facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT řešení pro logistiku , Logistika, řízení skladů, WMS

TMS – dopravní informační systémy

-pr-


Moderní dopravní firma se dnes neobejde bez informačního systému. Jistě si umíme představit, že funkce takového systému budou jiné než u softwaru pro obchodní nebo výrobní podniky. Jaké? Na to jsme se zeptali odborníka na danou problematiku Jana Koláře, který je konzultantem společnosti Navisys.


Které nástroje je možné obecně zařadit do dopravních informačních systémů pro logistiku (například monitoring, kniha jízd, ekonomika vozidel či plánování tras)?
Mezi funkce dopravních informačních systémů patří také plánování vozového parku a řidičů, správa vozového parku, naplánování tras, optimalizace distribuce, opakované zásilky, track&trace, skladování, personalistika řidičů, opravy vozidel, ale také obchodní řízení, kalkulace nabídek a vyhledávání příležitostí, internetový portál pro zákazníky, správa zákaznických vztahů (CRM), controlling, manažerský informační systém, fakturace služeb atd.
 

V čem jsou takové systémy pro dopravní firmu přínosem?
Moderní dopravní informační systém by měl nabídnout komplexní zpracování zakázky, od objednávky přes monitoring až po finální reporty. Měl by nabídnout různé prvky automatizace, zjednodušení a zrychlení komunikace při obchodním procesu. Všechny potřebné dokumenty by mělo být možné vystavit přímo v informačním systému. Efektivní řešení nahradí automatizací zásahy uživatelů tam, kde je to možné, a dává tak jen minimální prostor k chybovosti. Jasným trendem je dnes všechny rutinní činnosti řešit informačním systémem.
Kvalitní informační systém řeší všechny klíčové procesy, od poptávkového řízení, plánování a realizace služeb až po finální fakturaci. Poskytuje také širokou škálu různých podkladů a ukazatelů, které napomáhají vedoucím pracovníkům při řízení firmy a rozhodování.

Mají informační systémy stejný užitek pro malého dopravce s deseti vozidly jako pro velkou dopravní firmu se stovkou vozů? Liší se nějak řešení informačního systému u malého, středního, či velkého dopravce?
U plánování a vyhodnocení přepravy a ekonomiky vozového parku rozdíly nebudou. U větších podniků informační systém pomáhá v lepší organizaci práce a systému řízení celého týmu kolem dopravy.

Ve kterých oblastech dopravních informačních systémů vidíte v posledních letech nejzajímavější trendy či vývoj?
Trendem je určitě nástup on-line monitoringu, zlepšování mapových podkladů, rozvoj GPS navigace, možnost přesnějšího plánování a vyhodnocení trasy. Také on-line komunikace s řidičem.

Jaké informace o řidičích nákladních vozů jsou pro dopravce užitečné?
Jsou to jednak informace o školeních, kvalifikacích či odbornostech a v druhé řadě informace o výkonech řidičů.
 

Vyhodnocení KPI zákazníka, výstup z BIZ4Logistics do Excelu
Vyhodnocení KPI zákazníka, výstup z BIZ4Logistics do Excelu


Co z nich lze vyčíst? Jak se vyhodnocují a jaký mají přínos?
Co se týče školení, kvalifikací a odborností, tak je evidence důležitá kvůli personalistice – evidence dokončených školení, jejich platnost, plánování na obnovu platnosti školení. Dále kvůli evidenci absence v souvislosti s plánováním řidičů. Kvalifikace a odbornosti pak s ohledem na přiřazování řidičů k vozidlům či plánování vozidel s řidiči pro realizaci přeprav (skupiny řidičského oprávnění, schopnost pracovat s určitým zařízením atd.).
Pokud se jedná o výkony řidičů, zde je jejich využití jasné. Výkony řidičů vzhledem k vykazování AETRu a k přepravě. S tímto souvisí utilizace výkonů řidičů, jejich plánování a přiřazování k přepravám právě s ohledem na AETR, efektivní plánování celého vozového parku. Dalším možným využitím, které souvisí s výkony, je odměňování řidičů na základě evidovaných výkonů (počet nakládek nebo vykládek na určitý počet kilometrů, strávený čas na nakládce a vykládce). Dále si lze pod výkony řidičů (v souvislosti s vozidlem) představit sledování pozice vozidla a její vyhodnocování.

Jaký produkt v této oblasti vy sami nabízíte?
Součástí našeho řešení BIZ4Logistics je jednak evidence řidičů, kde právě řešíme evidenci absencí, účasti na školeních, kvalifikace či odbornosti. Tato evidence je provázaná s plánováním řidičů na vozidla (kontroly požadovaných odborností na vozidlech) pomocí Ganttových grafů, plánování vozidel (s řidiči) na přepravy (kontroly požadavků zákazníka na odbornosti, kontroly na místech nakládky či vykládky).
Výkony řidičů evidujeme pomocí jejich interakce přes jednotky ve vozidlech, kdy se tyto interakce (potvrzení příjezdu na nakládku, potvrzení naložení, evidence čísla dodacího listu, skutečně naloženého množství, potvrzení začátku a konce pauzy, evidence vratných obalů, ...) evidují na dané přepravě v informačním systému. Tyto informace využíváme v následném vyhodnocení přepravy či pro evidenci na ZPV (stazce) a jejím vyhodnocení. Informace jsou dále využívány při pokročilém plánování a optimalizace realizace přeprav.
Řešení BIZ4Logistics nabízí unikátní Pult sledování a událostí. Do tohoto pultu se automaticky, či na základě řidičem vykázané činnosti, evidují události, které dispečer vyhodnocuje. Například automatické upozornění dispečera na vybočení vozidla z koridoru naplánované trasy či časové nedodržení dosažení naplánovaného kontrolního bodu na trase. V pultu lze nastavit různé profily, které mohou tyto události odesílat na definované e-maily či formou SMS na mobilní telefony.
 

Využití Ganttových grafů pro přiřazení řidičů k vozidlům
Využití Ganttových grafů pro přiřazení řidičů k vozidlům


Kde vidíte obecně rezervy v oblasti využití informací o řidičích? Co bude podle vás možné v budoucnu sledovat a s jakým užitkem?
Rezervy vidím právě v komplexním využití informací, které řidič vykáže (zejména evidence AETRu) a jejich využití pro pokročilé optimalizační funkce pro plánování přeprav. Tzn. přiřazení nejvhodnějších řidičů a vozidel na jednotlivé přepravy v plánu s ohledem na výkony řidičů a nastavení parametrů optimalizačních funkcí (nakládková a vykládková okna, požadované typy vozidel, kapacitní omezení vozidel, kapacitní omezení skladů – případ distribučních center, priority zákazníků, respektive přeprav atd.). Nejvhodnějšími je myšleno opět dle požadavků zákazníka (nejvyšší ziskovost vozidel, maximální obsazenost vozidel, ...). Omezením zde bývá časová náročnost na volné zdroje zákazníka pro společné nastavení parametrů a jejich priorit s následným testováním.
Další rezervou může být u některých dopravních společností nedostatečná orientace na zákazníka. Veškeré informace jsou k dispozici a je možné je zákazníkovi poskytnout (KPI zákazníka, plán versus skutečnost – časy nakládek a vykládek, vyhodnocení přeprav a jiné). Forma předání je samozřejmě pak už jen na společnosti, ať už formou webového portálu, kam bude mít zákazník přístup, či formou automaticky odesílaných reportů filtrovaných dle požadavku zákazníka.
 

Pult, kde dispečeři vyhodnocují systémem (případně řidičem) vygenerované události k přepravě
Pult, kde dispečeři vyhodnocují systémem (případně řidičem) vygenerované události k přepravě

 

Moderní fleet management

Fleet managementem se dnes rozumí veškerá agenda spojená se správou vozového parku. Tedy kompletní evidence vozového parku (obecné informace, technické parametry a další), plánování a evidence servisních prohlídek a oprav, pojištění, evidence pneumatik, případně komponent k vozidlu a výsledovka vozu. S fleet managementem je spojené i plánování řidičů k vozidlům, evidence řidičů, jejich atestace, školení, odbornosti, oprávnění, evidence absencí atd.


Která opatření umožňují dopravci ušetřit za provoz vozidel a optimalizovat provoz flotily nákladních vozů?
Z našeho pohledu je to jednoznačně kvalitní plánování tras dispečery (řidič není správcem trasy), automatické a ruční vyhodnocování událostí na trase (komunikace terminálu a informačního systému) a různé optimalizační funkce (například rozvozů a svozů).
 

Plánování trasy vozidla – statistiky spojení přeprav
Plánování trasy vozidla – statistiky spojení přeprav


Na co kladou dopravci při spolupráci s vaší firmou důraz vzhledem k současné krizové situaci?
Jednak je to právě možnost šetřit provoz vozidel a v souvislosti s tím plánování tras vozového parku (například srovnávací statistiky přejezdů mezi přepravami), dále je to snaha nabídnout zákazníkům „něco navíc“, aby se utužily vztahy se zákazníky, a tím co nejvíce minimalizovat riziko ztráty zákazníka, ale také rozšířit zákaznickou základnu.
 

Statistika vyhodnocení optimalizace přeprav
Statistika vyhodnocení optimalizace přeprav
 

Telematika a produktivita práce řidiče

Produktivitu práce řidiče nákladního vozu dnes do značné míry ovlivňují včasné a přesné informace o realizované přepravě, přesná a spolehlivá navigace včetně aktuálních dopravních informací. To vše mu pomáhá, aby lépe splnil svůj úkol. Dá se proto říci, že produktivitu práce řidiče dnes ovlivňuje celý informační systém dopravní firmy. Jeho výstupem by mělo být zaznamenání všech důležitých informací a požadavků zákazníka, naplánování a optimalizace trasy vozu, včasné a jasné předání potřebných informací řidiči. Samozřejmostí by měly být kvalitní navigační a sledovací prostředky ve vozidle. K nim patří nejen vlastní navigace s aktualizovanými mapami a možností vlastní definice parametrů (profily vozidel a nákladů), ale i různé optimalizační algoritmy využívané při plánování trasy vozu. Pro zvyšování produktivity práce řidičů je třeba jejich práci také vyhodnocovat, sledovat související náklady a zjišťovat slabá místa (vyšší spotřeba ve městě apod.). Mezi stále častěji využívané proto patří on-line sledování spotřeby a digitální tachografy. Aby dopravní firma dokázala dostatečně využít IT ke zvýšení produktivity práce řidičů nákladních vozů, musí přizpůsobit svoje postupy. Je nutná podpora na všech úrovních managementu, od ředitele společnosti až po koncového dispečera, který je v kontaktu jak se zákazníky, tak s řidiči. Nutností je počítačová gramotnost a orientace v informačním systému u dispečerů a vedoucích pracovníků. Velmi důležitá je také spolupráce se zkušeným dodavatelem IT, který se orientuje v logistických procesech, dokáže pružně reagovat na neustále se měnící situaci v dopravě a rychle rozpozná potřeby svých zákazníků.


 

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.