- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Nadšení z AI je v e-commerce namístě, ale chce to chladnou hlavu. Kdy AI pomůže a kdy spíš uškodí?
Strojové učení, neuronové sítě nebo třeba jazykové modely – tyto donedávna spíše odborné pojmy nabraly se spuštěním nástroje ChatGPT daleko jasnější obrysy i pro laickou veřejnost. Najednou jsou mnohem hmatatelnější, reálnější a podněcují bujnou představivost, jakým směrem se bude svět vyvíjet. Tyto představy jsou bohužel často nereálné a nadsazené a přisuzují AI daleko větší možnosti řešení problémů napříč všemi oblastmi lidské činnosti, e-commerce nevyjímaje. Jak reálně AI dosud svět e-shopů ovlivnila a jak ji lze bezpečně a efektivně implementovat i do vašeho byznysu, aby radost z inovace nevystřídalo zklamání?


Podívejme se na některé procesy, kde je umělá inteligence v tuto chvíli skvěle uplatnitelná. Jedním z nich je automatizace naceňování produktů, tedy dynamická cenotvorba, kdy se automaticky přeceňují produkty klidně i několikrát denně. To probíhá na základě poptávky, cen konkurence, lokálních či globálních trendů, nelze zapomenout ani na trendy sezonní. Tuto funkci ocení zejména e-commerce hráči se zaměřením na módu, sport, jídlo nebo tzv. DIY (různé hobby markety), které na sezonu potřebují pružně reagovat.
Automatizované mohou být také překlady jednotlivých produktů, titulků či textů. AI pomáhá také s generováním produktového obsahu, popisků nebo textů popisujících daný produkt. Zatím sice jazykově pokulhává, nicméně copywriterům značně usnadňuje práci už jen tím, že zvládne vygenerovat základní text, který stačí jen stylisticky upravit.
Za pomoci automatizace je také možné nechat vybrat produktové obrázky, které přitáhnou největší zájem zákazníků. AI pomáhá i s grafickými úpravami, jelikož snadno dokáže odstranit nebo přidat pozadí. Výjimkou dnes nejsou ani automatické anotace produktů, například jejich zařazování do správných produktových kategorií. AI pro optimální řazení analyzuje data o chování zákazníků, čímž e-shopy mohou lépe cílit na jejich individuální potřeby a preference a vydávat personalizované výsledky. Pomůže taktéž s doporučováním produktů, které se uživatelům zobrazují. Dříve bylo naprosto běžné, že se vše provádělo ručně, ale automatizace dokáže velmi přesně odhadnout, co s čím zákazník pravděpodobně nakoupí.
Stroje přebraly iniciativu rovněž v reklamě, respektive v jejím cílení (targetingu). Nejen na Google, ale i na jiných platformách lze umístit inzeráty, které se zobrazí jen tehdy, kdy se inzerentovi opravdu vyplatí. AI dokáže zohlednit faktory jako maržovost, poptávku či konverzní poměr.
Pokud e-shop nabízí vlastní dopravu, umělá inteligence pomůže s optimalizací rozvozových tras. Hodí se také k optimalizaci skladových zásob, aby na skladě bylo pokaždé produktů tak akorát, ani moc, ani málo. Stejně tak se uplatní v procesu dodávek a skladování, v zásobách pak nejsou vázány finanční prostředky a firma se může těšit lepšímu cashflow. Automatizaci se nevyhýbají ani call centra větších e-commerce hráčů, kterým dnes již běžně pomáhají chatboti a denně se jazykově zdokonalují i v tak malém a specifickém prostředí, jako je Česko a Slovensko.
Dobrý sluha, zlý pán
Automatizace řady procesů přitom nemá za úkol pouze šetřit čas a pracovní sílu. Například v případě vyhledávání zboží na webu či v aplikaci může úzce souviset i s úspěšností prodejů. Dává nám totiž příležitost snadno zpracovat a zkombinovat řádově více dat, než tomu bylo dříve. Například ve vyhledávání produktů tak můžeme využít výrazně více vyhledávacích signálů, jak produktových, tak personalizačních. A právě strojové učení nám pomáhá určit, jak všechny tyto signály zkombinovat a s jakou váhou. Optimalizace vyhledávacích funkcí za pomoci AI se díky tomu může stát zásadní konkurenční výhodou.
Je však třeba mít pokaždé na paměti, že umělá inteligence je plně závislá na datech, jejich kvalitě a aktuálnosti. Modely jsou naučené na určitých datech, která se po čase musejí obnovovat, aby dokázaly i nadále dodávat kvalitní výstupy. Na jednu stranu je sice lákavé, že umělá inteligence zastane velkou část práce za nás, ale v tuto chvíli nelze spoléhat na to, že vždy dodá optimální výsledky. I ona totiž často dělá chyby, třeba právě na základě nekvalitních vstupních dat, a oproti interakce s člověkem není vždy možné se jí doptat, co ji k danému výsledku vedlo. Je to, jako když jedete nějakou známou trasu autem se zapnutou navigací. Občas se stane, že vám navigace nabídne jinou trasu, než kterou běžně jezdíte, ale nevíte, proč se tak stalo. Umělá inteligence sice něco doporučila, ale neumí vám vysvětlit proč.
Jak tedy s AI pracovat, aby vašemu e-commerce projektu opravdu pomáhala a nestala se nástrojem, který stav věcí spíše komplikuje? Rozhodně není zapotřebí kupovat servery s grafickými kartami, zakládat speciální tým s machine learning programátory a začít nákladně inovovat. Dnes již existuje velké množství firem a startupů, které se zabývají adopcí nových technologií a stavějí z nich konkrétní produkty (případně je začlenily do již existujících) vycházející vstříc potřebám zákazníků – tedy i potřebám e-shopů. Jejich prostřednictvím je tak možné poměrně jednoduše vyzkoušet například řešení, které automaticky naceňuje produkty v e-shopu, které optimalizuje skladové zásoby nebo které řeší hledání a doporučování produktů na e-shopu. Tím lze na vlastní kůži otestovat, jakou přidanou hodnotu AI přináší.
Další výhodou nástrojů třetích stran je, že dokážou přinést detailní vhled do procesu, který řeší. Například v kontextu vyhledávání klienti vidí jednotlivé dotazy, které byly zadány na webu. Snadno tak například zjistí, které z dotazů vedly ke konverzi a které jsou naopak problematické. S dotazy, pro které se například nezobrazily žádné výsledky, je pak možné do budoucna pracovat – může to znamenat, že je na e-shopu silná poptávka po produktech, které daný e-shop vůbec neprodává, ale mohl by je zařadit do prodeje.
Klient má zpravidla možnost tyto věci ovlivňovat, a to pomocí grafického rozhraní, není potřeba tyto úpravy složitě programovat. Hodně úprav v nástrojích třetích stran mají klienti k dispozici na pár kliků. Výhodou také je, že tyto nástroje přinášejí možnost ověřit, zda měla úprava pozitivní dopad na byznys. V dnešní době se využívá zejména A/B testování. 50 % uživatelů e-shopu se zobrazí původní varianta webu, druhé polovině ta experimentální. Srovnáním základních metrik, kterými mohou být v e-commerce zejména konverzní poměr a průměrná hodnota objednávky, dokážeme identifikovat lépe výkonnou variantu.
Pokud byste uvažovali o vlastním řešení postaveném na AI, je potřeba mít na mysli, že tyto nástroje pro detailní vhled a pro testování jsou nezbytné k tomu, aby výsledné řešení dobře fungovalo a skutečně přinášelo e-shopu přidanou hodnotu.
Na příležitosti se dá vyrůst, nebo ztroskotat
E-shop je vnitřně silně provázaný systém, jehož optimální naladění není vůbec snadné. Představte si e-shop jako hudební mixážní pult, který obsahuje plno různých knoflíků: na různých produktech jsou různé marže, některý typ sortimentu je potřeba silně podporovat reklamou, v určitých kategoriích je naopak e-shop natolik silný, že je pro zákazníky místem první volby i bez propagace. Některé kategorie je dobré občas podpořit nějakou akcí nebo slevou. A právě zde je z mého pohledu v budoucnosti místo pro silné využití umělé inteligence. Pomůže zohlednit všechny faktory, které ovlivňují prodejnost, a dokáže optimálně rozhodnout pro každého uživatele a každý produkt, který se bude na daném e-shopu prodávat. Místo hledání lokálních maxim v každé oblasti bude hledat maximum globální, vůči kterému se bude celý e-shop optimalizovat.
Cíle různých e-shopů se mohou v průběhu času měnit. V některém segmentu je například zrovna zapotřebí skokově růst a navyšovat obrat, jindy třeba po méně vydařené sezoně potřebujete co nejefektivněji rozprodat zásoby, aby se zlepšilo cashflow a finance nebyly fixované ve skladu. Podobných scénářů může být celá řada. A právě proto provozovatel e-shopu potřebuje systém, kterému stačí sdělit aktuální cíl a který sám přenastaví všechno ostatní: od vyhledávání a doporučování po cenotvorbu a optimalizaci skladů tak, aby byla tato změna co možná nejvíce efektivní a rychlá. Efektivní znamená, že přesným přenastavením získáte z této změny maximum, že všechny systémy spolu ladí, stejně jako symfonický orchestr. Rychlá změna pak znamená, že okamžitě pocítíte reakci trhu. A právě toto optimální nastavení všech systémů je dnes již natolik komplexní, že už pomalu není v lidských silách jej řídit – AI je optimální nástroj, který to za vás vyřeší.
I proto v tuto chvíli umělá inteligence rozdává karty, se kterými se bude hrát. Pokud e-shop využije příležitost, může na ní vyrůst. Automatizací lze hodně ušetřit a více vytěžit ze stávajícího byznysu, zvýšit obrat. Ale je to dvojsečné. Pokud tuto příležitost e-shop uchopí špatně, může v této oblasti proinvestovat hodně času a peněz, a během tohoto období jej může konkurence předběhnout. Je tedy nutné ke změnám přistupovat obezřetně a s vědomím rizika. Toto riziko mohou výrazně snížit právě řešení třetích stran, které už dokázaly AI zabalit do hotových produktů, jež lze většinou snadno vyzkoušet a případně zahrnout do interních procesů – a otevřít tak pro váš e-shop novou kapitolu, která jde s dobou.
![]() |
Michal Barla Michal je ředitelem a spoluzakladatelem společnosti Luigi's Box. |
![]() |
Roman Dušek Roman je vedoucím produktového oddělení v Luigi's Box. |


4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
27.5. | Kontajnery v praxi 2025 - Bratislava |
Formulář pro přidání akce
19.2. | Jak na vytěžování dat a zpracování došlých dokladů |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
26.2. | Webinář: Knowledge Work Automation: Klíč k moderní... |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |