- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (21)
- Cloud computing (IaaS) (7)
- Cloud computing (SaaS) (25)
- CRM (47)
- DMS/ECM - správa dokumentů (17)
- EAM (15)
- Ekonomické systémy (66)
- ERP (83)
- HRM (25)
- ITSM (5)
- MES (30)
- Řízení výroby (45)
- WMS (22)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (23)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM ... (36)
- Dodavatelé CRM (34)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (70)
- Informační bezpečnost (33)
- IT řešení pro logistiku (44)
- IT řešení pro stavebnictví (23)

















Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se
Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...
Industry 4.0 Průmysl 4.0
Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?
VR – virtuální realita
Praktické využití virtuální reality ve službách i podnikových aplikacích.
Příručka úspěšného IT manažera
Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...
Jak na zahraniční expanzi e-shopu?
Nepodceňujte lokální standardy a zvyky zákazníků
Světová e-commerce za loňský rok vzrostla o téměř 28 procent a dlouhodobý trend růstu, který pandemie koronaviru jen umocnila, stále trvá i v letošním roce. Majitelé e-shopů proto rozvíjejí nákupní kanály a inovují. Logickým vyústěním růstu může být i expanze na zahraniční trhy.


V České republice je nejvíce e-shopů na obyvatele v celé Evropě. Velmi dobře rozvinutý je i trh na Slovensku. Nejvyšší tempo růstu v počtu internetových obchodů má ve středoevropském regionu Maďarsko. Nejenom na těchto trzích došlo k prudkému nárůstu internetového nakupování, ale i nárůstu zákazníků nad 55 let, kteří k online nakupování přecházejí. Kromě udržení stávajících zákazníků se tak e-shopy musí zaměřit na nové skupiny nakupujících. Nová situace si vyžádala lepší digitalizaci, inovace, ale i investice do online marketingu ze strany internetových obchodníků. E-shopům se navíc otevřela cesta k expanzi na dynamické trhy.
Jak přistoupit k expanzi?
Pokud už nemáte v tuzemsku kam růst, máte zvládnuté procesy a můžete si dovolit investovat do dalších projektů, je ideální čas porozhlédnout se po nových trzích. „Zbytečně ale neriskujte. Expanze vyžaduje pečlivou analýzu a znalost místního trhu. Bez porozumění potřebám a chování zákazníka můžete přijít o statisícové investice,“ říká László Szabó, ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která spolupracuje s předními e-shopy na trzích střední a východní Evropy.
Podle něj jsou některé trhy náročnější nejen na přípravu, ale i z důvodu vyšších počátečních investic nebo delší návratnosti. Ideální není ani expanze na několik trhů zároveň. Z hlediska logistiky je pak lepší zaměřit se na bližší trhy. Pro Slovensko proto bude zajímavější rakouský než německý trh. Stejně tak pro firmu z Brna.
Jsou dvě skupiny e-shopů, které odborníky na expanzi oslovují. Ti, kteří na novém trhu již jsou, ale nedaří se jim podle představ a ti, kteří se na nový trh chystají a hledají někoho, kdo trh zná a rozumí mu. „V prvním případě se zaměřujeme na reálnou konverzi e-shopu a zda má všechny náležitosti. Poté spouštíme online marketing. Pokud jde o nový e-shop na trhu, po důkladné analýze vytváříme strategii. Zpracujeme komplexní informace o trhu, jeho zákaznících, možnosti růstu až po online marketingovou stategii,“ doplňuje László Szabó.
E-shopy, které obvykle nemají příliš zájem o expanzi jsou ty, které dodávají zboží nadměrných velikostí. V takových případech jsou logistické náklady příliš vysoké a při vrácení či nepřebrání zboží se proces komplikuje. Velmi podobné je to s produkty vyrobenými na míru.
Průzkum trhu
Přes investicí do expanze byste si měli odpovědět na tyto otázky: Chcete se stát top e-shopem na zahraničním trhu nebo chcete naopak vstoupit na co nejvíce trhů a mít v nich minoritu? Čeho chcete dosáhnout? Jak budete řešit logistiku, zákaznickou podporu a marketing? Rozumíte potřebám místního trhu a máte k dispozici rodilé mluvčí pro komunikaci se zákazníky? Podobnou mentalitu jako v ČR mají například nakupující v Maďarsku. Zároveň tam není tak silná konkurence jako v Německu nebo Polsku. Důkladně vše zvažujte. Po podrobném průzkumu trhu vytvoříte strategii včetně plánu investic. Pokud jste zajímaví, máte unikátní produkt, bude expanze jednodušší. Zaměřte se na odlišnosti v nákupním chování, prostudujte zákony a daňové podmínky.
Podrobná analýza trhu vám poskytne představu o situaci v zemi, do které zvažujete expanzi. Je třeba zmapovat konkurenční situaci v zemi včetně analýzy sociálních sítí. „Díky tomu získáte vhled a informace, které potřebujete k vyhodnocení příležitostí pro váš e-shop. Z detailních statistik velkých hráčů jako je Aliexpress, eBay, Amazon nebo Google získáme data o velikosti trhu, cenách, sociálně demografických údajích, ale i příležitosti, kam napnout síly v digitálním marketingu a využití jednotlivých kanálů. Pokud je na trhu konkurence, je to vlastně výhoda. Díky ní budete znát potřebné údaje a chování zákazníků. Po pečlivém plánování pak lze cílové skupiny přesně zasáhnout,“ upřesňuje Szabó.
Lokalizace a zákaznická podpora
Podle Growww Digital je nejdůležitější lokalizace. Často je podceňována jazyková bariéra. Přitom nákup v rodném jazyce je pro zákazníky komfortnější. Navíc je pro ně e-shop bez chyb v překladu mnohem důvěryhodnější. Velmi citliví jsou na to nakupující například v Maďarsku. Nepodceňujte tedy využití rodilých mluvčí. Důležité je i rozšiřování lokálních služeb zákazníkům, jako reverzní logistika, která zefektivňuje pohyb vráceného zboží a samotná zákaznická podpora na zvýšení spokojenosti zákazníků. Zkrátka nabídněte zákazníkům takový komfort, aby měli důvod se vracet.
Investice a její návratnost
Firmy musí počítat s vyššími investicemi dle vybraného trhu. Nákladem jsou překlady, které musí být pečlivé. Překlopit samotný e-shop z hlediska IT není drahé. Investovat ale musíte i do zákaznické péče a online marketingu dle zvolené strategie. Mluvíme o desetitisících až půl milionu korun na jednu zemi. Nelze počítat s českými cenami, pokud chcete vstoupit například do Švýcarska nebo Francie. Investice se navíc nevrátí hned. Návratnost se dá očekávat v období 1,5 až 3 roky v každé nové zemi.
Trendy v digitálním marketingu
Digitální marketing, který je vytvořen na míru lokálním standardům a zvykům, poskytne firmám optimální výsledky a lepší návratnost investic. Z marketingového hlediska je snazší udržet si stávající zákazníky, než přilákat nové. Trendem jsou také věrnostní programy nebo představení produktů formou obrazové prezentace a videa. Zákazníci slyší rovněž na slevy. Nutností jsou v každé online marketingové kampani sociální sítě. Kampaň, která je inovativní, kreativní a originální, přitáhne více pozornosti.


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Formulář pro přidání akce
28.6. | Simulate at the Speed of Design |
21.9. | ATCx Praha 2023 |