facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2024 , Logistika, řízení skladů, WMS

WMS je pro maloobchodní logistiku klíčovým prvkem

Peter Bílik, Martin Kudláč


Malo­ob­chod je neustále v pohy­bu. Aby malo­ob­chod­ní podniky mohly přežít a pro­spe­ro­vat v tomto dy­na­mic­kém pro­stře­dí, jsou nezbytné nejenom cílený marketing, věrnostní zákaznické programy, ale také bez­chyb­ná logistika a spolehlivé zásobovací procesy.


Maloobchodní logistika zahrnuje široké spektrum aktivit – řízení zásob a skladových operací, plánování dopravy, distribuci zboží, a řízení reklamací a vrácení zboží. Je to komplexní proces, který vyžaduje důkladnou koordinaci všech zúčastněných stran, včetně dodavatelů, výrobců a prodejců. Proto je důležité mít systém, který kompletně pokryje logistické toky, umožní minimalizovat chyby při expedici a optimalizovat provozní náklady. Ukážeme vám čtyři způsoby, jak systémy WMS (Warehouse Management System) dokážou zlepšit maloobchodní logistiku.

1. Zrychlení příjmu zboží

Maloobchodní logistika často čelí výzvám spojeným s příjmem zboží, kdy rychlost a přesnost jsou naprosto nezbytné. WMS systém umožňuje automatizaci příjmových procesů, čímž se snižuje pravděpodobnost výskytu chyb. Navíc poskytuje nástroje pro podrobné sledování a analýzu pohybu zboží, což umožňuje provozům analyzovat postupy a na základě dat je optimalizovat.

Výsledkem je nejen rychlejší příjem zboží, ale i přesné a aktuální údaje v evidenci, což nakonec vede ke zvýšené efektivitě a produktivitě celého logisticko-skladového procesu. Takto integrovaný přístup zajišťuje, že všechno dodané zboží je správně zaevidováno v ERP, zpracováno a připraveno na další distribuci nebo prodej v co nejkratší době.

Při příjmu zboží WMS přispívá zejména k:

  • automatizaci příjmových operací: Minimalizuje se manuální práce, čímž se snižuje možnost vzniku chyb a urychluje celý proces
  • přesnému evidování zboží: Okamžité skenování a aktualiza­ce databází zajišťují přesnou evidenci přicházejícího zboží
  • optimalizace skladového prostoru: Pokročilé WMS navrhuje optimální umístění zboží na základě jeho velikosti, hmotnosti nebo obrátkovosti
  • zrychlení příjmového procesu: Díky automatizaci a efektiv­ní­mu sledování je zboží urychleně připraveno na naskladnění nebo další distribuci (například pro online objednávky)
  • zlepšené kontrole kvality: Systém může obsahovat kontrolní seznamy nebo protokoly pro ověření kvality přicházejícího zboží
  • snížení lidských chyb: Digitalizace snižuje potřebu manuálního zaznamenávání, což vede k přesnějším a rychlejším záznamům a eliminaci odchylek v evidenci
  • rychlému odhalení problémů: V případě nesrovnalostí nebo problémů se zásobami umožňuje pokročilé WMS okamžitou identifikaci a nabízí náhradní řešení
  • sledování zboží v reálném čase: Možnost sledovat zboží od okamžiku příchodu až po jeho umístění na skladovou pozici a až po expedici ze skladu
  • zefektivnění práce skladníků: Umožňuje skladovému personálu lépe plánovat a zabezpečovat operace s vyšší produktivitou
  • integraci s ostatními systémy: Možnost propojení s dodavatelskými, prodejními nebo distribučními systémy pro lepší koordinaci, komunikaci a okamžité zaznamenání dat (například příjmové protokoly, vystavení faktur apod.)

2. Optimalizace skladových operací

Skladové operace hrají klíčovou roli v maloobchodní logistice, jelikož mají přímý dopad na rychlost, efektivitu a spolehlivost distribučního řetězce. Proto je nezbytné provádět všechny skladové operace s maximální přesností a minimalizovat prostor pro chyby.

Jedním z hlavních technických řešení, která WMS nabízí, je inteligentní rozložení zboží na pozice. Systém využívá algoritmy a historická data o pohybu zboží k optimalizaci umístění zásob v závislosti na jejich obrátkách, jakož i sezonnosti. Další důležitou funkcí WMS je přesné sledování skladových pozic. Díky pokročilým technologiím, jako jsou čtečky čárových kódů, RFID čipy a integrované IoT senzory, je každá položka ve skladu přesně identifikovatelná a sledovatelná v reálném čase.

Při skladových operacích WMS umožňuje:

  • dynamický slotting zboží: WMS optimalizuje uspořádání zboží na pozicích na základě jeho popularity a sezonnosti, což minimalizuje nepotřebné pohyby a zvyšuje efektivitu vyřizování objednávek
  • přesné sledování skladových pozic: Díky integrovaným technologiím je možné v reálném čase identifikovat a kdykoli sledovat každou položku ve skladu
  • snížení chyb při skladování: Pokročilé funkce WMS, jako jsou automatizované kontroly a ověření, výrazně snižují riziko chyb při naskladňování zboží a expedici objednávek
  • optimalizaci zásob: WMS poskytuje přesný přehled o aktuálním stavu zásob, což pomáhá při rozhodování o nákupech a snižuje riziko nedostatku nebo nadbytku zásob
  • zrychlení procesů: Automatizované operace, jako je expresní přijímání a vydávání zboží, výrazně zkracují čas potřebný k vychystání větších objemů objednávek
  • zvýšená produktivita: WMS nabízí nástroje pro lepší organizaci a plánování práce skladníků, čímž se zvyšuje jejich produktivita a zlepšují se i ergonomické podmínky pro jejich práci
  • rychlejší adaptace na změny: V případě náhlých změn v poptávce nebo složení zásob lze WMS systém okamžitě nastavit tak, aby bezodkladně zohledňoval nové zákaznické preference nebo trhové okolnosti
  • integrace s dalšími firemními nebo automatizačními systémy: WMS se snadno integruje s ostatními informačními systémy, což umožňuje plynulý tok dat napříč systémy, odděleními i obchodními partnery
  • automatizovanou reorganizaci zásob: pravidelné přeskladnění zásob podle aktuální obrátkovosti nebo sezonnosti, uložení nejžádanějších zboží k expediční zóně, tedy defragmentaci skladu

3. Řízení zásob

Správné a efektivní řízení zásob je zásadní součástí maloobchodní logistiky, protože přímo ovlivňuje časovou efektivitu a provozní náklady. Od okamžiku, kdy zboží dorazí do skladu, přes jeho uložení na skladovou pozici až po konečné odeslání objednávky zákazníkovi monitoruje WMS systém a zaznamenává každý jeden pohyb zboží. Výsledkem je detailní přehled o skladových zásobách a jejich přesunech (skladových transakcích) v reálném čase. To vede k efektivnějšímu plánování objednávek, optimalizaci provozních nákladů a snížení rizika vznikajících ztrát z neefektivního zásobování nebo zastarávání zboží.

Při řízení zásob WMS pomáhá s:

  • aktualizací stavů zásob v reálném čase: WMS umožňuje okamžité sledování zásob v reálném čase, což zajišťuje aktuální informace o množství a rozmístění zboží
  • předcházením vyčerpání zásob: Díky přesnému sledování stavu zásob může WMS automaticky generovat upozornění na prudce klesající počty relevantního zboží a zajistit rychlé doobjednání
  • snížením nadbytečných zásob: Systém pomáhá identifikovat zboží, které se hromadí nebo je málo obrátkové, čímž dochází k optimalizaci zásob
  • předcházením ztrátě zboží: Kontrola pohybu a sledování zboží minimalizuje riziko ztrát nebo odcizení zboží
  • dosledovatelnost manipulace se zásobami: Systém uchovává detailní záznam o všech pohybech, což umožňuje provádět podrobnou analýzu trendů a lépe plánovat zásoby do budoucna
  • optimalizací prostoru: WMS může navrhnout optimální umístění zboží ve skladě, což vede k efektivnějšímu využití prostoru
  • snížením chybovosti: Přesné sledování zásob a automatizované procesy minimalizují možnost lidské chyby při zadávání údajů nebo manipulaci se zbožím
  • rychlou reakcí na změny poptávky: S aktuálními informacemi o zásobách může prodejce rychle reagovat na náhlé změny v poptávce zákazníků
  • pokročilým plánováním a prognózováním: S detailním pře­hle­dem o zásobách a historickými údaji firma lépe předpovídá budoucí potřeby zásob a optimalizuje objednávací procesy

4. Expedice objednávek

Implementace WMS systému přináší pokročilé nástroje k automatizaci a optimalizaci objednávacího procesu, což umožňuje sofistikované metody, jako jsou dávkové vychystávání, zónové vychystávání a dynamické uspořádání skladu, které významně snižují zbytečné pohyby zaměstnanců a přeskladňování zboží ve skladu. Díky této optimalizaci je možné přesně určit optimální čas a místo pro vyzvednutí zboží, což významně urychluje vychystávací proces.

Kromě toho, když se chybovost snižuje, také se snižují náklady spo­je­né s reklamacemi a vrácením zboží. Zákazníci se mohou spoleh­nout, že dostanou přesně to, co objednali, včas a v bezchybném stavu. Taková konzistence v dodávkách zvyšuje důvěru zákazníků ve značku a firmu. A protože spokojený zákazník je často věrný zákazník, taková efektivnost v expedici objednávek může dlouhodo­bě zvyšovat objem opakovaných nákupů a posilovat reputaci firmy.

Při expedici objednávek WMS pomáhá se:

  • zvýšenou přesností objednávek: WMS minimalizuje chyby v objednávkách tím, že automatizuje výběr a balení zboží
  • rychlejším zpracováním objednávek: Systém umožňuje rychlejší a hladší průběh celého objednávkového procesu, což vede k rychlejšímu dodání zboží zákazníkům
  • optimalizací práce ve skladu: WMS navrhuje nejefektivnější cesty pro vyzvednutí a uložení zboží, což snižuje čas potřebný k expedici objednávky
  • automatizací expedice objednávek: Integrované nástroje umožňují automatické zpracování objednávek, což minimalizuje potřebu manuální práce
  • vylepšeným sledováním zásilek: Systém poskytuje přesnou lokalizaci zboží v expedičním procesu, což umožňuje lepší komunikaci se zákazníky o stavu jejich objednávek
  • přizpůsobitelností a flexibilitou: WMS je možné přizpůsobit konkrétním potřebám firmy, což zajišťuje efektivní řízení objednávek v různých skladovacích zónách
  • snížením provozních nákladů: Efektivní řízení objednávek vede ke snížení nadbytečných zásob a tím i ke snížení provozních nákladů
  • spolehlivost odhadu doručení zásilky: schopnost přesně předpovídat a také dodržet odhadovaný čas dodání, obzvlášť při prioritních zásilkách

WMS systém je komplexní řešení, které pokrývá rozličné aspekty a procesy maloobchodní logistiky, čímž poskytuje holistický přístup ke zlepšení celkového fungování skladu a firmy. Automatizace rutinních úkolů, snižování chybovosti a poskytování přesného přehledu o zásobách jsou jen zlomkem toho, co WMS systémy nabízí.

Peter Bílik Peter Bílik
Smart Industry solution designer, ANASOFT
Martin Kudláč Martin Kudláč
Marketing specialist, ANASOFT
Autoři článku pracují ve společnosti ANASOFT, která se zaměřuje na digitalizaci, optimalizaci a inteligentní automatizaci průmyslu, logistiky a skladů.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Jak zkrotit chaos ve firemních dokumentech

IT Systems 4/2024Dominantní částí aktuálního vydání IT Systems je příloha věnovaná kybernetické bezpečnosti, ale najdete v něm také řadu jiných témat. Věnujeme se především trendům v digitalizaci výroby, ale i problematice ESG reportingu a využití virtuální a rozšířené reality v průmyslu. Ukážeme vám také, jak zkrotit chaos ve firemních dokumentech.