facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2023 , E-commerce B2B/B2C

Základem úspěšného obchodu jsou informace

Jan Tesař


Mít informace beze sporu znamená mít konkurenční výhodu. A v případě obchodu to platí dvojnásob. Věnujete se výrobě nebo obchodu a hledáte nové cesty ke zvyšování efektivity vašeho businessu? Klíčem k vašemu úspěchu mohou být zcela prosté informace. Takové, které snadno získáte, ale nikdy vás nenapadlo po nich pátrat.


Říkáte si, že v dnešní době jsme v práci informacemi přímo přehlceni. Valí se na nás z e-mailů, firemních reportů a spát nám nedají ani díky profesním sítím a aplikacím. Přes to všechno, ačkoli se může zdát, že si v době internetu veškeré informace můžeme libovolně a pohodlně dohledat, opak může být pravdou. Jaké informace nám při uzavírání obchodů často chybí a díky jejich absenci tratíme?

Možná budete překvapeni, ale jsou to zcela základní informace, které jasně definují, co vlastně kupujeme nebo prodáváme a které by měly být samozřejmostí u každého provedeného obchodu. Pro správné rozhodnutí je potřeba mít přesné informace. S chybějícími nebo neúplnými informacemi není možné v dnešním světě businessu dobře fungovat. Když řešíme zefektivnění nákupu a prodeje, tak se dozvídáme, že většina firem pracuje s neúplnými údaji o kupovaných produktech, což znesnadňuje jakoukoli identifikaci a také jejich následnou kontrolu. Jak to vypadá v praxi?

Dejme tomu, že jako firma potřebujete nakoupit šroubováky. Jedná se o obyčejné nářadí, bez kterého ale nemůžete vyrábět. Pokud je objednáte podle nabídky, kde jsou uvedeny pouze všeobecné informace jako „Nářadí 20 ks“ a cena, tak bez konkrétního označení jako je objednací číslo, výrobní číslo nebo EAN, nemůžete dále efektivně fungovat. Je to jako přijít k řezníkovi a říct mu, že chcete „kilo masa“. Co na tom, že má zrovna hovězí, vepřové a kuřecí. Řezník vám dá, co mu přijde pod ruku, ale za cenu toho lepšího kousku. Stejně jako v masně nemáte přehled o tom, co jste vlastně objednali a už vůbec netušíte, jestli jste nakoupili výhodně. Ruku na srdce, v běžném životě byste si určitě ověřili, co za své peníze dostanete a maso neznámého původu nechali na pultě. Zkuste to ve vaší firmě a businessu udělat stejně.

Jak už bylo řečeno, je z dlouhodobého hlediska neúnosné a nevý­hod­né dělat business s neúplnými informacemi o kupovaných produk­tech. Proč se tomu tak ale děje? Důvod je nasnadě. Dodavatelé ale i zákazníci velice často pracují v časovém presu a poté nestíhají nebo zapomínají v nabídce uvádět konkrétní informace o produktech. Práci si tím obě strany ztěžují. Parametry produktu si stejně chtějí upřesnit a jejich komunikace se tak zbytečně prodlužuje i o několik dní. Navíc tím prostor dostává obratnější konkurence.

Jak je vidět, je nutné zapracovat i na efektivitě celého obchodního procesu, abychom mohli obchod samotný nazvat úspěšným. Když budeme mít při obchodování ihned všechny nutné informace, nebudeme se muset jako zákazník nebo dodavatel několik dní domlouvat na objednávce o pár kusech nářadí. Naopak se budeme moci rozhodnout během několika minut, zda chceme obchod uzavřít nebo je vhodnější dále s dodavatelem jednat. Nejlépe pokud se vše podaří automatizovaně, čímž dojde ke kýženému zefektivnění obchodního procesu a úspoře pro všechny zainteresované.

A když už jsme u té úspory, nelze se nezastavit u finančních nákla­dů. Když si spočítáte, že každá firma takovýchto šroubováků, ná­hrad­ních dílů, strojů, ochranných pomůcek a dalších všemožných produktů ročně nakupuje tisíce, palčivý problém plynoucí z nedosta­teč­ných informací je na světě. I u menších firem celkové náklady na nákup těchto položek čítají milióny ročně. Což už je znatelná částka ve firemním rozpočtu za zdánlivě nepodstatné produkty, na kterých firma zbytečně tratí. Nemluvě o zátěži personální, která také něco stojí, když se nákupu těchto položek věnuje několik zaměstnanců.

Jak se dostat z tohoto domnělého začarovaného kruhu? Buďte neústupní. Specifikaci produktů požadujte jako běžný standart a bez ní k finálnímu jednání nepřistupujte. Jako zákazník máte přeci nárok znát kompletní informace o nakupovaných produktech. Dodavatele to nic nestojí, se specifikacemi běžně pracují a mohou vám snadno vyhovět. Když už máte veškeré potřebné informace již v nabídce, můžete úspěšně využít automatizované B2B e-commerce řešení, které zpracuje i velká data za vás a rychle zkontroluje dostupné ceny na trhu. A vám už nic nebrání realizovat vaše obchody s úsporou peněz i času.

Jak vidíte, zapátrat po obyčejných informacích, kterým jste doposud nepřikládali důležitost, vás může navést na cestu ke správným rozhodnutím.

Jan Tesař Ing. Jan Tesař
Autor článku je spoluzakladatel systému Pricehammer.cz.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.