facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Digitalizace logistiky , Logistika

Příprava na další velké narušení dodavatelského řetězce

Stephen Dombroski


QADDostat správný produkt ve správném množství na správné místo v ten správný čas. To je heslo společností vyrábějících spotřební balené zboží. Zní to jednoduše, ale v dnešním světě plném mimořádných událostí, které narušují běžný provoz, to není zdaleka tak snadné. Většina výrobců, zejména společnosti ve spotřebním průmyslu, se snaží svůj dodavatelský řetězec plánovat. Tento úkol obvykle spadá do agendy strategického plánování, kdy se jednou ročně provádí drahá a časově náročná analýza celého propojeného dodavatelského řetězce a následně se vybere nákladově nejefektivnější cesta k získání materiálu a přepravě hotových produktů.


„Tak se to dělalo vždycky“ už nefunguje

Zavedený strategický plán nastavuje celou síť dodavatelského řetězce a společnost se jím řídí při doručování produktů zákazníkům. Společnost nejprve pomocí všech systémových možností extrapoluje dlouhodobou prognózu prodeje. Plán začíná prodejním místem u zákazníka, prochází distribuční i výrobní sítí a propočítává základní požadavky na materiál. Nejlepší dodavatelská síť k zajištění potřebných ingrediencí zohledňuje také obalové a další potřebné materiály. Počáteční plán se obvykle tvoří pomocí expertního systému a jedná se o časově náročný úkol. Jakmile je tato část hotová, všechna přiřazení se zadají do ERP podle výrobního čísla, skladového čísla nebo čísla materiálu. Když se vypočítá MRP (plánování materiálových požadavků), vygenerují se objednávky zákazníků nebo se pro distribuci zpracují předběžná oznámení o expedici. K určení výrobních a přepravních bodů se použije dodavatelská síť ze strategického plánu.

Většinou to funguje. V dnešním světě to však již není dobré řešení, alespoň ne na taktické nebo výkonné úrovni. Narušení běžného provozu se stala normou. Ano, mluvíme zde o velkých událostech, jako jsou pandemie, přírodní katastrofy či geopolitické krize. Výrobci musí být schopní měnit své preferované struktury v řetězci podle potřeby a nebýt uvězněni ve svých hlavních systémech. Systémy ERP musí být flexibilní, aby mohly za pochodu okamžitě přijímat alternativní přiřazení v řetězci a udržet tak společnost v provozu.

Na toto nás naše plánování nepřipravilo

Skvělým příkladem je covid-19. Vyvolal panické skupování a hromadění mnoha každodenních potravin, nápojů a spotřebních produktů, které si většina lidí kupovala jednou za týden či čtrnáct dní. Přeprava produktů od výrobce k prodejci byla spolehlivá a nákupy spotřebitelů rovnoměrné. Produkty, jako je toaletní papír, trvanlivé potraviny, mražená jídla a další produkty osobní potřeby, byly vždy k dispozici. Pak udeřila pandemie a produkty, nad kterými se většina lidí nepozastaví, byly najednou pryč. Výrobci museli zvýšit výrobu, aby své produkty dostali dodavatelským řetězcem zpět na prodejní místa, ale zákazníci je vykoupili stejně rychle jako poprvé. Panikařit začali nejen spotřebitelé, ale i maloobchodníci, výrobci a dodavatelé materiálů, které jsou potřebné k výrobě produktů.

Dobře fungující dodavatelský řetězec vytvořený podle strategického plánu byl koronavirovou krizí rozložen. Výrobci nedostávali ingredience a materiál dost rychle, takže museli hledat alternativní dodavatele. Ve výrobních závodech neměli dostatečnou kapacitu, a aby produkty vyrobili dostatečně rychle, museli využít externích obalových služeb. Když konečně měli produkty k dodání hotové, čelili dalšímu problému. Běžné trasy dodavatelského řetězce by produkty k uspokojení poptávky nedoručily dost rychle. Výrobci se proto snažili poslat produkty do skladů nebo v mnoha případech přímo na prodejny. To donutilo mnoho společností k tomu, aby zavedli nouzový režim přímých dodávek na prodejnu. Tento plán se v praxi ovšem ukázal jako noční můra.

Docházelo ke dvěma scénářům. V prvním případě nebylo možné odchýlit se od strategického plánu, protože zastaralý systém ERP nepovoloval dočasnou změnu. To nákladním autům bránilo odjet z továren, i když už měla produkty k dodání. Muselo se čekat na systémová hesla k autorizaci pohybu produktů. Došlo k úplnému selhání v synchronizaci mezi fyzickou a digitální složkou dodavatelského řetězce. Druhý problém se týkal společností samotných. Některé společnosti jsou tak zvyklé rozhodovat se strategicky a jednat podle pevně daných plánů, že když přijde narušení běžného provozu, nedokáží rychle změnit svůj přístup. Nemají k dispozici žádné sekundární možnosti, což v tomto případě způsobilo několik velmi závažných problémů. Výrobci nedoručili produkty, maloobchodníci hledali jiné dodavatele pro uspokojení zákaznických potřeb a náklady se vyšplhaly na neskutečné částky. To vše kvůli nedostatku flexibility.

Příprava na další velké narušení dodavatelského řetězce

Jak se tedy dá této situaci při příštím narušení vyhnout? Nabídnu zde dvě řešení.

Prvním z nich je zavést flexibilní proces obchodně-provozního plánování (S&OP). Hlavní funkcí tohoto plánování je analyzovat obchodní scénáře a potenciální narušení řetězce, ještě než k nim dojde (pokud je to možné), nebo hned, jakmile k nim dojde. Nástroje pro modelování dodavatelské sítě jsou skvělé pro počáteční tvorbu plánu, ale ne pro krizové situace. S&OP je plynulý proces, který řídí a nastavuje provoz tak, aby zvládal rizika, a tvoří alternativní plány pro případ, kdy narušení řetězce přinutí společnost k odchýlení se od původního plánu. Proces S&OP je obchodní postup a přístup, který se používá ve spojení s odbornými nástroji a technologiemi pro plánování poptávky a dodavatelského řetězce k rychlé analýze nedostatků procesu a návratu provozu k původnímu stavu. Jedná se o nepřetržitý proces, který neustále analyzuje jakékoli změny na trhu, interní zpoždění a jakékoli zpoždění dodávek. Také umožňuje v případě krizové situace rychlý přechod k jinému plánu.

Druhé řešení se týká spíše dlouhodobější strategie. Jde o to mít přizpůsobivý systém ERP, který umožní rychlé změny v nastavení dodavatelské sítě a primárních bodů výroby a distribuce. Ve světě, kde je změna normou, by se váš systém ERP měl být schopen změnit, aniž byste museli mít v pohotovosti tým počítačových expertů, kteří by přepisovali vaše programy. Mapování obchodních procesů integrované do adaptivního systému ERP jde s tímto řešením ruku v ruce a bude fungovat ve spojení s plánem S&OP. Pomůže také s prováděním procesů v celé společnosti a dodavatelském řetězci.

Jak najít flexibilitu, když je jí nejvíce potřeba

Řízení výrobní společnosti může být komplikované, dokonce někdy náročné. Nijak to nezjednodušují ani stále častější mimořádné události takových rozměrů, jaké tento svět ještě neviděl. Ke zvládnutí těchto problémů vede dlouhá cesta, ale lze je překonat. Flexibilita je klíčová, a pokud má společnost uspět, je nutná i schopnost okamžitě měnit plány. Pro podnikání je strategický plán nezbytný. Zvítězí ovšem jen ti, kteří mají procesy a nástroje k přizpůsobení svého plánu v době krize.

Stephen Dombroski Stephen Dombroski
Autor článku je je ředitelem pro vertikální trhy spotřebního zboží, potravin a nápojů ve společnosti QAD. Stephen má více než třicetileté zkušenosti v oblasti výroby a dodavatelského řetězce. Pomohl mnoha společnostem v řadě odvětví zavést koncepty a procesy S&OP.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.