalostmi je relativně snadné s RPA procesy začít. Když ale vynecháte IT, může se vám stát, že narušíte vzájemnou důvěru.

IT oddělení ví, jaké systémy se budou kdy upgradovat, případně co se kdy bude měnit. IT také odpovídá za implementaci, zabezpečení i správu firemních technologií. Navíc s vysokou pravděpodobností se bude RPA škálovat i dál do firmy. Proto je dobré mít IT na své straně.

Chyba číslo 3: Nedostatečná komunikace napříč firmou

Automatizace založená na RPA dokáže ve firmě výrazně snížit objem lidské práce. Přesto se jí občas nedostatečně informovaní zaměstnanci bojí a trochu sabotují její implementaci. Mají obavy, že je RPA připraví o práci. Přitom je to právě naopak.

Největší přidanou hodnotu RPA totiž představuje možnost přesunout zaměstnance, kteří vykonávají rutinní činnosti s malou přidanou hodnotou, na pozice, kde více využijí svoje zkušenosti, rozhodování, kreativitu nebo empatii. RPA také zvyšuje kvalitu práce s daty a výsledných procesů. Eliminuje lidské chyby, zlepšuje compliance.

Anna Krejčí Anna Krejčí
Autorka článku je RPA konzultantkou ve společnosti KOMIX.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Transformace bankovnictví a pojišťovnictví v éře umělé inteligence

Umělá inteligence se stala hy­ba­te­lem digitální revoluce ve finančním sektoru. Přináší bezprecedentní možnosti automatizace, personalizace služeb a optimalizace rizik. Přestože potenciál AI je enormní, jen malá část bank má připravenou komplexní strategii pro její implementaci.