facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Digitalizace logistiky , Logistika

Ani o krok navíc

Jak skladové systémy zefektivňují pohyb skladníků

Miroslav Králík


I když máte relativně malý sklad a velmi zkušené skladníky, není v lidských silách, aby při vychystávání objednávek pracovali 100% efektivně a bez chyb. Při postupném vyskladňování položek z objednávky se občas musí vracet, občas dané zboží nemohou najít nebo se k němu zrovna nedostanou, protože je uložené příliš vysoko v regálu nebo v dočasně zablokované uličce. Tyto a další problémy dnes řeší systémy pro řízení skladů (WMS), které pomocí čtečky čárových kódů navigují skladníky nejefektivnější možnou cestou. Navíc umožňují vychystávání více objednávek současně.


Sklad bez WMS

Aby byl skladník 100% efektivní, musel by si před vychystáním každé objednávky zakreslit pozice všech položek z objednávky a naplánovat svou trasu tak, aby je vyskladnil v co nejkratším čase. I když ale budeme předpokládat, že zná z hlavy přesné pozice všech položek (což je samo o sobě téměř nereálné), je pro něj taková úloha neřešitelná, případně by mu zabrala spoustu času.

V praxi proto dochází k tomu, čemu se lidově říká houbaření. Skladník obchází sklad a vychystává jednu položku po druhé tak, jak jdou za sebou v objednávce. Tímto způsobem nachodí zbytečné stovky metrů navíc, pohybuje se po skladu sem a tam, často se musí vracet a někdy zboží ani nemůže vychystat, protože je například uložené příliš vysoko, je příliš těžké nebo k němu momentálně není přístup kvůli zablokované uličce.

Sklad řízený pomocí WMS

Jakmile do skladu zavedete skladový systém WMS, situace se změní. Díky označeným skladovým pozicím systém už při příjmu zboží ví, jaký je stav skladu a kam je možné zboží zaskladnit. Ve WMS je uložená přesná mapa skladu se všemi položkami a jejich pozicemi a čtečka tak skladníka na tyto pozice navádí.

Při vychystávání objednávky pak WMS ihned vygeneruje nejefektivnější trasu pro vyskladnění všech položek. Skladník jen respektuje pokyny čtečky, nemusí si nic pamatovat a nechává se provádět skladem. Objednávku vychystá v nejkratším možném čase, nachodí při tom nejnižší možný počet kroků a takřka nehrozí riziko záměny zboží. WMS umožňuje vychystávat i více objednávek současně, což efektivitu ještě násobí.

Z pohledu WMS navíc není skladová pozice jen generický slot s číslem – do systému lze zadat například výšku nebo nosnost regálu či vzdálenost regálu od výdeje. WMS pak při naskladnění například těžké položky navrhuje umístit dolů, nejprodávanější položky blízko výdeje a podobně. Když některou položku z objednávky nelze vyskladnit, protože je moc vysoko nebo těžká, WMS pro ni zavčas pošle skladníka s vysokozdvižným vozíkem.

WMS také lze nastavit, aby při vychystávání objednávky upřednostňovalo zboží s blížící se expirací nebo s určitou šarží, případně aby respektovalo vyskladňovací strategii (například FIFO). Tím odpadá další nepříjemná zodpovědnost z beder skladníků a přenáší se na informační systém, který je rychlejší a přesnější. To se ve výsledku projeví i na nižším počtu reklamací a vratek nebo spokojenosti koncových zákazníků.

Sklad se díky WMS stává dobře promazaným strojem, kde každý skladník přesně ví, co má v danou chvíli dělat. Navíc ani nemusí znát prostory skladu, jen sleduje pokyny na čtečce, což usnadňuje nábor a zaučení nových lidí.

Řízený sklad v praxi

Přínosy WMS se naplno projevily například ve firmě Bonus Bona, provozující e-shop se zubními kartáčky, který se před nasazením potýkal s klasickými problémy českých e-shopů – pomalým vychystáváním objednávek a chybami skladníků. Protože prodávají spoustu podobných produktů, skladníci si je při vychystávání pletli a náklady za záměny šly do desetitisíců korun měsíčně. S růstem firmy a objednávek byl tento systém neudržitelný, a proto se rozhodli přejít na WMS. Už první měsíc po zavedení se zrychlila expedice a došlo k úplné eliminaci záměn zboží.

S odstupem ve firmě přínos WMS vyčíslili následovně: šestinásobné zrychlení expedice, téměř 100 % správně vychystaných objednávek, úspora jednoho pracovního místa. Podobné zkušenosti s WMS má i prodejce náhradních dílů pro automobily Světluška. Systém u nich zdvojnásobil rychlost vychystávání objednávek a chybovost klesla z 5 % na 2,5 %. K tomu opustili dvojí kontrolu balíků, protože již nebyla potřeba.

Efektivitu lze časem ještě zvýšit

Systém pro řízené skladování skokově zvýší efektivitu skladu ihned po svém nasazení, nicméně časem se ještě zlepšuje. Z dat například vyčtete, které zboží je nejprodávanější nebo které se nejčastěji prodává společně. Můžete pak skladové pozice přeorganizovat, aby zboží, které zákazníci kupují společně, leželo blízko u sebe. Ve skladu je tak větší řád a pořádek.

Většina WMS jsou navíc otevřené systémy a propojíte je s dalšími informačními systémy či aplikacemi. Téměř samozřejmostí je propojení s ERP systémem nebo e-shopem.

Snad jen s výjimkou velmi malých skladů s jednotkami nebo nízkými desítkami položek lze WMS doporučit do každého skladu. Zvýší efektivitu práce, ušetří čas, pomůže se zaučením nových skladníků a zlepší služby vůči zákazníkům, protože snižuje riziko reklamací nebo záměn zboží. V cloudové variantě navíc nevyžaduje velkou vstupní investici a jeho návratnost se pohybuje v nízkých měsících.

Miroslav Králík Miroslav Králík
Autor článku působí jako Delivery Manager LOKiA WMS ve společnosti GRiT.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.