IT SYSTEMS 12/2022 , Logistika, řízení skladů, WMS

Budoucnost dodavatelských řetězců stojí na digitálních technologiích a rozvoji automatizace

Anne Sexton


Zavedení digi­tál­ní­ho řízení při­neslo doda­va­tel­ským řetězcům v nejrůz­něj­ších odvětvích průmys­lu vyšší efektivitu a lepší viditel­nost. V době, kdy se v podnicích po celém světě prosazuje tzv. doda­va­tel­ský řetězec 4.0, se tradiční dodavatelské řetězce stávají rychle minulostí.


Nedostatky tradičních dodavatelských řetězců

I přes neustálý technologický vývoj se dodavatelské řetězce ve všech oborech stále potýkají s několika problémy. Zejména pro společnosti, které se spoléhají na strategii „plánování a reakce“ tradičních dodavatelských řetězců, bude zavádění strategií pro zkvalitnění dodavatelského řetězce výrazně obtížnější.

Tradiční dodavatelský řetězec se opírá o lineární přístup, v němž je každý krok přímo závislý na kroku předcházejícím. A ačkoli je logické, aby tok výrobků sledoval proces návrhu, nákupu, objednávky a prodeje, selhání v kterémkoli bodě tohoto procesu může zůstat prakticky nezjištěno po celé dny. V důsledku toho nemají společnosti dostatečnou viditelnost a mohou zmeškávat termíny – jak u příchozího zboží, což může zapříčinit zpoždění výroby, tak u odchozích zásilek, které nedorazí včas. Výsledkem pak mohou být nespokojení zákazníci a negativní hodnocení.

Tradiční dodavatelské řetězce jsou nejen složité a založené na více pohyblivých prvcích – celý proces je zde nepružný a při neočekávaných změnách může zkolabovat. Na rozdíl od digitálního řízení dodavatelského řetězce, které data průběžně analyzuje v reálném čase, se tradiční dodavatelské řetězce spoléhají na historická data. A protože mohou vycházet pouze z historických transakcí, často zachytí problémy až poté, co se projeví.

Nedostatečná viditelnost a potenciál selhání jsou na dnešním trhu nepřijatelné. Mnoho společností se proto rozhoduje místo neplodného přihlížení a doufání, že se všechny problémy vyřeší dostatečným plánováním, zavést digitální transformaci dodavatelského řetězce.

Co je digitální dodavatelský řetězec?

Podobně jako u tradičních dodavatelských řetězců je cílem digitálního dodavatelského řetězce zvýšit viditelnost uvnitř společnosti a umožnit jí tak lépe rozpoznávat rizika a reagovat na problémy. V otázce zvyšování viditelnosti jsou ovšem digitální řetězce mnohem efektivnější než jejich tradiční předchůdci.

Digitální dodavatelské řetězce nabízí společnostem možnost sledovat data v reálném čase a tím i reagovat na problémy přímo v okamžiku jejich vzniku. Nejen, že mohou společnosti shromažďovat více dat o fungování svých dodavatelů a potřebách zákazníků – digitální doda­va­tel­ský řetězec jim navíc umožňuje příslušné procesy automatizo­vat a dosáhnout lépe propojeného dodavatelského řetězce.

V neposlední řadě pomáhají digitální dodavatelské řetězce také budovat a udržovat lepší vztahy s dodavateli a omezovat tak zdroje narušení řetězců. Pružnější vztahy pak napomáhají integraci interních a externích informačních systémů pro nepřetržitou obousměrnou komunikaci mezi dodavateli, vedením společnosti a všemi zúčastněnými stranami.

Digitální dodavatelské řetězce jsou také mnohem více zákaznicky orientované. Využívání analýzy dat v reálném čase přináší výhody nejen společnostem, ale poskytuje i přesnější časové odhady a umožňuje tak zákazníkům lépe sledovat objednané zboží. Toto zlep­še­ní viditelnosti pak nepochybně prospívá i vztahům se zákazníky.

Výhody dodavatelského řetězce 4.0

S přijetím digitálního dodavatelského řetězce se pojí celá řada výhod. Dodavatelský řetězec 4.0 zlepšuje plánování dodavatelského řetězce díky automatizaci procesů a přímo ze své podstaty vytváří lépe propojený dodavatelský řetězec s vyšší viditelností a efektivitou.

Vyšší efektivita

Společnosti, které zavedly dodavatelský řetězec 4.0, si začaly všímat větší efektivity svých procesů a pracovat na řešení oblastí, které přispívají k jejich narušení. Využití internetu věcí a uplatnění nových možností robotiky podnikům umožňuje zaměřit se na automatizaci systémů a dosáhnout tak prudkého zvýšení efektivity. Roboti však nemusí jen zpracovávat čísla. Naopak – dokážou i manipulovat s materiálem a téměř kompletně automatizovat veškeré skladové procesy včetně příjmu, expedice, balení a podobně.

Lepší viditelnost

Digitální řízení dodavatelských řetězců poskytuje společnostem větší viditelnost ve všech aspektech jejich dodavatelského řetězce. Díky němu mohou každou fázi řetězce sledovat v reálném čase a nejsou již odkázány jen na historická data. Týdenní předpovědi a kvalitnější prediktivní software navíc umožňují větší přesnost v plánování doda­va­tel­ské­ho řetězce. Namísto spoléhání na bezprostřední, manuální identifikaci problémů a rizik v rámci dodavatelského řetězce dokáže integrace digitálních dodavatelských řetězců rizika identifikovat automaticky a dokonce i navrhovat způsoby, jak tato rizika zmírnit.

Integrované plánování

Digitální dodavatelské řetězce, které využívají integrované plánování, mohou pomoci předcházet a omezovat plýtvání a navíc maximalizovat efektivitu v každém kroku dodavatelského řetězce. Využití softwaru (např. ERP systémů) také společnostem umožňuje lepší plánování dodavatelského řetězce – od optimalizace skladových zásob přes plánování výroby až po finanční plánování.

Plánování poptávky může společnostem rovněž pomoci lépe předvídat a řešit problémy vznikající v důsledku výkyvů na trhu a dosáhnout efektivního plánování prodeje a provozu. Software pro plánování poptávky pomáhá předcházet nákupu příliš velkého nebo příliš malého množství materiálu, čímž přispívá k optimalizaci zisku.

Budoucnost digitální transformace dodavatelských řetězců

Systémy, které tvoří úspěšný dodavatelský řetězec, se budou díky digitální transformaci dodavatelského řetězce i nadále zdokonalovat. Zapojení ERP do řízení dodavatelských řetězců neustále zlepšuje sběr a analýzu dat a rovněž využití softwaru v pro omezení plýtvání a zmírnění rizik znamenalo pro tyto řetězce doslova revoluci.

Budoucnost dodavatelských řetězců stojí na digitálních technologiích a rozvoji automatizace. K nejdůležitějším prvkům digitálního dodavatelského řetězce přitom patří integrace cloudu, kterou lze využít pro analýzu dat v reálném čase a lepší komunikaci mezi zúčastněnými stranami. Uplatnění umělé inteligence a automatizace navíc bude i nadále omezovat plýtvání a snižovat chybovost. Pro společnosti, které chtějí řešit vnitřní i vnější problémy, předvídat překážky a předcházet jim budou mít digitální dodavatelské řetězce stále větší význam. Budoucnost je tu – a automatizované technologie změní dodavatelské řetězce jednou provždy.

Anne Sexton Anne Sexton
Autorka článku působí v oddělení marketing & communications společnosti QAD.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Získejte konkurenční výhodu s WMS

Rychlost, přesnost, spolehlivost. To jsou proměnné, které chtě nechtě ovlivní reputaci každého dodavatele v očích zákazníka. Nároky na dodavatele se stále stupňují, stejně jako roste tlak na minimalizaci nákladů pro dosažení co nejvyšší marže. Můžete být v dodávkách nejrychlejší na trhu. Pokud však nedodáte přesně to, co máte, plusové body vám to nepřinese. Když se naopak budete soustředit jen na přesnost, nemusíte být dostatečně rychlí. Ať tak či onak, vaše pozice spolehlivého dodavatele tím může být oslabena. Jak si udržet dobré jméno a zároveň držet náklady na logistiku na uzdě? Jděte na to systémově a optimalizujte skladové hospodářství pomocí WMS.