- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Konec rozbitých a nedoručených zásilek
Se senzory máte zboží stále pod kontrolou
Každý z nás někdy zažil dlouhé čekání na zásilku. A některým se i stalo, že zásilka nebyla vůbec doručena anebo po několika týdenním čekání dorazilo rozbalené zboží. Známe to jak z osobní roviny, tak i z byznysu, když čekáme na důležitou zásilku v práci. Co takhle využít nové technologie k tomu, abychom měli komplexní přehled o svých zásilkách? Technologie internetu věcí nyní přinášejí nové možnosti i pro logistiku, a to ve sledování jednotlivých zásilek od místa výroby až po doručení k zákazníkovi.


Monitorování zásilek dnes
Doteď bylo možné monitorovat pouze jednotlivé vozy, cross-dockingové sklady či jiná místa, kde bylo zboží překládáno. Proces ve skladu často probíhá tak, že před naložením zásilek do vozů zaměstnanec jednotlivé zásilky přečte manuálně QR, EAN či jiným kódem a čtečkou. Některé pokrokovější sklady využívají RFID čipy, které ulehčují práci skladníkům a automaticky načítají, kde se zboží nachází (jestli je v prostoru expedice, je již naloženo v kamionu nebo teprve čeká v hlavním skladu). Informace o zásilce často končí v momentě, kdy je zásilka naložena do kamionu. Od té doby nikdo neví, co přesně se se zásilkou děje.
Některé systémy jsou propojené s GPS polohou auta, kdy můžeme sledovat, kde se zboží nachází pomocí polohy vozu. Teoreticky vám může připadat, že zásilky skvěle monitorujete a máte o nich přesný přehled, ale v praxi se často setkáváme s lidským faktorem, který do tohoto procesu vnáší chyby.
Občas se někomu ve skladě zalíbí naše zásilka se super drahými šroubováky, občas někdo zapomene zásilku naložit, i když ji načetl čtečkou, občas dojde k vyložení zásilky ve špatném skladu nebo unavenému řidiči vyklouzne televize při překládce z ruky. Tyto informace se ale již do stávajících systémů nedostávají. Vznikají tak škody na majetku, dlouhé diskuse, občas i vypjaté, na zákaznických linkách a nespokojení zákazníci hledají služby u jiného dopravce.
Hned zítra můžete začít využívat možností internetu věcí
Technologie internetu věcí přinášejí nové služby, které dopravní nebo chcete-li přepravní firmy mohou hned začít poskytovat svým zákazníkům. Senzory umístěné přímo do jednotlivých zásilek dokážou prozradit nové potřebné informace. Třeba odhalí zloděje, který se do zásilky vloupal. Nebo umí zjistit, kdy došlo k poškození zboží nárazem, říct, kde přesně se zásilka aktuálně nachází a mnoho dalšího. Máte tak spolehlivý obrázek o průběhu operativy a celkovém dění ve skladu.
Už žádné ztracené či zatoulané palety
Velkou přidanou hodnotu hrají senzory i při cirkularitě obalových materiálů a manipulačních jednotek, protože osadit jimi můžete palety, robotické palety, vozíky, roltejnery, bedny či přepravky. Manipulační jednotky díky nim udržíme v oběhu mnohem delší dobu, protože jsme schopni je dohledat. V oběhu zůstane i mnohem větší množství monitorovaných jednotek, které budou cirkulovat. A vaše náklady klesají...
Už žádné poškozené zboží
Internet věcí přináší ale hlavně nové služby pro zákazníka a přepravce. Přepravce s ním bude mít nejen informace o přepravě, ale i kvalitě přepravních podmínek pro jeho zboží. Sníží se také čas řešení reklamací, kdy v systému bude přesně označena událost, kdy došlo například k poškození zboží či překročení teplotních limitů.
Senzory pro monitoring zásilek a manipulačních jednotek pomáhají snížit:
- ztracené zboží
- rozbité zboží
- otevřené zásilky po cestě
- ukradené části zásilky
- nedoručené zásilky
- zpožděné zásilky
- ztráty manipulačních jednotek
Lepší zákaznický servis
Včas a dostatečně informovaný zákazník často znamená spokojený zákazník. Díky senzorickým řešením a internetu věcí získáte nad průběhem logistického procesu stoprocentní kontrolu, se svými zákazníky budete moci v případě nutnosti průběžně komunikovat o stavu zásilky, přepravních podmínkách i postupu dopravy.
![]() |
Adéla Mikschiková Autorka článku působí jako business development manager pro oblast IoT ve společnosti Adastra. |


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |