facebook
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
Control
 
Tematické seriály
Nové!

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 
Nové!

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 
Nové!

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 

Pokročilá analýza provozu datových sítí

V tomto čtyřdílném seriálu vás seznámíme s různými metodami a přístupy...

1. až 4. díl >>

 

Cesta k efektivnímu identity managementu

Správa identit a přístupů (IAM) je klíčová oblast pro zaručení bezpečnosti...

1. až 9. díl >>

Small Business Solutions II , Účetní a ekonomické systémy

Anketa: jak vidí dodavatelé trh ekonomického softwaru?



Anketa - ekonomický SWV následující anketě jsme se zeptali dodavatelů ekonomického softwaru na to, jak vidí vývoj zákaznických požadavků v segmentu malých a středních podniků. Zajímalo nás, jak se proměnily funkce těchto systémů, zda je pro ně cloud perspektivní a které trendy ekonomický software ovlivňují.


Vnímáte ze strany zákazníků tlak na rozšiřování funkcí ekonomických systémů? Srovnáme-li dnešní situaci s tou před několika lety, které nové funkce jsou nyní považovány za standardní součást ekonomických systémů?

Marek Kaman
Marek Kaman
manažer partnerských řešení

Cígler Software: Ano, zákazníci tlačí na rozvoj systémů. Jedná se především o tlak na zjednodušování jednotlivých operací, automatizaci funkcí a zvyšování uživatelského komfortu. Jako příklad lze uvést firmy provozující e-shopy. Masivní rozvoj tohoto oboru umožnil vznik komunikačních můstků a funkcí, které dokáží maximálně zjednodušit expedici zboží. Funkce, které byly dříve dostupné jen ve „velkých ERP“, jsou dnes vyžadovány i v menších systémech. Jako příklad bych uvedl BI analýzy a nástroje umožňující řízení procesů v podobě workflow nebo moduly pro správu dokumentů. Tento stav je velmi pozitivní, protože znamená stoupající úroveň znalostí a požadavků ve středních a menších firmách.

Tomáš Ježek
Tomáš Ježek
ředitel společnosti

Ježek Software: Systémy samozřejmě musí jít ruku v ruce s legislativními změnami a vnímáme také tlak zákazníků na zlepšení ergonomie ovládání. Samozřejmá je dnes například elektronická komunikace s úřady, byť ze strany státní správy není vidět mnoho náznaků systémového řešení. 

 
Tomáš Štěpánek
IT specialista

Premier System: Tento tlak je zřejmý. Dnešní potřeby uživatelů se značně liší od těch před deseti, možná i méně lety. Především elektronizace a spojení informačního systému s internetem a externími aplikacemi je to, co dnes firmám značně usnadňuje jejich každodenní chod. Donedávna jsme ještě nosili různé formuláře, hlášení nových zaměstnanců, potvrzení na ten či onen úřad osobně. Dnes už je považováno za standard načítání dat obchodních partnerů z internetu pouhým zadáním IČ, kontrola solventnosti, ověřování DIČ na OR, elektronické podávání daňových přiznání a přehledů, plně elektronizovaná mzdová agenda (zdravotní pojišťovny, sociální úřad), oboustranný homebanking a další aplikace, které lze v informačním systému využít. Právě tyto funkce jsou již pro zákazníky bezesporu standardem. 

Luboš Imramovský
obchod a marketing

Keloc CS: Zákazníci jsou určitě náročnější a mnohem detailněji se zajímají o funkcionalitu, kterou navíc porovnávají s konkurencí. V současnosti jsou za standardní funkce považovány například možnost odesílat veškeré výkazy v elektronické podobě, a elektronická komunikace obecně. Ta se stává standardem i mezi obchodními partnery v dodavatelsko-odběratelském řetězci. Za standardní funkcionalitu je dnes také považováno získávání dostupných informací z internetu. Zjistit včas, že obchodní partner začíná mít problémy, neplatí DPH, nebo dokonce spadl do insolvence, je v dnešní době velmi důležité. Důležité je zpracovávání nabídek a objednávek včetně jejich historie a vyhodnocení.


Poskytování účetního nebo ekonomického softwaru „cloudem“ je pro dodavatele v segmentu menších a středních podniků příležitostí, ale i výzvou. Souhlasíte s tím, že vzhledem k nákladovým úsporám, které jsou s cloudem spojeny, tento způsob dodávek ekonomického softwaru ve střednědobém horizontu (tří až pěti let) v SMB převládne?

Cígler Software: Masivnějšímu rozvoji cloudových řešení může zatím bránit nízká informovanost neodborné veřejnosti. V segmentu SMB nicméně registrujeme zvyšující se poptávku. Předpokládáme, že s rozšiřováním podvědomí o cloudu bude poptávka ve střednědobém horizontu výrazně růst.

Ježek Software: Naše společnost se zaměřuje především na segment SMB. Ze zkušeností, které dnes máme, bych tak optimistický nebyl. Za prvé, velká část uživatelů pracuje stále v programech na bázi DOSu. A jelikož mohou být dosovské verze při menší hardwarové náročnosti funkčností téměř srovnatelné s nejmodernějšími SQL systémy, dokud bude fungovat počítač, kde program používají, nic uživatele ke změně nenutí. Druhý, neméně důležitý faktor, je přesvědčení, že je bezpečnější mít svá data uložená ve svém počítači. Tím, co ale nakonec bude rozhodovat, bude cena, a ta je zatím na straně klasického řešení. Neočekával bych proto nějaký masivní nástup cloudu v krátkodobém horizontu, ale jednou z budoucích cest ekonomických systémů pravděpodobně bude.

Premier System: Cloud je tady v nejrůznější podobě již spoustu let. Před více než dvaceti lety si pamatujeme takzvané terminálové servery, které byly tím hlavním „motorem“, jenž ve firmách zabezpečoval veškeré náročnější operace. Tehdy se hlavní operace soustřeďovaly na výkonných serverech a terminálech hlavně z finančních důvodů. Dnes je situace jiná a důvodem nárůstu cloudových služeb není vysoká cena hardwaru, ale naopak. Většina uživatelů má několik různých zařízení, od chytrého telefonu, tabletu, notebooku až po stolní počítač, kde chce mít všechny oblíbené aplikace a jejich nastavení pokud možno stejné. Když zrovna používá chytrý telefon, může používat téměř stejné aplikace, které má i ve „velkém“ PC. Právě současný cloud umožňuje v pohodlí téměř jakéhokoli operačního systému používat programy a systémy, aniž by je uživatel musel dlouze instalovat, starat se o chod systému, zálohování a podobně. Finanční úspora v cloudových online službách je nesporná. Nárůst poptávky společností, které se zajímají o naše cloudové služby, je velký. Donedávna to byly jen střední a větší společnosti, ale za poslední roky tyto služby využívají i ty menší.


IT ve velkých firmách dnes hýbou pojmy jako big data, real-time přístup, sociální sítě, konvergovaná infrastruktura. Realita firem SMB segmentu je však zřejmě jiná. Které trendy jí podle vás hýbou?

Ježek Software: Uživatelé ekonomického softwaru jsou ve vztahu k němu velmi konzervativní. Revoluční změny totiž v lepším případě stojí čas, než se s nimi uživatelé naučí pracovat, v horším případě si vynutí i investice navíc. Zákazník ze segmentu SMB především očekává, že mu program tzv. poběží na standardně dostupných počítačích a bude pravidelně aktualizován v návaznosti na legislativu.

Keloc CS: Náš software neslouží k modelování jaderného výbuchu ani ke zpracování meteorologických údajů v Evropě za posledních dvě stě let. Obsluhovaná data představují celkový objem maximálně v desítkách gigabytů. Výše zmíněné pojmy tedy nejsou pro naše zákazníky relevantní. Uživatel potřebuje s minimem nároků na pořizování vstupních dat získat co nejdokonalejší přehled o svých aktivitách. Znamená to maximálně zjednodušit pořizování dat, vyloučit duplicity při zadávání, využít dostupné informace z internetu. Pro SMB segment je velmi důležitá cenová dostupnost, proto je pro ně zajímavé pořizovat si informační systém formou pronájmu.

Premier System: Samozřejmě, potřeby velkých společností se vždy budou lišit od potřeb těch menších či středních. S rostoucí potřebou mít svá data k dispozici téměř kdykoli, jsou právě cloud a online služby tím, co hýbe děním v každé společnosti a nezáleží na její velikosti. Co se ale týče ekonomických a informačních systémů, nadstandardní služby jsou dnes pro ně finančně dostupné. SMB segment je ten, kde se o zákazníka bojuje nejurputněji – dobří výrobci informačních systémů tak musí být schopni všechny své služby nabídnout v dostupné podobě i menším subjektům.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
General registry - dobrá doména