- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Automatizace logistiky začíná vyřazením papíru
Mezi roky 2013 a 2018 se zvýšil počet skladů a výrobních hal v Česku skoro o 70 procent. Paralelně s tím se také zvýšil počet lidí, kteří pracují na pozici skladníků, a to na víc než dvojnásobek. Protože už „není kde brát“, ruku v ruce s nárůstem počtu skladníků jde také výrazný nárůst jejich platů. Ty poskočily o pětinu. Třeba obsluha vysokozdvižných vozíků si polepšila dokonce o 40 procent. Marže firem působících v logistice jsou přitom obecně nízké, takže nelze na jejich úkor neustále zvyšovat mzdové náklady. Co s tím, pokud nechcete výrazněji zdražovat, a přijít tak o klienty?


Jedním z řešení je automatizace a robotizace. Právě výrazné zvyšování nákladů na pracovní sílu tomuto kroku nahrává a zkracuje návratnost investice. Ta se jen vlivem růstu platů v posledních letech zkrátila o několik měsíců až půl roku. U jednoho z projektů ve strojírenské výrobě, který jsme řešili, došlo ke zkrácení ekonomické návratnosti automatizace ze čtyř a půl na čtyři roky. A podobný trend se dá čekat minimálně i letos.
Řada firem pak o přechodu na alespoň částečně automatizovanou výrobu uvažuje i v případě, že nedává až takový ekonomický smysl. Důvod je právě v nedostatku pracovní síly. Ve výsledku tak mají dvě varianty – investovat do robotů, nebo nevyrábět.
Kde začít?
Logistika obecně představuje oblast, kde lze velmi exaktně dopředu spočítat, kdy se každá investovaná koruna, euro či dolar vrátí. Zároveň se říká, že investice do optimalizace a modernizace logistiky je v dnešní době jedna z posledních oblastí, ve které lze skokově zvýšit produktivitu společnosti a její zisk.
Firmy často přicházejí s tím, že chtějí rovnou zavést Průmysl 4.0. My ale zjistíme, že před tím by u nich bylo třeba projít řadou předchozích stupňů, které nelze přeskočit. Nejde mávnutím kouzelného proutku přejít od tužky a papíru k robotům a digitalizaci. Když už nic jiného, velkou bariérou u takové revoluce by bylo to, že jste sice změnili provoz, ale nezměnili jste myšlení lidí.
Navíc mnohdy není řešením nákup automatických vozíků nebo automatizovaných regálových systémů, ale spíše automatizace částečná. To vyžaduje přípravu řešení přesně na míru, kde by byly jednotlivé automatizační prvky nasazeny právě tam, kde se to vyplatí.
Udělejte si inventuru
Než začneme nakupovat stroje, měli bychom se také podívat na to, jestli nemůžeme efektivněji využít to, co už máme. Jeden z našich klientů chtěl postavit novou budovu, aby tak vyřešil nedostatečné skladovací kapacity. Této obří investici se ale podařilo vyhnout „pouhou“ optimalizací flotily manipulační techniky, která dokázala lépe využít kapacitu původního skladu.
Takovou optimalizaci můžete udělat i s ohledem na provozní náklady. Do těch vstupuje řada faktorů. Od zcela zřejmých, jako je energie, palivo, náklady na servis, až po ne zcela samozřejmé náklady, jako například náklady procesních časů, které mohou zpomalovat celou vaši firmu. Právě tady fragmentovaná flotila manipulační techniky výrazně ztrácí, protože opravu jednotlivých kusů není většinou možné zaštítit rámcovou smlouvou, mají odlišné servisní intervaly atd.
Proto je vhodné při nákupu nové manipulační techniky a každém jejím rozšiřování přemýšlet v kontextu řízení hmotných aktiv, které zahrnuje veškeré náklady životního cyklu strojních zařízení.
Jedničky a nuly
Je potřeba si uvědomit také to, že robotem není jenom kus železa s kilometry drátů. Za robota se dá označit také umělá inteligence. Lidský faktor a excelové tabulky jsou plně nahrazeny automatizovaným systémem, který přesně ví na základě unikátních výpočtů a pravidel, kdy, co, kde a jak objednat, aby byl celý dodavatelský řetězec optimálně vyladěn a nastaven. Dokáže zoptimalizovat proces nakládky a vykládky, postavit optimální distribuční topologii tak, abychom zákazníkům doručili zboží co nejrychleji, nejlevněji a nejefektivněji, získali si jejich věrnost a zároveň tak předběhli konkurenci. Auta díky nim ušetří najeté kilometry a s tím i náklady na pohonné hmoty.
Softwarová řešení jsou schopná předpovědět poptávku. Když víte, co si kde zákazník koupí, naplánujete podle toho dopředu celý obchodní nebo výrobní cyklus, aniž byste museli mít zbytečné přebytky či nedostatky. Obojí je ve finále velmi drahé – jak zbytečný nadbytek, tak náhlý nedostatek.
Vyřaďte z procesů papíry
Prvním stupněm automatizace je ovšem u mnoha firem už jenom přechod na bezpapírový provoz. V době čárových kódů, čipů, magnetů a dalších zařízení je možné celkem jednoduše a výrazně zefektivnit a zrychlit fungování provozu, eliminovat chybovost a v neposlední řadě ušetřit za papír. A také pomalu a nenásilně začít s onou změnou myšlení zaměstnanců.
![]() |
Martin Paloncy Autor článku je konzultantem společnosti Logio. |


4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
9.4. | Digital Trust |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
Formulář pro přidání akce
13.2. | Webinář: Objevte Odoo: Nejmodernější cloudový systém... |
19.2. | Jak na vytěžování dat a zpracování došlých dokladů |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |