facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Small Business Solutions I , Účetní a ekonomické systémy

Propojení e-shopu s ekonomickým systémem

přináší výhody i úspory



E-shop je stále častěji využívaná prodejní technologie. Je využívána v prodeji koncovému zákazníkovi (B2C) i pro obchod mezi firmami (B2B). Od poloviny devadesátých let, kdy se v USA objevily první vlaštovky internetového prodeje, e-shopy prošly několika revolučními technologickými skoky, zejména od statické nabídky k pružné reakci na poptávku a dynamické cenotvorbě. Mílovými kroky se také mění internetový marketing, bez kterého jsou on-line prodeje v současnosti nemyslitelné.


E-shop je z pohledu zákazníka výkladní skříní, která útočí na jeho emoce, vyvolává dojem kvality, dostupnosti a serióznosti. Z pohledu prodejce je to především systematické uspořádání produktů, které musí být nalezeno potenciálními kupci, musí být prezentováno atraktivně a za konkurenceschopnou cenu. Proto je potřeba s daty v e-shopu pracovat rychle a pružně. K tomu samotný e-shop nemá mnoho nástrojů, a tak prodejci stále více využívají možnosti napojit technologii webové aplikace na centrální systém, který spravuje nejen informace o produktech, ale také o zákaznících.

Propojení e-shopu s ekonomickým systémem přináší provozovateli výhody a úspory: správu dat na jednom místě, a tudíž žádné duplicitní záznamy, rychlost aktualizace informací o stavu a skladové dostupnosti zboží na obou místech, pružnou cenotvorbu, rychlou a automatizovanou reakci na zaslanou objednávku, propojení s logistickými systémy a dalšími systémy kooperujících firem, automatizaci opakujících se činností atd. Úspory jsou to nejen v přímých finančních nákladech na provoz, ale také v minimalizaci chybovosti při zadávání dat a úspoře lidského času.

V současnosti je nejčastějším způsobem napojení webové aplikace (tedy také e-shopu) na informační systém propojení prostřednictvím webové služby (web services). Definované standardy webových služeb slouží pro komunikaci dvou libovolně v síti umístěných aplikací mezi sebou, formou syntaxe XML.

Důsledné zabezpečení je klíčovým prvkem bezproblémové komunikace v rámci internetu. Proto webové aplikace komunikují s webovou službou výhradně přes šifrovaný kanál SSL. Každá zpráva obsahuje digitální podpis, kterým webová aplikace po ověření uživatelského jména a hesla prokazuje svoji identitu.

Online komunikaci mezi dvěma aplikacemi vysvětlíme na příkladu propojení informačního systému Abra G3 a kooperující aplikace EshopG3. Do propojení těchto aplikací vstupuje databázový stroj spolu s aplikačním serverem jako základní vrstvy IS. Tyto servery komunikují přes TCP/IP s webovou službou AbraWS. Tato uzavřená část se konečně dostává přes šifrovanou komunikaci (SSL SOAP/XML) k webovým aplikacím, v našem případě EshopuG3. K němu přistupují zákazníci svými webovými prohlížeči se zabezpečením 128bitovým SSL šifrováním.

Webová služba AbraWS poskytuje webovým aplikacím metody, které slouží například k zápisu dat do Abra G3, autentifikaci a správě uživatelů, správě certifikátů, šifrování a digitálnímu podpisu.

Pro bezpečnou komunikaci EshopuG3 jsou nejčastěji instalovány certifikáty pro webový server (zajištění komunikace s klientskými prohlížeči), pro podepisování například zpráv zasílaných poskytovateli karetních služeb a pro šifrovanou komunikaci s webovou službou.

Díky propojení EshopuG3 na informační systém Abra získává uživatel správu e-shopu z Abry (ceníky, karty, obrázky, firmy atd.), napojení na CRM (vytváření a editace aktivit, grafické zobrazení časového plánu), přehledy dokladů (objednávek, zálohových listů, dodacích listů, faktur), reporty s možností využití formulářů Abry, generátor dokladů, možnost tisku dokladů v HTML nebo PDF formátu, možnost rozesílat novinky e-mailem, provozovat anketu, infocentrum, poskytovat slevy a další.

V praxi tedy nakupující zákazník na e-shopu objedná zboží, webová služba obratem ukládá jeho objednávku do databáze Abry. Klientovi je automaticky e-mailem odesláno potvrzení o přijetí objednávky a zálohová faktura (v případě úhrady platební kartou, bankovním převodem nebo on-line úvěrem Home Credit).

Automatická služba dle nastaveného časového intervalu zkontroluje příchozí platby a identifikuje zákazníkovu platbu. SCM prověří skladové zásoby a systém vysílá interní vzkaz pracovníkovi skladu s přiloženou objednávkou. Skladník nebo generátor dokladů vytvoří faktury, které automaticky spáruje se zaplacenými zálohami. Zboží vyráží k zákazníkovi a systém odeslanou zásilku zapisuje do knihy odeslané pošty v informačním systému a zasílá avízo o expedici zákazníkovi s číslem balíku (e-mail a SMS). Stejné informace jsou současně uloženy v registrované části EshopuG3.

V určenou hodinu zasílá automatická služba obchodnímu řediteli e-mail s aktuálně sestaveným reportem prodeje za uplynulý den. Zákazník po několika dnech dostává automaticky vygenerovaný e-mail s dotazem na kvalitu dodávky a navazujících služeb (podporováno například ve spojení s Heurekou).

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.