- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Nové výzvy pro e-commerce v době „pocovidové“
Loňský rok přinesl razantní nárůst online prodejů. Podle analýzy společnosti Shoptet dosáhly obraty českých e-shopů rekordních 217 miliard korun, tedy o 62 miliard více než v roce 2019. Hlavním tématem konkurenčního boje v e-commerce se v době pandemie stala zejména cena výrobků, což je ale pouze krátkodobá strategie. Lze totiž očekávat, že otevření maloobchodů a služeb v polovině letošního května, které je spojené s velkými slevovými akcemi, bude mít za následek přesun části klientely zpět z online prostředí. Jednoduše proto, že velká část nakupujících stále preferuje možnost si zboží nejprve fyzicky „osahat“ a vyzkoušet. Online obchody by se proto měly zaměřit na pochopení zákazníka a přijít s něčím, co mu na kamenné prodejně nenabídnou.


Data v ceně zlata
Mezi předními představiteli e-commerce je viditelný nárůst v zájmu o porozumění nákupním datům a optimalizaci online prodeje na jejich základě. Není tak důležitý jen obrat a konverzní poměr. E-shopy se více soustřeďují na marži a čistý zisk po započítání veškerých nákladů včetně logistiky. Značky totiž pochopily, že je nutné budovat D2C (direct to consumer), tedy prodej napřímo. Výhody nákupních center a lukrativních lokalit kamenných prodejen v průběhu pandemie byly spíše na škodu. Při D2C naopak dokážou udržet vyšší marži a současně získat potřebná data od svých klientů.
Digitalizace se pak promítla i do nákupních zvyků zákazníků. Mnohem více se naučili nakupovat online a do určité míry je pro ně tento způsob pohodlnější. Potvrzují to i data Shoptetu, podle kterých budou čtyři z deseti (38,1 %) Čechů nakupovat online i po opětovném otevření prodejen, zatímco kamenné prodejny preferuje k nákupu čtvrtina lidí (26,1 %). Díky práci s klientskými daty totiž e-shopy dokážou personalizovat nabídky, ať už se jedná přímo o výběr zboží či slevové akce, velkou roli hrají také doporučení produktů na stránkách obchodu a social shopping, kdy se lidé o nákupu rozhodují na základě doporučení a zkušeností ostatních zákazníků prostřednictvím sociálních sítí.
Čím lépe dokáže e-shop pochopit svého zákazníka, tím jednodušeji ho může přesvědčit k nákupu zvoleného produktu. Z psychologického hlediska je pro e-shop mnohem jednodušší konvertovat návštěvníka na platícího zákazníka, pokud k tomu využije jeho přátel, případně influencerů. Personalizace a doporučení produktů na cross-sell a up-sell budou nabírat na používání, pokud to regulace dovolí.
Příležitosti mobilního nakupování
Ruku v ruce s nárůstem nákupů online jde i častější využívání mobilních telefonů k nákupu. Zatímco v roce 2019 byl konverzní poměr z vyhledávání na mobilu 10,6 %, vloni přes telefon dokončilo nákupní proces již 13,8 % zákazníků. Konverze na desktopu přitom meziročně narostla pouze třetinově, a to ze 14,8 na 15,6 %. Vyplývá to z analýz více než tisícovky e-shopů za roky 2019 a 2020, které využívají nástroje pro optimalizace vyhledávání od Luigi’s Box. Stále tak platí, že zákazníci dokončují nákupní proces spíše z „pohodlí domova“ na počítači a mobilní zařízení používají spíše v dřívějších fázích nákupu, jako hledání inspirace a zjišťování možností na trhu. Přesto se rozdíl v nákupu mezi jednotlivými zařízeními značně snížil, a proto by e-shopy neměly zapomínat na optimalizaci stránek pro mobilní telefony, jako třeba responzivní design, plně funkční vyhledávání či přehledný nákupní proces.
Nárůst používání chytrých telefonů k nákupnímu procesu však vede také ke stále častějšímu využívání vyhledávání hlasem. To se stane přirozenějším a při opakovaných nákupech, jako například potraviny či drogerie, bude mít obrovský význam. Nejen že přináší zajímavou zákaznickou zkušenost ve spojení s technologiemi IoT, navíc přibližuje online nakupování k osobní návštěvě prodejny. Využívání umělé inteligence a strojového učení ke zpracování uživatelských dat navíc zefektivní vyhledávání skrze obrázky, což pomůže hned ve dvou situacích. Jednak umožní vyhledávání podobného produktu, a to například nejen podle barvy, ale i obdobných designových prvků či textur materiálu. Navíc umožňuje extrahovat popisná data z obrázku, což zkvalitní výsledky vyhledávání pro uživatele, a navíc poskytne e-shopu detailnější informace pro personalizaci nabídky danému zákazníkovi.
Využívání hlasu k nalezení produktu navíc přináší nový trend ve vyhledávání. Novou normou se stávají takzvané longtail výrazy, které obsahují čtyři až deset slov. Takové detailní popisy kýženého produktu dokážou přesněji specifikovat produkt a efektivně tak nahrazují používání filtrů výsledků, které mezi e-commerce zákazníky nenacházelo vyjma pár sektorů významné uplatnění. Doposud totiž bylo nejčastější vyhledávání jednoslovných výrazů (53 %), dvě slova ve vyhledávání pak používalo přibližně 29 % zákazníků. Tři a více slov hledalo necelých 17 procent nakupujících. Longtail výrazy tak představují novou výzvu pro SEO optimalizaci e-shopů.
![]() |
Gejza Nagy Autor článku je spoluzakladatelem a ředitelem společnosti Luigi’s Box. |
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |