- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Moderní řízení skladu – krok za krokem
V posledních letech se změnilo nejen prostředí, ale také chování zákazníků. Většina prodeje zboží a služeb se přemístila na internet. Dochází k rozvoji e-shopů, digitalizaci nabídky a obchodu, zvýšení poptávky – to vše má dopad také na skladovou logistiku.


Podle posledních statistik je v České republice více jak 50 tisíc e-shopů a trend je stále rostoucí. Také v oblasti velkoobchodu dochází ke sbližování potřeb s maloobchodním prodejem. V konkurenčním prostředí je čím dál více důležitá rychlost a flexibilita, sklad a logistika proto musí pružně reagovat na tyto potřeby.
Typy skladů a jejich potřeby
Abychom mohli správně navrhnout moderní sklad, je potřeba si odpovědět na pár otázek. Jaké bude využití skladu? Jaký budeme mít typ skladovaného sortimentu, objemy skladových položek, rozsah a kvalitu služeb? Tyto a spousta dalších otázek nám dají vodítka pro samotnou realizaci. Například spediční sklad se zásilkami bude mít jiné parametry a potřeby než výrobní sklad, který zajišťuje průběžné zásobování do výrobní linky. Dále je potřeba se podívat do budoucnosti a mít alespoň hrubou predikci, ideálně s horizontem 3‒5 let.
Měřitelné parametry pro moderní sklad
Ať už se rozhodujete pro nové, nebo pro úpravu stávajícího řešení skladu, vždy si ověřte jeho aktuální stav a ujasněte, jaké máte očekávání na realizaci změn. To vám pomůže s představou o nákladech a přínosech řešení.
Mezi parametry, na které je vhodné se zaměřit, patří:
- počet skladových položek
- objem jednotlivých skladových položek (obrátka zásob)
- počet a objem příjmů
- průměrný počet položek v příjmu
- počet objednávek
- počet vratek
- definice logistických služeb a jejich kvalita
Abychom v čase dokázali vyhodnotit, jak se naplnily naše představy, pomáhá vytvořit si také ukazatele, díky kterým vidíme, k jakému zlepšení došlo a porovnávat stav před a po změnách (viz tab. 1).
Ukazatel | Jednotka |
Zvýšení počtu příjmových položek | Pracovník/hodina |
Zvýšení počtu expedovaných položek | Pracovník/hodina |
Chybovost – plnění SLA chybových položek | Reklamované chybové položky / expedované položky |
Zvýšení objemu skladových zásob | Počet skladových pozic / m2 |
Snížení inventárního rozdílu | Částka rozdílu (manko + přebytek) / částka celkového objemu skladových zásob |
Rychlost naskladnění příjmové položky s navázanou objednávkou až k expedici | Průměrný čas od možného příjmu až po expedici (hodiny) |
Podpora legislativy pro nebezpečné látky (ADR) | Zavedení legislativy |
Tab. 1: Příklad ukazatelů, díky kterým vidíme, jak sklad funguje a k jakému zlepšení došlo. Můžeme na nich porovnávat stav před a po modernizaci.
Pohled do budoucna
Pro správné fungování moderního skladu bude potřeba řídit logistické činnosti s využitím nových moderních technologií. Mám na mysli logistický systém WMS (Warehouse Management System), automatizované linky, výtahové systémy či autonomní vozíky. S podporou automatizace totiž dokážete lépe plánovat, vykrývat špičky a být méně závislý na lidských zdrojích.
S rostoucí poptávkou po logistických službách samozřejmě vznikají také nové fulfillment firmy, které dokážou nabídnout kvalitní a spolehlivé služby.
Logistika ve skladě často navazuje na obchodní a nákupní procesy ve firmách a je součástí řízení dodavatelského řetězce (Supply chain management – SCM). Proto je neméně důležité, aby se potřeby obchodních a nákupních týmů zohlednily v návrhu řízení skladu. Zároveň roste poptávka po dynamických simulacích, které dokážou odhadnout, jaké budou limity logistických operací na skladě.
Praktická doporučení při realizaci projektu WMS
Jako dodavatel softwarových řešení, zejména pak adresovaného skladu, doporučujeme při řízení změny postupovat jako u běžného projektu. Tedy jak jsem již zmiňoval, udělejte si analýzu aktuálního stavu, sepište si očekávání, podívejte se do budoucnosti a odhadněte výše zmíněné parametry, vytvořte si zadání a cíle změn. U větších projektů doporučujeme se obrátit na logistické poradenské firmy, rádi vám pomohou se zadáním či realizují audit, případně s vámi vytvoří dynamickou simulaci budoucího skladu. To vám pomůže vybrat vhodného dodavatele technologií.
Můžete se samozřejmě obrátit také na nás, rádi vám poradíme a pomůžeme najít nejefektivnější řešení pro řízení vašeho skladu.
![]() |
Ing. Radoslav Revenda Autor článku je komerčním ředitelem společnosti E LINKX, a. s. |


4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
27.5. | Kontajnery v praxi 2025 - Bratislava |
Formulář pro přidání akce
19.2. | Jak na vytěžování dat a zpracování došlých dokladů |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
26.2. | Webinář: Knowledge Work Automation: Klíč k moderní... |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |