facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT řešení pro logistiku , Logistika, řízení skladů, WMS

Jak se stát úspěšným poskytovatelem 3PL služeb?

Rostislav Schwob, Luděk Zahálka


Podle údajů z posledního průzkumu, který se každoročně provádí ve firmách působících v Evropě a USA (13th Annual Third-Party Logistics Study, 2008), hodnotí až 89 procent dotázaných společností velmi vysoce svůj oboustranně kvalitní vztah s poskytovateli logistických služeb. Dle respondentů z firem, které využívají takových služeb, jim tento vztah přináší přímou strategickou konkurenční výhodu. Ptáte se, proč vůbec firmy využívají nabídky poskytovatelů logistických služeb? Odpověď je nasnadě. Snaha většiny firem je co nejvíce redukovat své náklady a zároveň zvyšovat kvalitu v oblasti interní a externí logistiky. Často je slyšet vysvětlení „my umíme vyrábět a oni umí skladovat, tak ať každý dělá, co umí“.


V posledních letech je patrný trend, kdy firmám už nestačí pouze krátkodobě šetřit, ale hledají možnosti navázání dlouhodobého strategického partnerství, které by do budoucna přineslo ještě výraznější úspory. Strategický je v tomto případě ten, který vedle vysoké úrovně svých služeb nabízí aktivní zapojení se do procesu neustálého zlepšování a do nekončícího rozvoje. Kupodivu největší rozdíly mezi poskytovateli však nejsou v oblasti logistických služeb, ale v úrovni jejich vybavenosti informačními technologiemi. Ve více jak padesáti procentech výběrových řízení v posledním roce rozhodly pokročilé řídicí počítačové systémy na straně vítězů. Ten, kdo chce dnes uspět, musí být schopen okamžité výměny informací se zákazníkem, který chce být neustále informován o stavu připravenosti své zakázky, o aktuální výši svých zásob nebo chce každý den obdržet detailní přehled o provedených skladových operacích, za které bude platit. Zákazník si vybere takového poskytovatele, který za pomoci řídicích počítačových systému může garantovat svoje procesy s vyloučením lidské chyby. Nejsilnější hráči na trhu 3PL si tuto konkurenční výhodu jasně uvědomují a již investovali a stále ještě investují do rozvoje svých řídicích systémů.

3PL kontra 4PL

Pojem 3PL (third party logistics) se může jednoduše vysvětlit jako svěření dopravy, skladování a s tím spojených činností třetí firmě. Ta zboží, které převáží, skladuje a manipuluje, nevlastní. Pouze poskytuje služby s tím spojené a dělá to lépe než ten, kdo zboží vlastní. Rozsah takto nabízených služeb neustále roste. Vlivem rostoucí nabídky se ti nejlepší chtějí odlišovat a v této souvislosti se objevují i nové pojmy. Například poskytovatelé, kteří překročili pomyslné hranice dopravy a skladování, mají ve svých vizích uvedeno „Poskytovatel 4PL“ (fourth party logistics). Obecně se dá říci, že se jedná o 3PL nové generace, 3PL plus něco navíc. To něco navíc jsou zkušenosti a schopnosti, díky kterým nejenom šetří peníze svým chlebodárcům, ale zejména je i posouvají kupředu. Myslí za ně, co by šlo dělat lépe, rychleji, efektivněji, tak aby se odstraňovala úzká místa v celém řetězci.

Rychle, bez chyb a bez zbytečných manipulací

Chtějí-li logističtí poskytovatelé vyhovět náročným požadavkům svých zákazníků, musí být schopni standardní logistické procesy nebo i služby s přidanou hodnotou (value added services) provádět rychle, efektivně a bez chyb. Těchto schopností se těžko dosahuje bez podpory počítačovým systémem, systémem pro řízení skladových operací (WMS – warehouse management system). Standardní způsob práce postavený na předávání instrukcí na papíře (paper based system) má svoje limity a novým technologiím nestačí.
V čem je rozdíl? Stačí vybavit skladníka přenosným malým počítačem, který umí číst čárové kódy (radio frequency terminal) a je bezdrátově napojen na centrální počítač s WMS systémem. Pak je každý skladník dálkově řízen a zpětně kontrolován v reálném čase. Všechny informace, které potřebuje, má po ruce v RF terminálu a nemůže udělat chybu. Jak říká manažer skladu: dříve měl skladník pomocníka v papíru a tužce, dnes má terminál pomocníka ve skladníkovi. Dvojice terminál se skladníkem pak zvládne komplikované procesy naprosto jednoduše.
Například jeden z kritických procesů vychystání zakázky, tzv. picking-process, může vypadat následovně. Vše začíná tvorbou pick-listů rozdělených do skupin podle typu vozíku, který bude použit k vychystání („retrac“ pro regálové lokace, paletový vozík pro pozemní lokace). Při vychystávání systém automaticky navádí skladníka tím, že na terminálu postupně zobrazuje skladové umístění s požadovaným zbožím. Navíc skladníka vede po optimální trase a zabezpečuje dodržení zadané strategie (FIFO, FEFO, ...). Není výjimkou požadavek na vychystání zboží pouze s určitou šarží se specifickými vlastnostmi nebo zboží s daným datem příjmu. Je jedno, kolik omezení musí systém respektovat, skladník nad ničím nepřemýšlí. Pouze vychystá zboží z nabídnuté lokace a načte čárový kód. Systém za něj zkontroluje správnost. Jakmile jsou vychystávací umístění (picking location) vyprázdněna, systém zajistí jejich doplnění. Navede skladníka, odkud kam má přemístit jaké zboží (replenishment), aby bylo umístění připraveno pro další vychystání. Je jen otázka nastavení, jak a kde se kontroluje správnost a kompletnost zakázky. V některých případech se obdobně zabezpečuje i stoprocentní kontrola naložení zboží do auta. Nejvhodnější je ten systém, který je maximálně otevřený a flexibilní v nastavení, tak aby v budoucnu mohly být nastavovány nové procesy nebo stávající upravovány. I zde platí požadavek na neustálý rozvoj a systém nesmí rozvoji bránit.

Warehouse management systém v Mitsui Soko

Společnost Mitsui-Soko (Europe) B.V. je dceřinou společností japonské firmy Mitsui, která působí v chemickém průmyslu, strojírenství, energetice, stavebnictví, potravinářství, logistice a finančních službách. V České republice působí pobočka logistické větve firmy, která poskytuje komplexní služby v oblasti logistiky, skladování, vnitrostátní a mezinárodní přepravy a celních služeb. Mezi hlavní činnosti společnosti Mitsui-Soko (Europe) patří zajištění příjmu, skladování a expedice zboží dováženého ze zámoří pro jejího klíčového zákazníka, japonského výrobce autodílů TRCZ. Efektivní přeprava je zajištěna namícháním homogenních a mixovaných palet do kontejneru, což však přidělává nemalé starosti při příjmu zboží. Navíc jako avízo o dodávce byla používána excelovská tabulka, která uváděla pouze informace o položkách a množství. Během příjmu zboží tak bylo nutné nejprve zboží vybalit, přetřídit, fyzicky zkontrolovat, zda opravdu přišlo, co je uvedeno v excelovské tabulce, a až následně zaskladnit. Vychystávání probíhá na základě kanbanového signálu z TRCZ, podle kterého musí Mutsui-Soko vychystat správnou položku ve správném množství, v daném termínu a za předpokladu dodržení pravidla FIFO. Takto náročné a specifické procesy však často nelze uřídit bez kvalitního technologického zázemí. Proto se také v Mitsui-Soko rozhodli, že vyberou nový informační systém, který by logistické a skladovací procesy spolehlivě podpořil. Jako řešení byl zvolen warehouse management systém DCI MySite společnosti Aimtec. Systém i dodavatel byli vybráni na základě pozitivních zkušeností jednoho ze zákazníků Mitsui-Soko, který systém DCI MySite již delší dobu úspěšně využívá. Nový informační systém pracuje s technologií jednoznačné identifikace pomocí čárových kódů a řídí příjem zboží na sklad, jeho přebalení, zaskladnění a vychystávání zboží podle kanbanových impulzů k expedici zákazníkům. Vše za předpokladu dodržení pravidla FIFO. Zároveň poskytuje aktuální a přesné informace o stavu a pohybu zboží skladovaném v Mitsui-Soko.

 

V neustálém spojení se zákazníkem

I zákazníci potřebují fungovat efektivně za minimální náklady. Co dalšího jim může logistický poskytovatel nabídnout pro jejich efektivní fungování?

Integrace mezi interními systémy 3PL poskytovatelů a systémy zákazníka

V současnosti se ukazuje, že automatické propojení 3PL poskytovatele se zákazníkem je nutností. Jedná se o schopnost napojení interního systému (WMS, TMS – transport management system) na podnikový informační systém zákazníka (ERP systém). Automaticky se předávají informace o nákupních objednávkách, zakázkách, avíza o příjmu nebo zpětné potvrzení jejich správného přijetí. Na základě této integrace mezi systémem poskytovatele a zákazníka se eliminují chyby, které vznikají ručním přepisováním dat do systémů. Snižují se náklady, a co je důležité, zvyšuje se jistota pro zákazníka, že budou provedeny všechny služby, na kterých se s logistickým poskytovatelem ve smlouvě dohodli.

Viditelnost stavu zakázek a zásob zákazníka

Zákazník se potřebuje v jakémkoli stavu své zakázky podívat na její rozpracovanost. Jsou mu pravidelně posílány informace o manipulaci, přípravě a vychystávání jeho zboží. Jinou variantu pro automatické odesílání informací o pohybech se zbožím představuje zobrazení na internetu přes webové rozhraní. Sdílejí se informace o stavu zakázky, stavu zásob, historie příjmů a výdajů. Kromě aktuálních informací o stavu zakázky vyžaduje zákazník aktuální informaci o stavu a pohybech skladu (inventory report) přijímanou elektronických způsobem.

Přesná fakturace poskytovaných služeb

Zákazník chce platit pouze za skutečně provedené služby, což pro poskytovatele služeb znamená, že musí být schopen jednoznačně prokázat činnosti, které pro daného zákazníka za dané období uskutečnil. Aby věděl, jaké služby pro zákazníka provedl, potřebuje mít logistický poskytovatel k dispozici detailní historii všech skladových operací. I s těmito otázkami pomáhá WMS systém. Navíc systém umožňuje poskytnout informace v jakékoliv podobě (elektronické nebo papírové), a dokonce v jakékoliv sestavě, vždy podle smluvních podmínek s daným zákazníkem.

Kvalitní WM systém rovná se noví zákazníci

Z výše uvedeného je patrné, že ten, kdo se chce dostat mezi vyvolené poskytovatele 3PL, musí přemýšlet o WMS systémech a o způsobu propojení se zákazníkem. Na závěr lze shrnout výhody a přínosy použití WMS systému v těchto bodech:

  • efektivní systémové řízení skladu,
  • zajištění obousměrné elektronické komunikace se zákazníky,
  • vysoká přehlednost a přesnost stavu skladu a s tím spojené zkrácení času na dohledání různého zboží,
  • utilizace skladu – zavedení chaotického skladu v rámci jednoho zákazníka, které vede k lepšímu využití skladových prostor,
  • rychlá reakce na požadavky zákazníků, kteří komunikují s poskytovatelem služeb v elektronickém formátu,
  • získávání nových zákazníků – poskytovatel je schopen obsluhovat více zákazníku,
  • eliminace ztráty zákazníka z důvodu nevyhovění jeho požadavkům následkem špatného řízení skladu,
  • odstranění chyb způsobených ručním přepisováním údajů,
  • snížení mzdových nákladů a nákladů, které souvisejí s nesprávností nebo se zpožděnou dodávkou k zákazníkovi,
  • možnost měření efektivity pracovníků v průběhu pracovní doby,
  • automatická výměna dat mezi oběma stranami,
  • přesná fakturace poskytovaných služeb.


Autoři působí ve společnosti Aimtec.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.