facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 7-8/2010 , Logistika, řízení skladů, WMS

GPS řešení pro logistiku

příležitost pro přepravce i operátory

Jakub Šolc


V současné době jsme svědky rozvoje tzv. M2M (machine-to-machine) trendů, které spočívají v automatizaci rutinních manuálních procesů a zvyšování efektivity výměny dat. S růstem tohoto segmentu jsou na trh uživatelům přinášeny nové technologie pro automatizace a optimalizace rutinních procesů a nedávno uvedená služba CarTerminal v systému O2 CarControl je bezesporu nadějným kandidátem stát se efektivním nástrojem v rukou logistických firem a osobních, nákladních, autobusových, lodních i železničních dopravců. Také pro mobilní operátory, jejichž tržní segment v oblasti hlasových služeb je dnes již nasycen, představuje tento trend zajímavý potenciál dalšího růstu.


Výzvy v oblasti přepravy

S pronikáním moderních technologií do odvětví logistiky mohou přepravní společnosti stále více zefektivňovat své procesy a zvyšovat konkurenceschopnost. Významným mezníkem se před několika lety stalo především využívání GPS technologií k monitorování polohy vozidel s možností napojení na tzv. elektronickou knihu jízd, která umožňuje efektivnější a méně pracné spravování vozového parku.
Od té doby došlo k bouřlivému rozvoji technologií postavených na GPS pro potřeby nejen přepravních společností, ale také například leasingových firem, společností z odvětví stavebnictví, potravinářství, ale také všech firem, které provozují vozový park, případně mají další zařízení či objekty, které potřebují monitorovat. Dnes lze na základě jednotek mimo jiné vybavených GPS získávat široké spektrum informací, které lze využít k další optimalizaci a vyšší efektivitě logistických procesů či činností v oblasti fleet managementu.
Co dnes přepravní firmy nejvíce trápí, je administrativa spojená s přepravní činností – sběr dat, jejich ukládání, reportování, plánovaní, analýza efektivity atd. Manuální provádění těchto procesů je nesmírně zdlouhavé, náchylné k chybám a neposkytuje kvalitní data k dalšímu analytickému zpracování. Tím pádem nejsou přepravní podniky schopné optimálně plánovat náklad, trasy, skladové prostory apod. a ztrácejí peníze provozováním neefektivních činností.
Logistickým firmám chybí také konkrétní informace o vozidlech přímo z terénu, což může vést k nesprávným manažerským rozhodnutím. Řidiči jsou zase zavaleni papírovou agendou a reportováním, kterou musejí vyřizovat vedle řízení vozidel a navigování, což může ovlivňovat bezpečnost řízení či způsobovat zdržení na trase.

 

Kaktus Software


Řešení

Možnost účinné automatizace sběru dat pro další zpracování přinesla teprve integrace světa GPS a mobilních sítí. Technicky jsou tato řešení založena na GPS/GPRS jednotkách, jež jsou integrovány do každého vozidla. Tyto jednotky zajišťují prostřednictvím satelitů on-line sledování údajů o pohybu vozidla a následně je odesílají na centrální server či portál. Zde jsou data zpracována, vyhodnocena a přiřazena k jednotlivým vozidlům. Data jsou pak dostupná jakémukoliv oprávněnému uživateli, který má na svém počítači instalovaný webový prohlížeč (Explorer, Firefox apod.). Sledovanými informacemi mohou být poloha v daném čase, informace o řidiči, spotřeba paliva, rychlost a další specifické údaje.
Od technologie zabudované GPS/GPRS jednotky je to již jen krůček k terminálovému řešení, které umožňuje aktivní spolupráci ze strany řidiče přímo z kabiny. Terminálové řešení obvykle tvoří jednotka, což je z hardwarového hlediska PDA systém s GPS a GPRS modulem a s dotykovým displejem, a přístup na nějaké portálové řešení. Jednotka obsahuje aplikační software, který poskytuje funkcionalitu z několika oblastí, kterými jsou například:

  • GPS Monitoring – snímání geografické polohy jednotky, která je odesílána do vzdáleného systému ke zpracování. Z dat jsou vytvářeny trasy, se kterými je dále možné pracovat přes portál – zobrazit nad mapou, reportovat, vytvářet knihu jízd apod.
  • Logistika a plánování přeprav – plánování a evidence přeprav umožňující on-line vykazování průběhu naplánovaných přeprav. Lze tak sledovat například zda proběhlo naložení nákladu, zda řidič dosáhl určitého cíle, zda byl náklad vyložen, případně lze i vykazovat na trase nezávislé činnosti, jako tankování paliva, přestávky, AETR činnosti apod.
  • Navigace – kvalitní navigace, která je propojena s logistickými funkcemi. Je tedy možné, aby operátor systému okamžitě zadal řidiči cíl cesty a k tomuto cíly jej navigace dovedla.
  • Plánování přepravy na webovém portálu – definování přepravy na portálu umožňující zvolit na mapě průjezdní body a následně k nim přiřadit předdefinované úkony, které mají být v daných bodech vykázány.
  • Report vykázaných přeprav – reportování vykázaných přeprav a činností. Řidič může vykazovat i další doplňující údaje, jako je třeba množství naloženého nebo složeného nákladu, množství natankovaných pohonných hmot, doba trvání výměny poškozeného kola apod.
  • Dopravní informace – informace o dopravních zácpách na vybraných komunikacích. Řidič se díky této funkci může dozvědět včas o vzniklých problémech na komunikacích, kterými projíždí a vyhnout se problematickým místům.
  • Další – technologie nabízí několik dalších zajímavých funkcí, například možnost zaslání poplachu s definovaným textem na telefonní číslo, on-line komunikaci prostřednictvím textových zpráv mezi uživatelem a dispečerem, kontrolu řidiče na příjmu apod.

Příklad využití – CarTerminal

Efektivitu takovéhoto terminálového řešení si ukažme na systému CarTerminal, který si můžeme demonstrovat na nejmenované, relativně malé společnosti. Jedná se o pekárnu, která má pro rozvoz svého zboží patnáct vozidel. Vedení této společnosti hledá možnosti, jak dále zoptimalizovat, a případně ještě více využít potenciálu těchto vozidel, a to zejména v oblasti nákladů na pohonné hmoty. Vzhledem k jeho dřívějším, historickým a pozitivním zkušenostem s pevně integrovanými jednotkami do vozidel systému CarControl se rozhoduje pro využití mobilních jednotek CarTerminal, které jsou se systémem CarControl propojeny.
Zavedení služby CarControl s využitím jednotek CarTerminal je velmi jednoduché. Po sepsání smlouvy se společností Telefonica O2 získává zákazník přístup do systému CarControl a jím poptávaných patnáct jednotek CarTerminal. Jednotky CarTerminal jsou mobilní PDA zařízení, která je nutné vyndat pouze z krabičky, držák jednotek dodávaný spolu s těmito jednotkami umístnit do vozidla tak, aby připevněná jednotka nebránila řidiči ve výhledu z vozidla, jednotku jedním tlačítkem spustit a vše je již připraveno k plnohodnotnému používání.
Již po prvním měsíci zaznamenala společnosti přibližně sedmnáctiprocentní pokles nákladů na pohonné hmoty. Po analýze důvodu tohoto poklesu bylo zjištěno, že jsou dva základní důvody pro tento stav. Prvním je větší dohled nad chováním řidičů, kteří nadále využívají vozidla jen k přesně definovaným účelům, a druhým je pak optimálnější plánování tras v logistickém modulu systému CarControl.
Po půlročním provozu a následném vyhodnocení využívání systému CarControl ve spojení s jednotkami CarTerminal bylo zjištěno, že celkové finanční úspory ve spojitosti se zavedením a provozem tohoto systému přesahují třicet procent celkových nákladů na provoz a správu vozového parku. Hlavními důvody jsou již výše uvedené optimalizace tras a monitoring jízd, které se podílejí na přímém snížení nákladů na provoz vozového parku, nicméně dochází i k úspoře nákladů na přepravované zboží, například když dojde k porouchání vozidla, je možné díky efektivní komunikaci s dispečinkem, znalosti jeho přesné polohy a polohy dalšího nejbližšího vozidla, které je vhodné pro vyzvednutí zboží, jej co nejrychleji vyzvednout a dopravit na místo určení. Po tomto zjištění bylo tedy možné konstatovat, že náklady na pořízení systému CarControl s jednotkami CarTerminal se vrátily již během prvního půlroku.

Autor je projektový manažer společnosti KAKTUS Software.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Signys Logistics: Řízení skladů přes mobilní aplikaci efektivně a online!

Moderní logistika vyžaduje efektivní a spolehlivé řešení pro řízení skladů a sledování zásob. S aplikací Signys Logistics a modu­lem řízených skladů WMS Signys máte na dosah ruky nástroje, které vám umožní zvýšit efektivitu vašich logistických operací a dosáhnout tak co nejvíce optimálního využití zdrojů.