facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 5/2021 , Trendy ICT

Nové technologie umožňují být blíže k zákazníkům



Role technologií pro rozvoj a přežití firem je nezastupitelná. Lze říci, že začíná nová éra, kdy společnosti soutěží mimo jiné i tím, jak umějí využít technologie. Podle studie Accenture Technology Vision 2021 věří 89 % vedoucích pracovníků, že schopnost jejich firem generovat obchodní hodnotu bude stále více vycházet z možností jejich technologické architektury.


Takové formování budoucnosti bude vyžadovat, aby společnosti při svém dalším rozvoji dodržovaly tři klíčová pravidla. Za prvé, leadership vyžaduje zejména technologický leadership. Éra „rychlých následovníků“ skončila, neustálé změny jsou už trvalé a lídry zítřka budou ti, kdo staví technologii do popředí své obchodní strategie. Zadruhé, lídři nebudou čekat na tzv. „nový normál“, ale přehodnotí a přebudují své prostředí nebo obchodní model pomocí radikálních způsobů myšlení a postupů. Za třetí, lídři přijmou širší společenskou odpovědnost, budou cíleně navrhovat a využívat technologie s pozitivními dopady daleko za hranice svého podnikání, aby vytvořili lepší a udržitelný svět.

Příkladem mohou být velké globální značky a lídři trhu, jako je je Ralph Lauren, Adidas, Levi's a Yves Saint Laurent.

Personalizovaná móda a digitální kontrola pravosti

Dobrým příkladem je značka Ralph Lauren, která posunuje svět módy za použití technologií do zcela osobního zážitku. Zatímco možnost částečné úpravy v podobě zkrácení/prodloužení délky či dodatečné výšivky nabízela firma již dříve, v roce 2020 představila novou digitální platformu, pomocí níž si zákazníci mohou navrhnout unikátní bundu podle svých představ. Ta je následně vyrobena přesně na míru na základě jimi zadaných požadavků.

„Vedle toho společnost také představila program Digital ID, kde se pomocí jedinečného QR kódu na oděvu mohou zákazníci přesvědčit, že se jedná o pravý výrobek a nikoliv napodobeninu. Ralph Lauren tímto zajišťuje autentičnost svých výrobků, a zároveň poskytuje zákazníkům detailní informace o produktu a jeho dodavatelském řetězci. Společnost následně může poskytnout i stylingové tipy, jak vhodně párovat zakoupený kus oděvu s jinými produkty z nabídky,“ říká Martin Šrůma z Accenture.

Digital ID

Čipy v kopačkách i oblečení

Také přední výrobce sportovního oblečení Adidas zapojuje zákazníky do digitálního světa. Ve spolupráci s asociací FIFA zabudoval nositelné čipy do jedné z edic fotbalových kopaček. Na základě pohybu hráče, který má kopačky na sobě, se pak formuje jeho avatar ve videohře FIFA. Adidasu se tímto daří vytvářet jedinečnou zkušenost pro sportovce i fanoušky her, která kombinue zážitky z fyzického a digitálního světa. Zároveň oslovuje zákazníky zcela novým způsobem a buduje pozici inovátora v oboru.

Čipy Jacquard od společnosti Google používají ve svých oděvech také například Levi's a Yves Saint Laurent a dodávají bundám, batohům a dalšímu oblečení nové funkční vlastnosti. Například čip zabudovaný v bundě po spárovaní s telefonem umožňuje přijmout hovor či přehrávat hudbu pouhým poklepáním na danou část oděvu a uživatelé tak nemusí telefon vytahovat z kapsy při běhu nebo jízdě na kole,“ říká Martin Šrůma z Accenture.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.