facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 11/2022 , AI a Business Intelligence

Softwarový robot může pomáhat s rutinou, ale i s podporou rozhodování

Jan Kovalský


Automatizace firemních procesů je téma, které řeší snad každá společnost. Automatizovat lze samozřejmě již přímo v ERP tím, že ve zdrojovém kódu nastavíme automatické operace, s případnou validací a upozorněním, pokud někdy něco neproběhne tak, jak má. Druhou možností, často i levnější a efektivnější, je pomoci člověku prostřednictvím softwarového robota. Robotickou automatizaci procesů RPA nabízí integrační řešení Aiviro, které je určeno také pro systémy Helios.


Myšlenka přidat k systémům Helios robota Aiviro vznikla jako důsledek vzájemné inspirace mezi tvůrci systémů Helios a jejich zákazníky. Pracovníci v Asseco Solutions se obecně umělou inteligencí zabývají zhruba dva roky. Postupně hledají cesty, kde využít nástroje umělé inteligence, přičemž to nemusí být jen využití robotů. V Heliosu už je více než rok implementováno několik pluginů využívajících strojové učení. Zdejší lidé se zabývali možností využití chatbota v helpdesku. Stejně tak SW roboti jsou jednou z možností, jak ERP systém zdokonalit a uživatelům zefektivnit práci. A právě tady vzniká ona zmíněná inspirace – zákazníci jsou stále poněkud rezistentní vůči umělé inteligenci obecně, ale při detailních rozhovorech přicházejí s nápady, kdy pak dodavatel systému řekne: „No a na toto přesně je ideální využít robota.“

Vzájemná inspirace

Robot Aiviro však nevznikl pouze zásluhou lidí z Asseco Solutions, ale byl vytvořen společně s partnerem, společností Aiviro. Na rozdíl například od machine learningu neboli strojového učení, kde know-how patří plně společnosti Asseco Solutions. Důvody jsou dva. Jed­nak skutečnost, že firma Aiviro má hotové technicky pokročilé řeše­ní. Druhým důvodem je, že tvůrce systémů Helios chce svým zákaz­ní­kům dodat řešení, které je prověřené a jeho implementace rychlá. Nicméně s týmem z Aiviro lidé z Asseca intenzivně spolupracují a současně pracují na vývoji vlastních pilotních robotů. Kde konkrétně bude posléze probíhat výroba a zda implementace bude realizována ve spolupráci s Aivirem, nebo zůstane celý proces v Aiviru a bude probíhat spolupráce v rámci jednotlivých obchodních případů, to je otázka. Nyní však není třeba ji vyřešit, cílem všech je spolupráci dobře nastartovat a roboty zákazníkům dodávat. Je to win-win řeše­ní. Zákazník dostane kvalitní řešení, které mu zvýší efektivitu, Asse­co se stará o kvalitu svých systémů a Aiviro zdokonaluje roboty.

Zatím se dá říct, že je projekt ve fázi pilotu, kdy je mimo jiné kladen důraz na edukaci zákazníků. Robotů jsou nyní nasazeny nižší desítky, přičemž cílem v této fázi je implementovat cca dva roboty měsíčně. Prostřednictvím webinářů jsou zákazníci napříč obory vzděláváni, především aby věděli, na co všechno lze robota využít.

A na co jej tedy lze použít? Odpověď je jednoduchá. Na cokoliv, co v systému dělá člověk, aniž by u toho musel přemýšlet, tedy pokud dělá agendu, která je přesně daná a neustále se opakující. Výhodou robota je skutečnost, že postupuje přesně, neudělá chybu. Narazí-li na něco, co neví, přizná, že neví, a předá informaci svému živému kolegovi. Robot sám mezitím pokračuje v dalším úkolu.

Využití tedy robot najde v účetnictví, analytice, reportingu, výrobě, obchodních odděleních, testování SW, kdekoliv ve firmě.

Využití pro management

Robot sám o sobě pochopitelně neudělá rozhodnutí. Připraví však data, např. pro controlling, nebo ve spolupráci s machine learningem udělá predikce v různých variantách. Konkrétní rozhodnutí je však vždy na manažerovi.

Neoblíbenou činností manažerů je schvalování faktur. Tady robot dokáže hodně pomoci. Najde si objednávku, přečte si mail k objednávce, umí vyhodnotit, zda objednávka souhlasí s fakturou, jestli na faktuře není chyba apod. Pokud mu manažer dá důvěru, tak fakturu, kde je 100% shoda, schválí. Pokud mu důvěru nedá, robot mu připraví velmi přehledný report a manažer si po jeho zhlédnutí pouze klikne na tlačítko OK.

Ve výrobní firmě robot pomůže s naceněním výroby. Rovněž umí testovat software a u firemních produktů pomůže při jejich manuálním testování.

Na rozdíl od jiných RPA systémů, jež ovládají aplikace hackováním do nich, Aiviro využívá rozpoznávání vizuálního prostředí stejně jako člověk pomocí umělé inteligence. To znamená, že vidí stejné věci na monitoru jako oči člověka, ikony, aplikace, tlačítka. To je jeho obrovská přidaná hodnota.

Kde už robota používají?

Aiviro začal nedávno využívat velkoobchod s kancelářskými potřebami Interpap Office, který používá podnikový informační systém Helios iNuvio. Zdejším lidem tak odpadlo ruční zpracování každé objednávky, které chodí v průběhu celého dne a musí být okamžitě zpracovány. Inteligentní nástroj zde také řeší možné problémy při absencích zaměstnanců a díky němu pochopitelně odpadá chybovost při ruční a rutinní práci.

„Nasadili jsme Aiviro robota na zpracování došlých objednávek od VIP zákazníků. Naučili jsme jej zpracovávat objednávky od vybraného zákazníka včetně položek,“ vysvětluje Jan Jareš z Interpap Office a dodává: „Podařilo se tak tímto nástrojem odbourat několik problémů současně. Zaměstnanci nemusí vykonávat nezáživnou a ubíjející práci a snížila se rovněž chybovost a zvýšila produktivita.“

Kopie objednávek se zde automaticky propojují se záznamem v ERP. Odpadá i zastupitelnost daného zaměstnance při jeho absenci z dů­vo­du nemoci nebo dovolené. V neposlední řadě se ve firmě zvýšila rychlost vstupu objednávek do systému. Použití moderního office robota umožnilo firmě věnovat více času například na nákup zboží, které nemá k dispozici, nebo ke komunikaci se zákazníkem. Dalším plusem je včasná dostupnost dat k optimálnímu řešení logistiky.

„Plánujeme rozšíření Aiviro robota na zpracování došlých faktur, předzpracování pohledávek nebo rozesílání informací zákazníkům o stavu jejich zakázek,“ doplňuje Jan Jareš.

Plány pro budoucnost

Již dnes mají jeho tvůrci záměr robota v budoucnu dále zdokonalovat. Jednak tím, že bude více rozšiřován jeho záběr, ale je též v plánu více jej propojoval i s jinými nástroji umělé inteligence. Robot udělá jeden úkol, poté roli převezme například chatbot, posléze pak bude s dalšími úkoly pokračovat opět robot. V konečné fázi by robot, který má pracovní název Aiviro Mind, mohl i samostatně rozhodnout. Robota lze totiž nechat, aby se učil a posléze rozhodoval, nebo uživateli připravil doporučení pro rozhodnutí i na základě historických dat.

Jan Kovalský Jan Kovalský
Autor článku je produktový manažer v Asseco Solutions, kde se věnuje zejména rozvojovým projektům zaměřeným na automatizaci a využití umělé inteligence v ERP.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.