- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (20)
- Cloud computing (IaaS) (7)
- Cloud computing (SaaS) (24)
- CRM (46)
- DMS/ECM - správa dokumentů (17)
- EAM (14)
- Ekonomické systémy (66)
- ERP (78)
- HRM (25)
- ITSM (5)
- MES (28)
- Řízení výroby (36)
- WMS (21)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (23)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM ... (34)
- Dodavatelé CRM (33)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (69)
- Informační bezpečnost (33)
- IT řešení pro logistiku (46)
- IT řešení pro stavebnictví (23)

















Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se
Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...
Industry 4.0 Průmysl 4.0
Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?
VR – virtuální realita
Praktické využití virtuální reality ve službách i podnikových aplikacích.
Příručka úspěšného IT manažera
Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...
Budoucnost dodavatelských řetězců stojí na digitálních technologiích a rozvoji automatizace
Zavedení digitálního řízení přineslo dodavatelským řetězcům v nejrůznějších odvětvích průmyslu vyšší efektivitu a lepší viditelnost. V době, kdy se v podnicích po celém světě prosazuje tzv. dodavatelský řetězec 4.0, se tradiční dodavatelské řetězce stávají rychle minulostí.


Nedostatky tradičních dodavatelských řetězců
I přes neustálý technologický vývoj se dodavatelské řetězce ve všech oborech stále potýkají s několika problémy. Zejména pro společnosti, které se spoléhají na strategii „plánování a reakce“ tradičních dodavatelských řetězců, bude zavádění strategií pro zkvalitnění dodavatelského řetězce výrazně obtížnější.
Tradiční dodavatelský řetězec se opírá o lineární přístup, v němž je každý krok přímo závislý na kroku předcházejícím. A ačkoli je logické, aby tok výrobků sledoval proces návrhu, nákupu, objednávky a prodeje, selhání v kterémkoli bodě tohoto procesu může zůstat prakticky nezjištěno po celé dny. V důsledku toho nemají společnosti dostatečnou viditelnost a mohou zmeškávat termíny – jak u příchozího zboží, což může zapříčinit zpoždění výroby, tak u odchozích zásilek, které nedorazí včas. Výsledkem pak mohou být nespokojení zákazníci a negativní hodnocení.
Tradiční dodavatelské řetězce jsou nejen složité a založené na více pohyblivých prvcích – celý proces je zde nepružný a při neočekávaných změnách může zkolabovat. Na rozdíl od digitálního řízení dodavatelského řetězce, které data průběžně analyzuje v reálném čase, se tradiční dodavatelské řetězce spoléhají na historická data. A protože mohou vycházet pouze z historických transakcí, často zachytí problémy až poté, co se projeví.
Nedostatečná viditelnost a potenciál selhání jsou na dnešním trhu nepřijatelné. Mnoho společností se proto rozhoduje místo neplodného přihlížení a doufání, že se všechny problémy vyřeší dostatečným plánováním, zavést digitální transformaci dodavatelského řetězce.
Co je digitální dodavatelský řetězec?
Podobně jako u tradičních dodavatelských řetězců je cílem digitálního dodavatelského řetězce zvýšit viditelnost uvnitř společnosti a umožnit jí tak lépe rozpoznávat rizika a reagovat na problémy. V otázce zvyšování viditelnosti jsou ovšem digitální řetězce mnohem efektivnější než jejich tradiční předchůdci.
Digitální dodavatelské řetězce nabízí společnostem možnost sledovat data v reálném čase a tím i reagovat na problémy přímo v okamžiku jejich vzniku. Nejen, že mohou společnosti shromažďovat více dat o fungování svých dodavatelů a potřebách zákazníků – digitální dodavatelský řetězec jim navíc umožňuje příslušné procesy automatizovat a dosáhnout lépe propojeného dodavatelského řetězce.
V neposlední řadě pomáhají digitální dodavatelské řetězce také budovat a udržovat lepší vztahy s dodavateli a omezovat tak zdroje narušení řetězců. Pružnější vztahy pak napomáhají integraci interních a externích informačních systémů pro nepřetržitou obousměrnou komunikaci mezi dodavateli, vedením společnosti a všemi zúčastněnými stranami.
Digitální dodavatelské řetězce jsou také mnohem více zákaznicky orientované. Využívání analýzy dat v reálném čase přináší výhody nejen společnostem, ale poskytuje i přesnější časové odhady a umožňuje tak zákazníkům lépe sledovat objednané zboží. Toto zlepšení viditelnosti pak nepochybně prospívá i vztahům se zákazníky.
Výhody dodavatelského řetězce 4.0
S přijetím digitálního dodavatelského řetězce se pojí celá řada výhod. Dodavatelský řetězec 4.0 zlepšuje plánování dodavatelského řetězce díky automatizaci procesů a přímo ze své podstaty vytváří lépe propojený dodavatelský řetězec s vyšší viditelností a efektivitou.
Vyšší efektivita
Společnosti, které zavedly dodavatelský řetězec 4.0, si začaly všímat větší efektivity svých procesů a pracovat na řešení oblastí, které přispívají k jejich narušení. Využití internetu věcí a uplatnění nových možností robotiky podnikům umožňuje zaměřit se na automatizaci systémů a dosáhnout tak prudkého zvýšení efektivity. Roboti však nemusí jen zpracovávat čísla. Naopak – dokážou i manipulovat s materiálem a téměř kompletně automatizovat veškeré skladové procesy včetně příjmu, expedice, balení a podobně.
Lepší viditelnost
Digitální řízení dodavatelských řetězců poskytuje společnostem větší viditelnost ve všech aspektech jejich dodavatelského řetězce. Díky němu mohou každou fázi řetězce sledovat v reálném čase a nejsou již odkázány jen na historická data. Týdenní předpovědi a kvalitnější prediktivní software navíc umožňují větší přesnost v plánování dodavatelského řetězce. Namísto spoléhání na bezprostřední, manuální identifikaci problémů a rizik v rámci dodavatelského řetězce dokáže integrace digitálních dodavatelských řetězců rizika identifikovat automaticky a dokonce i navrhovat způsoby, jak tato rizika zmírnit.
Integrované plánování
Digitální dodavatelské řetězce, které využívají integrované plánování, mohou pomoci předcházet a omezovat plýtvání a navíc maximalizovat efektivitu v každém kroku dodavatelského řetězce. Využití softwaru (např. ERP systémů) také společnostem umožňuje lepší plánování dodavatelského řetězce – od optimalizace skladových zásob přes plánování výroby až po finanční plánování.
Plánování poptávky může společnostem rovněž pomoci lépe předvídat a řešit problémy vznikající v důsledku výkyvů na trhu a dosáhnout efektivního plánování prodeje a provozu. Software pro plánování poptávky pomáhá předcházet nákupu příliš velkého nebo příliš malého množství materiálu, čímž přispívá k optimalizaci zisku.
Budoucnost digitální transformace dodavatelských řetězců
Systémy, které tvoří úspěšný dodavatelský řetězec, se budou díky digitální transformaci dodavatelského řetězce i nadále zdokonalovat. Zapojení ERP do řízení dodavatelských řetězců neustále zlepšuje sběr a analýzu dat a rovněž využití softwaru v pro omezení plýtvání a zmírnění rizik znamenalo pro tyto řetězce doslova revoluci.
Budoucnost dodavatelských řetězců stojí na digitálních technologiích a rozvoji automatizace. K nejdůležitějším prvkům digitálního dodavatelského řetězce přitom patří integrace cloudu, kterou lze využít pro analýzu dat v reálném čase a lepší komunikaci mezi zúčastněnými stranami. Uplatnění umělé inteligence a automatizace navíc bude i nadále omezovat plýtvání a snižovat chybovost. Pro společnosti, které chtějí řešit vnitřní i vnější problémy, předvídat překážky a předcházet jim budou mít digitální dodavatelské řetězce stále větší význam. Budoucnost je tu – a automatizované technologie změní dodavatelské řetězce jednou provždy.
![]() |
Anne Sexton Autorka článku působí v oddělení marketing & communications společnosti QAD. |


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
21.2. | CIO Agenda 2023 |
22.2. | Kontejnery v praxi 2023 |
21.3. | IT Security Workshop 2023 |
25.4. | Konference ALVAO Inspiration Day |
16.5. | Trends in Automotive Logistics |
Formulář pro přidání akce