facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přihlášení SystemNEWSPřehledy
 
Tematické seriály

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 
Nové!

RPA - automatizace procesů

Softwaroví roboti automatizují obchodní procesy.

články >>

 
Nové!

IoT – internet věcí

Internet věcí a jeho uplatnění napříč obory.

články >>

 
Nové!

VR – virtuální realita

Praktické využití virtuální reality ve službách i podnikových aplikacích.

články >>

 
Nové!

Bankovní identita (BankID)

K službám eGovernmentu přímo z internetového bankovnictví.

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
 
Partneři webu
CAD , Trendy ICT

Virtuální realita je neocenitelným pomocníkem designérů a konstruktérů

Jan Frič


Využití CAD systémů je již delší dobu naprostým standardem pro navrhování budov, strojů i běž­ných spotřebitelských produktů všeho druhu. Na jejich schopnos­tech staví i virtuální realita (VR), která dále rozšiřuje jejich možnosti, odstraňuje některé z jejich nedostatků, a naopak zvýrazňuje jejich přednosti.


Jednodušší interakce a okamžitá vizualizace

Díky stereoskopii, možnosti přirozeného pohybu a přesně sledovaným ovladačům otevírá virtuální realita úžasné možnosti již při vytváření CAD návrhu. S využitím obsáhlých katalogů jednotlivých součástek a funkčních prvků již není nutné neohrabaně manipulovat s celým modelem na ploché obrazovce. Větší stroje je možné přirozeně obcházet a stavět tak, jako by stály přímo před inženýrem. Stačí jednoduše brát součástku za součástkou a vše skládat jako stavebnici s neomezeným počtem součástek. S vhodným uživatelským rozhraním není problém ani využití přirozených CAD nástrojů a upravování parametrů jednotlivých komponent prostřednictvím změny numerických hodnot jejich nastavení.

Výhody CAD, jako je neomezená změna měřítka práce, jsou náhle výrazně citelnější. S virtuální realitou totiž inženýr neztratí při změně měřítka přehled o okolí, které se nevejde do „zorného pole“ monitoru. Model si totiž může nadále prohlížet prostřednictvím prostého pohybu hlavy. Inženýr tak získá naprosto intuitivní možnost manipulace s veškerými funkčními prvky bez omezení velikostí monitoru. Moderní nezávislé headsety, jako je HTC VIVE Focus 3, přitom díky možnosti streamingu obsahu z PC přes Wi-Fi poskytnou nebývalý komfort bez omezení kabelovým připojením. Práce je tak přirozenější a daleko intuitivnější.


Obr. 1: Díky pluginu ENSCAPE lze zobrazit CAD projekt ve virtuální realitě, jako je HTC VIVE Pro 2, okamžitě v 5K rozlišení a s 120° zorným polem.

Obzvláště dramatický je posun pro odvětví, kde není jediným kritériem funkční řešení, ale také estetika. Právě tu technický designér nejlépe posoudí ve chvíli, kdy si může ve 3D zobrazení prohlédnout veškeré detaily produktu. To, zda funkční prvky nenarušují jeho zamýšlené linie, jak se chová navržený materiál v nejrůznějších světelných podmínkách a jak bude působit v kontextu interiéru nebo například zahrady.

Síla spolupráce ve virtuálním prostoru

Práce ve VR umožňuje urychlení každého kroku návrhu. Typická situace při hledání komplexních řešení je vytvoření návrhu, jeho zaslání kolegům ke komentáři, revize a přepracování. Takové kolečko se pak opakuje až do okamžiku, kdy dojde k všeobecné shodě napříč týmem. Často do tohoto procesu vstupuje i management, designové oddělení, nebo samotný klient. I v tomto směru nabízí VR pomocnou ruku.

Díky možnostem spolupráce na jediném projektu přímo ve VR je možné celý produkt konstruovat za účasti více pracovníků, kteří zároveň mohou komunikovat v reálném čase. Vše je mnohem intuitivnější a přirozenější. To se týká i následné prezentace a připomínkování. Vše je možné vyřešit v rámci virtuální schůzky. Přirozenou možnost precizně vyjádřit požadované změny přitom může mít i klient.

Například SW balík HTC VIVE XR Suite umožňuje online účastníkům meetingu anotovat 3D modely pomocí virtuálního značkovače. Inženýr si pak jednotlivé připomínky nafotí přímo na modelu a snadno je zapracuje, nebo naopak ihned klientovi vysvětlí, proč je jeho návrh nerealizovatelný. Všichni účastníci se přitom mohou v reálném světě nacházet třeba na opačném konci planety. A to i ve chvíli, kdy klient nemá k dispozici PC či plnohodnotný nezávislý VR headset. Dnes mu totiž stačí i maličké VR brýle jako HTC VIVE Flow s hmotností pouhých 185 g, které lze bez obav poslat kurýrem.


Obr. 2: Spolupráci bez ohledu na skutečnou geografickou pozici kolegů již umožňuje například IRIS VR, a to s podporou nejrůznějších headsetů.

Efektnější a zároveň levnější prezentace

Oblastí, ve které se virtuální realita již etablovala, je prezentace. Ať už se budeme bavit o prezentaci klientovi, nebo o virtuálních stáncích na reálných veletrzích, vždy můžeme počítat s nezanedbatelnými úsporami. I při komornějších akcích zároveň může virtuální realita působit efektněji, a i když je dnes poměrně běžná, je důkazem, že kancelář drží krok s dobou.

Nejvýznamnější úspory se ukrývají v nákladech na logistiku a výstavní prostor při účasti na veletrzích. Místo převozu několika strojů lze transportovat například jediný vzorek a zbylých 20 nejdůležitějších výtvorů kanceláře prezentovat na ploše 4x4 metry ve virtuální realitě. Prezentující přitom už nikdy nebude muset říct zájemci: „Ano, takové stroje umíme projektovat také, ale bohužel tu nemám jediný vzorek, který bych vám ukázal.“ Místo toho jednoduše zaloví ve složce s modely a podá zájemci VR headset. Zároveň se již vedoucí pracovníci nebudou muset rozhodovat, které z produktů prezentovat a které nikoli. S rostoucí dostupností čím dál mobilnějších a finančně dostupnějších VR řešení je přitom možné provádět i několik ukázek zároveň.


Obr. 3: Pro prezentaci projektu ve VR dnes postačí i základní HTC VIVE Flow doplněný smartphonem.

Okamžité pochopení klientem

Vizualizace umožňuje představit klientům záměr v podobě „fotografie“, která je pro ně výrazně čitelnější než půdorysný či technický zákres. Bohužel ale jen málokdy dokáže postihnout skutečné měřítko, nebo docílit pochopení ergonomie produktu. Jen přibližně umožňuje vysvětlit komplexitu celého řešení a v případě designu také jeho estetickou hodnotu a souhru s prostředím.

I zde dynamické zobrazení ve virtuální realitě boří zavedené způsoby a dává možnost pozvat klienta k živé prezentaci v reálném měřítku a opět bez ohledu na jeho geografickou polohu. To mu umožní nejen ocenit rozvržení jednotlivých prvků produktu, nebo například v případě architektury obytných či pracovních zón, ale také jeho estetiku. Zároveň je možné poukázat na jednotlivosti způsobem, který statická vizualizace neumožňuje. Například oblíbená aplikace eDrawings z balíku SolidWorks umožní snadno během jediného kliknutí explodovat model na jednotlivé komponenty a odhalit tak klientovi specifika, která bylo nutné vyřešit. Má možnost obejít je, prohlédnout ze všech stran a skutečně si uvědomit, kolik práce museli CAD inženýři jeho zadání věnovat. Samozřejmost, jako prohlédnout si výsledek v reálném měřítku, pak umožňuje „vyzkoušet“ obsluhu stroje, nebo práci v navrženém interiéru a navzdory své jednoduchosti může být skutečně nenahraditelná.

Zmíněné výhody spoří mnoho času při domluvě a úpravách projektu. Vše je možné rychle vysvětlit a případně doladit takříkajíc „přímo na místě“. Není třeba ztrácet čas úpravou modelu, zdlouhavým rendero­vá­ním dobře vypadající vizualizace, následnou komunikací s klientem a v případě připomínek dalším a dalším opakováním celého procesu.


Obr. 4: S nezávislými headsety, jako je HTC VIVE Focus 3, odpadají problémy s převozem PC a dalších komponent systému. Vše je komfortní a bez kompromisů v rozlišení či zorném poli.

Virtuální realita tak neustále dokazuje, že najde uplatnění napříč průmyslovými odvětvími a umožňuje bezproblémovou spolupráci na velkou vzdálenost i prezentaci jejích výsledků. Zvyšuje tak efektivitu a snižuje náklady bez nutnosti větších investic do modernizace. Překonává přitom limitace běžného CAD inženýrství, jako je práce s 3D objekty v ploše, a upevňuje tak jeho pozici jako královské disciplíny v architektuře, strojírenství i designu.

Jan Frič
Autor článku je kulturolog, PR manager a nadšenec pro virtuální realitu (email@fricjan.cz).
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.