- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Vše, co se týká automatické identifikace a mobility, zajistíme na klíč,
říká Tomáš Klouček, jednatel společnosti POINT.X Mobility
Společnost POINT.X je zkušeným dodavatelem systémů automatické identifikace a mobilních řešení pro podniky i státní organizace. V loňském roce oslavila už 30 let působení na českém trhu a letos založila dceřinou společnost POINT.X Mobility, která převzala veškerou agendu dodávek hardwaru. To pro nás bylo podnětem, abychom si popovídali s Tomášem Kloučkem, jednatelem POINT.X Mobility.



Tomáš Klouček působí ve společnosti POINT.X už od roku 1994. Nejprve měl na starost prodej organizérů PSION, distribuční síť a komunikaci s obchodními partnery. Po ukončení výroby a prodeje organizérů PSION v roce 2001 přešel do oddělení „industrial“, kde se plně věnoval oblasti mobilních terminálů a AutoID systémů pro podnikovou sféru. V letošním roce se stal jednatelem dceřiné společnosti POINT.X Mobility, s. r. o.
Můžete prosím na úvod představit firmu POINT.X čtenářům, kteří možná úplně přesně nevědí, čím vším se dnes zabýváte? Jaké produkty a služby dnes tvoří portfolio společnosti POINT.X a proč došlo k založení dceřiné společnosti POINT.X Mobility?
POINT.X je dnes skupina firem, které se zabývají komplexními dodávkami mobilních a AutoID technologií včetně zakázkových softwarových řešení a integrace. Z hlediska dodávek HW máme v portfoliu široké spektrum snímačů čárového kódu, tiskáren etiket, odolných mobilních a vozíkových terminálů, tabletů, wearable zařízení a další. Nabídka je skutečně široká a naší přidanou hodnotou směrem k zákazníkovi je zejména to, že pro něj vybereme ta optimální zařízení, která nejlépe odpovídají jeho procesům, prostředí a také finančním možnostem.
POINT.X Mobility jsme vytvořili jako další krok v naplňování strategie dceřiných společností zaměřených a plně koncentrovaných na určitou oblast. V tomto případě dodávky hw a mobilních aplikací na českém trhu. Obdobnou funkci plní v rámci skupiny POINT.X Slovakia na slovenském trhu. Významnou součástí skupiny je také POINT.X Software, která se zabývá vývojem větších sw řešení pro firmy i státní správu.
Kdo je typickým zákazníkem společnosti POINT.X? Můžete zmínit i některé konkrétní příklady z různých odvětví?
Pokud mluvíme o portfoliu POINT.X Mobility, tak majorita zákazníků jsou firmy z oblasti výroby a logistiky. V poslední době také v souvislosti s boomem e-commerce zaznamenáváme větší zájem distribučních firem, kdy e-shopy pociťují nutnost řešit efektivněji sklady a logistiku obecně.
Z hlediska velikosti firem je rozptyl veliký, dodáváme jak nadnárodním velkým firmám, tak i malým lokálním. Pár příkladů: Astratex, Coop, Valeo, Lego, Petainer, Schenker…
Co byste vyzdvihl jako aktuálně nejdůležitější schopnosti POINT.X? Co vnímáte jako své silné stránky a přednosti?
Myslím, že naší nejsilnější stránkou je právě těch již zmiňovaných 30 let zkušeností v oboru. Nejsme a nechceme být „přenašeči krabic“, kteří soutěží o zákazníka jen nejnižší cenou. Neprodáváme žádný produkt, který bychom neznali a osobně neotestovali. Vždy se seznámíme s prostředím a problematikou zákazníka, navrhneme mu dle nás optimální řešení a to se zákazníkem otestujeme, nastavíme, zajistíme software, zaškolíme obsluhu a IT atd. Prostě „full service“!
Stejně tak pracujeme s partnery dodávajícími systémy ERP nebo WMS. Vše, co se týká mobility a automatické identifikace, pro ně zajistíme „na klíč“ – od nabídky po dodávku, servis a technickou podporu.
POINT.X působí na trhu už více než 30 let. Pojďme se tedy krátce ohlédnout nejen do historie vaší firmy, ale i za rozvojem celé oblasti podnikové mobility. Které milníky byste vyzdvihl jako zásadní pro směřování vaší společnosti i celého odvětví? Na které okamžiky či období rád vzpomínáte a které byly naopak obtížné?
Ti dříve narození určitě pamatují POINT.X jako distributora legendárních kapesních počítačů Psion, které byly v 90. letech naprostým hitem! A to i díky tomu, že jsme dokázali vyvinout kompletní českou lokalizaci. Obecně devadesátky byly v našem odvětví dobou velkého nadšení pro nové technologie, dobou, kdy každý druhý Čech byl programátor. Tedy celkově velká zábava, na kterou rádi vzpomínáme.
Od přelomu tisíciletí intenzivně pracujeme na zaměření skupiny POINT.X jako VAR a systémového integrátora pro oblast mobility a automatické identifikace a myslím, že se nám tuto vizi daří naplňovat.
Digitalizace je dnes prezentována jako univerzální metoda pro zvyšování efektivity podniků i organizací. Jenže tak jednoduché to asi nebude, že?
Ono jde v zásadě pořád o to samé: mít v systému aktuální a správná data, na základě kterých řídíme podnik, a minimalizovat náklady na jejich pořízení. Takže ano, v principu to jednoduché je. Praktická realizace už tak jednoduchá nebývá. Nicméně technologie čárového kódu a RFID jsou velmi zásadním stavebním kamenem digitalizace průmyslových a logistických firem. Jen je potřeba je správně použít a integrovat do celkového IT společnosti.
Významným trendem je dnes bezesporu automatizace. Stále více podniků hledá řešení, jak pomocí pokročilých technologií automatizovat různé procesy a činnosti v oblasti výroby, logistiky, obchodu i administrativy. Co jim v této oblasti můžete nabídnout?
Nechceme příliš dále rozšiřovat naše kmenové portfolio (které je i tak už dost rozsáhlé), a tedy my sami tyto technologie nedodáváme. Nicméně navázali jsme několik partnerství, která nám umožní realizovat i projekty obsahující automatizační technologie. Získáváme také průběžně zkušenosti s integrací těchto technologií do našich SW řešení.
Pojďme se nyní pobavit o aktuálním vývoji na trhu mobilních zařízení. Jak je to aktuálně s dostupností v různých kategoriích HW? Přetrvávají stále problémy s výrobou a dopravou nějaké techniky?
Ano, bohužel, situace se příliš nelepší, dodavatelské řetězce dostaly covidem a válkou na Ukrajině tvrdou ránu, z které se ještě chvíli budou vzpamatovávat. Kombinace s faktem, že prakticky vše se fyzicky vyrábí v Asii, je dosti „smrtící“. Jediné, co na naší úrovni můžeme dělat, je aktivně pracovat s různými výrobci a distributory tak, abychom dopad na koncového zákazníka minimalizovali. Ale ne vždy se to daří.
Je pravda, že některé firmy prodlužují životní cyklus koncových zařízení jako formu úsporného opatření v reakci na nepříznivý ekonomický vývoj?
Určitou větší opatrnost ve vztahu k investicím už mezi firmami zaznamenáváme. A jedna z legitimních možností je pro ně odložení modernizace, to je jasné. Jen je asi dobré pečlivě posoudit, zda je to skutečně úspora…
Lze uvést nějaké příklady technologií a funkcí, které urychlují poptávku po modernizaci mobilních zařízení, nebo dokonce umožňují zavedení zcela nových byznysových scénářů v oblasti automatické identifikace a podnikové mobility? Jak se například projevil nástup velmi populární nositelné elektroniky?
Jako jednu z klíčových technologií bych uvedl stále lepší a lepší software pro zpracování obrazu na mobilních zařízeních, díky kterému máme výkonnější a spolehlivější snímače 1D/2D kódů, umíme číst kamerou text nebo celý formulář, sejmout několik kódů najednou, změřit pomocí kamery rozměry balíku atd. To samozřejmě souvisí i s „raketovým“ nárůstem výkonu mobilních terminálů a začleňováním prvků AI do operačních systémů a softwaru.
Nositelná elektronika má i v průmyslovém prostředí velký potenciál, ale není to všeobjímající řešení. V některých procesech, např. vychystávání zboží v logistice e-shopu, je jednoznačným přínosem produktivitě a komfortu práce. Jinde to tak být nemusí a lépe vyhoví klasický handheld.
Má rozvoj 5G sítí vliv na poptávku po mobilních zařízeních do firem, nebo jde o technologii, která na své plnohodnotné využití teprve čeká?
Řeknu poměrně kacířský názor: mobilní zařízení příliš 5G nepotřebují. A nevyužijí. Hlavním přínosem 5G je nízká latence sítě, která umožní řízení „něčeho“ na dálku v reálném čase. To není případ mobilních čteček čárového kódu… A z hlediska rychlosti přenosu je pro handheldy stávající 4G síť dostačující.
Je pravda, že v době covidu a vynuceného přechodu na home office firmy nakupovaly ve spěchu novou techniku, a nyní tak musejí některá zařízení měnit?
Nemyslím, že se to nějak masivně dělo v naší oblasti… Co zmiňujete, je podle mě spíše záležitost backend systémů (ERP atp.) nebo řešení pro komunikaci, týmovou spolupráci, serverů.
Pořízení HW do firmy není jen o nákupu, ale o pokrytí celého životního cyklu. Jaké služby v tomto ohledu firmy využívají a jaké teprve objevují?
Ti prozíravější určitě uzavírají s dodavatelem (tedy s námi) servisní smlouvu, která jim jasně specifikuje parametry zajištění provozu a servisu a také jasnou předvídatelnost nákladů. Stále populárnější je služba profylaxe, kdy jednou za definované období „zkoukneme“ zařízení zákazníka a optimalizujeme, navrhneme opravy nebo modernizaci, aktualizujeme software atd.
Zmínil jste, že se zabýváte také vlastním vývojem softwaru pro mobilní řešení. Jaké trendy považujete za nejdůležitější v této oblasti?
Určitě lowcode, tedy vývojářské platformy, které umožňují tvorbu aplikací pomocí vizuálního modelování (místo klasického psaní kódu). Nárůst produktivity v tvorbě zakázkových řešení je „násobný“.
Chtěl byste na závěr naše čtenáře upozornit na nějakou zajímavou akci nebo je někam pozvat?
Na podzim 2022 chystáme s našimi partnery blok seminářů, kde budeme prezentovat produkty a služby spojené s mobilitou a automatizací. Termíny budou brzy zveřejněny na našich webových stránkách a sociálních sítích, tak se s případnými zájemci rádi potkáme na těchto akcích.
Děkuji za rozhovor.
Lukáš Grásgruber
šéfredaktor IT Systems


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |