- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Malá velká firma díky internetu věcí
I menší firmy mohou využít výhody, které přináší internet věcí (IoT). A díky inovacím být velkou firmou ve svém oboru. Ať již využijí moderní nástroje pro zlepšení vlastního fungování, nebo na něm postaví službu pro koncové klienty. Pojďme si ukázat, v jakých oblastech IoT může pomoci a proč jeho zavedení nemusí být nikterak náročné.
Jednou z výhod menších a středních firem je jejich flexibilita a rychlost zavádění nových technologií a postupů ve srovnání s většími firmami. Současně ale obvykle nedisponují investičními prostředky pro zavádění drahých technologií. Nicméně jedním z aspektů rychlého vývoje v oblasti internetu věcí (IoT) je zjednodušení a zlevnění možností připojení různých zařízení.
Díky tomu, že již z principu je drtivá většina IoT řešení provozována v cloudu, je často i jejich využití možné už od pár připojených jednotek a u již více a více dostupných standardizovaných řešení je také možné takovou službu využívat rovnou jak je, čímž odpadá složitá prvotní implementace. To je dáno také větší dostupností levnějších čidel, která dokážou díky novým sítím, jako je LoRaWan či NB-IoT, vydržet déle bez externího napájení – a je tak možné je používat takzvaně neinvazivně a bez nákladů na složitou instalaci.
To přináší i menším a středním společnostem možnost tyto technologie využít a inovovat tak nejen své fungování, ale přinést pro sebe a pro své klienty služby a postupy, které byly dříve doménou společností výrazně větších.
Podívejme se nyní na příklady přínosů / oblastí použití IoT pro (nejen) menší a střední firmy.
Interní fungování
První oblastí, kde mohou IoT nástroje firmě pomoci, je interní fungování, přinášející možné úspory nákladů. Od jednoduchých a známých scénářů, jako je sledování využití služebních vozidel díky jednotkám ukazujícím polohu vozu či kategorizaci jízd, či vyhodnocování využití prostor a zajištění komfortnějšího prostředí pro pracovníky (díky tomu zlepšení výkonu), přes efektivnější využití zařízení a jejich údržbu na základě aktuálního využití a stavu (snížení odstávek a škod), až po úspory energií díky online měření a tím předcházení úniků či optimalizaci spotřeby.
Efektivnější služby pro klienty
IoT nástroje je ale možné využít i pro zefektivnění služeb, které firma poskytuje svým klientům. A to například díky lepšímu dohledu a měření výrobních nástrojů/strojů. Ukázkou může být dohled nad zásilkami či přepravovaným zbožím prostřednictvím nezávislých sledovacích zařízení (ochrana, lepší dohled a vyhodnocování cesty,…), dohled nad docházkou a výkonem konkrétních úkonů vlastními či najatými pracovníky, přesnější sledování a rychlejší účtování poskytnutých služeb, spotřebovaného materiálů či energií.
Nové služby a obchodní modely
Klíčovou výhodu ale mohou IoT nástroje poskytnout ve chvíli, kdy na jejich základě firma přijde s novou službou či obchodním modelem pro své klienty. Může to být vzdálený dohled na dodanou technologii/zařízení a díky tomu prodloužení záruky, poskytnutí efektivního servisu, nebo až účtování stroje jako služby dle realizovaných výkonů. Může to být ale i poskytnutí vlastní služby na základě situace změřené na dálku – například úklid a údržba na základě reálného využití prostor či stavu zařízení.
Menší a střední firmy mohou IoT nástroje využít stejně jako větší společnosti, jsou jim stejně dostupné. Nicméně mohou oproti nim mít několik výhod. Díky své flexibilitě jsou schopny tyto nástroje nasadit mnohem rychleji, a přínosy tak čerpat dříve. Další výhodou je, že nejsou obvykle svázány striktními procesy, a tak zavedení nového obchodního modelu, nové služby či nového postupu může být také výrazně rychlejší a stát se konkurenční výhodou.
A jaký by měl být další krok? Rozhodně zvážit, zda by některé z IoT nástrojů nemohly být pro firmu přínosem. A nebát se u toho složitosti nebo náročnosti, včetně té finanční. Toto již totiž není bariérou, a to ani pro menší a střední firmy. Ba naopak.
Dalibor Lukeš Autor článku řídí společnost iotor, a. s., která navrhuje a vyvíjí IoT řešení, a to primárně v oblastech facility managementu a průmyslu. Dříve působil ve společnostech Siemens, Microsoft či SoftwareONE, ve kterých se vždy zaměřoval na oblast digitální transformace včetně IoT řešení, a to jak z pohledu produktového, tak projektového. |
leden - 2025 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Formulář pro přidání akce
29.1. | Webinář: Efektivní řízení zákaznických vztahů: CRM... |
9.4. | Digital Trust |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |