facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT řešení pro logistiku , Logistika, řízení skladů, WMS

Jak WMS pomáhá optimalizovat skladové procesy

a snižovat logistické náklady

Petr Šuráň


Jaké problémy dnes řeší provozovatelé skladů? V těžké ekonomické situaci se manažeři firem, které provozují sklady, musí daleko více zabývat ekonomickou stránkou své činnosti. Potřebují účinný nástroj na řízení, a hlavně vyhodnocování své práce. V hledání odpovědí na otázky typu „Jak efektivní je naše činnost?“, „Kde hledat rezervy?“ jim zásadním způsobem pomáhá vhodný skladový informační systém, s jehož pomocí jsou schopni snížit operativní náklady a zároveň získat významnou konkurenční výhodu.


Řešením je řízený sklad

Pokud celkový objem a složitost logistických operací překročí určitou hranici, přestává vedení skladové evidence v běžném podnikovém informačním systému postačovat a je nutno hledat oporu ve specializovaném řešení, které zajistí pokrytí všech skladových procesů. Kompletní řízení skladových operací řeší informační systémy z kategorie WMS (warehouse management system), které řídí a kontrolují všechny operace prováděné ve skladě v reálném čase (on-line).
Základním prvkem řízeného skladu je jednoznačná identifikace zboží, manipulačních jednotek a skladových lokací. K této identifikaci se nejčastěji používají čárové kódy. Takto postavené řešení minimalizuje chyby při provádění skladových operací, jako jsou například špatné množství, záměna zboží, nesprávná exspirace, atd.
Firma provádějící implementaci WMS systému je schopna zajistit komplexní dodávku a instalaci celého řešení, tedy včetně potřebného hardwaru (prostředků na identifikaci, mobilních terminálů, tiskáren, průmyslových snímačů apod.).
WMS systém je vždy napojen na nadřazený podnikový informační systém vhodným komunikačním rozhraním. Přes toto rozhraní jsou do WMS importována kmenová data, jako je katalog zboží a adresář firem, dále pak avíza o příjmu zboží (nákupní objednávky) a příkazy k vyskladnění (prodejní objednávky). Komunikace probíhá automaticky a je oboustranná. Operace, které ovlivňují stav zboží na skladě, jsou zpětně potvrzovány do ERP systému. Tím je zaručeno, že data jsou vždy v obou systémech aktuální a v reálném čase odpovídají skutečnému stavu.

Mapa skladu

WMS systém umožňuje velmi sofistikované nastavení designu skladu. Charakter skladovaného zboží je v praxi velmi rozmanitý a je nutné sklad rozčlenit i na větší celky, než jsou skladové pozice. Pak hovoříme například o zónách, sektorech nebo odděleních. Jako praktické důvody pro takovéto členění skladu můžeme uvést například: zvláštní požadavky na manipulační techniku, zboží na atypických paletách, chemická povaha zboží, specifické požadavky na teplotní režim, obrátkovost atd.
Díky vhodně nastavené zaskladňovací strategii, která dále pracuje s detailními údaji o zboží uvedenými v katalogu, je systém schopen naplánovat nejvhodnější volnou pozici pro přijímané zboží. Je ideální, pokud je provozovatel skladu schopen tuto strategii nastavovat sám bez nutnosti programových úprav, protože tím může operativně reagovat na stále se měnící požadavky svých zákazníků.

Zrychlení vychystávání zboží

Proces vychystávání patří jak časově, tak organizačně mezi nejnáročnější skladové operace. Vzhledem ke zrychlování obchodních operací dochází ke značnému nárůstu počtu zakázek, přičemž jejich velikost klesá.
Samotný proces výdejů může vypadat například takto: Při realizování výdejů informační systém nejdříve rozdělí výdejku na dvě části dle typu manipulační techniky potřebné pro vyskladnění. Jedna skupina skladníků vydává celopaletové zboží z vyšších pater skladu za pomoci vysokozdvižných vozíků typu retrak, druhá část používá vychystávací vozíky a realizuje výdej kusového zboží ze spodních regálových pozic.
WMS systém plánuje výdej tak, aby zboží bylo na paletu ukládáno v pořadí podle hmotnosti a zabránilo se tak poškození lehčích obalů. Obě vychystávané části jsou shromažďovány na určenou expediční lokaci, kde je provedena kontrola kompletnosti, zabalení a označení expedovaných jednotek. Warehouse management systém plánuje trasu skladníka tak, aby se pohyboval po skladě co nejefektivněji, tzn. s minimálními přejezdy, a celý proces byl co nejrychlejší.
WMS systém dále sleduje, zda je v lokacích pro vychystávání kusového zboží dostatečná zásoba zboží pro naplánované výdeje. V případě, že tato zásoba klesne pod nastavenou úroveň, systém automaticky naplánuje přesuny na doplnění těchto lokací a úkol zadá konkrétnímu skladníkovi.
Právě v procesu vychystávání je možno díky lepšímu využití kapacit skladníků a manipulační techniky dosáhnout významných ekonomických a časových úspor.

Vychystávání pomocí mobilních terminálů

 

Inventury rychle a operativně

Provádění inventur v rámci řízeného skladu probíhá podobně jako v tradičním skladu, s tím rozdílem, že skutečné stavy zboží na jednotlivých lokacích jsou do WMS systému zadávány přímo prostřednictvím mobilního terminálu. Odpadá tedy potřeba tisku papírových podkladů a následné ruční přepisování výsledků do systému.
Inventura v řízeném skladu je tedy podstatně rychlejší a výsledky jsou přesnější. Mimo hlavní inventuru prováděnou zpravidla jedenkrát ročně je možno provádět kdykoliv operativní inventury jednotlivých částí skladu, skladových jednotek či konkrétního zboží.

Na závěr

Za pomoci warehouse management systému má provozovatel skladu pod kontrolou všechny operace a je schopen výrazným způsobem zvýšit celkovou produktivitu. Managementu společnosti zároveň poskytuje dostatek kvalitních informací potřebných pro vyhodnocování, plánování, a hlavně zlepšování skladových procesů.
Další silnou stránkou WMS je možnost sledování výkonu skladníků. Vzhledem k tomu, že všechny operace jsou prováděny mobilními terminály, je možné na manažerské úrovni výkony jednotlivých pracovníků skladu měřit a vyhodnocovat (například dle počtu vychystaných objednávek, doby jejich vychystávání atd.). Efektivním využitím všech zdrojů lze docílit významných ekonomických úspor a zároveň zvýšit úroveň servisu pro zákazníky.
Přínos řízeného skladu je patrný v mnoha oblastech, od zjednodušení operací ve skladě přes výrazné snížení chybovosti způsobené lidským faktorem až po redukci papírových dokladů. Výsledkem je vyšší kvalita služeb poskytovaných zákazníkovi, pro kterého je zboží připraveno ve správné kvalitě, množství a včas.

Autor pracuje jako projektový manažer ve společnosti Bartech.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Signys Logistics: Řízení skladů přes mobilní aplikaci efektivně a online!

Moderní logistika vyžaduje efektivní a spolehlivé řešení pro řízení skladů a sledování zásob. S aplikací Signys Logistics a modu­lem řízených skladů WMS Signys máte na dosah ruky nástroje, které vám umožní zvýšit efektivitu vašich logistických operací a dosáhnout tak co nejvíce optimálního využití zdrojů.