- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Propojení e-shopu s ekonomickým systémem
přináší výhody i úspory
E-shop je stále častěji využívaná prodejní technologie. Je využívána v prodeji koncovému zákazníkovi (B2C) i pro obchod mezi firmami (B2B). Od poloviny devadesátých let, kdy se v USA objevily první vlaštovky internetového prodeje, e-shopy prošly několika revolučními technologickými skoky, zejména od statické nabídky k pružné reakci na poptávku a dynamické cenotvorbě. Mílovými kroky se také mění internetový marketing, bez kterého jsou on-line prodeje v současnosti nemyslitelné.


E-shop je z pohledu zákazníka výkladní skříní, která útočí na jeho emoce, vyvolává dojem kvality, dostupnosti a serióznosti. Z pohledu prodejce je to především systematické uspořádání produktů, které musí být nalezeno potenciálními kupci, musí být prezentováno atraktivně a za konkurenceschopnou cenu. Proto je potřeba s daty v e-shopu pracovat rychle a pružně. K tomu samotný e-shop nemá mnoho nástrojů, a tak prodejci stále více využívají možnosti napojit technologii webové aplikace na centrální systém, který spravuje nejen informace o produktech, ale také o zákaznících.
Propojení e-shopu s ekonomickým systémem přináší provozovateli výhody a úspory: správu dat na jednom místě, a tudíž žádné duplicitní záznamy, rychlost aktualizace informací o stavu a skladové dostupnosti zboží na obou místech, pružnou cenotvorbu, rychlou a automatizovanou reakci na zaslanou objednávku, propojení s logistickými systémy a dalšími systémy kooperujících firem, automatizaci opakujících se činností atd. Úspory jsou to nejen v přímých finančních nákladech na provoz, ale také v minimalizaci chybovosti při zadávání dat a úspoře lidského času.
V současnosti je nejčastějším způsobem napojení webové aplikace (tedy také e-shopu) na informační systém propojení prostřednictvím webové služby (web services). Definované standardy webových služeb slouží pro komunikaci dvou libovolně v síti umístěných aplikací mezi sebou, formou syntaxe XML.
Důsledné zabezpečení je klíčovým prvkem bezproblémové komunikace v rámci internetu. Proto webové aplikace komunikují s webovou službou výhradně přes šifrovaný kanál SSL. Každá zpráva obsahuje digitální podpis, kterým webová aplikace po ověření uživatelského jména a hesla prokazuje svoji identitu.
Online komunikaci mezi dvěma aplikacemi vysvětlíme na příkladu propojení informačního systému Abra G3 a kooperující aplikace EshopG3. Do propojení těchto aplikací vstupuje databázový stroj spolu s aplikačním serverem jako základní vrstvy IS. Tyto servery komunikují přes TCP/IP s webovou službou AbraWS. Tato uzavřená část se konečně dostává přes šifrovanou komunikaci (SSL SOAP/XML) k webovým aplikacím, v našem případě EshopuG3. K němu přistupují zákazníci svými webovými prohlížeči se zabezpečením 128bitovým SSL šifrováním.
Webová služba AbraWS poskytuje webovým aplikacím metody, které slouží například k zápisu dat do Abra G3, autentifikaci a správě uživatelů, správě certifikátů, šifrování a digitálnímu podpisu.
Pro bezpečnou komunikaci EshopuG3 jsou nejčastěji instalovány certifikáty pro webový server (zajištění komunikace s klientskými prohlížeči), pro podepisování například zpráv zasílaných poskytovateli karetních služeb a pro šifrovanou komunikaci s webovou službou.
Díky propojení EshopuG3 na informační systém Abra získává uživatel správu e-shopu z Abry (ceníky, karty, obrázky, firmy atd.), napojení na CRM (vytváření a editace aktivit, grafické zobrazení časového plánu), přehledy dokladů (objednávek, zálohových listů, dodacích listů, faktur), reporty s možností využití formulářů Abry, generátor dokladů, možnost tisku dokladů v HTML nebo PDF formátu, možnost rozesílat novinky e-mailem, provozovat anketu, infocentrum, poskytovat slevy a další.
V praxi tedy nakupující zákazník na e-shopu objedná zboží, webová služba obratem ukládá jeho objednávku do databáze Abry. Klientovi je automaticky e-mailem odesláno potvrzení o přijetí objednávky a zálohová faktura (v případě úhrady platební kartou, bankovním převodem nebo on-line úvěrem Home Credit).
Automatická služba dle nastaveného časového intervalu zkontroluje příchozí platby a identifikuje zákazníkovu platbu. SCM prověří skladové zásoby a systém vysílá interní vzkaz pracovníkovi skladu s přiloženou objednávkou. Skladník nebo generátor dokladů vytvoří faktury, které automaticky spáruje se zaplacenými zálohami. Zboží vyráží k zákazníkovi a systém odeslanou zásilku zapisuje do knihy odeslané pošty v informačním systému a zasílá avízo o expedici zákazníkovi s číslem balíku (e-mail a SMS). Stejné informace jsou současně uloženy v registrované části EshopuG3.
V určenou hodinu zasílá automatická služba obchodnímu řediteli e-mail s aktuálně sestaveným reportem prodeje za uplynulý den. Zákazník po několika dnech dostává automaticky vygenerovaný e-mail s dotazem na kvalitu dodávky a navazujících služeb (podporováno například ve spojení s Heurekou).


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |