facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 11/2008 , AI a Business Intelligence

Trendy manažerských řešení směřují k pojmu performance management

Václav Jakoubek


Jak se vám daří jako manažerovi nebo pracovníkovi controllingu orientovat se ve všech názvech, pojmech, anglikanismech a zkratkách v oblasti řešení v IT? Rozeznáváte mezi sebou pojmy business intellingence, MIS, performance management, data mining a jiné? A možná to ani není tak podstatné, protože termíny jako controlling, plánování, forecasting, balanced scorecard nebo manažerská výsledovka jsou vám jistě bližší a samozřejmé.


Trend na trhu manažerských řešení jednoznačně směřuje k pojmu performance management neboli řízení výkonnosti. Performance management (PM) je styl řízení, který využívá kombinace moderních technologií a procesů plánovaní, reportingu, analýz a modelování k dosažení vyšší výkonnosti společnosti. PM představuje neustálé zlepšování podniku prostřednictvím zlepšování jeho jednotlivých částí.
PM je velmi úzce spjatý s technologickou podporou podnikání v podobě manažerských systémů a je často používán k zastřešení ucelených řešení, které čerpají prvky z již známých teorií. Považovat PM za zcela nový přístup by nebylo správné, neocenitelným přínosem pro praxi je nicméně zvýšení důrazu na podporu podniku pomocí informačních technologií, které jsou nezřídka podceňovány, což vede k mnoha neefektivnostem a zbytečným problémům.

Nejčastější oblasti pro performance management

Jaké oblasti lze pomocí PM úspěšně a efektivně řešit? Zde jsou některé z nich:

Strategický management

Důvodů, proč by mělo být strategické řízení a tím i jeho podpora prioritou číslo jedna, je hned několik. Výrazným přínosem přeložení strategického řízení do informační a analytické podpory je dopad strategických rozhodnutí. Kam dnes směřuje vaše firma? Kam směřují podnikové procesy (projekty)? Za jakým účelem jsou školení zaměstnanci a proč se vždy zjistí kritické problémy pozdě? Znáte cennější informaci než informaci strategickou?


 

Plánování a rozpočtování

Celá řada podniků v současné době má svůj zavedený systém plánování, zejména se jedná o krátkodobé až střednědobé plánování v podobě sestavování plánů pro roční a měsíční období. Slabinou řady plánovacích systémů je nicméně jejich izolovanost a jejich technologická podpora. Schází komplexní plánovací systém s důrazem na odpovědnost, vlastnictví a princip ovlivnitelnosti výsledků. Pokud nebude plán jedním ze silných motivačních nástrojů, nebude nikdy v popředí zájmů rozhodovacích ani výkonných pracovníků. Stejně tak pokud nebude plánovací proces podporován kvalitní technologickou platformou PM, bude stále časově náročný, neefektivní a nekonzistentní.

Reporting

Neméně důležitou částí PM je nutnost informovanosti o dění v podniku. V pojetí konceptu PM se v oblasti reportingu zdaleka nejedná o sadu reportů, sestav s tabulkami nebo grafy. A o častém hledání, kontrole, sběru informací nebo manuálním zpracovávání nemůže být ani řeč. Reporting se v rámci PM stává integrovaným, živým systémem reagujícím na to, kdo se přihlašuje, jaké informace potřebuje, jaké oblasti a ukazatele sleduje apod. Přitom všechny informace jsou získávány z jednotného informačního zdroje včetně stejné logiky uspořádání informací nebo výpočtu ukazatelů.

Finanční konsolidace

Pokud je společnost skupinou nebo holdingem a místo řízení a controllingu jedné společnosti je třeba řídit společností hned několik, znamená to enormní nárůst pracnosti, kontroly a integrace informací. Řešení PM je určeno pro střední a větší společnosti a téma finanční konsolidace je jedním z témat klíčových. Je potřeba vyřešit sběr informací z dceřiných společností, je nutné eliminovat vnitroholdingové vazby, standardním požadavkem je aktivně pracovat s několika měnami a měnovými kurzy. Pro efektivní řízení skupiny nestačí konsolidovat pouze skutečnost, ale také plánovat a forecastovat.

Analýzy

Bez analýz není poznání a nejsou ani klíčové podklady pro zlepšování. Analýza může být ve formě „do dvaceti sekund požadovaného reportu pro manažera“ nebo v sofistikovanější formě v podobě analýz časových řad, závislostí, odchylkových analýz nebo různých hitparád.

Jak mohou performance management využít společnosti holdingového typu

Zejména dnes, v době finančních turbulencí, bude stále častější spojování, slučování a vytváření většího, uspořádaného funkčního celku. Situace, kdy se z jedné společnosti stává mateřská společnost nebo se stává dceřinou společností větší skupiny či holdingu, může být období značně náročné pro nastavení firemních procesů a hodnocení celkové výkonnosti skupiny podniků nebo holdingu. Pro finanční manažery a controlling se tak objevují nové výzvy.
V zásadě jde o základní otázky, tedy co, kdy a jak, respektive jaké údaje budou potřeba pro hodnocení celé skupiny a jaké údaje budou sloužit pro benchmarking ovládaných společností? V jaké periodě budou údaje hodnoceny, respektive konsolidovány? Jakým způsobem a v jakém formátu budou údaje předávány z ovládaných společností? Jak budou nastaveny účetní postupy, pravidla a doporučení?
Tyto základní otázky mají zásadní význam a dopad, protože jakmile dojde ke konsolidačnímu procesu, nejasná pravidla, nekvalitní údaje nebo převaha manuálních úprav vedou ke stavu, kdy je převážná většina času věnována vlastnímu procesu konsolidace. Minimum času pak zbývá na podstatu celého snažení, tedy hodnocení výkonnosti celé skupiny i jednotlivých ovládaných společností či odvětvově zaměřených podnikových skupin.
Výše uvedené otázky se týkají všech, kdo mají povinnost provádět finanční auditovanou finanční konsolidaci nebo pouze manažerskou konsolidaci. Výše uvedené se navíc nemusí týkat a zpravidla ani netýká pouze České republiky, právě naopak, české firmy expandují jak na západ od našich hranic, tak především na východ. Výhody PM řešení jsou zřejmé, neboť ztrácet čas manuálním sběrem a zpracováním údajů, jejich kontrolou, přepočty, eliminací, měnovými konverzemi, tvorbou reportingu nebo zajištěním holdingového či skupinového plánování je neefektivní.

Přínosy PM řešení

O přínosech manažerských řešení bylo řečeno a napsáno již mnoho, přesto si dovolíme jmenovat několik bodů, které stojí za zamyšlení:

  • Jediná verze pravdy – zdánlivě samozřejmá věc do té doby, než se sejdete na poradě a všichni zúčastnění plní plán na 120 procent – přesto se firmě nedaří.
  • Efektivnější využití času – pokud jako manažeři využíváte profesionály v controllingu pro zdlouhavá hledání, zpracování údajů, manuální úpravy a jsou to každý den poslední pracovníci odcházející domů, je třeba se zamyslet. Nebylo by výhodnější, abyste měli informace k rozhodování ihned, správně a zobrazené tak, jak vám to vyhovuje? A lidé v oddělení controllingu by reporting, plán, forecasty, analýzy atd. spíše rozvíjeli a upozorňovali pouze na nejdůležitější události ve firmě?
  • Prostor pro zlepšování – na zlepšování v praxi a reálném životě není mnoho času. Proč si čas neušetřit automatizováním rutinních činností? Lidský potenciál, znalosti, invence i nadšení pro věc jsou mnohem cennější aktivum než rutině zpracovaná úloha, kterou může provést technologie.
  • Náskok před konkurencí i prestiž před investory – zkuste se před investory nebo bankou zmínit o tom, že vaše firma využívá výhod řešení PM, že máte pořádek v informacích, kvalitně plánujete a analyzujete možnosti zlepšení vaší výkonnosti.
  • Lepší výsledky – celé snažení v podobě podpory manažerských a controllingových procesů v podobě PM má samozřejmě v konečném důsledku také finanční cíle. Úspory časové, nižší rizika, nové zakázky, proaktivní přístup na trhu vedou k vyšším tržbám, optimalizaci firemních procesů a dalším výhodám.

PM je zajímavá technologie, ale musí být implementována správně. Pokud je i při komplexních řešeních perfomance managementu dodrženo pravidlo „v jednoduchosti je krása“ a vlastní technologie je vhodně doplněna konzultační znalostí i pochopením potřeb dané společnosti, je vše na dobré cestě využít potenciál PM a být o krok napřed.

Autoři působí ve společnosti Infor, Václav Jakoubek na pozici country manager, Jiří Přibyslavský jako sales and business consultant.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Business Intelligence je trend současných ERP systémů

Jedním z nejsilnějších trendů v současném vývoji podnikových informačních systémů jsou nástroje Business Intelligence (BI). Proč popularita BI mezi firmami stále roste, vysvětlil Miroslav Hlaváč, vedoucí obchodních týmů pro oblasti ENT, Cloud & BI ve společnosti Asseco Solutions.