facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Digitalizace logistiky , Logistika, řízení skladů, WMS

AI, Big Data a robustní konektivita

Studie Ericssonu odkrývá, co si přejí profesionálové v logistice



Co se využívání digitálních nástrojů a celkové integrace procesů týče, je v oblasti logistiky stále co dohánět. Přitom dvě ze tří dopravních společností z celého světa chtějí využívat umělou inteligenci (AI) a pokročilou analýzu dat s tím, že podobný podíl firem uvažuje o zavedení mechanismů prediktivní logistiky. To jsou jen některá ze zjištění studie společnosti Ericsson zkoumající současnost a budoucnost logistiky.


Průzkum Ericsson IndustryLab je založen na datech shromažďovaných do dubna 2020, odráží proto také dopad pandemie nového koronaviru na logistické řetězce. Spolu s proměňujícími se nároky zákazníků jsou to totiž také důsledky této globální zdravotnické krize, které staví odvětví logistiky před nové a vážné výzvy. V rámci studie Ericsson IndustryLab proto výzkumníci provedli bezmála dva tisíce online rozhovorů s profesionály z oboru i jejich firemními zákazníky z Německa, Švédska, Spojených států a Číny.

Kde jsme a kam směřujeme

Spotřebitelé i firemní zákazníci stále větší měrou očekávají rychlé dodání zboží, což vytváří velký tlak na logistické řetězce. Ty přitom obsluhuje nepřeberné množství aktérů, vždyť Mezinárodní federace zasilatelských sdružení (FIATA) čítá na 40 tisíc členů a Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) dokonce milion. Mezi přímými konkurenty přitom převládá neochota k hlubší spolupráci, stejně jako zůstává nízkou míra interoperability mezi různými systémy a standardy. Ostatně 34 procent dotázaných uvedlo, že nedostatečná výměna informací se zákazníky a dodavateli představuje významnou překážku na cestě k optimalizaci jejich logistických řetězců.

Profesionálové z oboru se dále shodli na tom, že technologie používané v logistice mnohdy nepatří k těm nejpokročilejším. Ostatně v žebříčku Eurostat Digital Intensity Index srovnávajícím míru uplatnění moderních technologií obsadila logistika páté místo odspodu mezi 24 odvětvími. Konec konců mnoho dokumentů sdílených v rámci logistického řetězce je stále v papírové podobě. Proto bezmála 40 procent dotázaných uvedlo, že nedostatečné uplatnění digitálních nástrojů a také deficity ve spolehlivosti mobilního připojení jim brání výrazněji zlepšit logistické procesy jejich společností.

Tři z pěti respondentů se shodli na tom, že nejmodernější nástroje, jako například pokročilé sledování zboží či vizualizace procesů, zvyšují schopnost doručovat včas a celkově zvyšují kvalitu logistických služeb. Prvním krokem na této cestě je digitální propojení přístrojů a vybavení podél logistického řetězce stejně jako samotného zboží. To teprve umožní ucelené sledování zásilky i fyzických podmínek, ve kterých se nachází, například teploty či vibrací. Tato data je následně možné sdílet se všemi stranami zapojenými do procesu přepravy, což také předpokládají respondenti studie Ericsson IndustryLab – 68 procent dotázaných uvedlo, že do 3 až 5 let bude pro jejich firmu důležité, být součástí takové integrované logistické sítě.

Logistika zítřka

Širší uplatnění digitálních nástrojů a integrovaných systémů nejenže zvýší transparentnost i efektivitu logistických procesů, ale také způsobí celkovou proměnu celého odvětví. 67 procent dotázaných společností plánuje do pěti let pracovat s AI a Big Data, přičemž 19 procent respondentů tak již alespoň do určité míry činí. Integrace těchto nástrojů umožňuje předvídat poptávku zákazníků tak, že lze zboží vypravit na cestu proaktivně a využít při tom ty nejefektivnější dostupné způsoby přepravy. 64 procent respondentů uvedlo, že prediktivní logistiku zavede v příštích 3 až 5 letech s tím, že 86 procent plánuje zavést služby skladování na požádání (on-demand warehousing).

Co to ale znamená, obrazně řečeno, pro jeden konkrétní kontejner? Zdaleka jej nestačí jen polepit QR či čárovými kódy, přepravní jednotky stejně jako prostředky i terminály a sklady budou vybaveny čidly a senzory všeho druhu. Internet věcí se ovšem neobejde bez připojení, které bude rozmanitých podob. V malém měřítku, například v rámci jednoho nákladního vozidla, konektivitu zastane Bluetooth či Bluetooth Low Energy. Celý logistický areál pokryjí privátní LPWAN sítě, ať už na technologii LTE-M, NB-IoT nebo podobném standardu, či dle požadovaných parametrů případně také Wi-Fi. A protože zboží se během svojí poutě nenachází jen v logistických terminálech s vlastní telekomunikační infrastrukturou, klíčovou roli sehrají také mobilní sítě 5G.

Pokročilou distribuci zboží zkrátka umožní kombinace internetu věcí, umělé inteligence a komunikace v reálném čase. Čehož nezbytným předpokladem ovšem je robustní připojení podél celého logistického řetězce. Studie Ericsson IndustryLab jasně ukazuje, že si jsou profesionálové z oboru dobře vědomi, jak velký dopad na logistiku bude konektivita mít. Podle studie analytiků Berg Insight z roku 2019 bude už za dva roky k síti připojený každý třetí kamion a 15 procent kontejnerů. Ve světle dat nasbíraných Ericsson IndustryLab se však tento odhad jeví ještě jako konzervativní.

Text a foto: Ericsson

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Signys Logistics: Řízení skladů přes mobilní aplikaci efektivně a online!

Moderní logistika vyžaduje efektivní a spolehlivé řešení pro řízení skladů a sledování zásob. S aplikací Signys Logistics a modu­lem řízených skladů WMS Signys máte na dosah ruky nástroje, které vám umožní zvýšit efektivitu vašich logistických operací a dosáhnout tak co nejvíce optimálního využití zdrojů.