ERP systémy II , ERP systémy

Bez potíží a stresu:

Jak udělat z implementace ERP příležitost?

Ing. Jan Hofman


Implementace není jen tech­nic­kou nutností, ale také jedi­neč­nou výzvou a pří­le­ži­tos­tí k revizi i zefek­tiv­ně­ní firem­ních procesů. Toto ale platí za předpokladu, pokud se nepodcení její příprava a realizace. Jak tedy nasazovat ERP systém bez stresu a nečekaných překvapení?


Zdárný konec implementace předurčuje pečlivě připravené a vyhodnocené výběrové řízení. Ze strany implementátora není snadné klienta zaujmout a srozumitelně zodpovědět všechny otázky. Situace zákazníka je však ještě složitější: musí učinit správnou volbu. Proto doporučuji důkladně prověřit subjekt, o kterém uvažujete jako o implementátorovi. Zákazníci totiž dnes již zcela běžně požadují nejen pokrytí firemních procesů ERP řešením, ale také přidanou hodnotu ve formě informací, které posunou jejich byznys dál. Zkrátka očekávají zkušeného implementačního partnera s know-how z daného oboru. S ohledem na výběr „toho pravého“ doporučuji již v této fázi posoudit, zda bude provedena revize procesů, nebo se systém nasadí na původní řešení. Zde hraje roli i zaměření zákazníka. Například mnozí subdodavatelé pro automotive mají striktně daná výrobní pravidla, která jsou pevně svázaná s dodávkami automobilkám. Proto nezbývá prostor pro velké změny. Podobnou situaci sleduji u potravinářů, kdy pro tento obor přichází spousta nařízení ze strany Evropské unie, třeba kontroly čerstvosti nebo prokazatelnost kvality surovin a jejich původu.

Zároveň se nevyplácí přeceňovat „líbivost“ systému na úkor dalších vlastností. Má být nový software primárně „hezký a cool“, nebo funkční s možností přinést kýžené benefity? Zákazník také musí vědět, co od implementace očekává. Bude se jednat pouze o nahrazení části systému, či dodávku celého komplexního ERP?

Analýza jako základ

Svého implementátora jste vybrali, nyní se do středobodu dostává základní kámen pro přípravu každé implementace – analýza vašich požadavků. Jejími pilíři jsou odpovědi na následující otázky: Jaká je aktuální situace ve firmě z hlediska procesů, zaměstnanců a IT řeše­ní? Jaký by měl být budoucí stav s přihlédnutím k implementovanému rozsahu, úpravě procesů a zapojení jednotlivých lidí? Pokud se v této fázi nepodaří se zákazníkem vykomunikovat všechny skutečnosti, požadavky a představy, dají se v průběhu implementace očekávat problémy. Každá změna oproti navrženému stavu totiž může znamenat nadbytečné zakázkové úpravy, což bývá zdrojem nedorozumění, zpoždění nebo prodražení projektu.

Implementace na scéně

Po odsouhlasení analýzy a následného implementačního projektu se dostáváme k implementaci samotné. Ta mimo jiné zahrnuje technické zprovoznění systému, školení uživatelů, tvorbu zakázkových úprav, doladění firemních procesů, importy dat, integrační testy a ověření, zda uživatelé všemu rozumí.

Již ve fázi mezi analýzou a implementací (a zvláště při ní) doporučuji eliminovat personální změny, zejména u klíčových pracovníků. Co člověk, to jiný názor, což přináší citelné změny v nastavení procesů. Klíčová je i motivovanost zaměstnanců. Jejich případná neochota přijmout změnu zavádění systému blokuje. V neposlední řadě situaci nepomáhá přetížení uživatelů. Pokud jsou zavaleni prací, nemohou nové řešení dostatečně odzkoušet a otestovat. Při přechodu do ostrého provozu pak chybí patřičná orientace. Výsledkem bývá zcela zbytečná nespokojenost.

Neméně důležité je určit zodpovědnou osobu na obou stranách. V týmu implementátora nesmí chybět manažer, který zajistí procesní propojení jednotlivých agend v rámci ERP a zkoordinuje konzultanty z dotčených úseků. Odpovědí zákazníka by mělo být obsazení ob­dob­né pozice. Tento manažer dohlédne na propojení procesů „v po­čí­ta­či“ s denní praxí, scelí komunikaci uživatelů a vyvodí rozhodnutí.

Zadařilo se! Přecházíte na testovací a posléze ostrý provoz. Zde by ale péče o zákazníka končit neměla. Dohled nad celým řešením i pra­vi­del­né aktualizace systému včetně legislativních jsou v dnešní době naprostou samozřejmostí. Navíc progresivní firmy své procesy v čase přizpůsobují vyvstávajícím požadavkům. Proto by implementační part­ner měl „zůstat po ruce“ a operativně reagovat na přání zákazníka.

Jan Hofman Ing. Jan Hofman
Autor je ředitelem oddělení podpory společnosti QI GROUP, která vyvíjí informační systém QI.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.