facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Dialog 3000Skylla
IT SYSTEMS 3/2021 , HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů

Nový normál v evidenci docházky

Soňa Výhonská


Dvě klíčové změny – flexibilita a dostupnost. Obojí vstoupilo do pracovního života jako vítr. Vlastně, jak pro koho, velká část firem již dávno na podobném principu fungovala. Jednalo se zejména o kreativní obory jako IT nebo marketing. Dnes takto fungují také právníci, ekonomové, účetní, ale i někteří úředníci. S největší pravděpodobností jde o tzv. „nový normál“, tedy ve společnosti trvale usazené změny. Pro firemní procesy to znamená více automatizace a digitalizace, méně papírování. Více cloudu, méně hardwaru. Více volnosti, méně „odpípaných směn“. Zní to příliš pozitivně? Možná. Ale je to jeden z mála kladů, které covid přinesl, tak proč ho nezdůrazňovat? Jak od nynějška nahlížet na evidenci docházky? Na pracovní dobu? Co se stává v tomto kontextu prioritou?


Pryč s biometrií

Chápeme, že v případě výrobních podniků to není právě žádoucí. Ty se terminálů se čtecími kartami ještě nějaký čas nezbaví. Ale jako dodavatel docházkového systému běžně dostáváme poptávky na evidenci pomocí biometrie nebo čipových karet od klasických „white collars“ společností – jsou to tzv. bílé límečky, kancelářské společnosti většinou s běžným, 40hodinovým pracovním týdnem. Dokonce jsme na obchodní schůzce přímo z úst personalistky slyšeli otázku, jak má řešit, když vidí svého kolegu, který přišel v 08:05, a přitom má pracovat od osmi. Velmi těžko se na tyto otázky hledá odpověď, když je již ve světě běžná flexibilní pracovní doba a kolegiální důvěra. „Opožděný“ zaměstnanec byl navíc obchodník. Ze zkušeností mnoha firem víme, že obchodníci mají a měli by mít flexibilní pracovní dobu a hodnocení jejich výkonu by se mělo odrážet v jiných oblastech, než je 5minutové zpoždění při příchodu do kanceláře.

V médiích minulý rok rezonovalo, že některé významné zahraniční instituce v Americe a také v Indii, primárně z hygienických důvodů, zrušily evidenci docházky přes dotykové terminály.

Začátkem loňského roku se k této změně odhodlalo například Policejní oddělení v New Yorku nebo Newyorské oddělení metropolitní dopravy. Zakázali používání biometrických zařízení a odůvodnili to snahou o zabránění šíření viru. Tyto příklady jsou dobrým důkazem, proč je cloud první volbou pro evidenci docházky – je bezpečný a spolehlivý. Přidáte-li k tomu skladování dat na straně poskytovatele, žádnou instalaci a dostupnost z jakéhokoliv zařízení s internetem, asi není pochyb, že cloud byl první volbou již dávno a „nový normál“ jeho pozici pouze upevnil.

Flexibilní pracovní doba

Už jsme ji načrtli, ale stojí za detailnější pohled. V době, kdy se doporučuje práce z domova, by flexibilní pracovní doba měla jít s tímto řešením ruku v ruce. Pracující, kteří mají doma děti nebo rodinné příslušníky vyžadující péči, potřebují flexibilitu. Každý rozumný zaměstnavatel chápe, že má-li zaměstnanec termín pro odevzdání podkladů např. v pondělí, je přeci úplně jedno, že bude materiály připravovat v sobotu odpoledne a že z objektivních příčin nebude v pátek pracovat celých 8 hodin.

Existují studie, podle nichž se lidé s flexibilní pracovní dobou cítí zdravěji, uvolněněji a lépe spí. Pro firmu je takový zaměstnanec větším přínosem, čili win-win situace pro obě strany.

Průzkum Workmonitor společnosti Randstad ukazuje, že až v 58 % Češi okamžitě reagují na pracovní emaily, zprávy a telefonáty mimo svou pracovní dobu. Zároveň platí, že pouze v 17 % pociťují tlak ze strany nadřízených na řešení pracovních záležitostí v době dovolené. Tento průzkum se uskutečnil v 34 zemích a výsledky České republiky odpovídají průměru. Dá se tedy říci, že za žádným trendem nezaostává.

Prolínání pracovního a soukromého života funguje i naopak. Až 77 % dotázaných občas řeší svoje soukromé záležitosti v pracovní době. Nejde tedy o nějaký tlak managementu na zaměstnance, aby pracoval nad rámec svých povinností. Pouze se tak projevuje flexibilita v pracovní době a z průzkumu vyplývá, že to všem stranám vyhovuje.

Co z toho plyne pro docházkové systémy?

Dvě klíčové změny – flexibilita a dostupnost. Možná v pracovní oblasti nezůstaneme u současné podoby. Vždyť většina z nás se těší zpátky do kanceláří, mezi lidi. Určitě se vrátíme ke spoustě dočasně přerušených návyků a rituálů. Ale vrátit se ke starým „píchačkám“, každodennímu dojíždění do práce a myslet si, že zaměstnanci zapomenou na jistý typ volnosti, která tu poslední rok převládá, by bylo chybou. A to si určitě každý správný personalista nebo manažer uvědomuje. Možná nám tu roste nová generace digitálních nomádů, proto je potřeba vytvořit jim prostředí pro spokojený pracovní život.

Zdroje:
https://www.businessinfo.cz/clanky/cesi-si-oblibili-flexibilitu-pracovni-doba-se-stale-vic-prolina-s-osobnim-casem/
https://findbiometrics.com/biometrics-news-nypd-hq-ceases-use-fingerprint-authentication-slow-coronavirus-031107/

Soňa Výhonská Soňa Výhonská
Autorka článku působí na pozici Business development specialist ve společnosti TULIP Solutions.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Žádný systém sám o sobě nic nevyřeší

IT Systems 4/2021V aktuálním vydání IT Systems opět najdete spoustu novinek ze světa informačních technologií a inspirace, jak je využít pro rozvoj vaší firmy nebo organizace. Mapujeme aktuální trendy v digitalizaci stavebnictví, vybavení pro kontaktní centra a service desky. Věnujeme se řízení práce na dálku a onboardingu zaměstnanců v době covidu, řízení projektů a hybridnímu cloudu. Významným tématem je jako vždy zajištění kybernetické bezpečnosti – konkrétně zabezpečení ICS, důsledky kauzy Exchange, DDoS útoky a bezpečnost mobilních zařízení.

Helios
- inzerce -