facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přihlášení SystemNEWSPřehledy
 
Tematické seriály

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 
Nové!

RPA - automatizace procesů

Softwaroví roboti automatizují obchodní procesy.

články >>

 
Nové!

IoT – internet věcí

Internet věcí a jeho uplatnění napříč obory.

články >>

 
Nové!

VR – virtuální realita

Praktické využití virtuální reality ve službách i podnikových aplikacích.

články >>

 
Nové!

Bankovní identita (BankID)

K službám eGovernmentu přímo z internetového bankovnictví.

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
 
Partneři webu
IT SYSTEMS 5/2021 , Logistika , E-commerce B2B/B2C

Jak na zahraniční expanzi e-shopu?

Nepodceňujte lokální standardy a zvyky zákazníků

-growww-


Světová e-commerce za loňský rok vzrostla o téměř 28 procent a dlouhodobý trend růstu, který pandemie koronaviru jen umocnila, stále trvá i v letošním roce. Majitelé e-shopů proto rozvíjejí nákupní kanály a inovují. Logickým vyústěním růstu může být i expanze na zahraniční trhy.


V České republice je nejvíce e-shopů na obyvatele v celé Evropě. Velmi dobře rozvinutý je i trh na Slovensku. Nejvyšší tempo růstu v počtu internetových obchodů má ve středoevropském regionu Maďarsko. Nejenom na těchto trzích došlo k prudkému nárůstu internetového nakupování, ale i nárůstu zákazníků nad 55 let, kteří k online nakupování přecházejí. Kromě udržení stávajících zákazníků se tak e-shopy musí zaměřit na nové skupiny nakupujících. Nová situace si vyžádala lepší digitalizaci, inovace, ale i investice do online marketingu ze strany internetových obchodníků. E-shopům se navíc otevřela cesta k expanzi na dynamické trhy.

Jak přistoupit k expanzi?

László SzabóPokud už nemáte v tuzemsku kam růst, máte zvládnuté procesy a můžete si dovolit investovat do dalších projektů, je ideální čas porozhlédnout se po nových trzích. „Zbytečně ale neriskujte. Expanze vyžaduje pečlivou analýzu a znalost místního trhu. Bez porozumění potřebám a chování zákazníka můžete přijít o statisícové investice,“ říká László Szabó, ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která spolupracuje s předními e-shopy na trzích střední a východní Evropy.

Podle něj jsou některé trhy náročnější nejen na přípravu, ale i z důvodu vyšších počátečních investic nebo delší návratnosti. Ideální není ani expanze na několik trhů zároveň. Z hlediska logistiky je pak lepší zaměřit se na bližší trhy. Pro Slovensko proto bude zajímavější rakouský než německý trh. Stejně tak pro firmu z Brna.

Jsou dvě skupiny e-shopů, které odborníky na expanzi oslovují. Ti, kteří na novém trhu již jsou, ale nedaří se jim podle představ a ti, kteří se na nový trh chystají a hledají někoho, kdo trh zná a rozumí mu. „V prvním případě se zaměřujeme na reálnou konverzi e-shopu a zda má všechny náležitosti. Poté spouštíme online marketing. Pokud jde o nový e-shop na trhu, po důkladné analýze vytváříme strategii. Zpracujeme komplexní informace o trhu, jeho zákaznících, možnosti růstu až po online marketingovou stategii,“ doplňuje László Szabó.

E-shopy, které obvykle nemají příliš zájem o expanzi jsou ty, které dodávají zboží nadměrných velikostí. V takových případech jsou logistické náklady příliš vysoké a při vrácení či nepřebrání zboží se proces komplikuje. Velmi podobné je to s produkty vyrobenými na míru.

Průzkum trhu

Přes investicí do expanze byste si měli odpovědět na tyto otázky: Chcete se stát top e-shopem na zahraničním trhu nebo chcete naopak vstoupit na co nejvíce trhů a mít v nich minoritu? Čeho chcete dosáhnout? Jak budete řešit logistiku, zákaznickou podporu a marketing? Rozumíte potřebám místního trhu a máte k dispozici rodilé mluvčí pro komunikaci se zákazníky? Podobnou mentalitu jako v ČR mají například nakupující v Maďarsku. Zároveň tam není tak silná konkurence jako v Německu nebo Polsku. Důkladně vše zvažujte. Po podrobném průzkumu trhu vytvoříte strategii včetně plánu investic. Pokud jste zajímaví, máte unikátní produkt, bude expanze jednodušší. Zaměřte se na odlišnosti v nákupním chování, prostudujte zákony a daňové podmínky.

Podrobná analýza trhu vám poskytne představu o situaci v zemi, do které zvažujete expanzi. Je třeba zmapovat konkurenční situaci v zemi včetně analýzy sociálních sítí. „Díky tomu získáte vhled a informace, které potřebujete k vyhodnocení příležitostí pro váš e-shop. Z detailních statistik velkých hráčů jako je Aliexpress, eBay, Amazon nebo Google získáme data o velikosti trhu, cenách, sociálně demografických údajích, ale i příležitosti, kam napnout síly v digitálním marketingu a využití jednotlivých kanálů. Pokud je na trhu konkurence, je to vlastně výhoda. Díky ní budete znát potřebné údaje a chování zákazníků. Po pečlivém plánování pak lze cílové skupiny přesně zasáhnout,“ upřesňuje Szabó.

Lokalizace a zákaznická podpora

Podle Growww Digital je nejdůležitější lokalizace. Často je podceňována jazyková bariéra. Přitom nákup v rodném jazyce je pro zákazníky komfortnější. Navíc je pro ně e-shop bez chyb v překladu mnohem důvěryhodnější. Velmi citliví jsou na to nakupující například v Maďarsku. Nepodceňujte tedy využití rodilých mluvčí. Důležité je i rozšiřování lokálních služeb zákazníkům, jako reverzní logistika, která zefektivňuje pohyb vráceného zboží a samotná zákaznická podpora na zvýšení spokojenosti zákazníků. Zkrátka nabídněte zákazníkům takový komfort, aby měli důvod se vracet.

Investice a její návratnost

Firmy musí počítat s vyššími investicemi dle vybraného trhu. Nákladem jsou překlady, které musí být pečlivé. Překlopit samotný e-shop z hlediska IT není drahé. Investovat ale musíte i do zákaznické péče a online marketingu dle zvolené strategie. Mluvíme o desetitisících až půl milionu korun na jednu zemi. Nelze počítat s českými cenami, pokud chcete vstoupit například do Švýcarska nebo Francie. Investice se navíc nevrátí hned. Návratnost se dá očekávat v období 1,5 až 3 roky v každé nové zemi.

Trendy v digitálním marketingu

Digitální marketing, který je vytvořen na míru lokálním standardům a zvykům, poskytne firmám optimální výsledky a lepší návratnost investic. Z marketingového hlediska je snazší udržet si stávající zákazníky, než přilákat nové. Trendem jsou také věrnostní programy nebo představení produktů formou obrazové prezentace a videa. Zákazníci slyší rovněž na slevy. Nutností jsou v každé online marketingové kampani sociální sítě. Kampaň, která je inovativní, kreativní a originální, přitáhne více pozornosti.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Čtvrtá průmyslová evoluce

IT Systems 6/2022Brzy tomu bude už deset let, kdy se objevil pojem Průmysl 4.0, který evokoval, že digitální technologie přináší do průmyslu něco převratného, revolučního. Někdo proto může být zklamaný, že ve skutečnosti se žádná průmyslová revoluce nekoná. Ano, různé digitální technologie, jako je internet věcí, umělá inteligence a analýza tzv. velkých dat, jež jsou aplikované v továrnách, zvyšují efektivitu a výkonnost.