facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přihlášení SystemNEWSPřehledy
 
Tematické seriály

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 
Nové!

RPA - automatizace procesů

Softwaroví roboti automatizují obchodní procesy.

články >>

 
Nové!

IoT – internet věcí

Internet věcí a jeho uplatnění napříč obory.

články >>

 
Nové!

VR – virtuální realita

Praktické využití virtuální reality ve službách i podnikových aplikacích.

články >>

 
Nové!

Bankovní identita (BankID)

K službám eGovernmentu přímo z internetového bankovnictví.

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
 
Partneři webu
Digitalizace logistiky , Logistika

Konec rozbitých a nedoručených zásilek

Se senzory máte zboží stále pod kontrolou

Adéla Mikschiková


Každý z nás někdy zažil dlouhé čekání na zásilku. A některým se i stalo, že zásilka nebyla vůbec doručena anebo po několika týdenním čekání dorazilo rozbalené zboží. Známe to jak z osobní roviny, tak i z byznysu, když čekáme na důležitou zásilku v práci. Co takhle využít nové technologie k tomu, abychom měli komplexní přehled o svých zásilkách? Technologie internetu věcí nyní přinášejí nové možnosti i pro logistiku, a to ve sledování jednotlivých zásilek od místa výroby až po doručení k zákazníkovi.


Monitorování zásilek dnes

Doteď bylo možné monitorovat pouze jednotlivé vozy, cross-dockingové sklady či jiná místa, kde bylo zboží překládáno. Proces ve skladu často probíhá tak, že před naložením zásilek do vozů zaměstnanec jednotlivé zásilky přečte manuálně QR, EAN či jiným kódem a čtečkou. Některé pokrokovější sklady využívají RFID čipy, které ulehčují práci skladníkům a automaticky načítají, kde se zboží nachází (jestli je v prostoru expedice, je již naloženo v kamionu nebo teprve čeká v hlavním skladu). Informace o zásilce často končí v momentě, kdy je zásilka naložena do kamionu. Od té doby nikdo neví, co přesně se se zásilkou děje.

Některé systémy jsou propojené s GPS polohou auta, kdy můžeme sledovat, kde se zboží nachází pomocí polohy vozu. Teoreticky vám může připadat, že zásilky skvěle monitorujete a máte o nich přesný přehled, ale v praxi se často setkáváme s lidským faktorem, který do tohoto procesu vnáší chyby.

Občas se někomu ve skladě zalíbí naše zásilka se super drahými šroubováky, občas někdo zapomene zásilku naložit, i když ji načetl čtečkou, občas dojde k vyložení zásilky ve špatném skladu nebo unavenému řidiči vyklouzne televize při překládce z ruky. Tyto informace se ale již do stávajících systémů nedostávají. Vznikají tak škody na majetku, dlouhé diskuse, občas i vypjaté, na zákaznických linkách a nespokojení zákazníci hledají služby u jiného dopravce.

Hned zítra můžete začít využívat možností internetu věcí

Technologie internetu věcí přinášejí nové služby, které dopravní nebo chcete-li přepravní firmy mohou hned začít poskytovat svým zákazníkům. Senzory umístěné přímo do jednotlivých zásilek dokážou prozradit nové potřebné informace. Třeba odhalí zloděje, který se do zásilky vloupal. Nebo umí zjistit, kdy došlo k poškození zboží nárazem, říct, kde přesně se zásilka aktuálně nachází a mnoho dalšího. Máte tak spolehlivý obrázek o průběhu operativy a celkovém dění ve skladu.

Už žádné ztracené či zatoulané palety

Velkou přidanou hodnotu hrají senzory i při cirkularitě obalových materiálů a manipulačních jednotek, protože osadit jimi můžete palety, robotické palety, vozíky, roltejnery, bedny či přepravky. Manipulační jednotky díky nim udržíme v oběhu mnohem delší dobu, protože jsme schopni je dohledat. V oběhu zůstane i mnohem větší množství monitorovaných jednotek, které budou cirkulovat. A vaše náklady klesají...

Už žádné poškozené zboží

Internet věcí přináší ale hlavně nové služby pro zákazníka a přepravce. Přepravce s ním bude mít nejen informace o přepravě, ale i kvalitě přepravních podmínek pro jeho zboží. Sníží se také čas řešení reklamací, kdy v systému bude přesně označena událost, kdy došlo například k poškození zboží či překročení teplotních limitů.

Smart pallets

Senzory pro monitoring zásilek a manipulačních jednotek pomáhají snížit:

  • ztracené zboží
  • rozbité zboží
  • otevřené zásilky po cestě
  • ukradené části zásilky
  • nedoručené zásilky
  • zpožděné zásilky
  • ztráty manipulačních jednotek

Lepší zákaznický servis

Včas a dostatečně informovaný zákazník často znamená spokojený zákazník. Díky senzorickým řešením a internetu věcí získáte nad průběhem logistického procesu stoprocentní kontrolu, se svými zákazníky budete moci v případě nutnosti průběžně komunikovat o stavu zásilky, přepravních podmínkách i postupu dopravy.

Adéla Mikschiková Adéla Mikschiková
Autorka článku působí jako business development manager pro oblast IoT ve společnosti Adastra.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Digitální bitva o zákazníky i zaměstnance

IT Systems 11/2021Pokud bychom měli z aktuálního vydání IT Systems vypíchnout hlavní témata, upozornili bychom především na články věnované digitalizaci personalistiky, integraci podnikových aplikací, využití IT ve zdravotnictví nebo na téma bankovní identity, na kterou se díváme jak z perspektivy možného komerčního využití, tak i z hlediska její architektury a technologií, na nichž je tato moderní forma autentizace postavena. Největší prostor ovšem dostal blok článků věnovaný automatizaci zákaznické péče.