- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Softwarový robot může pomáhat s rutinou, ale i s podporou rozhodování
Automatizace firemních procesů je téma, které řeší snad každá společnost. Automatizovat lze samozřejmě již přímo v ERP tím, že ve zdrojovém kódu nastavíme automatické operace, s případnou validací a upozorněním, pokud někdy něco neproběhne tak, jak má. Druhou možností, často i levnější a efektivnější, je pomoci člověku prostřednictvím softwarového robota. Robotickou automatizaci procesů RPA nabízí integrační řešení Aiviro, které je určeno také pro systémy Helios.
Myšlenka přidat k systémům Helios robota Aiviro vznikla jako důsledek vzájemné inspirace mezi tvůrci systémů Helios a jejich zákazníky. Pracovníci v Asseco Solutions se obecně umělou inteligencí zabývají zhruba dva roky. Postupně hledají cesty, kde využít nástroje umělé inteligence, přičemž to nemusí být jen využití robotů. V Heliosu už je více než rok implementováno několik pluginů využívajících strojové učení. Zdejší lidé se zabývali možností využití chatbota v helpdesku. Stejně tak SW roboti jsou jednou z možností, jak ERP systém zdokonalit a uživatelům zefektivnit práci. A právě tady vzniká ona zmíněná inspirace – zákazníci jsou stále poněkud rezistentní vůči umělé inteligenci obecně, ale při detailních rozhovorech přicházejí s nápady, kdy pak dodavatel systému řekne: „No a na toto přesně je ideální využít robota.“
Vzájemná inspirace
Robot Aiviro však nevznikl pouze zásluhou lidí z Asseco Solutions, ale byl vytvořen společně s partnerem, společností Aiviro. Na rozdíl například od machine learningu neboli strojového učení, kde know-how patří plně společnosti Asseco Solutions. Důvody jsou dva. Jednak skutečnost, že firma Aiviro má hotové technicky pokročilé řešení. Druhým důvodem je, že tvůrce systémů Helios chce svým zákazníkům dodat řešení, které je prověřené a jeho implementace rychlá. Nicméně s týmem z Aiviro lidé z Asseca intenzivně spolupracují a současně pracují na vývoji vlastních pilotních robotů. Kde konkrétně bude posléze probíhat výroba a zda implementace bude realizována ve spolupráci s Aivirem, nebo zůstane celý proces v Aiviru a bude probíhat spolupráce v rámci jednotlivých obchodních případů, to je otázka. Nyní však není třeba ji vyřešit, cílem všech je spolupráci dobře nastartovat a roboty zákazníkům dodávat. Je to win-win řešení. Zákazník dostane kvalitní řešení, které mu zvýší efektivitu, Asseco se stará o kvalitu svých systémů a Aiviro zdokonaluje roboty.
Zatím se dá říct, že je projekt ve fázi pilotu, kdy je mimo jiné kladen důraz na edukaci zákazníků. Robotů jsou nyní nasazeny nižší desítky, přičemž cílem v této fázi je implementovat cca dva roboty měsíčně. Prostřednictvím webinářů jsou zákazníci napříč obory vzděláváni, především aby věděli, na co všechno lze robota využít.
A na co jej tedy lze použít? Odpověď je jednoduchá. Na cokoliv, co v systému dělá člověk, aniž by u toho musel přemýšlet, tedy pokud dělá agendu, která je přesně daná a neustále se opakující. Výhodou robota je skutečnost, že postupuje přesně, neudělá chybu. Narazí-li na něco, co neví, přizná, že neví, a předá informaci svému živému kolegovi. Robot sám mezitím pokračuje v dalším úkolu.
Využití tedy robot najde v účetnictví, analytice, reportingu, výrobě, obchodních odděleních, testování SW, kdekoliv ve firmě.
Využití pro management
Robot sám o sobě pochopitelně neudělá rozhodnutí. Připraví však data, např. pro controlling, nebo ve spolupráci s machine learningem udělá predikce v různých variantách. Konkrétní rozhodnutí je však vždy na manažerovi.
Neoblíbenou činností manažerů je schvalování faktur. Tady robot dokáže hodně pomoci. Najde si objednávku, přečte si mail k objednávce, umí vyhodnotit, zda objednávka souhlasí s fakturou, jestli na faktuře není chyba apod. Pokud mu manažer dá důvěru, tak fakturu, kde je 100% shoda, schválí. Pokud mu důvěru nedá, robot mu připraví velmi přehledný report a manažer si po jeho zhlédnutí pouze klikne na tlačítko OK.
Ve výrobní firmě robot pomůže s naceněním výroby. Rovněž umí testovat software a u firemních produktů pomůže při jejich manuálním testování.
Na rozdíl od jiných RPA systémů, jež ovládají aplikace hackováním do nich, Aiviro využívá rozpoznávání vizuálního prostředí stejně jako člověk pomocí umělé inteligence. To znamená, že vidí stejné věci na monitoru jako oči člověka, ikony, aplikace, tlačítka. To je jeho obrovská přidaná hodnota.
Kde už robota používají?
Aiviro začal nedávno využívat velkoobchod s kancelářskými potřebami Interpap Office, který používá podnikový informační systém Helios iNuvio. Zdejším lidem tak odpadlo ruční zpracování každé objednávky, které chodí v průběhu celého dne a musí být okamžitě zpracovány. Inteligentní nástroj zde také řeší možné problémy při absencích zaměstnanců a díky němu pochopitelně odpadá chybovost při ruční a rutinní práci.
„Nasadili jsme Aiviro robota na zpracování došlých objednávek od VIP zákazníků. Naučili jsme jej zpracovávat objednávky od vybraného zákazníka včetně položek,“ vysvětluje Jan Jareš z Interpap Office a dodává: „Podařilo se tak tímto nástrojem odbourat několik problémů současně. Zaměstnanci nemusí vykonávat nezáživnou a ubíjející práci a snížila se rovněž chybovost a zvýšila produktivita.“
Kopie objednávek se zde automaticky propojují se záznamem v ERP. Odpadá i zastupitelnost daného zaměstnance při jeho absenci z důvodu nemoci nebo dovolené. V neposlední řadě se ve firmě zvýšila rychlost vstupu objednávek do systému. Použití moderního office robota umožnilo firmě věnovat více času například na nákup zboží, které nemá k dispozici, nebo ke komunikaci se zákazníkem. Dalším plusem je včasná dostupnost dat k optimálnímu řešení logistiky.
„Plánujeme rozšíření Aiviro robota na zpracování došlých faktur, předzpracování pohledávek nebo rozesílání informací zákazníkům o stavu jejich zakázek,“ doplňuje Jan Jareš.
Plány pro budoucnost
Již dnes mají jeho tvůrci záměr robota v budoucnu dále zdokonalovat. Jednak tím, že bude více rozšiřován jeho záběr, ale je též v plánu více jej propojoval i s jinými nástroji umělé inteligence. Robot udělá jeden úkol, poté roli převezme například chatbot, posléze pak bude s dalšími úkoly pokračovat opět robot. V konečné fázi by robot, který má pracovní název Aiviro Mind, mohl i samostatně rozhodnout. Robota lze totiž nechat, aby se učil a posléze rozhodoval, nebo uživateli připravil doporučení pro rozhodnutí i na základě historických dat.
Jan Kovalský Autor článku je produktový manažer v Asseco Solutions, kde se věnuje zejména rozvojovým projektům zaměřeným na automatizaci a využití umělé inteligence v ERP. |
leden - 2025 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Formulář pro přidání akce
29.1. | Webinář: Efektivní řízení zákaznických vztahů: CRM... |
9.4. | Digital Trust |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |