facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT řešení pro veřejný sektor a zdravotnictví , Veřejný sektor a zdravotnictví

NIS je pro nemocnici kritickým systémem



CompuGroup MedicalKvalitní informační systém (NIS) by měl být základním stavebním kamenem každé správně fungující nemocnice, přesto však je v České republice spousta nemocnic, které jeho kvalitě nevěnují dostatečnou pozornost. Přitom, jestliže je takový systém dobře odladěný, zajistí nemocnici bezproblémové řízení kvality, operativy a financí a zároveň poskytne prostor pro celkovou elektronizaci.


Proč nemocniční informační systém

NIS má nemocnicím zajistit podklady k léčbě, bez nich nelze zaopatřit bezpečnost léčby. V ideálním případě umí takový systém urychlit práci, zkvalitnit péči a zajistit správnost vykazování zdravotní pojišťovně. Je třeba samozřejmě dbát také na ochranu osobních údajů, a proto musí být v NIS kladen důraz na zabezpečení a přístupová oprávnění. Nemocniční informační systém ale nemá být pro použití složitý, a proto se od něj očekává maximální spolehlivost a rychlost. Lékař zkrátka musí ihned získat stoprocentně přesné informace o svém pacientovi včetně jeho historie a sestra musí jednoduše zaznamenávat informace o stavu z hospitalizace v rámci ošetřovatelského procesu.

Správný NIS staví na pacientech

Rozhodování lékaře o léčbě pacienta by se mělo odvíjet od jeho medicínských znalostí a zkušeností a nemělo by být ovlivňováno financemi. Kvalitní NIS je podle tohoto základního aspektu strukturovaný. Ekonomická stránka je podporována pouze souhrnnou informací o ceně léčby a dále podporou pozitivních listů v rámci preskripce. V systému by měl být každý pacient jednoznačně identifikován se všemi pacientskými epizodami, žádankami o vyšetření nebo léčbu a s výsledky z vyšetření či léčby. To je hlavním znakem kvalitního NIS. Navzdory jejich jasným výhodám pro nemocnice i pacienty stále existuje velké množství organizací, které využívají systémy, jež preferují funkční a organizační struktury nebo finanční hlediska. Dobrý NIS musí umožňovat vedení veškeré dokumentace strukturovaným způsobem, tedy aby se i textová informace pořízená doktorem dala vytěžit a dál strojově zpracovávat. Musí také umět řídit náklady na vyžádanou péči a nabídnout jednotný způsob vytváření propouštěcích zpráv na základě dat získaných v průběhu léčby. Mezi základní požadavky na NIS tedy patří strukturovaná dokumentace, jednotná datová základna pro všechny provozy, data důsledně vázána na pacienta, nikoliv na funkční hierarchii nemocnice, a plné pokrytí medicinského procesu.

Když cena hraje prim

České nemocnice ale dnes často dávají přednost omezeným systémům, a to z několika důvodů. Zejména se jedná o podmínky zákona o veřejných zakázkách, kdy jediným a hlavním kritériem bývá cena. V takovém případě je obtížné vysoutěžit kvalitní řešení. Další příčinou dodání nekvalitního NIS jsou bohužel korupční praktiky nebo využití politického vlivu zřizovatele, který byl ještě nedávno poměrně silný. Znamenalo to, že dodavatel dodal řešení bez ohledu na názor uživatelů a potřeby samotných nemocnic. Proto se v nemocnicích nadále setkáváme se systémy, které například nepokrývají ošetřovatelský proces, jenž bývá stále řešen papírově pomocí sesterských formulářů. Informace o ošetření se pak nedostává do propouštěcích zpráv. Alarmující je také fakt, že výrobci nemocničních informačních systémů se nemusejí ničím prokazovat ani zajišťovat certifikace, jak tomu standardně bývá v případě zdravotnických přístrojů a techniky. Teoreticky může firma s nulovými zkušenostmi v tak specifickém odvětví jako je zdravotnictví dodávat NIS například fakultní nemocnici. Při jeho praktickém použití pak může docházet k vážným krizovým situacím, když NIS například nesprávně přiřazuje výsledky jiným pacientům, špatně identifikuje pacienta anebo poskytuje chybná demografická a anamnestická data.

Slovenské nemocnice inovují

Lepší situace než u nás je na Slovensku, kde nemocnice mají větší zájem inovovat, a stav NIS se tak zlepšuje. Také forma dokumentace je zde standardizovaná a legislativa se více věnuje elektronizaci zdravotnictví. Na nemocnice tlačí také zdravotní pojišťovny, které jim nabízejí finanční bonus za elektronickou komunikaci mezi nemocnicí a pojišťovnou. Elektronické zdravotnictví je tak u našich sousedů na dobré cestě a od roku 2017 do něj budou muset být zapojeny všechny nemocnice. Abychom podobný rozvoj v oblasti nemocničních informačních systémů mohli sledovat i u nás, musely by se do problematiky aktivněji zapojit i české zdravotní pojišťovny, které by měly mít zájem na kvalitním vedení zdravotní dokumentace.

Petr Šuráň, CompuGroup Medical Česká republika Petr Šuráň
Autor článku je ředitelem nemocničních informačních systémů CompuGroup Medical Česká republika.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.