facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 10/2017 , Logistika, řízení skladů, WMS

Blockchain může být budoucností SCM

Ing. Tomáš Formánek


Supply Chain + BlockchainOd roku 2008 žije globálně ve městech více než polovina světové populace a toto číslo stále roste. Naše společnost je, víc než kdy jindy, závislá na efektivním zásobování. Bez chytrých dodavatelských řetězců by život ve městech nebyl možný. Efektivní plánování dodavatelů od těžby surovin až po výsledný produkt v krámku na konci ulice je natolik komplexní a variabilní, že není v lidských silách jej spočítat. Dodavatelské řetězce za nás tedy řídí chytré softwary, které umí rychle reagovat na výkyvy poptávky a navrhují takové zásoby a dodávky, které, pokud možno, co nejvíce ušetří vstupní materiál, skladové prostory, čas, lidské zdroje a s tím vším související peníze. To, co však software neumí, je výkyvy i interpretovat.


Bullwhip efect

Náhlý výkyv v prodejích v jedné malé samoobsluze, který může být způsobený počasím, nebo nárazovou akcí, může zavdat neopodstatněnou vyšší do-objednávku rychle mizícího zboží. Ta způsobí totéž u velkoobchodu, dále u velkoskladu a nakonec u výrobce, který začne (bez znalosti původní podstaty) produkovat zbytečně velké množství produktů. Stejně jako bič s každou vlnou zrychluje a na svém konci pak dosahuje rychlosti zvuku (a tím de facto způsobuje prásknutí), se i v dodavatelském řetězci problém výkyvu násobí. Odborníci na logistiku mu tedy dali přezdívku "bullwhip efect“ a pro mnohé je považován za největší výzvu řízení logistických procesů.

Odstranění bullwhip efektu je možné pouze při vyhodnocování reálných příčin výkyvů poptávky a nabídky. Tu lze dělat skrze propojování databází a analýzy velkých dat, ale ani tam počítač nepomůže, nebudou-li data známá anebo se o ně finální obchodníci nebudou ochotni podělit se zbytkem řetězce. Zde je právě prapůvod celého problému. Jednotliví aktéři dodavatelských řetězců si totiž informace sdílejí jen zřídka. Z obavy ztráty dat, prozrazení obchodní strategie a udržení obchodního tajemství totiž obchodníci, sklady i výrobci svá data neporovnávají. Tato taktika může vést krátkodobě v jedné části řetězce k velkým ziskům, ale celkově a dlouhodobě všem škodí.

Před lety jsme vytvořili platformu nazvanou Supply Chain Love, která výše zmíněné problémy odstraňuje. Firma, která tuto platformu využívá, vidí celý svůj řetězec na jedné obrazovce. Disponuje jedním plánem, který určuje, co se stane v celém řetězci, všechny články řetězce vidí ostatní a v neposlední řadě umožňuje řídit celou firmu a následně řetězec pomocí krátkodobého forecastu, nikoliv pohledem do minulosti.

Nově pak do hry vstoupila relativně nová technologie, které umocňuje potřebu sdílet informace uvnitř řetězce. Je jím blockchain, který dokáže být transparentní a distribuovaný, což jsou přesně ty potřeby, které dnešní spotřebitelé mají.

Blockchain může být budoucností supply chainu

Technologie Blockchain je dnes už relativně dobře známá. Takže stačí jen shrnout základní principy. V podstatě jde o distribuovanou databázi, která vám umožňuje přesně evidovat účetní operace neboli transakce. Ty se pak sdružují do tzv. bloků. Zpětně jsou dohledatelné, vždy se ví, kdo provedl transakci nebo kdo obdržel odměnu. Celý systém je díky této dohledatelnosti transparentní. Jde v podstatě o elektronickou formu účetní knihy.

Klíčové je to, že blockchain běží distribuovaně. Kopii databáze tak u sebe mohou mít všichni účastníci. Tudíž nemůže existovat situace, kdy jeden ze subjektů má absolutní kontrolu. Systém je tím pádem méně náchylný na výpadek jednoho nebo více počítačů/severů/subjektů.

Nové bloky v blockchainu vznikají procesem těžení. Jde o matematicky extrémně složitou úlohu, která zaručuje celkovou bezpečnost systému. Proces těžení obstarávají tzv. těžaři, kteří disponují obrovským výpočetním výkonem. Jsou extrémně důležitým hráčem v této technologii, a proto za to dostávají dobře zaplaceno. Za každý blok, který využijete, platíte tzv. transaction fee. Ten jde do kapsy těžařovi, který daný blok vytěžil. Na technologii blockchain dnes běží například nejznámější kryptoměna Bitcoin.

Současné pojetí dodavatelských řetězců přestává jednotlivým hráčům a zejména pak finálním spotřebitelům vyhovovat. Dnešní doba nahrává do karet řešením, která jsou v základu transparentní. Zákazník potřebuje znát co nejvíce informací o produktu, který kupuje. Představte si zákazníka vašeho produktu, který si on-line zkontroluje, odkud pocházejí suroviny, kdo jsou dodavatelé nebo že nikdo z účastníků v dodavatelském řetězci nemá problémy s plněním ekologických limitů apod. Není to tak dávno, kdy se provalila ohromná kauza v Holandsku, kdy dvě firmy dodaly do Evropy 50 000 tun hovězího, které ale ve skutečnosti obsahovalo koňské maso.

Blockchain je ideální řešení pro tak složité a komplexní uskupení, jakým je dodavatelský řetězec. Průměrný dodavatelský řetězec má vyšší stovky až tisíce subjektů, mezi kterými denně protéká ohromné množství produktů a desítky až stovky tisíc informací. Filip Doušek ze Stories uvádí, že do průměrné firmy přiteče 360 tisíc nových informací za den. Představte si, že můžete sledovat své dodavatele prakticky on-line. A předejít tak výše zmíněným případům anebo dalším, jako byl výskyt E.coli ve velkém řetězci mexických restaurací.

Blockchain automaticky uvolní peníze, pokud dojde k předání zboží, nebo naopak převede peníze zpět, pokud je dodávka zboží vadná. Každá z transakcí je dohledatelná a transparentní.

Firmy, které chtějí mít větší kontrolu nad svým dodavatelským řetězcem, dnes často používají technologii EDI, neboli elektronickou výměnu dat. Je to krok správným směrem, kde mezi dodavateli a zákazníky existuje protokol, který má stejný význam a každý chápe jednotlivé operace. Ale v porovnání s blockchainem jde o poměrně zastaralou technologii, která je postavená na centralizovaném modelu. Navíc musí mít každý zapojený subjekt vlastní řešení, které EDI podporuje. Takže proč je blockchain ideální řešení pro řízení dodavatelských řetězců? Protože je:

  • Transparentní
  • Distribuovaný
  • Online
  • Bezpečný
  • Může být i relativně levný
  • Dobře škálovatelný
  • Má podporu tzv. smart contracts

Poslední, co stojí za zmínku, je možnost, že si můžete provozovat tzv. privátní blockchain, který bude nastavený například pouze pro váš dodavatelský řetězec. Můžete si zavést svoji vlastní měnu a dohodnout se s bankou na kurzu, za který si vaši dodavatelé mohou směňovat tuto měnu na české koruny nebo další měny.

Blockchain a velcí hráči

Jako každá nová technologie ale stále čeká na to, až ho adoptují velcí hráči, kteří ostatním ukážou praktické příklady, nastaví správné očekávání a umožní zbytku trhu, aby byl díky této technologii produktivní. Jaké jsou tedy příklady firem, které již adoptovali blockchain?

  • Za zmínku určitě stojí Microsoft, který představil nový produkt postavený na technologii Ethereum. Jedním kliknutím si tak nastavíte soukromý blockchain, který poběží na jejich cloudové technologii Azure.
  • Dalším hezkým příkladem je Hyperledger, pod kterým je zapsána celá řada velkých jmen včetně bank a dalších institucí. Jde o open source řešení postavené na blockchainu hostovaném Linux Foundation.
  • Největší světová těžařská společnost BHP Billiton používá blockchain postavený na Ethereu ke sledování analýz minerálů u svých externích dodavatelů.
  • Maersk implementuje blockchain pro sledování kontejnerů. Jejich cílem je mít do konce roku 2017 10 milionů kontejnerů sledovaných technologií blockchain.
  • Velká věc se nedávno stala v Japonsku, které oficiálně akceptuje bitcoin jako jednu z platebních možností.
  • Celý bankovní sektor je tlačený do toho, aby byl schopen akceptovat technologii blockchainu.

Budoucnost Supply Chain

Ve vztahu k aktuálním trendům v oboru Supply Chain Management (jako jsou 3D tisk, green logistics, autonomní vozidla, uberizace dopravy, untouched logistics, naprostá standardizace obalů, totální visibilita apod.) vypadá koncepce transparentních dodavatelských řetězců, ve kterých sdílejí všechny články informace mezi sebou, jako to nejlepší, co by se mohlo stát.

Jak implementovat Blockchain u vás ve firmě? Je to podobné jako s jakoukoli jinou novou technologií. Měli byste následovat následující postup:

  1. Dobře si identifikovat a popsat užití Blockchainu ve vaší firmě, tzv. use case. Pro začátek může stačit, pokud zkusíte navázat kontakt s vybranými dodavateli nebo zákazníky. Velmi ve zkratce: Chci převést proces objednávání u dodavatelů, následnou dodávku do skladu a potvrzení o převzetí do technologie Blockchain. Očekávám, že díky tomu odstraním spousty ručních činností, které jsou s tím spojené a jdou přes několik systémů.
  2. Proof of concept (POC) – velmi malý a omezený test, ve kterém byste měli využít agilní přístup a rychle a často iterovat nebo taky jinými slovy nacházet slepé uličky a poučit se z toho. Většinou jde o interní testování na smyšlených datech.
  3. Pilotní provoz – s vybranými zákazníky nebo dodavateli máte nastavenou komunikaci na technologii Blockchain a testujete systém v realitě. Nicméně stále jde o fázi, kde testujete pouze malý vzorek a vybraní dodavatelé (nebo zákazníci) rozumí, že jde o test. Obě strany jsou připraveny rychle měnit případný systém a hledat a odstraňovat veškeré závady.
  4. Rollout na všechny dodavatele a zákazníky – postupně implementujete vyzkoušenou technologii na zbytek vašich partnerů a postupně přecházíte na plnohodnotné řešení pro celou firmu.

Většina současných světových projektů na Blockchainu je v kroku č. 2. Pár z nich je ve fázi pilotních provozů. V plném rolloutu tj. v plném provozu, který je již otestovaný milionem transakcí, velkým počtem uživatelů a dokonce i útokům z vnějšku, je pouze Bitcoin. Případně další kryptoměny, např. Ethereum.

Ano, jde o relativně mladou technologii, ale to by vás nemělo odradit od případného uvažování, jak ji využít u vás ve firmě. V naší společnosti máme zkušenosti z více než tisícovky různých firem z odlišných oborů a zemí, ale to, co je spojuje, je stále velká roztříštěnost procesů, netransparentnost a někdy až zbytečně velká nutnost ručních zásahů. To vše je zdrojem zbytečného plýtvání, a pokud existuje technologie, která by to dokázala odstranit, tak stojí určitě za zvážení postavit malý agilní tým, který ji vyzkouší přímo ve vašem prostředí. Budoucnost přeje připraveným!

Tomáš Formánek Tomáš Formánek
Autor článku je marketingový ředitel a spolumajitel společnosti Logio, která se věnuje optimalizaci dodavatelských řetězců.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.