facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Microsoft Awards

Centrální Mozek Firmy ve společnosti Mobilkom

Systém CeMF a řízení mobilní sítě U:fon



CeMFSpolečnost Mobilkom dlouhodobě působí na trhu v ČR jako provozovatel rádiových sítí. Vstupem nového vlastníka – Penta Investments – se společnost rozhodla tento potenciál dále zúročit. Prošla nevyhnutelnou transformací a v roce 2007 se prezentovala v pozici nového telekomunikačního operátora pod obchodní značkou U:fon. Dnes U:fon rychle posiluje své postavení na trhu rezidenční i firemní komunikace. Pro velkou část agend souvisejících s potřebou zajistit bezproblémový chod telekomunikační sítě operátor použil informační systém CeMF společnosti Digital Resources.


Výchozí stav

V rámci projektu nové mobilní sítě U:fon se společnost Mobilkom restrukturalizovala. Všechny firemní agendy a struktury se budovaly znovu „na zelené louce“ s důrazem na klíčovou roli informačních systémů.
Pro potřeby různých oddělení a pro řešení agend z oblasti řízení telekomunikační sítě se hledal systém, který je na straně technologie a funkčnosti dostatečně robustní a zároveň si zachovává vysokou míru flexibility s možností postupného zavádění – tak jak vznikají jednotlivé potřeby. Požadována byla vysoká rychlost zavedení systému včetně uživatelské přívětivosti bez nutnosti rozsáhlého školení běžných uživatelů. Důraz byl kladen i na přijatelnou cenu.

Řešení

V rámci výběrového řízení bylo zvoleno řešení založené na produktu CeMF od společnosti Digital Resources.


„Nejvíce si na spolupráci se společností Digital Resources ceníme jejich pružný přístup a profesionální projektové řízení při implementaci naších potřeb pomocí systému CeMF. Hluboké znalosti prostředí, ve kterém je dodávané řešení vyvíjeno, umožňují úspěšně se poprat i s našimi velmi specifickými požadavky.“


Vítězslav Žalud, manager Network Operation Center, Mobilkom

 

Průběh implementace

Implementace probíhala postupně několik měsíců. V první fázi byla implementace CeMF zaměřena na podporu projektů spojených s budováním IT infrastruktury a se zaváděním softwarových systémů. V dalších fázích se postupně řešila podpora projektů spojených s výstavbou telekomunikační sítě. Implementovalo se CRM řešení B2B aktivit – podpora vztahů s firemní klientelou a obchodními partnery. V nejdůležitější fázi bylo řešeno řízení provozu telekomunikační sítě, asset management, incident management a trouble ticketing.
Jednotlivé požadavky byly implementovány pomocí standardních modulů. V požadovaných oblastech byly vybrané moduly rozšířeny. V řadě případů implementace pro dále vyjmenované agendy došlo k propojení CeMF s externími partnery a dodavateli pomocí webových rozhraní.
S ohledem na význam a rozsah řešení (150 interních uživatelů, desítky externích subjektů) bylo důsledně uplatňováno kvalitní projektové řízení. Na řešení v období od ledna 2007 do března 2008 se postupně podílelo sedm pracovníků Mobilkomu a osm pracovníků Digital Resources.

Výstavba a provoz sítě

Pro podporu projektů a správy sítě byly přizpůsobeny moduly Servis a Asset. V CeMF bylo nastaveno workflow pro jednotlivé procesy. Projektové šablony dokáží generovat úkoly včetně návazností a závislostí. Plánování okruhů se realizuje v modulu Kabelová kniha. Řešení trouble ticketů (TT) zahrnuje jejich evidenci, alerting, eskalaci a controlling plnění SLA externích dodavatelů.

O CeMF

CeMF (CeMF – Centrální Mozek Firmy) od společnosti Digital Resources a.s. je univerzální produkt z kategorie CRM a busi-ness management software. CeMF je postaveno na prověře-ných technologiích společnosti Microsoft. S CeMF lze jedno-duše organizovat, automatizovat a efektivně řídit široké spektrum firemních agend a procesů.

CeMF se skládá ze vzájemně provázaných modulů:

  • evidence a správa kontaktů,
  • evidence všech informací a aktivit,
  • řízení zaměstnanců, úkolů a projektů,
  • řízení obchodu, marketingu a vztahů se zákazníky (CRM),
  • řízení služeb a servisu, helpdesku, asset management,
  • podpora pro řízení telekomunikační sítě (trouble ticketing apod.),
  • podpora z oblasti business intelligence – reporty, statistiky a jejich vyhodnocování.

CeMF lze snadno propojit s ostatními firemními systémy pomocí standardizovaných rozhraní a postupů (např. ERP, internet – web services, souborové systémy, e-maily aj.).

Vše je doplněno o webové rozhraní pro spolupracující externí subjekty. CeMF také generuje podklady pro mapu výpadků, důležitou pro zákaznický servis.

Vybrané technické detaily

Asset management umožňuje evidenci spravovaných zařízení a struktury síťových elementů. Byla stanovena přijatelná míra evidence údajů kabelové knihy v CeMF tak, aby implementace byla zásadním přínosem pro řízení sítě – Network Operation Centre (NOC).

CeMF

Řízení sítě se dále opírá o řešení incidentů a plnění interních směrnic pro operátory. Podpora pro řízení incidentů řeší specifické požadavky na TT. Evidují a vyhodnocují se neplánované incidenty, plánované práce pro změny a údržbu zařízení, podřízené TT, hromadné TT, volba externího řešitele apod.
Upozorňování a následná eskalace poskytují informace e-mailem o přiděleném TT a jeho nově nastaveného řešitele (interního i externího). V případě, že TT nebyl uzavřen do času daného eskalačními pravidly, je informován řešitel, jeho tým nebo jeho nadřízený. Je možnost definovat si vlastní eskalační pravidla pro libovolné případy.

Přínosy řešení

Společnost Mobilkom získala s CeMF univerzální otevřený systém, který po nastavení na míru optimálně vyhovuje požadavkům jednotlivých oddělení a jejich agend. Díky použití technologií Microsoft a intuitivnímu uživatelskému rozhraní ve stylu Microsoft Outlook jde o řešení, které si uživatelé bez problémů osvojili. Klíčová data pro dané oblasti jsou ihned dostupná v aktuálním stavu, zároveň se důsledně uplatňují uživatelská oprávnění. Došlo k eliminaci duplicit a k výrazné úspoře času při hledání informací. Jednotlivé firemní procesy byly upřesněny a narovnány, přínosným bylo zlepšení vztahů s externími dodavateli. Na úrovni evidence zařízení a kabelové knihy došlo k vytvoření nového unikátního řešení pro podporu řízení sítě telekomunikačního operátora.

Digital Resources
Digital Resources a.s. je konzultační a technologická společnost, která působí v České republice od roku 1997. Projektové týmy společnosti, složené z desítek profesionálů, se starají o stovky zákazníků z řad místních i mezinárodních firem.
Společnost dodává komplexní správu IT infrastruktury a ucelenou řadu obchodních softwarových řešení a služeb, která podporují nejdůležitější firemní agendy:
  • účetnictví, fakturaci, sklady a výrobu (ERP),
  • řízení procesů, projektů a zakázek,
  • řízení vztahů se zákazníky (CRM),
  • manažerské řízení, plánování a vyhodnocování (MIS).

Společnost je předním dodavatelem specializovaných softwarových systémů v oblastech:

  • řízení a podpory servisních oddělení,
  • řízení provozu sítě telekomunikačního operátora,
  • řešení pro facility management,
  • správy kontaktů a členských databází.

Digital Resources je držitelem významného technologického ocenění Microsoft Industry Awards Finalist 2008.

Potenciál pro budoucnost

Ve vztahu k Mobilkomu se bude systém CeMF rozvíjet dále tak, aby plně pokrýval jeho stávající a nové požadavky. Cíleně půjde
o podporu práce Network Operation Centre a zvýšení komfortu pro trouble ticketing. Plánuje se další rozvoj reportingu do webového rozhraní. V rámci kabelové knihy dojde k rozvoji podpory evidence dalších parametrů sítě. V realizaci je rozšířená fáze podpory workflow.
V plánu je provázání s dalšími systémy, jako je SAP CRM apod. V neposlední řadě kontinuálnímu zlepšování funkcionality systému napomůže také implementace CeMF u externích dodavatelů, kteří v současnosti neprovozují žádný systém.

Digital Resources, a. s. Poděbradská 24, 190 00 Praha 9 tel.: +420 281 090 141 fax: +420 281 090 140 e-mail: info@digres.cz www.digres.cz

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.