facebook
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
CVIS Consulting
Cloud computing a virtualizace IT , Cloud a virtualizace IT

„S cloudovými službami jsme museli změnit i způsob uvažování,“

říká Jan Stočes, Cloud Services Director společnosti Aimtec

Jan Stočes


CloudAimtec spustil letos v dubnu svou novou službu aimtec.cloud, která zastřešuje všechna cloudová řešení společnosti. Jan Stočes, Cloud Services Director, nám prozradil, co Aimtec k nové službě přivedlo, kde vidí budoucnost cloudových služeb a jak mohou výrobní a logistické firmy profitovat ze SaaS.


Honzo, v Aimtecu jste začínal jako manažer produktu ClouEDI. Už tady šlo o cloudové služby. Je to tak?

Ano, ClouEDI bylo první cloudovou službou, kterou Aimtec začal zákazníkům nabízet. Před šesti lety jsme úspěšně dokončili první projekt na EDI komunikaci formou služby. Protože se věnujeme především oblasti automotive, postupně přibyly speciální funkce pro zákazníky právě z tohoto oboru, a to Zákaznický a Dodavatelský portál, kontrola ASN a další. Cloud a SaaS jsou ale trendem napříč odvětvími, svědčí o tom i počet našich zákazníků a jejich požadavky z dalších odvětví, jako jsou chemická výroba nebo logistika.

Co bylo důvodem k zavedení cloudových služeb?

Viděli jsme příležitost, jak našim zákazníkům nabídnout jednoduché, rychlé a kvalitní řešení. Když jsme s ClouEDI začínali, bylo specializovaných služeb v cloudu ještě poskrovnu. Dnes již zákazníci vyhledávají prakticky veškerá řešení As a Service, ať jde o EDI, WMS, nebo dokonce ERP. To byl jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli uvést na trh aimtec.cloud.

Zároveň s vývojem ClouEDI a nových funkčností jsme zjistili, že v cloudu nabízíme řešení, která se netýkají jen EDI. Vyvinuli jsme Yard Management System, rozvíjeli jsme už zmíněný Zákaznický portál a další. Uvedení MES a WMS jako služby je tak jen logickým krokem a dalším stupněm ve vývoji našich produktů.

Jak dlouho trvalo, než jste aimtec.cloud spustili?

Od finálního rozhodnutí, že jdeme i do WMS a MES, to bylo zhruba půl roku, ale rozhodně nejsme u konce. Vývoji se věnuje tým lidí napříč našimi divizemi, ale je možné, že je v budoucnu budeme dedikovat pouze na cloud.

Jaká jsou úskalí poskytování SaaS?

Ačkoli se na první pohled může zdát, že u cloudových služeb jde jen o kopii on-premise řešení, není tomu tak. Museli jsme změnit styl uvažování a práce. Se SaaS jsme zodpovědní za kompletní chod aplikací, dostupnost, aktualizace i bezpečnost. U on-premise řešení velkou část zaštiťuje firemní IT našeho zákazníka. SLA jsou navíc přísnější než u většiny fyzických řešení. I když máme po boku partnera Amazon Web Services, jednoho z největších poskytovatelů IaaS, prvotní kontakt se zákazníky máme na svých bedrech my. A na nás se pak může přenést i kritika v případě zádrhelů. Výhodou AWS je ale robustnost řešení, díky kterému je riziko výpadku sníženo na minimum.

Jaká jsou naopak úskalí u zákazníka?

Prakticky žádná. Některé konzervativní firmy si mohou udržovat vůči cloudovým službám odstup, ale to jsou spíš výjimky. Naopak s cloudem mohou výrobní společnosti získat řešení, na která jsou zvyklé z on-premise, a navíc rychleji, bez velké počáteční investice, k tomu si mohou vybírat a skládat funkce podle potřeby.

Kam se budou cloudové služby pro průmysl vyvíjet dál?

Myslím, že doba obrovských multifunkčních monolitů je již za námi. Trendem není pouze cloud, o čemž svědčí i plánovaný přechod SAP výhradně na cloudovou verzi, ale i různé mikroslužby a moduly, které si firmy pořizují ke svému ERP. Zákazníci stále častěji využívají možnosti složit si svá řešení z jednotlivých menších systémů, které si koupí jako službu, a když je nepotřebují, opět je vypnou. Bude tedy třeba nejen umět integrovat cloudová řešení na on-premise systémy, ale i jednotlivé SaaS mezi sebou. Dalším velkým tématem bude samozřejmě IoT a zpracování dat z nich, tam je cloud jednoznačnou výhodou.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

CRM, DMS a docházkové systémy, ITIL 4 a firewally

Obsahu aktuálního vydání IT Systems dominují témata CRM a DMS, což jsou zkratky, se kterými se v oblasti podnikového IT setkáváme již mnoho let, ale přesto bychom jim stále měli věnovat pozornost. Rozhodně se totiž nejedná o vyřešenou a uzavřenou záležitost, protože nové technologie přináší také nové možnosti, a to jak do oblasti řízení vztahů se zákazníky, tak i do oblasti správy dokumentů, jejich digitalizace a řízení oběhu v rámci workflow, protože až s ním dostává DMS skutečný smysl.