- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
MMOG/LE – standard pro řízení logistiky v dodavatelském řetězci
Ne každý člověk si při nákupu nového vozu uvědomí, kolik kilometrů nebo mil jeho automobil nacestoval, i když má na svém tachometru maximálně kilometrů pět. Důvodem je složitost a množství dílů automobilu, včetně výroby ve velkých sériích. Je běžné, že pro výrobu jednoho automobilu se sbíhají díly z celého světa a vezmeme-li v úvahu výrobu složitějších částí (motoru, převodovky, ...), je „cestování“ součástek značné.


Pro automobilky je velice náročné vybrat si správné dodavatele, kteří budou schopni plnit své dodávky včas a v požadované kvalitě. Z toho důvodu si automobilky vždy nové, ale i stávající dodavatele prověřují. Pro jejich hodnocení používaly firmy jako Ford, Audi, Renault, PSA, Volvo či jejich velcí dodavatelé Robert Bosch, Johnson Controls, Tower Automotive různé postupy a techniky. V roce 2004 spojením dvou metodik, a to Odette Logistic Evaluation (OLE) a Materials Management Operations Guideline (MMOG), vznikl uznávaný a celosvětově zaváděný standard nazvaný Materials Management Operations Guideline/Logistics Evaluation (MMOG/LE). Přínosy tohoto jednotného hodnocení, například celosvětová platnost, jednoznačnost a jednotnost, shodná terminologie, lepší výkon díky ucelené logistice, pozitivnější hodnocení ze strany zákazníků, významné omezení nákladů na interní i logistické hospodaření s materiály, zlepšení vztahů s obchodními partnery, jsou významné. Dokument sebehodnocení MMOG/LE má podobu excelovské tabulky skládající se z otázek, na které je nutno odpovědět ano či ne. Je rozčleněn do šesti kapitol, které obsahují 206 hodnotících kritérií, a ta jsou dle důležitosti rozčleněna na F1, F2, F3, kdy kritéria F3 jsou brána jako kritická. Výsledkem hodnocení je zařazení dodavatele do kategorie A, B a C, přičemž A označuje společnost patřící k nejlepším. Nesplněním jednoho kritického kritéria F3 je dodavatel automaticky zařazen do kategorie C a musí sestavit plán nápravných opatření k dosažení hodnocení A.
MMOG/LE obsahuje velké množství požadavků, vyberme z jednotlivých kapitol ty nejpodstatnější:
Strategie, zdokonalování a Organizace práce
V těchto dvou kapitolách se klade důraz na to, aby organizace do své firemní strategie a cílů zakomponovala také oblast materiálového plánování a logistiky a chápala směrnici MMOG/LE jako nástroj trvalého zdokonalování. Cílem je, aby organizace měla jednoznačně definovánu organizační strukturu a stanoveny odpovědnosti a pravomoci a veškeré procesy v rámci materiálového toku byly unikátně popsány. V této kapitole je také pamatováno na řešení nepředvídatelných, krizových situací. Lidský potenciál je pro správný chod jednotlivých oddělení brán jako stěžejní, a proto je zdůrazněna nutnost soustavného školení a zlepšování pracovního prostředí.

Plánování kapacit a výroby
Směrnice MMOG/LE se zaměřuje na eliminaci vzniku chyb, proto organizace musí používat standardy pro EDI komunikaci, tedy pro natažení dlouhodobých i krátkodobých odvolávek, tzv. 830/DELFOR a 862/DELJIT formáty. Tyto požadavky je nutno do informačního systému zadávat okamžitě po obdržení a směrnice udává, že je třeba informace načíst automaticky bez ručních vstupů a korekcí. Informační systém bere při plánování v úvahu odvolávky zákazníků, používání systémů „štíhlé“ výroby je vítáno.
Styk se zákazníky
Z hlediska komunikace je nutná co nejtěsnější vazba na zákazníky, je požadováno zpracování kontaktních matic a zákazníkem odsouhlasené plány pro řešení nepředvídatelných situací. Pro balení musí organizace používat kontejnery korespondující s požadavky zákazníka, které je třeba označovat čárovými kódy. Údaje na zásilkových listech (ASN) musí být přesné, kompletní a v souladu s požadavky zákazníka.
Řízení výroby a výrobků
Organizace musí mít jeden ucelený informační systém jak pro stálé zásoby, tak pro související finanční účetnictví, kombinace různých informačních systémů není podporována. Veškerý sortiment zboží, materiálů i rozpracované výroby musí být unikátně označen a sledován. Všechen pohyb materiálu je v rámci organizace evidován bez časové prodlevy pomocí čárových kódů. Je-li zákazníkem vyžadována dosledovatelnost (traceability), musí být vytvořen systém sledování dávek, popřípadě sériových čísel.
Styk s dodavateli
Směrnici MMOG/LE je možno použít jako součást procesu při výběru dodavatelů, tedy použít na ně stejnou metodiku, kterou na mě uplatňují moji zákazníci. Existují kontaktní matice a procesy pro řešení krizových situací. Dodavatel musí být schopen elektronické komunikace, jejímiž tradičními prostředky je systém EDI a internetový systém EDI, e-mail a fax nejsou akceptovány. Dodávaný materiál musí být balen do obalů a označen (čárové kódy) podle předem schválených podmínek. Pro hodnocení dodavatelů je možno opět použít směrnici MMOG/LE.
Jak je zřejmé, požadavků na dodavatele v automobilovém průmyslu je celá řada a směrnice MMOG/LE je jednoznačně popisuje, hodnotí a pomáhá při jejich dosažení. Pokud dodává firma více zákazníkům, což je velice časté, je jednotnost hodnocení přínosná jak pro zákazníky, tak pro jejich dodavatele.
Autor je odborný konzultant MMOG/LE ve společnosti Minerva Česká republika, která je jedinou firmou v České republice autorizovanou pro poskytování školení metodiky MMOG/LE včetně souvisejících služeb, jako jsou například interní audity.


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |