- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Plánování a rozpočtování za hranicí Excelu
Jak poznáte, že už vám Excel pro plánování opravdu nestačí?
Microsoft Excel je levný, všude dostupný, a proto velmi populární nástroj nejen pro plánování. Přesto v dnešní době existuje už jen velmi málo firem, které by v Excelu evidovaly své zákazníky, objednávky či faktury. Pro plánování a tvorbu rozpočtů přesto většina z nás stále Excel využívá, přestože s sebou přináší celou řadu zásadních omezení. Starý známý Excel a uživateli tolik oceňovaná svoboda, kterou jim při práci a plánování nabízí, se kvůli těmto omezením dříve nebo později mění na velmi neefektivní, nepřesné a uživatelsky náročné prostředí.


Jak bezpečně poznáte, že už vám Excel opravdu nestačí? Možná vám napoví následujících sedm typických situací, kdy byste při plánování měli jít za hranici Excelu:
1. Jste dynamická firma, pro kterou je rozpočtový proces postavený na Excelu a e-mailu příliš pomalý
Jako firma se aktivně přizpůsobujete situaci na trhu, zavádíte automatizace procesů ve financích nebo jste skupina firem, jejichž strukturu a počet pružně měníte. Pravidelné zapracování těchto změn do plánování je pro vás velmi zdlouhavé, pracné a nákladné.
2. Případné chyby v plánování mají zásadní dopad na fungování vaší firmy
Moc dobře si uvědomujete, jak závažné dopady na vaši firmu mají chyby v plánování, pokud je včas neodhalíte. Chybám se v Excelu díky ručnímu zadávání dat a jeho otevřenosti směrem k uživatelům však vyhnout nelze.
3. Jednotlivé spreadsheedy jsou příliš velké, je jich více a jsou mezi sebou provázané
Práce s tak velkými soubory je pomalá a jakákoliv změna struktury těchto sofistikovaných a vzájemně propojených spreadsheedů je pro vás noční můrou.
4. Vytváříte finanční modely a what-if scénáře
V dvourozměrném prostředí, který vám Excel nabízí, nemáte potřebný přehled. Modelování, plánování a tvorba what-if scénářů je v tomto prostředí velmi pracná a časově náročná. Potřebný vícedimenzionální model je v prostředí Excelu těžce představitelný a je příčinou zásadních chyb v plánování.
5. Snažíte se z jednouživatelského rozhraní udělat prostředí pro spolupráci
Pracně vytváříte šablony pro Excel, do kterých jednotlivá oddělení vyplňují své plány, trápíte se s jejich rozdělováním, zabezpečením, distribucí a následnou konsolidací nejednotně vyplněných dat. Toto se opakuje při každém plánovacím a rozpočtovacím cyklu.
6. Na úkor konzistentnosti spreadsheedů musíte upouštět od potřebných omezení a bezpečnosti
Pro uživatele, kteří někdy potřebují do plánu přidat nové struktury a informace, se kterými jste nepočítali, je nutné vypnout některé zámky a nastavená omezení. To zvyšuje riziko chyb, poškození a ztráty dat či riziko nekonzistentnosti vyplněných dat. Excely distribuované prostřednictvím e-mailu či na USB discích jsou pro vás nepřijatelným bezpečnostním rizikem.
7. Proces budgetování je velmi pomalý a je pro vás těžké ho kontrolovat a řídit
Už dlouho se marně snažíte zrychlit a zkvalitnit plánovací proces, což by vaší společnosti umožnilo zkrátit a tím zpřesnit plánovací cyklus a přineslo potřebnou dynamiku do řízení. Kritická místa a účastníky plánovacího procesu nedokážete identifikovat ani kontrolovat jejich činnost pomocí definovaného workflow, a tudíž je téměř nemožné určit ,kdy, kdo a co změnil.
Pokud se vás některé z těchto bodů týkají, velmi pravděpodobně potřebujete lepší nástroj. Takový, který vám pomůže zefektivnit spolupráci při tvorbě a aktualizaci plánu, eliminovat chyby v plánování, zkrátit plánovací cyklus a tak z plánování udělat skutečný nástroj pro strategické i operativní řízení vaší společnosti.
Snad každá firma již má v dnešní době vydefinované své vize, mise, cíle či hodnoty, které se snaží co nejlépe komunikovat směrem ke svému okolí. V mnoha případech to ale sepsáním těchto hodnot na webových stránkách či zdi zasedací místnosti končí. Skutečné strategické řízení společnosti je však nikdy nekončící proces plánování a následného vyhodnocování vyžadující aktuální data, která jsou srozumitelná, jsou v kontextu s reálnými firemními aktivitami a krátkodobými cíli. Pouze za předpokladu skutečného provázání strategie s konkrétními cíli a rutinní prací se firemní strategie pro zaměstnance stává srozumitelnou.
![]() |
Michal Hanko Autor článku působí na pozici Business Development Manager ve společnosti LLP Prague. |


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Formulář pro přidání akce